Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 27, 2015, 11:45:51 ap
		
			
			- 
				Kerrotaan että tulevan hallituksen toimena on alentaa autoveroa selkeästi. Autoveroa peritään myös moottoripyöriltä. Viimeksi kun autoveroa aiottiin laskea, ja sittemmin laskettiinkin, ei moottoripyöriä huomioitu lakitekstissä lainkaan. Varmaan ei kukaan muistanut.....
Lyhyellä varoitusajalla Smoto varusti painostusryhmän jolla asia tehtiin tiettäväksi kansanedustuslaitoksessa ja silloisessa hallituksessa. Tuloksena veroa laskettiin myös moottoripyöriltä.
Asia on nyt aivan alussa mutta on mielenkiintoista nähdä miten moottoripyöriin suhtaudutaan vai ohitetaanko koko asia.
Autoveron lasku tarkoittaa myös sitä että auton väliaikainen käyttömaksu nousee joillakin kympeillä vuodessa. Polttoaineiden hintoihin, joka olisikin epäloogista pitkän ajan kehityksen puitteissa, ei ehkä kajottaisi. 
Moottoripyöriltä ei peritä toistaiseksi käyttömaksua. Jos autovero laskisi myös moottoripyöriltä ei kaukana olisi ajatus käyttömaksun perimisestä. Molemmat veroluonteiset maksut kohdistuvat pääosin ajoneuvon omistamiseen. Polttoainevero ajoneuvon käyttöön. Käyttömaksu ei siis korreloi lainkaan käytön määrään.
Polttoainevero on polttoaineen markkinahinnan päälle laskettava veroprosentti. Tällä hetkellä polttoaine on halpaa jolloin prosenttivero ei tuota valtiolle niin paljoa kuten tavallista.
Taas on mielenkiintoista nähdä tuleeko maahamme eri verotasoja erityyppisten ajoneuvojen osaksi.
			 
			
			- 
				Tuossa alenemassa on sellainen ongelma, että kaupat ovat turvoksissa korkeamman veroasteen aikana hankittuja vaihtareita. Eräälläkin isolla autokaupalla on liiterissä ~400 vaihdokkia. Jospa vero laskee, niin se laskee samassa suhteessa myös vaihtareiden hintoja, vaikuttaen esim. 1000€ / vaihtari, niin...HUH!
Sama kohtalo pyörissä. Joissa nyt ei näköjään ole muutenkaan edes kohtuulliset käytettyjen hinnat kun menee kysymään välirahaa...
Mutta jokin virhe tai väärinkäsitys on VVM:ssä, kun raakaöljyn hinta on tavattomasti laskenut, mutta polttonesteiden hintoja ei ole nostettu. Bensakin jopa laski ja ihan senttitolkulla...
Mutta - elämme jänniä päiviä: Paljonko vero lopulta nousee? Rahaahan tarvitaan Todella Tarpeellisiin Kohteisiin! Vihreät / De Dorka vaativat kehitysmaihin työnnettäväksi rahaa 0,7% BKT:sta. Mutta eivät tiedä montako euroa se on. Viimeksi kun tätä laskin, niin sain ~1,3Miljardia. Sillähän ei juurikaan saisi terveydenhuoltoa yms. kuntoon.
No...eihän tämä vuodatus tänne kuulu, mutta onpahan kirjoitettu. 
			 
			
			- 
				Eikös vanhoista kotturoista joista on verot maksettu aikanaan täydet prosentit niin ei pitäisi käyttöveroa nostaa, vaan toisin käy.
			
 
			
			- 
				
<snip>
Polttoainevero on polttoaineen markkinahinnan päälle laskettava veroprosentti. Tällä hetkellä polttoaine on halpaa jolloin prosenttivero ei tuota valtiolle niin paljoa kuten tavallista.
<snip>
Polttoainevero ei ole prosenttimääräinen, vaan koostuu useista senttimääräisistä osista: huoltovarmuusmaksu 0,0068 €, energiasisältövero 0,5036 €, hiilidioksidivero 0,14 € ja lisäksi tietysti ALV 24%.
			 
			
			- 
				Moottoripyörille, mopoille, mönkijöille, työkoneille, traktoreille ja rekisteröidyille veneille tulee uusi vero.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tupakkavero-kiristyy-moottoripyorille-tulee-vero/5129500
			 
			
			- 
				Soon sitten sitä, että kannetaan kilpiä konttorille. Eri asia on tuleeko se sitten vain uusille vähemmän verotettaville vaiko kaikille ja tulisiko jonkinlainen porrastus. Ainakin teho/paino -pohjainen vero suosisi minua... Joka tapauksessa mielenkiintoista.
			
 
			
			- 
				Kyllä moottoripyöräkauppa nyt piristyy (prkl)  ;D
			
 
			
			- 
				Persut lunastaa vaalilupausta autoveron alentamisesta. 
Tuosta listasta puuttuu vielä potkukelkat, luistimet, rullalaudat ja monet muut liikkuvat laitteet jotka eivät ole autoja. Kyllä niillekin joku haittavero pitää keksiä.
 
Jos jätkällä on vaikka kymmenen prätkää, niin yhdellä kerrallaan se niillä ajaa. Haittavero menee kuitenkin kaikista. Tai jos on veneellä järvellä niin harvempi jättää motukkaa tyhjäkäynnille rannalle. Eikö voisi määrätä suoraan haittaveron elossa olemisesta?
Muistatteko muuten Ahon hallituksen (1991-1995) määräämän väliaikaisen autoveron? Maksoin justiinsa äsken Trafille "ajoneuvoveron" ja mietin, että miten pitkä aika on väliaikainen?  >:(
			 
			
			- 
				Veneet, mopot, motskarit, mönkijät, mopoautot, traktorit, metsäkoneet, lentokoneet, moottorikelkat yms yms reisteröidyt himmelit.
Kaikista näistä kertyy siis se 50 miljoonaa euroa vuodessa, mutta paljon menee vuodessa sen potin keräämiseen, koska osa noista koneista on työkäytössä ja niitä voi vissiin vähennellä verotuksessa ja kuinka paljon jatkossa tullaan kikkailemaan rekisteristä poistolla ja tieliikennekäytöstä poistolla ja onko sen jälkeen potti edelleen se 50 miljoonaa euroa ja jos ei ole, niin korotetaanko maksuja, että seuraavana vuonna saadaan se 50 miljoonaa euroa.
Veneet voi rekisteröidä myös ulkomaille, tämä vinkiksi...
			 
			
			- 
				Onneksi tämä on niin halpa harrastus, että voidaan hyvin irrottaa vähän ylimääräisiä maksuja..
			
 
			
			- 
				Katsotaanpa koskeeko autoveron alennus moottoripyöriä lainkaan vai tuleeko vain ajoneuvovero pienenä lisänä.
			 
			
			- 
				No saapa nähdä, kuinka tuo aiotaan kerätä. Siitähän on laskettua tietoa, että pienen maksun keräämiseen hukkuu sen verta rahhoo, että maksua täytyy kohta korottaa. Moottoripyörän kohdalla kyllä periaatteessa veron hyväksyn, jos se jää muutamaan kymppiin. Hyväksyn sikäli, että selätys vuosikatsastuksen tulolta jo säästi sen 80,-/vuosi :-* . Parin rekisteröidyn veneen omistajana vero oli arvattavissa, kun rekisterikirjanpito siirrettiin maistraateilta Trafille. Vaikka tietysti muuta vannottiin. Alle 20hp perämoottori- ja alle 50hv sisämoottorivene on riittävä useimmille ja jos on isommat, niin ei siinä muutama kymppi muiden kulujen päällä venettä kaada :'( . Eniten näissä se hallinnointi, byrokratia ja perimisen kulut herättää kummastusta ja varsinkin kun kovasti puhutaan kaiken sääntelyn purkamisesta. Sama asiahan hoituisi vakuutusmaksuveroa korottamalla.
Juuri tänään tulikin LähiTapiolasta lappu, että liikennevakuutus (mp ja auto) nousee 6 % ensi kuun alusta.
Mihin kummaan sekin taas perustuu  ??? . On kyllä niin ikuista, että aina nousee muuta kustannustasoa enemmän  ??? .
			 
			
			- 
				Ja mihin summan suuruus perustuu? Aika huono ainakaan päästöihin sitoa. Ei taida taulukoita löytyä. Sillähän sen HAITTAveron selittäisi. Entäs kokonaispaino? Ei varmaan oikein kustomiukot tykkäisi..
			
 
			
			- 
				On siellä trafilla ne kilowatit tiedossa  ::)  Kaikista rekisteröidyistä vekottimista. ( Sittenkohta on tallit täynnä 25/35kw papereilla olevia pyöriä  ;D  ). Pahinta uusissa veroissa on se pirulle pikkusormi juttu. Ja aina on korotuspainetta. Kaltaiselleni omatoimisesti huoltavalle ja korjaavalle perheelliselle kaikkein kallein liikumisen muoto on kumminkin yhä julkinen liikenne. Siis yksi hyvä syy lisää ajaa moottoripyörällä, "kun ei oo varaa julkisiin"  ;D
			
 
			
			- 
				
Moottoripyörille, mopoille, mönkijöille, työkoneille, traktoreille ja rekisteröidyille veneille tulee uusi vero.
Mulla ei ole uutta kerrottavaa mutta ainakaan yhtä ajoneuvotyyppiä ei toistaiseksi aiota verottaa: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto
Näin vanhetessa voisi ryhtyä karavaanariksi ja joka viikonloppu olisi kostea kokoontuminen.
Sisarjärjestömme ja "Smoton taisteleva siipi" MMAF ry:n Foorumilla todennäköisesti seurataan kiinnostuneina kuinka verotusasiat etenevät. http://www.mmaf.fi/forum/
			 
			
			- 
				
vanhetessa voisi ryhtyä karavaanariksi
Pahalta näyttää... Toisaalta jää valinnanvapaus kun palkkaa (eläkettä) verotetaan vähemmän ja kulutusta enemmän.  Minulle sopii että kaikki mikä todistettavasti haittaa terveyttä (rasva, sokeri, tupakka, alkoholi) tai ympäristöä (polttomoottoreiden päästöt ja mitä niitä onkaan) saa kohtuullisesti lisäveroa niskaansa vaikka sattuu myös omaan nilkkaan. Outoa jos joku porukka on saanut jo lobattua itsensä veron ulkopuolelle... Kanavarari, kanavarari, kaikkien kaveri... Niistähän ei pääse ohi oikeen kun moottoripyörällä ja silloin on vaara että nopeus nousee hetkellisesti liikaa. Niin no, jos ajaa Haminasta Turkuun tai vaikka Helsingistä Tampereelle, sit on koko ajan niitä kaistoja. Paitsi että kesällä ne eivät ole käytössä. Suomessa on käsittämätöntä tuo liikennesuoritteen kunnioituksen puute. Illat sama 50 rajoitus moottoriteillä vaikka tietyöporukka kotona... nopeudet pudotetaan alas vaikka tilaa on. Kyllä pitäisi olla ihan toisin päin, remonttimiehien pitää muistaa että liikenteen on ensisijaisesti sujuttava, siis niin että koko ajan on ykkösenä se että homma toimii. Muissa maissa edellytetään kuskeilta enemmän. Pitää osata ja uskaltaa ajaa kovempaa ja kapeammilla kaistoilla tietyöalueiden ympäristössä (lähinnä Saksa mielessä).
			 
			
			- 
				Meillä oli täysipainoinen (3,5t) matkailuauto v.2003-10. Ei oltu teiden tukkona, eikä kertaakaan yövytty leirintäalueella (retkeiltiin kansallispuistoissa). Ainoa kostea reissu oli Neste-ralli kaveriporukalla. Myytiin pois, kun lapset meni yläasteelle ja luopumista avitti 2010 veromuutos, jossa: "3 500 kiloa maksavan matkailuauton omistaja maksaa aikaisemman 127,75 euron sijasta 485,45 euroa vuodessa". ( http://www.tuulilasi.fi/uutiset/raju-ajoneuvoveron-korotus-pakettiautoille-ja-matkailuautoille )
Ei sitä verottajaa taida päästä karkuun, kun purjeveneellä ja polkupyörällä. Heti, kun hymyilyttää, niin lappu tipahtaa luukusta. Puukiukaat saastuttaa, niin ettei matalapaineessa näe eteensä kulkea ... 2-tahti mopot, herranjestas...  ;D
			 
			
			- 
				Kyllähän kaikkein haitallisin vehje on henkilö itse - ilman käyttäjää ei mikään väline liiku eli saastuta - haittaverotettakaamme siis meitä kaikkia vaikka 20€/kk - pikku summa olueen tai proteiinilisiin verrattuna ;-) - sehän tekee jo 240 kertaa 5 miljoonaa = 1,2 miljardia vuodessa eli noin suurinpiirtein tavoiteltu 5-6 miljaardia vaalikauden aikana. Simppeliä kun sen osaa :-D
			
 
			
			- 
				Jostain kumman syystä kelkat puuttuvat listalta.
			
 
			
			- 
				Teinpä huvikseni pienen jumpan siitä mitä hallitusohjelmaan linjattu vuotuisen ajoneuvoveron laajentaminen rekisteröityihin veneisiin ja moottoriajoneuvoihin voisi olla.  Kerättävä summa on siis 50 miljoonaa euroa.
Trafin määritelmä:
Rekisteröintivelvollisuuden alaisia tieliikenteen ajoneuvoja ovat henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat, traktorit, moottorityökoneet sekä perävaunut. Kevyet kolmi- ja nelipyöräiset ajoneuvot (L5e, L6e ja L7e) rinnastetaan lainsäädännössä yleensä mopoihin.
Lukumäärät on saatu aikaväliltä 2013-2015 lehtitedoista sekä Trafin ja Tilastokeskuksen tilastoista.
 200 000 rekisteröityä moottoripyörää
 150 000 rekisteröityä mopoa
   10 000 rekisteröityä mopoautoa
 100 000 rekisteröityä moottorikelkkaa
 185 000 rekisteröityä venettä
   20 000 rekisteröityä mönkijää
 350 000 rekisteröityä traktoria
   55 000 rekisteröityä moottorityökonetta
---------------------------------
1 080 000 kpl
50 miljoonaa euroa jaettuna 1.082 milj kpl = 46,29 euroa kpl
Jos mukana olisivat myös muut autoluokat:
 300 000 rekisteröityä pakettiautoa
   95 000 rekisteröityä kuorma-autoa
   12 000 rekisteröityä linja-autoa
---------------------------------
 407 000 kpl
50 miljoonaa euroa jaettuna 1,489 milj = 33,62 euroa kpl
Lopulta summat/kpl eivät ole euroissa siis kovin suuria, mutta noussevat kerjuukustannusten myötä.
Mielenkiintoista sitten nähdä, kuinka tämä kolehti hyvitetään kokonaisuudessaan uusien henkilöautojen hintoihin.
Luultavimmin päästöperusteisesti, kun haittaverosta puhutaan.
			 
			
			- 
				
Jostain kumman syystä kelkat puuttuvat listalta.
 ;D ;D ;D pikavippiä pitäääkin hakea vain puolet suunnitellusta määrästä - jos tämän mukaan mennään
			 
			
			- 
				Täältä selviää kätevästi kuinka paljon mitäkin ajoneuvolaatua on: http://www.ajoneuvotilastot.com/home 
Kaksi ja kolmepyöräiset:
L3 ja L3e; 231124 kpl.
L5 ja L5e; 840 kpl.
L1, L1e ja L2; 195051 kpl. 
			 
			
			- 
				>>...Lopulta summat/kpl eivät ole euroissa siis kovin suuria,...<<
Niin, eiväthän ne nyt kovin merkillisenkokoisia ole. Jos verrataan vaikka tupakkiaskin, pizzan, jääkiekkolipun jne. hintoihin. Joo...kyllä tiedän, että noita pieniä "muutama kymppi", vuoden mittaan tulee kalliksi. Vaan onhan se valtiontalous kuitenkin suurten volyymien talous:
Jos nostetaan eläkeläisten eläkettä 1€ ( YKSI EURO) päivässä => >500Meur / v. Ja mitä tuo nosto vaikuttaa eläkeläisen toimeentuloon? Eipä juurikaan. Onhan asia myös niin kuin eräs entinen juoppo sanoi: "Syksyllä ei ollut rahaa villapaitaan, mutta kaksi Kossua viikossa - siihen oli rahaa."
Ongelmaksi on muodostunut myös se, että meiltä puuttuu avoin yhteiskunnallinen arvokerkustelu siitä, miten kustannukset jaetaan yhteiskunnan ja kansalaisen välillä. Keskustelun puuttuminen johtuu suurelta osin median tekemistä vääristelyistä. Sauli Niinistön ollessa VVM, hänene otsikoitiin sanoneen "Kirjastojen oltava maksullisia." Tästäkös repesi meteli.
Niinistö sanoi: "Meiltähän puuttuu sellainen yhteiskunnallinen arvokeskustelu, että esim. olisiko kirjastojen oltava maksullisia". Suurin metakka oli ns. Eeva Vuoren tapaus; Suomen Kuvalehden toimittaja myönsi vääristelleensä haastattelun, mutta ei koskaan asiaa korjannut. 
TV:n MOT myös ratsastaa raflaavilla jutuilla. Erästäkin tapausta toimittaja sanoi, ettei välitä totuudesta, kun "...tästä tulee h-vetin hyvä juttu!"
Pienemmässä mitassa voidaan ajatella, että Moto Guzzilla ei voi ajaa, kun sitä on jatkuvasti korjattava koneesta ja kardaanista. Tämä johtopäätös, kun seuraa tätä foorumia. No, jos ei yhtään asiaa ajattele, niin onhan se noin. Vaan - Motomatin sanoin - tekniikasta täällä on eniten kirjoituksia >20v / >250´000  km pyöristä sekä erilaisesta rakentelusta. Hyväähän tässä on se, että gruppolaiset tietävät ja ymmärtävät oikean laidan. Onko muista sitten niin väliäkään... ;)  :P
Kukas muuten muistaa Pelikorttiveron? Se lakkautettiin, kun sen tuotto oli lopussa 64´000mk/v ja kantokulut liki 1´000´000mk /v. Jotain joskus valtiollakin älytään...
No eipä tämä tänne juurikaan kuulu, vaan tulipahan kynäiltyä.
			 
			
			- 
				Vanha kasku mutta menköön:
Kaveri merkkasi veroilmoitukseen kaksi tonnia korttipelivoittoja. Kelpasi hyvin verotettavaksi. 
Seuraavana vuonna laittoi vähennyksiin saman verran korttipelitappiota ja sai sakot uhkapelistä. 
			 
			
			- 
				Kyllä ne summat selviää taas laskuissa.
Ei huolta että vähenisivät.
			 
			
			- 
				Olisikohan nyt oikea aika luopua moottoripyöristä perittävästä autoverosta?
Muilta verokohteluun uusina luokkina tulevilta ajoneuvoilta ei peritä ennestään autoveroa.
Aikanaan, noin 50v sitten, autoveroa ja kohta sen jälkeen väliaikaista ajoneuvoveroa (Käyttömaksu) alettiin periä siksi että valtion kauppatase alkoi vääristyä kansan alkaessa ostaa ulkomaisia autoja ja energian hinta nousi jyrkästi. Kotimaista autoteollisuutta kun ei juuri ollut. Moottoripyörä oli silloin väistyvä liikennemuoto. Vasta 70-luvulla havahduttiin moottoripyörien uuteen tulemiseen liikenneturvallisuusnäkökohdasta. Ensin aiottiin kieltää yli 250cc moottoripyörät mutta kauppiaiden ja harrastajien lobbauksen tuloksena kokorajoja ei tullut (Eduskunnassa yhden äänen enemmistöllä.) mutta ikärajoja korttiin nostettiin ja laitettiin moottoripyörille pahimmillaan 120% autovero. Sitä on sittemmin alennettu hiljalleen. Liikenneturvallisuuskin on parantunut merkittävästi. Merkittävä osa mp-onnettomuuksista tosin sattuu kortittomille ja humalaisille, tms mutta ne lasketaan yhtä lailla mukaan tilastoihin kun moottoripyöräilyn turvallisuutta arvioidaan.
90-luvun lopulla olin tapaamassa poliitikkoja. Oli laadittu muutama vuosi aiemmin kansallinen liikenneturvallisuusohjelma jonka tavoitteena oli puolittaa kuolemaan johtavat liikenneonnettomuudet. Eräs tunnettu kansanedustaja oli tietävinään että auto-onnettomuudet olivat ohjelman ansiosta vähentyneet mutta mitenkä on motoristien osalta? Oli ilo vastata että pitäisi tappaa parikymmentä motoristia lisää ko vuonna että tavoitteisiin päästäisiin. Ohjelma puri hyvin juuri moottoripyöräilyn turvallisuuteen. Mm motoristien ikäjauma kun painottui hiljalleen vanhempaan suuntaan.
Nyt on mielenkiintoista spekuloida pudotetaanko tai poistetaanko kokonaan moottoripyöriltä perittävä autovero.
Myös se miten mahdollinen esitetty ajoneuvovero tullaan määrittelemään. Onko se vain yksikkökohtainen tasasumma per pyörä, perustuuko se painoon vai tehoon vai molempiin. Tai onko kyseessä kenties päästöarvoihin perustuva vero? Katsastuskonttorin kautta mittaamaan CO-arvoja. Samalla saataisiin kätevästi moottoripyörien katsastus, jota niin monet tahot ovat olleet vaatimassa. Entä ajoneuvon ikä? Onko oikeudenmukaista verottaa uudelleen 80-luvun korkeasti hankintaverotettu pyörä. Entä museoajoneuvot joiden ajoaika on rajoitettu? Ja mitä muuta? Miten määritellään moottoripyörän käyttötarve vai onko se vain verotettava ylellisyysväline eikä tarpeellinen kulkuneuvo. Paljon on asian tiimoilta mietittävää valitsemillamme päättäjillä.
Mitä etuja, kuin yhteinen etu, voisi olla siitä että moottoripyöriltä aletaan periä toista veroa joka sekin suuntautuu enemmän omistamiseen kuin ajamiseen? Saammeko parempia teitä? Ilmaisia parkkipaikkoja taajamiin? 
Autoveron poistaminen moottoripyöriltä muuttaisi myös moottoripyörien rakentelua merkittävästi koska rakentelun muutosprosenttirajavero menettäisi merkityksensä. Alan yrittäminen helpottuisi. Samoin tietenkin uusien moottoripyörien kauppa ja sitä myöden jälkimarkkinointi ja huolto.
			 
			
			- 
				
Olisikohan nyt oikea aika luopua moottoripyöristä perittävästä autoverosta?
<snip>
Autoveron poistaminen moottoripyöriltä muuttaisi myös moottoripyörien rakentelua merkittävästi koska rakentelun muutosprosenttirajavero menettäisi merkityksensä. Alan yrittäminen helpottuisi. Samoin tietenkin uusien moottoripyörien kauppa ja sitä myöden jälkimarkkinointi ja huolto.
Tässäpä olisi SMOTOlle projektia!  :)
			 
			
			- 
				Saisi Ruotsin tai Englannin moporakentelun luvat Kekkoslovakiaan. Kerrasta nykyaikaan.
			
 
			
			- 
				
Tässäpä olisi SMOTOlle projektia!
Vaikka en olekaan enää aktiivitoiminnassa mukana vaan näin vanhempana moottoripyöräilyneuvoksena asioita seurailen niin viime torstaina putkahti ovesta moottoripyöräjärjestöaktiivi sisään talouteen. Kävimme mielenkiintoisen keskustelun verotuksesta. Veroasia on ollut jo jonkin aikaa tiedossa MMAF:n ja Smoton hallinnossa. Sipilän Hallitus vuotaa....
Ennen tarkempia tietoja maamme hallituksen toimista asian suhteen ei kovin paljoa voi tehdä. Kunhan lakiesitys asiasta tulee Smotolle kommentoitavaksi ja kansanedustajille tutustuttaviksi ovat sitä edeltävät tiedot vain satunnaisia sirpaleita tai olettamuksia.
Lakiesitystä odotellessa.......
			 
			
			- 
				Tältä uudelta hallitukselta ei kai kukaan tosissaan odota muuta kuin kaiken kiristämistä?
Perssuomalaisetkin pääsee nyt limousiinilla kääntämään kelkkansa.
Mutta pyöräily jatkuu, TT:n Keskosslovakiaan ehdotus on asiaa.
Ihan sama toisaalta mitä päättävät, eiköhän kuitenkin tehdä pyörille mitä halutaan.
Oman henkensä menetyksen uhalla kun pyörällä liikkuu, niin ei ihan ensimmäiseksi mielessä mitä virallisilla pulpeteilla päätetään.
Promillelaskuri varmaan tulee ja veroprosentin mukainen haittakatkaisin joka estää pyörän käynnistymisen jos alle luvattujen veroalennusten korotus meneekin ylivoimaiseksi maksaa.
			 
			
			- 
				
Tältä uudelta hallitukselta ei kai kukaan tosissaan odota muuta kuin kaiken kiristämistä?
Verotuksessa tapahtuvien muutosten on kerrottu olevan ns. nollasumma-peliä.
Ajoneuvojen kohdalla uusien autojen veronkevennykset maksatetaan vuosittaisen käyttömaksun korotuksella sekä verojen ulottamisella uusiin ajoneuvoryhmiin ja veneisiin. Rahaa siis siirretään taskuista toiseen, mutta kokonaisveroaste ei kiristy.
Ikävää on se, että esim meidän lapsiperheelle tämä tietää kiristyksiä kaikilla rintamilla, vaikka auto on yli 15 vuotias, Guzzi yli kymmenen ja huvivene yli 45 vuotias. Yhteisarvo on alle 20 tuhatta euroa. Siis summa, jolle uutukaista ensiautoa ostava sinkku saa hallitukselta tuntuvan alennuksen.
Taustallahan tässä on EU, sillä pian on ulkomaiset leasingautot sallittava Suomessa (linkki (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1429600709064.html)) ja autokauppa loppuu ellei uusien autojen veroa lasketa. 
Kerätäänkö korvaavat verot maksukyvyn mukaan ?  Näin ei näytä olevan ainakaan tässä meidän tapauksessa.
Ensi vuoden alusta sitten liisari Virosta vaikka aina 12kk kerrallaan, niin ei autoa tarvii edes katsastella. Vakuutuksetkin varmaan edullisempia jne. Uutta liiketoimintaa naapurille, kun voivat tarjota vaikka edukasta mp vuokrausta koko kesäksi.
Ja tuskin vain naapurille, eiköhän Suomalaisetkin availe loppuvuodesta omia haarakonttoreita lahden taakse.
Sitä autoa tai mp:tä ei tarvitse edes ulkomailta hakea. Riittää, että se vuokrataan ulkomaiselta yritykseltä.
Vähän mielikuvitusta ja voi nähdä miten tässä esim osamaksukauppa ja leasing tulevaisuudessa kohtaavat.
			 
			
			- 
				Ja sitten vielä tämä: http://blogit.iltalehti.fi/pentti-ronkko/2015/05/27/sakot-kaksinkertaisiksi-hallitusohjelmassa/
			 
			
			- 
				Kun istuu takapenkillä, niin helppo ynnäillä.
Jos valtion virka-autolla ottaa sakot, niin kukahan sen maksaa?
Arvasitte oikein..
			 
			
			- 
				
<snipS
Siis summa, jolle uutukaista ensiautoa ostava sinkku saa hallitukselta tuntuvan alennuksen.
<snip>
Siis saa pienen alennuksen - ja senkin asteittain. Verojen korotukset tietenkin tulevat voimaan heti?
			 
			
			- 
				autoveron alennus on vain ja ainoastaan jättimäinen varain siirto köyhiltä rikkaille 
rahamies ostaa 70 tonnin autonsa 50 tonnilla ja maksaa naureskellen tonnin vuodessa uutta käyttömaksua
tavallinen ostaa 7 tonnin käytetyn 6 tonnilla ja ekan vuoden jälkeen säästö mennyt
meiänkin mamman 90 luvun polo arvo alle tonni jolla ajetaan 2500 km vuodessa kun hän käy jumpalla ja kansalaisopistolla niin rupee maksamaan jotain tonnin vuodessa käyttömaksua, tavallisten elämä vaikeutuu
persut ovelia kun harhautti tavalliset uskomaan että hyötyvät tästä jotain, vuosisadan kusetus
kun vielä 90 luvun autot itse asiassa menee vähemmällä kun uudet niin saaste puheet on pelkkää autokauppiaiden harhautusta, sen on monet laskenut että vanha auto on ympäristöteko ihan vaan kun se on jo tehty ja autojaan korjaavat on läpensä vihreitä verrattuna joihinkin kiihkoilijoihin joiden mielestä autokanta on liian vanha - mitä hel.....iä se haittaa ???
			 
			
			- 
				Eipä voi olla muuta kuin yhtä mieltä tuosta millegtn laskelmasta ja filosofiasta.
Olen itsekin miettinyt monasti, että minkä verran sen vanhan ja toimivan auton paalaaminen ja sulattaminen ja uudeksi tekeminen nielaisee energiaa. Ja tuottaa nokea tai plutoniumia.
Taitaa mennä samaan sarjaan kuin hehkulamppukusetus. Maailma pelastuu kun seisoo pimeässä eteisessä odottamassa milloin valoa on sen verran, että uskaltaa ottaa askeleen eteenpäin. Milloinhan joku EU:ssa keksii, että lampun kannat pitää vaihtaa energiansäästön nimissä pykälää suuremmiksi tai pienemmiksi. 
No, tuo viimeinen vuodatus ei kuulunut mitenkään autoveroon, mutta kuitenkin siihen samaan fiilikseen kun kustaan oikein ylärapulta silmään.   >:(
			 
			
			- 
				Komppia millegt:n kantaan ja LeCa:n ajatuksiin.
Mitä haittaa on ajaa iäkkäämmällä kulkimella kunhan se on kunnossa.
Tää on täysin naurettava rahastuksen muutos.
Autovero tai käyttömaksu tai haittavero tai nimike mikä hyvänsä on ihan samaa rahastusta jotka on jo muutenkin ylitiukkaa meillä.
Suomi veroparatiisiksi ja myydään Lappi Norjalle sekä Itä-Suomi Venäjälle.
Espoon, Kauniaisen ja Helsingin vois samalla vuokrata Virolaisille että saavat käsityksen oikeasta kapitalismista.
Hallituksenkin voisi samalla lopettaa toheloimasta pahemmaksi asioita.
Hidalkoksi se jolla on eniten rahaa jemmassa kuten itänaapurin yhdellä pyörilijällä ja julistetaan Suomi vielä osaksi Afrikkaa, että saadaan toimeentulotukea.
Tai olisko Kreikan malli hyvä, 100 miljardia ensi aluksi ja se kun katoaa mystisesti jonnekin, niin vois pyytää vähän lisää ja anteeksi entiset.
Tämä ei ole unta, tämä on todellisuus josta ei herätä..
Noh, maalaamatta maisemaa rumemmaksi on todettava että kaunis ajokeli kuitenkin ja mutka kerrallaan..
			 
			
			- 
				
Komppia millegt:n kantaan ja LeCa:n ajatuksiin.
Mitä haittaa on ajaa iäkkäämmällä kulkimella kunhan se on kunnossa.
Tää on täysin naurettava rahastuksen muutos.
Autovero tai käyttömaksu tai haittavero tai nimike mikä hyvänsä on ihan samaa rahastusta jotka on jo muutenkin ylitiukkaa meillä.
<snip>
Tätäpä olen itsekin ihmetellyt.
Perinteisen viisauden mukaan on hyvä, että kaikki, ml. autot, käytetään tarkkaan - siis niin kauan kuin käyttöarvoa on, muu on tuhlausta.
Ei auto tosiaan muutu pahaksi iän myötä, jos pysyy kunnossa - paalataan sitten vasta, kun ei pysy.
Ja 10-20v. ikäiset autot ovat teknisesti jo varsin hyviä, vaikka muotivempaimet puuttuvatkin.
OK, uusissa autoissa on uusia turvavarusteita, mutta niiden merkitys normaaliajossa on aika vähäinen (esim. ajonvakautusta en ole 4 vuoden saanut vielä aktivoitumaan).  ???
			 
			
			- 
				Päivän lehtiä lukiessa tuli selville että hallitusohjelmassa moottoripyörille tarkoitettu ajoneuvovero otettaisiin käyttöön vuonna 2018. Moottoripyörien rekisteritiedot eivät ole ajan tasalla. Veneiden on ja verotus alettaisiin mahdollisimman pian. Veroperusteista ei ole tietoa. 
			
 
			
			- 
				Tänään selvisi miten autovero, joka kohdistuu auton hankintaan, alenee vaiheittain ja päästöperusteisesti. Moottoripyöriltä perittävä autovero pysyy ilmeisesti entisellään. Ainakaan sitä ei missään yhteydessä mainittu. Sen sijaan tiedetään että moottoripyöriltä tullaan perimään ajoneuvoveroa. Määrästä ei ole ollut puhetta. Kokonaissumma tiedetään. Se olisi noin 50.000.000€
Heh, oli yks nolla liikaa.....
			 
			
			- 
				Muutenkin oli tuo alennus ihan höpöä. Kohdistuu lähinnä alle 1-1,2 litraisiin autoihin..
			
 
			
			- 
				
lähinnä alle 1-1,2 litraisiin autoihin
Ensin aloitetaan pienistä litroista.....
Isot litrat on syntiä ja pahasta ja tarpeetonta rehentelyä....
Parhaan edun saavat sähköauton hankkivat.
Siinä välissä on sekavoima-autot eli hybridit.
Flexifuel-ajoneuvot eivät kuulune alennuksen piiriin. Nehän voivat vaikka saastuttaa....
Saas nähdä tuleeko rekisteröityihin kaksipyöräisiin sähköajoneuvoihin ajoneuvovero ja millä perusteella?
Pyrin ostamaan sähkömoottoripyörän kun sillä pääsee takuuvarmasti kesämökille yhdellä tankkauksella. Siis omalle (perikunnan) mökille. 
			 
			
			- 
				Sepä se. Taitaa suomalaiseen geeniperimään olla kirjoitettu isommat kuutiot, saavutetuista ylellisyyksistä on vaikea luopua. Hybrideissä ei juuri veroale auta, hinnat ovat silti taivaalla saman kokoluokan autoihin verrattuna.
			
 
			
			- 
				Porsche-klubin monivuotinen puheenjohtaja vaihtoi harvinaisuutensa taannoin Teslaan ja rakensi talliinsa oikean latauspisteen. Nyt kuulemma lähtee. Autoverotus suosii tällaisia ekologisia ratkaisuja ::)
			
 
			
			- 
				
Tänään selvisi miten autovero, joka kohdistuu auton hankintaan, alenee vaiheittain ja päästöperusteisesti. Moottoripyöriltä perittävä autovero pysyy ilmeisesti entisellään. Ainakaan sitä ei missään yhteydessä mainittu.
<snip>
On mainittu. Moottoripyörien autovero on ja pysyy - kun moottoripyöristä ei ole päästötietoja (?).
Käyttömaksu kyllä tulee.
			 
			
			- 
				Autoista peritään 100 milj. Veneistä ja moottoripyöristä 50 milj. Yksikköä kohden taitaa tulla melkoinen summa?
			
 
			
			- 
				Periaatteessa moottoripyöristäkin on tiedossa päästömäärät. Euroluokitukset tulivat vähitellen kiristyvinä mukaan kuvioihin 2002 alkaen. 2006 olivat eurooppalaiset pyörät luokassa Euro3. Japanilaiset eivät. EU:n poikkeusluvalla. Nyt mennään hiljalleen kohti Euro5 -tasoa. Guzzit ovat menneet siihen luokkaan pääosin jo muutaman vuoden. Japanilaisilla laahaa edelleenkin mutta poikkeusta ei ole enää myönnetty.
Luokat olisivat:
- luokattomat
- Euro 1, Euro2, jne. päästömääriltään tiukkenevassa järjestyksessä. Aivan kuten autoillakin. 
Jostain sitten keksittiin kysyä suoraan autojen valmistajilta CO-määrää per kilometri ja Suomi otti tämän tiedon kätevästi verotusperusteeksi. Useilla automalleilla tuo mainittu päästömäärä on hyvin alhainen ja kyseisen tiedon hankinta suoritettu lähes kokonaan noudattamalla kuuluisaa Stetson-Harrison-menetelmää. Toistaiseksi siinä on röyhkein voittanut.
Joka pyöräluokkaan on määritelty maksimi päästömäärä Euronormin mukaan joka määritellyn testausmenetelmän kautta osoitetaan alitetuksi = pyörän saa myydä kuluttajalle.
On sitten aivan eri asia täyttävätkö aikanaan Euro-luokitellut pyörät vaatimustasonsa enää.
Mitäpä tästä voimme oppia?
Kuuluisan roomalaisen ajattelijan lausetta vinoon siteeratakseni: Se, mikä on hyvä Valtiolle, on hyvä Yksilölle.
			 
			
			- 
				Autoveron alentaminen on tyyppiesimerkki siitä miten apinaa koijataan. On täysin käsittämätöntä, että mokoma sonta menee läpi uutisissa luineen ja karvoineen.
Auton verottamisen painopisteen sanotaan siirtyvän auton hankinnasta sen käyttämiseen. Tuo ei pidä paikkaansa, koska auton käyttämisen verotus ei ole siirtymässä kilometrikohtaiseksi vaan pysyy ajoneuvokohtaisena käyttömaksuna, jonka maksat riippumatta siitä ajatko 1000, 10 000 tai 100 000 kilometriä vuodessa. 
Uuden auton hinta saattaa halpua muutaman satasen, mutta jos noin 100 miltsiä jaetaan maan autokannan kesken tasan, se tarkoittaa satasen nousua vuotuiseen käyttömaksuun. Uuden auton ostaja saa siis muutaman satasen alennuksen, mutta maksaa saman veron muutaman vuoden käytön aikana. Samanaikasesti korotetun veron maksavat myös autoilijat, jotka ovat maksaneet uudesta autostaan täyden veron.  
Tässähän on lyhyesti kysymys siitä, että valtion kassavaje on krooninen ja paha, veroja on kerättävä lisää keinolla millä hyvänsä, mutta kun tuntuva korotus uudelleennimetään autoveron alentamiseksi, niin se menee apinalaumassa läpi kättentaputuksella. Motoristiharrastaja, jolla on muutamia pyöriä tallissaan rekisteröityinä ja ajokuntoisina erilaisia ajotilanteita odottamassa, maksaa tulevaisuudessa käyttömaksua joka pyörästä riippumatta siitä, paljonko tulee kilometrejä ja riippumatta siitä paljonko pyörän hankintahetkellä oli verojen osuus hankintahinnasta. 
Minulla on pihassa vene trailerilla. Se on rekisterissä koska on hiukan liian suuri, mutta ei ole ollut vedessä moneen vuoteen. Varmaan pitää ottaa puliukkoja veneen alle vuokralaisksi, että saa veneen tulevan käyttömaksun kuitattua. VMP.  
			 
			
			- 
				egon on täysin asiassa, juuri tästä on kyse.
			
 
			
			- 
				Tuon egonin erinomaisen analyysin sopisi tulla telkkarin iltauutisista koko loppuviikon. Aukeaisi ehkä monetkin silmät ja korvat.
Valtiolta on kassa puhki. Se on faktaa, mutta tällainen paskanjauhanta, tai sanotaan, että sen kääriminen koreaan kääreeseen, ottaa päähän.
Sanoisivat suoraan, että perse on auki (kun on pelattu porukalla sellaista politiikkaa) ja rahat revitään samasta ositteesta kuin ennenkin.  >:(
			 
			
			- 
				Juuri noin, kuin egon kirjoitti.  Apinaa koijataan ja koko hommasta tulee vielä oikea hallintobyrokraattinen härdelli.
Seurauksia voi vain arvailla. Rekisteröityjä laitteita aletaan poistamaan rekistereistä urakalla. Trafi ruuhkautuu näistä rekisteristäpoistoista ja ajoittaisista sinne palautuksista ja käyttöönotoista.
Autoveron alentamiseen pakottaa valtion häviö oikeusjutussa, että muiden EU maiden autovuokraajat ja leasing firmat on päästettävä verottomilla autoilla Suomen teille 1.1.2016 alkaen. Niille tulee jokin päivä-/viikkovero, mutta voi jo olettaa, että ovat houkutteleva vaihtoehto ainakin yrityksille.
Nyt tehty veronalennus uusille autoille on pikku näpertelyä rajat ylittävässä tarjonnassa, jossa autot ovat verottomia ja vakuutettu, huollettu, sekä katsastettu esim. Virossa.  
" Ellette halua maksaa auton koko kauppasummaa heti, voitte rahoittaa kaupan leasingsopimuksella tai osamaksulla ostettavasta autosta riippuen. Rahoituspalvelua tarjoavat Viron suurimpien pankkien leasingyhtiöt SEB Liising, Rentacar, Swedbank Liising, Sampo Liising, Nordea Finance ja DnB Nord Liising. E-Autolinen toimistossa voidaan leasingyhtiössä käymättä solmia sopimukset SEB Liisingin, Sammon ja Swedbank Liisingin kanssa. ..."
= Käytännössä ->  Voi ostaa auton Virosta ja maksaa siitä esim 70% ja tehdä lopusta 30% sta vaikka 24 kk leasing sopimuksen. Auto on rahoittajan nimissä tuon 24 kk, kunnes sopimus päättyy ja sen ajan sillä voi leasing autona ajaa Suomessa. Sen jälkeen joko uusi auton vaihto tai rekisteröinti/verottaminen Suomeen jne...
			 
			
			- 
				Mp-kauppiaiden kanta autoverotukseen: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2548/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4veron-voisi-poistaa-kokonaan---toisi-valtiolle-enemm%C3%A4n-rahaa-kassaan.htm?ref=newest
			
 
			
			- 
				Hyviä pointeja Niko Kantolalta.
Ja mitä maksaa kortti nuorille edes lupa ajaa isompia mopoja on kanssa iso asia.
Ei ole varaa korttiin ja rahaa pitäis vielä pyöräkin saada lienee suurin syy ettei pyöräilijöitä tule.
Kelle niitä sitten myydään?
Meille kestävän linjan vanhoille höperöille vai? Kuinka pitkään?
Täähän on tilanne karannut täysin käsistä.
Kohta meillä on puolet jostain 250.000 hyväkuntoisesta moottoripyörästä myynissä ja lahjoitetaan ne kehitysmaihin mikä Suomestakin tulee tällä menolla.
Verot korotetaan aina vaikka jotain lupauksia jopa laskea vaaleissa, mutta ei taida ikinä mikään hallitus missään toteuttanut?
			 
			
			- 
				Ei kysymys junnuilla loppupeleissä ole kortin tai mopon hinnasta. Sattuu tuo aika menemään älypuhelinta selatessa ja sellaista uusimpaaan versioon päivittämisessä. Siinä jää kummallakin sukupuolella jopa suvunjatkumohommat toissijaiksi. 
			
 
			
			- 
				Ok, no virtuaaliajaminen, voihan sekin toimia.
Ihmiskunnalle olisi kyllä hyväksi olla jatkamatta sukuaan..
Onhan noissa aina erilaisia nuorissakin, kyllä Lissu ja Pena kohtaa vielä.
			 
			
			- 
				Tässä oli hetki sitten Tm:ssä testissä kyykkypiikkejä. Kalleimmat oli kuitenkin yli viittä tonnia. Kyllä siinä vissiin on veroa enemmän kuin kymppejä. Satasiakin nopsaan useampi.
			
 
			
			- 
				Valtio ja verot. Valtiokin tarvitsee erilaisiin toimiinsa rahaa. Tuloja ovat verot ja maksut. Verot perustuvat Eduskunnan säätämiin lakeihin ja maksut suurelta osin ao. hallinnoalojen määräyksiin. Jos rahat eivät riitä, niin mitä on tehtävä? Lopettaa jokin toiminta tai kerätä lisää rahaa. Eipä tämä nyt kuitenkaan tuon merkillisempää ole. 
Kukaan ei tietenkään halua, että häneen kohdistuvassa asiassa tehdään jotain leikkauksia tai lopetetaan jokin toiminta. Jotkut kovasti ajavat "rikkaiden" lisäverotusta. No, Suomen eniten ansaitseva maksoi viime verotuksessa yli 8Meur tuloveroa. Paljonko pitäisi lisätä, jotta Suomen talous tasapainottuu? 
Eläke on hyvä esimerkki: Jos nostetaan jokaisen eläkeläisen eläkettä 1€ ( yksi euro ) päivässä, niin eläkemenot lisääntyvät ~500Meur/a. Mitä saa sillä yhdellä lisäeurolla? Purkin maitoa. 
Aski tupakkaa päivässä maksa ~2´200€/a. Pizza joka toinen päivä maksaa ~1´500€/a. Mutta niistähän ei kukaan halua luopua. Lista on loputon.
Kyse on lopuksi siitä, mitä kukin arvostaa ja kukin pitää välttämättömänä. Politikoinnista tämä tähän.
			 
			
			- 
				
Tuloja ovat verot ja maksut / kerätä lisää rahaa
"Veroasteella tarkoitetaan julkisen sektorin keräämien pakollisten verojen ja veronluonteisten maksujen vuosikertymää suhteessa saman ajanjakson bruttokansantuotteeseen (bkt = tulonmuodostuksen mitta, taloudellisen suorituskyvyn mitta)" => Suomi 2015/44,7 %. Keskimäärin siis vajaa puolet kaikesta siitä mitä saamme aikaan, menee valtiolle ja sitä kautta muuhun välttämättä tarpeelliseen. Olen ymmärtänyt niin että kreikkalaiset ovat keksineet toimivan ratkaisun. Verovelvollisia on, mutta he eivät maksa veroja. Käyttävät näppärästi muiden euroa maksuvälineenä käyttävien verokertymää. Eilen taisin lukea jostain että pankit ovat sen vuoksi vielä pystyssä että taseet ovat täynnä ilmaa, kun ovat tehneet itse itselleen velkapapereita, joita käyttävät vakuutena.  No, se siitä. Meillä verotetaan kateus kainalossa. Joku entinen ministerihän se lausui että kun eivät itse osaa/ymmärrä/uskalla hakea autoa ulkomailta, verotetaan muita väärin perustein. Nyt sitten aletaan korjata päätöksiä lainmukaisiksi mutta vain ja ainoastaan jos verovelvollinen on ymmärtänyt valittaa päätöksestä.
"KHO:2014:182 mukaan joidenkin käytettynä tuotavien (ensimmäinen käyttöönotto ennen 2008) autojen verotuksessa ei voida soveltaa voimassa olevan lain mukaista veroprosenttia, vaan veroa määrättäessä on varmistettava, että Suomeen toisesta EU jäsenvaltiosta tuotavasta autosta ei peritä autoveroa enempää kuin Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä. Menettely, jossa tuontiauton autovero määrättiin hiilidioksidipäästöjen perusteella tekemättä syrjivyysarviointia on mainitun päätöksen mukaan ollut unionin oikeuden vastainen."
Ja tätäkään syrjintää valtio ei olisi ryhtynyt oikaisemaan, eikä oikaissut nytkään kokonaan (vanhoista tapauksista ei voi valittaa), ellei yksityinen olisi vienyt asiaa oikeuteen.
			 
			
			- 
				Pitkäaikainen kokemukseni että kun jokin vero säädetään "taloudellisesti ankarina aikoina" vaikka väliaikaisesti, tai nykyisin poliitikkojen ja viranomaisten viisastuttua, pysyviksi, ei niitä parempien aikojen kohdatessa suinkaan pienennetä tai poisteta vaan ollaan parantuviin "tuottoihin" tyytyväisiä. 
Tämän päivän uutinen on että liikenteestä sakottamalla kaksikertaisetaan sakkokertymä 20M€ -> 40M€ ensin rikesakot kaksinkertaistamalla ja nopeusmarginaaleja puolittamalla alaspäin. Itse miellän, ja vertaan, tämänkaltaisen toiminnan olevan eräänlaista verotusta liikkumisesta julkisilla väylillä. Körörökörökörö.....
			 
			
			- 
				Poliisimies on ihan itse minulle sanonut, että "Poliisin tehtävänä ei ole onnettomuuteen joutuneen omaisuudesta huolehtiminen. Poliisin tehtävä on sakottaa."
Nyt on poliisi valjastettu keräämään rahaa teidenkäyttäjiltä. Kun tutkan pystyttää tien varteen, niin ihan varmasti saa kirjoitettua lappuja. Yhden tunnin kertymä voi olla tuhansia euroja. Ja lisäksi noiden "rikosten" selvittämisprosentti on 100. Kaunistaa tilastojakin...
Asialla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tämä on kuin mp:n katsastus: Tarkoituksena oli saada katsastusfirmoille kymmeniä miljoonia rahaa lisää liikenneturvallisuuden nimissä. Tosin, aina vedotaan niihin muutamaan älyttömään kaahariin, joita ajoittain jää kiinni. Ainakin otsikoihin pääsee "kun me näin hyvin valvotaan". Jos kyseessä olisi liikenneturvallisuus, niin pitäisi kiinnittää huomiota muihinkin asioihin. Vaikka siihen, että rattijuopot saisi ihan oikeita rangaistuksia.
Komisario Seppä sanoi haastattelussa eläkkeelle jäädessään: "Valtiontalouden tarkastusviraston pitäisi kiinnittää huomiota kevyen liikenteen valvontaan. Siellä tuottosuhde on niin huono." Siis polkupyöräilijöitä ei saisi valvoa, kun sieltä tulee rahaa niin vähän. Ja ne saavat ajella aivan holtittomasti miten sattuu kohellus nyt sujumaan. 
Väärä pysäköintikin on vaarallisempaa, kuin pyöräilijän ajaminen päin punaista valoa. 
Jaa minäkö tästä tuohtunut...En p*@&¤le ole!
			 
			
			- 
				
Poliisimies on ihan itse minulle sanonut, että "Poliisin tehtävänä ei ole onnettomuuteen joutuneen omaisuudesta huolehtiminen. Poliisin tehtävä on sakottaa."
Poliisejakin on kovin montaa sorttia. Lapsuuden kaveri on keskisessä suomessa virassa eikä kyllä varmasti sakottele kovin pienistä ylinopeuksista. On siitä kuulemma saanut noottiakin... Mutta että osaa ne jotkut siis ihan itsekkin ajatella. Onhan noita valtion ruoskia muitakin tuttuna, tääläkin kirjoittalee muutama. Oikein hyviä tapauksia.
Ei ole tuo poliisin ammattikaan siitä paremmasta päästä. Tämä "vanhatuttu" heitti joskus narkkarin eteen piikkimaton. Esimiehen käskystä. Varastettu auto. Vauhtia yli 200 ja täysissä kaasuissa. Monenkohan hengen vaan pelasti sillä heitolla. Saipa silti syytteen kuolemantuottamuksesta johon tosin oikeus katsoi syyttömäksi. Mun mielestä olisi pitänyt antaa jonkunmoinen mitalli ja palkankorotus...
			 
			
			- 
				
Ei ole tuo poliisin ammattikaan siitä paremmasta päästä
Minäkin olen tavannut pari kertaa mukavan poliisin. Eiköhän se mene ihan kaikkien ammattien kohdalla saman Gaussin käyrän mukaan. Meitä on moneksi ja esim. narsistisen persoonallisuushäiriön vaivaamat ihmiset tunnetusti aiheuttavat sanoinkuvaamatonta tuskaa usein kanssaihmisille. Poliisin työstä johtuen (tänään oli maininta lehdessä että hakijoita ei oikeen riitä poliisikoulutukseen) lie siellä moni muuntuu ikäväksi ihmiseksi kun rangaistava koettaa kaikin keinoin päästä pälkähästä. Mutta paljon vartijana ovat, olen kovasti kiitollinen siitä että joskus ovat jotkut poliisit katsoneet että teon vähäisyydestä johtuen voidaan käyttää huomautusmenettelyä rankaisemisen sijasta.
Tässä ihailemani Kemppisen tuoretta tarinaa nykyjärjestelmästä http://www.kemppinen.blogspot.fi/ (http://www.kemppinen.blogspot.fi/) ja lyhentämääni sitaattia (alleviivaukset omiani) blogista "Miljoona markkaa sakkoa".
"
Eräs sanoinkuvaamaton roisto oli jättänyt autonsa katsastamatta. Tekijä jäi kiikkiin ja sai sakot. Tuli käsky poliisiasemalle. Peltipoliisi oli valokuvannut saman auton pari päivää ennen kuin elävät poliisit. Taas tuli sakot, 649 euroa. Miellyttävä virkailija vastasi asian käsittelyn jälkeen kysymykseeni. Kun auto on katsastamatta tai vakuuttamatta, jokainen tapaus on eri teko. Sakkoja ei yhdistetä samalla tavalla kuin vapausrangaistuksia, eivätkä konkurrenssisäännöt (rangaistusten yhdistäminen) periaatteessa päde. Ajattelin kuitenkin ilmoittaa tämän blogin kautta, että käytäntö on lainvastainen. En sanonut, että ilmiannan täten itseni 62:sta samanlaisesta rikoksesta. Olen nimittäin ajanut tuota katsastamatonta autoa joka päivä vapun jälkeen. Teon toteutumiseen ja rangaistukseen vaikuttamaton syy oli huolimattomuus eli laiminlyönti selvittää auton hansikaslokerossa olevasta rekisterinotteesta viimeinen katsastuspäivä. Kun nyt kahdella sakolla on vahvistettu nämä rötökset eri teoiksi ja erikseen rangaistaviksi, niin kaikki muutkin ajokerrat on otettava huomioon, selvitettävä ja rangaistava erikseen. Nuo 62 rikosta tunnustan ja niihin on todistajatkin. Luvassa on siis 62 uutta sakkoa, kukin määrältään noin 500 euroa, yhteensä noin 31 000 eli professorin noin yhden vuoden eläke. Rikosten ja siis sakkojen lukumäärä on kuitenkin hiukan ongelmallinen. Eräänäkin päivänä vein rouvan junalle, pysähdyin asemalle vilkuttamaan, jatkoin Sittariin, pysäköin ja menin ostamaan makkaraa ja ajoin kotiin. Vähän myöhemmin ajoin viemään äidille palvelutaloon rahkaa ja sitten sieltä kotiin. Nähdäkseni tässä on kuusi rikollista tekoa. Jos poliisi ja syyttäjä katsoisivat, että rangaistaan vain yhdestä teosta päivässä, he ylittävät toimivaltansa. Asia olisi vietävä tuomioistuimeen, jossa olisi mietittävä, voisiko tuomioistuin omasta aloitteestaan katsoa esimerkiksi liikkeellelähdöt liikennevaloissa pysähtymisen jälkeen vähäpätöiseksi rikokseksi ja jättää rangaistukseen tuomitsematta.
"
			 
			
			- 
				Itselläni pari poliisituttua. Mukavia heppuja. Ylipäätään olen matkan päällä pysätettynä tavannut enimmäkseen erittäin kohteliaita poliiseja. Tottakai se ärsyttää kun puskat kuhisevat sinisiä uniformuja (onneksi nuo huomioliivit hiukan helpottavat havainnointia). Ei poliiseista mitään haittaa ole jos vaan noudattaa niitä pelisääntöjä, mitkä on laadittu. Ei tarvitse pelätä"natsisikoja". Eri asia sitten on, ovatko säännöt aina niin perusteltuja. Olen usein ajatellut ylinopeutta ajaessani, että en aja tietyissä paikoissa ylinopeutta, vaan nopeusrajoitus on yksinkertaisesti väärä. Mitähän poliisi moisesta selityksestä ajattelisi? 
Yksi negatiivinen esimerkki poliisista  muistuu mieleeni. Kun lähdin autolla kiireellä kaupan pihasta ja vedin turvavyötä vauhdissa kiinni, niin tietysti heti pihan jälkeen oli pollari väijyssä ja sakot rapsahti. Tilannetta toki helpotti että sakottajana toimi kuvankaunis naispoliisi. Olisin mielelläni jäänyt pitkään ristikuulusteluun, saada jopa käsiraudat ranteisiin eikä ruumiintarkastuskaan ajatuksena epämiellyttävä ollut. Kerrankin uniformun näkeminen miellytti. Yleensä ei, sillä se viestii vain siitä ettei maailma ole lähelläkään valmis. Poliisin työ lienee samanmoista kuin psykologin; tehdä itsensä tarpeettomaksi. Mutta hulluus on ehtymätön luonnonvara, luulen. Mutta sitäkin on montaa sorttia. Ilman epäilevää, rikkinäistä ja ristiriitaista luovaa hulluutta ei olisi montaa mullistavaa keksintöä syntynyt, filosofioista ja taiteesta puhumattakaan. Rationaalisuus on tuottanut ainakin atomipommin. Onko moottoripyörä tai lentokone alunperin rationaalisen ihmisluonteen tuotos?
			 
			
			- 
				Rahankeräämiseen ei syyllinen ole yksittäinen poliisimies tai partio. He tekevät työmaalla mitä esimies käskee, kuten muissakin hommissa tehdään. Joku vuosi sitten eräs poliisi kertoi haastattelussa, että aamukäskyllä sanotiin paljonko sakkoja pitää päivävuoron kerätä.
Eikä ne tehtävät myöskään aina mitään mielenkevennystä ole, kun poka kusee / paskoo / oksentaa maijaan tms. rapeaa...
Serkkuni oli joskus Hesassa poliisina. "Kypsyin täysin siihen, että yövuoron päätteeksi roudattiin spurgu asemalta koppiin ja seuraavan yövuoron aluksi sama spurgu makasi taas asemalla väärinpuolin". Serkku on eläkkeellä Rajavartiolaitokselta...
Siltikään en hyväksy rahankeräämistä liikenneturvallisuuden nimitssä. Kun valvonta käytännössä on rahastamista. Ajotapavalvontaa esim. Kehä III:lla ei ole. 
Jaa...minäkö katkera? No en @#¤@ ole!  ;)