Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MikSloan - Kesäkuu 17, 2015, 18:28:52 ip
-
Elikkäs se millä myös nollataan trippimittarit.
Kaikki alkoi siitä, kun Breva oli öljynpaineanturin vaihdossa Lahdessa viime lokakuussa. Ja heti sen jälkeen trippi alkoi nollata itseään joka kerran kun laittoi virrat päälle. Kelloa ei päässyt säätämään yms asetuksia ajotietokoneeta. Sama juttu jatkui keväälläkin vaikka oli lämpimässä tallissa talven. Melkein tähän päivään asti.
Heinolla kertoivat että saattaa olla pääsyt vettä mikrokytkimeen joka on semmoisen kumisuojan takana.
Kaksi kertaa oon nyt Heinolta Espoossta kysynyt notta mitä ihmettä se tuollai alkoi yhtäkkiä tekemään. Hämärää. Nyt selvittelevät että saako sen pelkän mikrokytkimen siihen tai pitääkö ostaa koko katkaisijapaketti. No ei se paketti nyt kamalan hintainen ole, 105 € + asennus. Ja sitäkin vielä miettivätten että kenen piikkiin menee, Heinon, mun tai jopa Piaggion. Brevalla ajettu 44000 kilsaa ja mulla se ollut viime juhannuksesta asti, eli just bauttiarallaa tasantarkkaan vuoden. Lanbda ja öp-anturi meni Heino Lahden piikkiin, ns takuutyönä.
Kahden kuukauden ja kahden puhelinsoiton jälkeen en oo vieläkään saanut vastausta sieltä että missä mennään.
Tosin, ylläri, nyt se himppulainen namikka ja ajotietokone toimii moitteettomasti. Mitä ihmettä!!!
Odotellaan siis seuraavia rankkasateita ja katsotaa kui äijän käy.
Netin ihmeellinen maailma ei oo auttanut pahemmin kun oon sitä mikrokytkintä katsellut, ja itehän en sitä meinaakaan vaihtaa kun oon nii Uuvatti sähköhommissa.
Aattelin vaa et onko muilla vastaavia kokemuksia tms.
-
Breva 1100 vuodesta 2006. Talvet lämpimässä tallissa. Kesät seisoo ulkona. Yksi sähkövika on ollut: vapaavalon kytkin renkkasi. Vettä päässyt kytkimen sisään. Vaihto uuteen kytkimeen hoiti asian. Muutaman euron palikka. Ei merkkiliikkeestä ja piti hieman soveltaa.
Ajotietokone toimii hyvin.
-
Mullakin Breva seisoskelee tossa parkkipaikalla ulkosalla kesät, satoi tahi paistoi.
En kuitenkaan usko pyörääni "maanantaikappaleeksi". Toimii muuten hyvin. Taitaa sulla Matti olla samaa vuosikertaa ku tuo mun mopsotin 2005.
No ainahan pyörissä jos missäkin mitä mulla on ollut, on noita kummallisuuksia ilmennyt. Joskus poistuu itsestään, joskus ei.
Ootellaan ootellaan ja ootellaan taas Heinolta jotai infoo. Soitamma uuvelleen sinne ens viikolla ja pilaan heidän päivän tyhmillä kysymyksillä :)
-
Jos on mahdollista ( talli ja kyky ) purkaa se katkaisinpaketti, niin sitä varmaan kannattais tehdä. Jos sinne on päässyt kosteutta / vettä, niin se ei itsekseen kovin helposti kuivu. Kun vesi yleensä menee helposti pienestäkin saumasta, muttei tule pois.
Vesi taas aiheuttaa jos mitä kaikkea. Ja taas kerran: ÄLÄ käytä CRC:ta, W40 tms. vaan ao. elektroniikkasprayta. Löytyy myös CRC:n merkin alta.
Kokoonpanossa saattaa olla ihan kohdillaan tarkistaa / vaihtaa / korjata / parannella tiivistyksiä. Minä joskus tiivistin pienen kytkinpalikan saumat itsevulkanoituvalla teipillä. Käytin sitä kuin tasotiivistettä ja kokoonpanon jälkeen pienellä veitsellä liiat pois.
Se teippi... sitä pitää venyttää ~50%, jotta sen rakenne muuttuu ja vulkanoiminen "käynnistyy".
Stonessa oli starttinappulan kytkinosa ( pikkusormenpään kokoinene kilke ) siten viallinen, että sen kansi oli raollaan. Painaessa nappulaa, se joskus liikahti ja virtajohto koski metalliin => sulake paloi. Yleensä tietenkin kun muun merkkisiä pyöriä oli likellä.
Kytkintä ei tietenkään saanut mistään. No, avasin palikan, tarkistin juotokset ja kokosin kytkinosan teipaten ympärille kunnon sähköteippiä siten, että nappula mahtui juuri koloonsa. Näin ei kannella ollut enää tilaa avautua. Ja peli soi ja kukkui.
Käsittääkseni samanlainen konstruktio on ihan kaikissa Caleissa puuhellankauden jälkeen. Paitsi noissa upeissa uusissa kuolattavissa 1400:ssa... huoh!
-
Omassa 2006 mallin Brevassa takana jotain 85 k eikä ole esiintynyt sähkövikoja eikä paljon muitakaan. Kerran kävi Baltian rantatiellä Liivinmaalla matkalla kohti Ventspilsiä semmoinen, että oli tieremonttia viitisenkymmentä kilometriä ja sen hetken kunto oli hirmuista soraröykytystä. Kaiken rytistyksen seurauksena mittarinäyttö mykistyi kokonaan. Seuraavana aamuna mittariston voimat olivat palautuneet ja kaikki on pelannut normaalisti sen jälkeen monet vuodet.
-
Omassa 2006 mallin Brevassa takana jotain 85 k eikä ole esiintynyt sähkövikoja eikä paljon muitakaan. Kerran kävi Baltian rantatiellä Liivinmaalla matkalla kohti Ventspilsiä semmoinen, että oli tieremonttia viitisenkymmentä kilometriä ja sen hetken kunto oli hirmuista soraröykytystä. Kaiken rytistyksen seurauksena mittarinäyttö mykistyi kokonaan. Seuraavana aamuna mittariston voimat olivat palautuneet ja kaikki on pelannut normaalisti sen jälkeen monet vuodet.
Jospa se mittarisähkö putosi röykytyksessä, eikä akku ehtinyt uutta toimittaa riittävästi? Yön aikana sitten ehti sähköä kerääntymään taas. ;)
Vaan tuollaisen ongelman etsiminen voi kestää useamman tölkin verran. Löysä liitin, löysä johdin, huono juotos tai pienenpieni katkos mittarin piirikortilla...
-
Menihän taas mielenkiintoiseks:
Pitkän aikaa se toimi normaalisti eikä nollannut trippiä issessee ku pisti Brevan käyntiin. Saikohan jonkin auringon pistoksen ku tänään taas alkoi nollaamaan. Oo täs ny sit selväjärkinen. Eikä Heinoltakaan oo kuulunut mitään. No ymmärtää sen ku on kausi parhaimmillaan etteivät joka hetki ehdi vastaamaan puheluihin. Tarvii tehdä retki paikan päälle juttelee.