Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: egon - Toukokuu 29, 2015, 18:44:42 ip
-
Noin sanoo sananlasku kun se haluaa korostaa sitä, ettei vanhasta saa puristaa irti samaa kun uudesta.
Kevään rituaaleihin on kuulunut muutaman satasen lenkki Brevalla ja jonkinmoinen potpuri Mille GT:llä siellä ja täällä. Näin vanhan liiton mies joutuu keväästä toiseen tunnustamaan, että vanhan kanssa on hauskempaa.
Kysymys ei ole vauhdista; sitä riittää nykyliikenteen sekaan yllin kyllin molemmilla (Brevalla tietenkin paremmin, mutta perse ei kestä vetää pitkiä siivuja kovaa). Enempi on kysymys jostakin mystisestä, jota fiilingiksi kutsutaan. Siihen tietenkin vaikuttaa pitkä yhteinen taival vanhan uskollisen kanssa, mutta kyllä vanhassa isolohkossa on moottori jotenkin selkeästi omanlaisensa, johon ei helposti kyllästy. Brevan kone on hyvä ja herkkä ja ihan riittävän voimakas, mutta jos räplää vaihdepojinta ahkerasti, niin pian selviää, ettei kuutonen ole se juttu ennen mittarinopeutta 130...140. Kun kiekkamittari on 4k ja siitä yli, niin kaikki on mukavaa, mutta syystä tai toisesta siellä puuttuu alakierroksilta se traktorimainen veto joka vanhassa isolohkossa alkaa alle 3k:n. Myös se miten isolohko alkaa letkeän kruisaamisen jälkeen jossain 5k:n paikkeilla iskeä lujemmasti sauvoja maahan, on joka kerta yhtä hauskaa. Kokonaisuuteen liittyy vielä sekin, että Millessä on tilaa melko korstollekin eikä takamatkustaja hiero kokoaikaa maitorauhasiaan kuskin selkää vasten. Brevassa istutaan muotissa, jonka Italian arkkitehti on piirtänyt keskivero apinalle. Onneksi luojalla oli käsivarsivarastossa enimmäkseen pitkiä malleja silloin kun minulle osia valittiin.
Nooh. Viisi miljardia kärpästä ei voi olla väärässä, kun paskaa söivät. Maailma muuttuu, kai sitä on yritettävä mukana.
-
Juu..
Näin on näppylät... saa noi läppärihommat minulla ainakin jäädä. Kaasutin on rautaa ;D
Maitorauhasia en kommentoi... tosin hämäriä muistoja on..
MR
-
Paha mennä vertaamaan, kun uudemmista on kokemusta vaan jokusen koeajon verran. Toisaalta, kokemuksen puutekin kertoo siitä, ettei ole tuntunut tarvetta uudemman hankintaan.
Nyt kun ilmat lämpiää, niin ruuvaan taas Millestä ton SP:n katteen pois ja ajelen nakumallilla kesäajan. Siinä on sitä jotain.
Toi vois olla mielenkiintoinen peli: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/falcone/1855495
-
Juu, otsa kurtussa ei pidä tuota pakinointia lueskella. Brevalla on meillä kuitenkin heitetty nyt 7 pitkää ulkomaankiertuetta rattoisissa merkeissä. Noissa vanhoissa on kuitenkin sitä raakaa kursailemattomuutta, jota äijät saattaa kaivata.
-
<snip>
Toi vois olla mielenkiintoinen peli: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/falcone/1855495
Näyttää olevan Falcone Nuovo. Laatu kuuluu olevan vaihteleva (???), muun hauskan ohella öljypohjassa on jonkinlainen valkometallinen sihti, jolla on tapana hajota levittäen muruja ympäri moottoria. Ei hyvä!
-
Falcone tuli bongattua eilen kylillä.
Hienossa kunnossa. Jotenkin veikkasin 60- lukua, mutta kysyessä osoittautui olevan mallia -74.
Tukevan oloinen, Guzzin omanlaistaan siinä vaikka ketjuveto ja eteen makaava sylinteri 500cc.
Putputti oikein nätisti ja kaikesta henki jotenkin paksun teräkserakenteen laadukkuus ja hyvä huolenpito.
Sihti vissiin vaihdettu, sitä en huomannut kysyä..
Mun mielestä kaunis pyörä.
Kuva on netistä, mutta sama malli.
Nuevo, hah.
-
No tietenkin Nuevo, sillä sitä ennen oli alkuperäinen Falcone vv. 1950-67.
Ja makaava yksisylinterinen oli tyypillinen Guzzi pitkän aikaa (siis 1921-1967), myös (ja erityisesti) kilparadoilla. :)
-
Liekö espanjankieliseltä sivustolta otettu kuva, kun espanjassa uusi = nuevo (ital. nuovo).
Ei kai tuo nyt aivan susi voi olla, kun sitä tehtiin sentään monta vuotta.
Kumma että on ketjuveto. Toisaalta wanhassa vehkeessä ketjuveto on etu, se on niin helppo ja halpa rempata.
-
Kuva löytyy mm. italiankielisestä Wikipediasta ;)
Ja ketjuveto oli käytössä kaikissa Guzzeissa vuoteen 1965, jolloin V7 tuli tuotantoon (siviilimalli esiteltiin Milanon messuilla joulukuussa 1965).
-
Erikoinen pakoputki monessa Falconessa.
Mitähän tuolla tuplat ylekkäin loppuosalla on haettu?
Stilekö pelkästään?
-
Sotakoneella pitää hiipiä hiljaa.....
Äänenvaimentajan tilavuus vaikuttaa pakopulsseihin hajauttavasti ja siten vähentää puksutusta.
Yksi 500cc muki pitää muhkean jyskeen ilman kunnon pönttöjä.
Tuossa pyörässä on vielä yksi erikoisuus: dynostartti. Sama kapine tuottaa virtaa ja toimii käynnistinmoottorina.
-
Tämä on vissiin Falcone Sport - erikoinen on tämäkin pakoputki ;)
-
Sitä ei äkkiseltään tule ajatelleeksi miten isot pytyt Guzzeissa suhteessa on.
Varsinkin nykyisessä 1400cc.
Joku päivittänyt Falcone:n hieman Nuevommaksi kuva.
-
Tämä on vissiin Falcone Sport - erikoinen on tämäkin pakoputki ;)
Mulla on tommosen putki jossain.