Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mika - Toukokuu 27, 2015, 20:54:56 ip

Otsikko: TPS päivitys
Kirjoitti: mika - Toukokuu 27, 2015, 20:54:56 ip
Tästähän on jo moneen kertaan keskusteltu tällä palstalla, mutta laitetaan nyt ajankohtainen päivitys. Kaverin V11 Le Mansista pimahti TPS anturi. Maahantuojalla maksaa sen 334 €. V.Twin City Oy:ssä Harrikan varaosana ja tarvikkeena: Harley Davidson P4FC (part number 27271-95 HD), hintaa 60 €. Tarvikeosa, oli kuitenkin Magneti Marelli leimat. Oli nättiä säätää jännitteet kohdalleen Guzzi Diagin avulla.... Hyvin toimii !!!

- Mika
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 27, 2015, 22:49:01 ip
Hieno homma!
Tässä tapauksessa taisi olla kyse asentoonsa säädettävästä eikä kiinteästä kaasuläpän asentotunnistimesta. Siinä on pieni mutta: GuzziDiagin avulla ECUn kautta luettu jännite ei ole todellinen jännite vaan se mitä ECU lukee sen olevan ja antaa eteenpäin. Oikea tapa on laittaa TPS oikeaan asentoonsa jännitemittarin avulla. Kolmen desimaalin tarkkuudella näyttävä yleismittari käy oikein hyvin.

Todennäköistä on että nyt on melko tarkasti mutta jos todellinen jännite onkin eri niin kulutus voi olla isompaa tai seos laihemmalla kuin on tarkoitus. Pieni johdinsulkeinen kannattaa vielä tehdä.

H-D:n TPS:n epälineaarinen käyrä on hieman eri kuin on Guzzin alkuperäinen mutta muistaakseni niin että se antaa keskialueella rikkaamman seoksen. Siitä ei välttämättä ole haittaa mutta käyrän alku- ja loppupäässä voi olla vastaavasti laihemmalla.
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 28, 2015, 00:04:45 ap
Eiköhän alku ja loppupää mene suht samoissa, mutta keskellä on eri käyrä.
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: mika - Toukokuu 28, 2015, 07:11:28 ap
Moi !!
Jännitemittarikin oli kiinni ja pääsi vertailemaan Diagin ja mittarin ilmoittamaa jännitearvoa. Täsmäsivät ainakin läpän kiinniasennossa ja tyhjäkäyntikierroksilla.
Kyllä nuo hinnat tuntuvat heittävän oudosti.  Alkuperäisenä HD varaosana potikka olisi maksanut 160 €. Nyt siis 60 €.

- Mika
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 28, 2015, 11:33:56 ap
Hyvinhän se sitten kävi!
Tuo hinta alkaa olla melkein kohdallaan.
Kulkeissa voisi ostaa pari varastoon.....

Otin yhteyttä sähkötukkuliikkeeseen ja heidän katteensa jälkeen ko potikalle jäi hintaa pari euroa kappaleelta. Jälleenmyyjällä on siis hyvä kate jos saa myytyä riittävästi. Minimitilaus oli nimittäin 10.000 kpl että kyseiseen kappalehintaan pääsisi. 100.000 kpl:n tilaus olisi pudottanut vielä kolmanneksen hinnasta. Valmistettu Kiinassa.

Ulkonäöllisesti vastaava mutta lineaarisella "käyrällä" varustettu kiinalainen potentiometri maksaa 45€ Motonetissa. Muistaakseni jollakulla oli hanke muuttaa karttoja niin että "suoraviivainen" TPS käy korvikkeeksi. Ongelmaa tulee ehkä alakierroksille koska siellä näytteenotto on harvempaa lineaarisella potikalla.
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: MotoJussi - Kesäkuu 05, 2015, 08:07:55 ap
Muistaakseni jollakulla oli hanke muuttaa karttoja niin että "suoraviivainen" TPS käy korvikkeeksi. Ongelmaa tulee ehkä alakierroksille koska siellä näytteenotto on harvempaa lineaarisella potikalla.

Hmm :)

Tätä voisi joskus kokeilla ihan uteliaisuuden vuoksi.

J
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2015, 18:03:48 ip
Yksi linkki missä kohtuuhintaisia kaasuläpän asentotunnistimia: https://ca-cycleworks.com/ca-cycleworks-products/throttle-position-sensor
Tiedä sitten kuinka kalliiksi tulee toimittaminen tänne periferiaan. Mutta saatavilla on ainakin.
Otsikko: Vs: TPS päivitys
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 10, 2015, 19:14:25 ip
Nuo hinnat heittelee Jenkeillä kympistä viiteen ja siihen 24% tullia päälle. Kannattaa kysyä sähköpostilla kuskauksen hinta.