Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: herrapii - Toukokuu 23, 2015, 03:11:10 ap

Otsikko: re85 bio?
Kirjoitti: herrapii - Toukokuu 23, 2015, 03:11:10 ap

Käykö guzziin moinen bio ku luin jostain et halpaa ois
Ja esim hreehe kävis ilman muutoksia?
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 23, 2015, 09:04:04 ap
Samaa kysyin joskus Piikkiöstä. Ei käy - oli vastaus. En tarkemmin asiasta tiedä, joten saa olla eri mieltä...Tai vaikka EriKeeperiä...
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: egon - Toukokuu 23, 2015, 15:28:58 ip
Jos se on samaa viinabensaa mitä Ruotsissa myydään monilla asemilla, niin kokemuksesta voin kertoa, että tuli Breva kerran vahingossa sillä tankattua. Ensin hävisi tyhjäkäynti ja kaasukapulalla sai lisää vauhtia vain herkuttelemalla. Kilometrien karttuessa koneen systeemit kai rikastivat seosta, koskapa meno parani hissukseen, mutta normaalia siitä ei tullut. Ajoin tankin puolilleen ja täytin oikealla bensalla, jonka jälkeen kaikki toimi taas normaalisti.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Toukokuu 23, 2015, 17:31:08 ip
Rahan säästömielessä E85n käyttö on turhaa hommaa. Ei ole kovin merkityksellistä, sillä kulutus kasvaa.
Sen sijaan paremman alaväännön, pehmeämmän käynnin ja puhtaampien pakokaasujen kannalta suositeltavaa.
E85 ttä voi käyttää Guzzin ruiskuvehkeissä sen puolesta, että polttoainejärjestelmän materiaalit kestävät,
...mutta:
- Pelkän E85n käyttö vaatii muutoksia moottoriohjaukseen tai huijausboksin, joka lisää ruiskutusmäärää n.32%.
- ilman lambda anturia ei tapahdu tarvittavaa säätymistä eli vain 95E10 toimii tarkoitetusti
- lambdalla varustetut toimivat muutoksitta vain moottoriohjauksen itseoppivuuden rajoissa.
Esim. 15RC ecu säätyy 12% lisärikastukselle eli voi tankata suhteessa 5 osaa 95E10 ja 1 osa E85 ttä, jolloin polttoaineseoksen etanolipitoisuudeksi tulee 29%, josta moottorinohjaus suoriutuu hyvin ja kylmäkäynnistyskin onnistuu muutoksitta hyvin vielä 0 asteessa.
Pelkällä E85:llä alle 15 asteen lämpötilassa kylmäkäynnistys vaatii reilusti (50-100%) lisäryyppyä ensimmäisten käyntiminuuttien ajaksi. Täyteen hyötyyn ja optimaaliseen toimintaan (teho & kulutus) sytytysennakkoakin tulisi lisätä n.7 astetta.
p.s.E85 kokeileminen eli sen lisääminen bensan joukkoon on sikäli turvallista, että mahdollisesti liian laiha seos ei aiheuta ylikuumenemista, eikä nakutusta, kuten pelkällä bensiinillä herkästi kävisi. Veto ja voima vain heikkenevät, mutta kevyt pintakaasu yleensä vielä toimii.
Jos menee liian laihalle, niin lisää bensaa tankkiin tai muutoin seuraava kylmäkäynnistys voi olla piitkän vieterin takana.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 23, 2015, 19:56:13 ip
E85 ttä voi käyttää Guzzin ruiskuvehkeissä sen puolesta, että polttoainejärjestelmän materiaalit kestävät,
-------------------------------
Täyteen hyötyyn ja optimaaliseen toimintaan (teho & kulutus) sytytysennakkoakin tulisi lisätä n.7 astetta.

Onko nämä lainatut kuinka "tieteellisesti" testattuja/kokeiltuja? Että uskaltaako näiden pohjalta lähteä liikkeelle jos sattuu iskeä into 85:n kartan tekoon...? Kun joskus on ollut puhetta muovitankkien muodonmuutoksista johtuen viinabensasta.

"E85 seossuhde on 9.76 AFR = Lambda 1.0"   Tuollaisen löysin, pitänee paikkansa?
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 23, 2015, 20:39:06 ip
Sanaa mietin kuin Ikkala. Jos Commanderiin lisäisi kaikkiin sarakkeisiin prosentteja ja suuntaisi Kemoraan tankki täynnä ponua..
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Toukokuu 24, 2015, 01:56:01 ap
E85 ttä voi käyttää Guzzin ruiskuvehkeissä sen puolesta, että polttoainejärjestelmän materiaalit kestävät,
ollut puhetta muovitankkien muodonmuutoksista johtuen viinabensasta.
Tuo tosiaan unohtui, että useissa maalatuissa muovitankeissa on ongelmia. Etanoli kuivaa muovia ja siihen tiivistyy vettä ja se pullistuu/turpoaa. Eli ei sovi tältä osin etanolille, ei edes 95E10:lle.
Täyteen hyötyyn ja optimaaliseen toimintaan (teho & kulutus) sytytysennakkoakin tulisi lisätä n.7 astetta.
Onko nämä lainatut kuinka "tieteellisesti" testattuja/kokeiltuja? Että uskaltaako näiden pohjalta lähteä liikkeelle jos sattuu iskeä into 85:n kartan tekoon...?
On sekä tieteellistä tutkimusta, että käytännön kokemusta. Tässä yksi perusteellinen tutkimus nakutuksesta bensa vs E85: http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/59952/676953430-MIT.pdf   Varsin vaikeaselkoista äkkiseltään ja siitä selviää, että E85 palaa nopeammin, mutta muodostaa painetta hitaammin ja siksi tarvitaan ennakon lisäystä. MBT=MaxBrakeTorque eli se oleellisin - paras mahdollinen vääntö. Pelkästä polttoaineiden erosta syntyvä ennakonlisäys tarve on 8,25 astetta. Se ei ole maksimi mahdollinen ennakonlisäys, vaan optimaalinen maksimaalisen väännön saavuttamiseksi (tietysti tuossa moottorissa ja noissa olosuhteissa).

Olen autoon säätänyt ennakkoa läppärillä ajon aikana (pysähtyen pysäkille), kun on boxi, joka huijaa ecun saamaa kampiakselin asentotietoa. ECUssa siis vakio bensakartta. Ennakon lisäyksellä moottorin käytös ja käyntiääni muuttuu niin, että sen huomaa heti. Ennakon lisäykset jopa 12 asteeseen saakka on kokeiltu. Yli 10 llä alkaa teho jo laskea. 9 llä käynti on rouheata ja voimakasta, 8 lla jo pehmeämpää, mutta vahvaa, 7 llä pehmeämpää, mutta edelleen vääntävää (olen jättänyt 8 aan ja tyhjäkäynnillä 4 ään). 7 asteen lisäys on turvallinen, eikä lisää liiaksi nox päästöjäkään. Tyhjäkäynnille riittää 4 astetta, jolla lambda pysyy kuumana (jos se on käytössä).

Kun lambda ohjattuun Guzziin  laittaa etanolia 30% seoksen (ilman mitään kartta-/ennakkomuutoksia), niin siinäkin 10-15km itseoppimisen jälkeen, persdynolla huomaa alakierroksilta keskikierroksille tuhdimman väännön. On jännä, että 98E:stä 95E10 siirtyminen tuntuu tehottomuutena (ei vastaa niin terävästi kaasuun?), kuin olisi polttoainetta vedellä laimennettu. Mutta suurempi etanoliosuus, niin alkaakin tuntua, että se vetinen puoli onkin siinä bensiinissä.
E85 toimii samoilla ja saman lämpöarvon sytytystulpilla. Öljyksi täys-synteettinen, johon mahdollisesti (esim. kylmäkäynnissä) palamaton etanoli sekoittuu ja haihtuu siitä pois öljyn lämmetessä.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 24, 2015, 18:19:31 ip
ALi tuossa edellä tiivisti tiedot RE85 (E85) käytöstä moottoripolttoaineena.
Itsellä on Guzzikäytössä ahtamattomalla että ahdetulla pyörällä etanolikokemusta jo useamman vuoden ajalta.

Koealaustana California T3 vuosimallia -82. (Peltitankki eikä polttoainejärjestelmässä muita lainkaan etanolille herkkiä materiaaleja.) Varustettu ohjelmoitavalla Ignitech TCIP4 sytytyksellä ja ohjelmoitavalla MegaSquirt-polttoaineensyötöllä. Ahdettuna tehoa tuli oikein kivasti ja kuten ALi informoi ei kone käy liian kuumana otettaessa tehoja ulos tai laihennettaessa seosta.

Hyvänä piirteenä voi huomioida sen että sytytystulpat pysyvät puhtaina vaikka seos olisi ylirikastakin.

Teoriassa rahallista säästöä on saavutettavissa ja samalla myös jonkin verran enemmän tehoa. Käytännössä tankkauspaikkoja on ollut sen verran harvassa että sen vuoksi on joutunut poikkeamaan suorimmalta reitiltä. Nyt tilanne on jo kohtuullisen hyvä pääteiden varsissa. Kannattaa silti ottaa ennen reissua selville jakelupaikat tai varakanisteri mukana.

ALin selvitykseen sellainen lisäys että moottorin käydessä kylmänä etanolilla ei öljy tahdo olla riittävän lämmintä että vesi siitä erkanisi niin hyvin kuin bensiinikäytöllä. Etanoli ja siinä oleva vesi ei, toisenlaisistakin epäilyistä huolimatta, sekaannu öljyyn vaan öljyn mahdollinen vetisyys johtuu koneen kylmästä käynnistä. Esimerkiksi bensiini sekaantuu öljyyn todella helposti mutta etanoli ei ole kovin öljyliukoista. Öljyyn vesi kertyy myös pyörän seisoessa ilmasta absorboitumalla moottorin jäähtyviin sisäpintoihin.

Hyvälaatuisen öljyn käyttö joka tapauksessa on hyödyksi.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 24, 2015, 20:20:23 ip
Tässähän lienee kyse siitä että velhot osaa tehdä myös eri aineille sopivaksi koneet ja se on hienoa.
Onnistuuko säästäminen pa kuluissa edes sohvalla, tai polkupyörällä on kyseenalaista, polttoainetta menee kuskiinkin vaikka vain haaveilisi.

Kristallipallostani näkyy selvästi että on täysin epäselvää mitä tulevaisuus tuo.
Häkäpönttöllinen peräkärry ja tarvittavat muutokset koneeseen olisi aika saletti ratkaisu keskellä metsää.
Pettuleipää reppuun, saha ja kirves. Asenteena vielä parit ärräpäät, niin voiteluöljyt saa aina jostain puristettua.
Guzzi varmaan yksinkertaisena olisi mahdollinen modata, mutta varaosariippuvuus ei vähene.
Paljon toimivampi, minimi varaosiakaan vaativana olisi kesyttää hirvi.

Sillä kun karauttaa lähimpään kahvilaan, niin juttuseuraa piisaa ja menopeli on täysin maastosta ja huolto/ tankkauspisteistä riippumaton.
Verrattuna esim koiravaljakko vetoiseen Guzziin jossa lihaa pitää jostain saada tietty määrä kilometrille, niin hirvi on omaa luokkaansa kun syö vaikka Grupon T-paidan ja matka jatkuu.
Etuina on myös että hirvikolarit kuulemma korvataan jos sellaista sattuu.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 24, 2015, 21:58:47 ip
Lainaus
Häkäpöntöllinen peräkärry ja tarvittavat muutokset koneeseen olisi aika saletti ratkaisu

Valitettavasti yllä olevaa kuvausta vastaavaa ajoneuvoa ei voi rekisteröidä. Asetuksessa kun sanotaan että häkäpönttö tai muu käyttövoimalaite ja sen käyttämä energia on voitava kuljettaa itse ajoneuvossa. Laite ei saa nostaa myöskään ajoneuvon painoa. Jos nostaa niin saman varran lähtee kantavuudesta

Idean pohjana parhaiten toimisi L5e-luokan ajoneuvo jossa paikka vain kuljettajalle. Polttoaineelle ja käyttövoimalaitteelle pyhitettäisiin siis matkustajan paino jonka laki määrää olevan 75kg koosta riippumatta.

Muutenkin tuo painosääntö rajoittaa rakentelua. Yleensä kaikki triket ovat vain yksipaikkaisia mikäli on käytetty moottoripyörää kanta-ajoneuvona. Vain poikkeusjärjestelyin voi tehdä kaksipaikkaisen L5e-ajoneuvon.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Toukokuu 24, 2015, 23:13:29 ip
Itselläni kiinnostus kotipolttoiseen alkoi jo ennen E85 ttä - juuri puukaasun käyttöön, joka sitten jäi ajatuksen asteelle ajanpuutteen ja arkikäyttöön epäkäytännöllisyyden vuoksi. Etanoli sisäisesti nautittuna oli tietysti tuttua vuosien harjoittelun kautta, mutta suhteeni sen liikennekäyttöön oli kielteinen. Viisasten juomana  ;)

Kun sitten E85 tuli myyntiin kotinurkilla, niin auto vaihtui sille sopivaan. 1.8 turbosta sai pienellä vaivalla viinakulkineen, jota vaimokin ajelee täysin tapojaan muuttamatta  ???  Muutama vuosi ja kymmeniä tuhansia kilometrejä ympäri vuoden, eikä E85 sta johtuvia vikoja ainuttakaan. Pieniä parannuksia kyllä. Alkuun oli pelkällä polttoaine-rikastuksella, jolloin öljy laimeni ja haisi viinalle 10tkm vaihtovälillä. Moottorin toiminnassa ei sinällään ollut moittimista ja kulku oli hiukan voimallisempaa, kuin bensiinillä. Parannuksena tein imuilmalle torven pakosarjan päältä ja peitin välijäähdyttimen kennon muovilla. Isompi parannus tuli kuitenkin vasta lisäennakon myötä. Öljyn viinoittuminen loppui ja kesylle peltilehmälle kasvoi härän sarvet, kuin olisi neljännes lisää voimaa. Mahdollisesti näin onkin - ei ole mitattu. Etanolilla pakokaasun tilavuus on suurempi, joka herättää ja antaa täyden paineen ahtimesta aiemmin ( tämä on myös yksi mitoitusasia joka on putkistossa huomioitava huipputehoa haettaessa).

Etanolilla on sellainen riippuvuutta aiheuttava vaikutus, että on niin hyvää, että alkaa haluta lisää  :P
Kun tietää samasta moottorista saatavan ilman mekaanisia muutoksia selvästi bensaa vääntävämmän ja pelkkää polttoaineen syöttöä sekä sytytysennakkoa lisäämällä - kiusausta on vaikea vastustaa. Meillähän ruohokin jo leikataan E85 sella, eikä enää vaatteet haise. Työmies tietysti haisee edelleen, eikä siihen viina auta. Tietysti on kokeiltu, mutta haju kuulemma vaan pahenee  :D

Teknisten seikkojen lisäksi arvostan suuresti viinan kotimaisuutta ja uusiutuvuutta. Muistan ekat ajot E85 llä ja tunteen, että tämä on kyllä tulevaisuutta, johon voisi ja pitäisi mahdollisimman monen tarttua. Eikä tuo tunne ole ajan myötä minnekään kadonnut. Nyt vain tuntuu, että on kovasti vanhanaikaista vielä ajaa bensiinillä.

Meni (taas) vähän tarinoinniksi, mutta lisätään vielä täsmennyksiä aiempiin viesteihin:
... No joo, kyllähän se ajo viinalla halvempaa on, kun säädöt on tehty ja kohdillaan. Kulutus kasvaa vain 25% eli rahaa säästyy 20% bensaan verrattuna. Halpuuttaminen vain luo väärän mielikuvan, sillä mistään petroolista ei todellakaan ole kysymys. Kilpa-autojen metanoli on lähin sukulainen ja paras hyötysuhdekin saataisiin nostamalla puristus-suhde yli 12 een.
... Tuosta öljystä, että vain synteettistä (varmimmin API SN luokitettua), koska etanoli ei sekoitu mineraaliöljyyn ja siitä saattaa aiheutua todellisia ongelmia. Öljyyn voi muodostua hyytelöpaakku, joka pahimmassa tapauksessa (Saabeista tuttu ilmiö) tukkii öljypumpun imuaukon sihdin tai tekee tukoksen öljyn paluu-valuma-kanavaan. Synt.öljy ja etanoli pitävät koneen ja voitelukanavat puhtaana.
Itsekin tuota aikoinaan pikku astiassa kokeilin E85 + synt=ok, E85+miner.ölj.=kokkelia, rihmaa tai erilleen pisaroitumista ( ja 2-tahti vehkeisiin myös täys-synteettistä sekoittumisen takia. E85 moottorikelkkamiehet tämän jo tietävätkin).
E85:lle kuumuus ei ole ongelma, vaan kylmyys kuten motomatti kirjoitti. Siihen lisäennakko auttaa.

Asemien harvan verkon takia en ole pelkälle E85:lle vielä Guzzia ohjelmoinut. Ei toimisi hätätilassa bensalla. Kompromissina olen pitänyt kahta litran E85 pulloa mukana. Jos sattuu seikkailuajossa päätymään jonnekin sivukylän Veijon Essolle tankki kuivana, niin putilot (2) tankkiin ja bensalla (10) täyteen. Sopiva seos ja naatinto jatkuu. Raaka E85 käyttö on työn alla lambda toiminnan kartoituksella ja siihen vaikuttavien anturitietojen vääristämistä kokeilemalla. Siten voisi hätätilassa väliaikaisesti kytkeä bensalle.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 25, 2015, 11:02:13 ap
ALin näkökanta lienee oikea: itse kokeilin sekoittaa bensiiniä mineraaliöljyyn ja se sekoittui nopeasti ja muuttui sekoituksessa näkymättömäksi. Etanoli ei sekoittunut mineraaliöljyyn oikein mitenkään kuten ei vesikään. Ajan mittaan moottorissa tapahtuu emulgoitumista lämmön ja vatkauksen myötä mutta sen havaitsee öljyn sameutena jo melko varhain. Nuukana miehenä vaihdan samentuneen öljyn uuteen ja halpaan tukkuna ostamaani mineraaliöljyyn. Kuten Ali jo mainitsi niin se kertoo onko moottorinohjauksen säädöt kohdillaan.
Tuskinpa etnolin ja veden sekoittuminen synteettiseen öljyyn parantaa senkään voiteluominaisuuksia.

Autovalmistajat suosittelevat flexifuel-malleihinsa taajennettua öljynvaihtoväliä jos ajetaan etanolilla.

Tähän asti oma alkoholipyöräni on ollut puhtaasti joko bensiini tai etanolikäyttöinen. Tämä vaihtoehtoisuus on totetettu vaihtamalla moottorinohjaustiedosto vastaamaan polttoainetta. Tällä hetkellä on harkinnassa hankkia polttoainelinjaan elektroninen polttoaineen laadun tunnistin ja tehdä moottorinohjaukseen päivitys että se ymmärtää kyseistä kikastinta. Esimerkiksi: http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=16&products_id=447
Maailmalta noita saa huomattavasti halvemmalla.

Palaan asiaan joskus kun taas pääsen asiaan.....
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 25, 2015, 16:26:31 ip
Onko sulla Matti miten lineaarisesti 30prossaa isommalla tuo syöttö viinakartassa? Meneekö miten suoraan verraten bensaan nähden?
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 25, 2015, 20:51:43 ip
Lainaus
miten lineaarisesti 30prossaa isommalla tuo syöttö viinakartassa? Meneekö miten suoraan verraten bensaan nähden?

Sillä on hyvä aloittaa. (Tarkka arvo lienee 32%.) Mutta valitettavasti etanoli "toimii" jossain määrin eri tavalla. Ero on lähinnä kierroslukuriippuvaista. Niillä kierroksilla joissa muutoinkin on sytytys aikaisemmalla vai syttyä aikaistaa enemmän ja samalla lisätä myös syöttöä lämpimällä koneella. Tämä kuitenkin lienee moottorikohtaista. (Moottorin jäähdytystapa, venttiiliajoitus, ilmanoton vastus ja pakoputkiston vastus.)
Lämpötilariippuvuus on myös suurta eli rikastuskarttojen kanssa saa tehdä myös säätöä aika lailla. Se on sinänsä vaikeaa sillä ensin pitää saada peruskartta pelaamaan ilman eri rikastuksia ja vasta sitten laskea siihen päälle lisää millisekunteja rikastuspuolelle.

Käytännössä on vaikea saada peruskarttaa (Fuel Main) toimimaan perustilassaan ilman lisärikastuksia koska ne tahtovat automaattisesti kammeta päälle jollei niitä kytke käytöstä ensin pois nollaamalla ne väliaikaisesti. Kylmäkäynnistysrikastuksen (Warm up) laatiminen peruskartan päälle onkin sitten mielenkiintoista kun se tapahtuu vain silloin kun kone on oikeasti kylmä, eli harvemmin kuin muita karttoja. Vaativammaksi sen tekee juurikin se mikä muidenkin karttojen kohdalla että etanoli höyrystyy huomattavasti hitaammin kylmässä koneessa. Tarkoittaa sitä että etanolia pitää antaa "saavista kaataen".

Uskoisin että etanolin ehdoilla suunniteltu moottori olisi erilainen kuin bensiinimoottori. Bensiinimoottorikin on tietysti hyvä aihio. Varsinkin jos se on ahdettu ja vesijäähdytetty. Tulee hyödynnetyksi etanolin parempi puristuskestävyys ja toimintalämpötila on vakioidumpi.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Toukokuu 26, 2015, 00:57:19 ap
30 prossan lisäyksellä ovat karttamuutoksia lähteneet tekemään. Siitä yleensä lähinnä vähennetään niissä kohdissa, joissa bensakartalle on laitettu rikkaampaa nakutuksen välttämiseksi. Tämähän ei E85 llä ole tarpeen.
Kylmäkäynnistysrikastuksen (Warm up) laatiminen peruskartan päälle onkin sitten mielenkiintoista kun se tapahtuu vain silloin kun kone on oikeasti kylmä, eli harvemmin kuin muita karttoja. Vaativammaksi sen tekee juurikin se mikä muidenkin karttojen kohdalla että etanoli höyrystyy huomattavasti hitaammin kylmässä koneessa. Tarkoittaa sitä että etanolia pitää antaa "saavista kaataen".
Tähän on avuksi liitteenä oleva GM:n flexfuel auton E85 lisärikastus kaavio. Lue EQ ratio lisäysprosentteina. Pakkasella E85 lisärikastus vähenee, koska siellä rikastuu jo pohjana käytettävä bensakartta.
Uskoisin että etanolin ehdoilla suunniteltu moottori olisi erilainen kuin bensiinimoottori.
Suuria muutoksia ei tarvitsisi. Korkeampi puristus-suhde ja kylmäkäynnistykseen lämpiävät ruiskusuuttimet (videolinkki (https://www.youtube.com/watch?v=IdJL36J6d5k&index=67&list=UUuQblk7IVhylxKaZY8DH5Nw)). Niillä kulutus ja kylmäkäynnin ongelmat (päästöt ja palamaton polttoaine) saavuttaisivat jo bensiinimoottorin nykytason.

Sytytysennakosta sen verran, että lisäennakon tulee laskea yli 5000rpm (tulpan kärki ylikuumenee).
Tähän suuntaan (vakiokartalle) -> 1k+4°, 2k+7°, 3k+7°, 4k+7°, 5k+7°, 6k+4°, 7k+2°, 8k+1°  (k=1000rpm).
Sytytystulpan maaelektrodi on se, jota tulee tarkkailla, jos/kun koneesta ruvetaan ottamaan (WOT) tehoja ulos.
Nakutuksen sijaan E85 llä, jos seos on liian laiha tai sytytys liian aikaisella se alkaa kulua (sulaa).
Ei kannata ajatella, että pannanpa tiukempi tulppa, sillä seuraavaksi sulaa pakoventtiili tai jopa mäntä.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2015, 10:00:03 ap
Hyvää tietoa pukkaa. Jossain vaiheessa pitää ottaa Alkoholipyörä taas työn alle.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Elokuu 24, 2016, 11:25:05 ap
Tämä kesä ajeltu E85 polttoaineella -04 Guzzi Nevadalla hyvin vaatimattomin ohjelmistomuutoksin. Yksinkertaisesti lisätty polttoaineen syöttöä 35 % ja sytytysennakkoa 5 % koko kierrosalueelle. KylmäStartti rikastusta en ole muuttanut, vaikka sitä pitäisi lisätä. Lähtee lyhyillä starttauksilla kylmänä toisella tai viimeistään kolmannella käyntiin. Annan lämmetä minuutin ennen liikkeellelähtöä tai jos on kiire, niin ajan kierroksia pidellen ensimmäiset muutaman satametriä. Lämmin kone toimii lambdan säätelemänä ja kiihdytyksiin tuo 35% tuntuu sopivalta lisäykseltä. Kokeilin myös 25 % ja 30 % pa-lisäystä alkuun, mutta se oli liian vähän sekä perstuntumalla, että ajonaikaisesti Scan 16M kännykkäohjelmasta lambda-arvoja seuraamalla. Mitään vikakoodeja tai käyntihäiriöitä ei E85 käytöstä ole lukemattomien tankillisten ajolla ilmaantunut.
Enempään hienosäätöön ei yksinkertaisesti ole aika riittänyt, eikä kesän sääolot. Sopivina päivinä olen keskittynyt vain ajamisesta nauttimiseen.

Alkuun suunnittelin FlexiFuelia, että olisi voinut bensaa ja E85:ttä käyttää saatavuuden mukaan eri suhteisin sekoituksina, mutta tuo 15RC ECU ei tunnu kovin joustavalta.
Siksi oli helpompi säätää pelkälle E85:lle. Kulutus kasvaa melko tarkasti tuon saman 35%, joka polttoainekartalle on syöttöä lisätty. Tämä etanoli-harraste onkin enemmän käyttömukavuus (lisävääntö) ja periaatteellinen kysymys (kotimaisuus ja ympäristöystävällisyys). Litrahinta on nyt 0,89-0,92  senttiä.
Suurin kiusa on tankkausvälien lyheneminen ja se, että ajoittain seikkaillessa täytyy selvittää, mistä E85 ainetta on saatavilla.
Toki voisi pitää läppäriä matkassa, että tiukan paikan tullen saisi syötettyä vakio bensiinikartan mootorinohjaukselle.

p.s. Ajonaikana on Scan 16M ohjelmalla (liitekuva) helppo seurata moottorin säätöarvoja. OTG liitäntäinen kännykkä ja USB/OBD sekä FIAT piuhat tarvitaan.
Pyörän mittariston ulkolämpöä esim. voi verrata moottorin imulämpöön, joka on lämpimällä koneella n. 5 astetta ulkolämpöä enemmän.
Säätöhommien kannalta kätevä on vihreä lambda close/open loop täplä, joka ilmaisee moottorin ohjaustilaa Scan näytön alareunassa.
Se on kertonut myös, että yli 24 kaasukahva asteen tai alle 18 (imuilman)ulkolämpöasteen ei lambda-säätö enää ole käytössä.
Otsikko: Vs: re85 bio?
Kirjoitti: ALi - Toukokuu 20, 2017, 10:10:58 ap
Toisella ketjulla pohdittiin moottorin lämpötiloja etanolilla, niin tässä muutama ajon aikainen havainto:
Lämpö nousee 10 asteen ulkolämpötilassa kohtuullisessa 5 kilometrin seka-ajossa 88 asteeseen.
Ajon aikainen lämpötila näkyy liikkuvan 86 (90 kmh maantie) - 108 (kaupungissa) asteen välillä.
Ajon aikainen sytytys-ennakko on viitos vaihteella:
2500 rpm  -  30 astetta
3000 rpm  -  32 astetta
3500 rpm  -  36 astetta
4000 rpm  -  40 astetta
Nämä siis Nevada IE -04 pyörällä, jossa syt.ennakkoa lisätty 5 astetta ja poltt.syöttöä 35% koko moott.ohj.kartalle ns. könttänä.
Muuten pyörä on täysin vakio, koskematon ja perus-säädöt (läppien synkkaus, venttiilien säädöt, tps-reset) tarkasti tehty.
Talviseisonnasta (kylmä autotalli) lähti kolmannella lyhyellä startilla tulille pelkkää E85 tankissa.

Sen verran voinee kehua, että moottori vetää aivan pehmeästi ja tasaisesti ihan jo vaikka 1400 kierroksesta alkaen. Tyhjäkäynti on aivan tasaista, mutta hieman koholla (1250 rpm) johtuen E85:n bensaa suuremmasta happipitoisuudesta ja pa-määrästä. Moottorin ääni on syvempi/tummempi, kuin bensiinillä ja vääntöä eli voiman tunnetta on (2000-4000 rpm) selvästi enemmän. E85 antaa n.10% lisäväännön ilman mitään mekaanisia muutoksia (pl. tämä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm) ja täys.synt.öljyt).Uskaltaisin väittää, että vastaava bensiinillä toimiva ei kauaa perässä pysyisi vauhdikkaassa mutkatie tai rata-ajossa.
Kiinnostaisi kovasti nähdä ihan DYNO faktaa 95E10-E85 ennen-jälkeen, mutta en ole mistään sellaista edes autopuolelta löytänyt.
Jotain +30-35% kyllä, mutta silloin ei ole jääty pelkkään ohjelmointiin ja tankissa olevan polttoaineen vaihtamiseen.