Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: heimoli - Toukokuu 18, 2015, 21:29:03 ip
-
Arvaisiko letkua jollain teräslangalla rassata, kun paineilmakaan ei mene
läpi.
Meneekö letku tankin sisällä, vai jossain rakenteiden välissä?
Tuli mieleen ajatus porata reiät siihen korkin viereen ja tankin pohjaan,
ja laittaa letku siihen väliin, kun bensapumppua ajattelin samalla
kurkistaa.
Kiitos kaikista keväthuoltovinkeistä joita olen mielenkiinnolla
seurannut.
Ansiotyöt alkavat helpottaa, ja nyt on aika valmistella Brevaa
kesän ajoihin.
Heimo
-
Tästä on ollut aina siellä täällä juttua - omalla kohdalla oli sama tilanne, paineilma ei mennyt läpi. Tämä neuvo auttoi: sopivan jämäkästä vaijerista (kytkinvaijeri tai ohuempi) pätkä sähköporaan. Crc:tä tai vastaavaa putkeen liukasteeksi ja sitten vaijerilla poraten rassaamaan. Heti kun menee läpi, paineilmalla perään. Sen jälkeen ylläpito paineilmapuhalluksella vuosittain.
-
Hei!
Se letku on metallinen spiraali, joka kulkee "monta kiekkaa" tankin sisällä.
Eli sitä ei voi porata auki. Tuolla "vaijeri kikalla" on jotkut sen auki rassanneet.
t. Kimmo
(ainakin Cali Ev:n tankin sisällä oli ns spiraali)
-
Muutenkin kannattaa tuollaiseen tukkeutuneeseen laittaa crc:tä/wd40:ä jo ajoissa. Pehmentää sitä kakkua ja voi lähteä pelkällä paineilmalla liikkeelle.
-
Varmaankin tyhmä kysymys, mutta mikä ihmeen vesiletku on tankin sisällä ???
-
Korkin ympäryksen ylivuoto.
-
Kyse on siis siitä reitistä, millä johdetaan bensatankin täyttöaukon ympärille (esim. sateella) kertyvä vesi pois. Se kulkee usein tankin läpi. Jos tuo reitti on tukkeessa, lorahtavat täyttöaukon ympärillä olevat vedet bensatankkiin kun korkin avaa. Omassa näkyy täyttökorkin alla olevassa tasossa reikä, josta on tankin läpi reitti tankin alle - sieltä letku eteenpäin (vesi pyörän alempiin osiin ja pihalle). Täysin samanlainen "järjestelmä" kuin tankin hengityksessä, siinä vaan tehdään "yhde" tankin sisätiloista letkun kautta pyörän alle. Vesi johdetaan samalla periaatteella täyttökorkilta pyörän alle (tai ainakin tankin alle jos ei erillistä "vesiletkua" ole).
-
Toinen merkitys sillä on toimia hukkaputkena, jos sattuu tankkaamaan hieman liikaa. Bensa tulee noin viisiasteisena maanalaisesta säiliöstä ja lämmetessään laajenee. Guzzeissa tankin ilmaus on nopeaa sorttia, jolloin lorotellessa voi tulvia hieman. Tällöin bensat eivät valu pitkin tankkia, vaan siististi letkua myöten suoraan maastoon.
-
Calinkun tankkaa täyteen asti, ja jättää auringon valoon lämpiämään sivutuella, alkaa lorina käymään. Kerran pesin konehuoneen ysikasilla, kun en ajatellut loppuun asti. Oltiin vielä reissussa vähän pidemmän ajovälin japseilla varustautuneen pariskunnan kanssa, niin tankkasin oikeen lippaan asti.
Pyörä pystyyn ja satkun ajo, niin ei enää tule kallistuksessakaan bensa omin avuin ulos.
-
En tiedä miten on pikku Brevassa tai muissa malleissa, mutta ainakaan minun Vintagessa ei ole tuota erillistä tankin hengitysletkua. Homma toimii niin, että kun bensa lämmitessään laajenee, se tulvii korkissa olevan pienen reiän kautta tuohon tankkausreiän reunalla olevaan sadeveden "keräimeen" ja siitä sitten kuparisen spiraaliputken kautta tankin läpi ja ohuella letkulla edelleen sinne takarenkaan eteen. Eli jos putki menee tukkoon, bensa tulvii tankista aika pahasti. Tuo tankin korkin pieni reikä toimii myös toiseen suuntaan antamalla sitä kautta korvausilmaa tankkiin. Tuo vaijerikonsti on tosi hyvä, kun putkessa on sellainen möhkä, että ei lähde paineilmalla tai pelkillä kemikaaleilla.
Tulipa jo saman tapaiset vastaukset edellä kirjoittelun aikana...
Jouko
-
ei ole tuota erillistä tankin hengitysletkua
Näkyy olevan sitten erilaisia järjestelmiä käytössä. V11:ssa on kaksi erillistä reittiä. Bensalle omansa (tankin ilmaus & bensan mahdollinen ylivuoto) ja vedelle (vain vesi korkilta) omansa. Molemmat kulkevat omilla erillisillä letkuillaan pyörän alaosaan. Se mietityttää että jos bensaa joutuu ylivuotona letkusta kuumaan pakoputkeen... lie haihtuu pois... ei synny ulkoilmassa sellaisia pitoisuuksia/lämpötiloja että itsesyttymistä tapahtuisi?
-
Se vaan sihahtelee. Ja haihtuu siis pois. Bensalla leimahduspiste on korkeampi, kuin putken pintalämpö normaalioloissa.
-
Se letku on metallinen spiraali, joka kulkee "monta kiekkaa" tankin sisällä.
Nyt putosin kärryiltä, mikä ihmeen merkitys on veden/ tulvabensan poistossa spiraalilla?
-
Ei kai sillä veden tai bensan poistoon mitään merkitystä liene, olipa spiraali tai ei. Oliskohan niin, että se spiraaliputki on jotenkin tuotantotekninen juttu niin, että se putken alapää on juotettu ensin sinne tankin sisälle ja kun putki on spiraalia, niin se putken yläpää on voitu juottaa siihen kerääjään hyvin käsillä ja näkyvissä ollessa "venyttämällä " hiukan spiraalia. Kun juotos on tehty, on spiraali painettu tankkiin ja korkin osat ruuvattu kiinni. Tällä tavalla on vältetty ehkä se paha pulma, että edes Italiasta olisi löytynyt niin veteliä työntekijöitä, että olisivat mahtuneet valumaan tankin sisälle jäykän putken juotoshommiin... ;D
-
Varmaan ihan elämisen takia. Pohja ja kansia ei lämmön vaikutuksesta elä samaa tahtia, niin spiraali hukkaa tätä. Ei rupea vuotamaan juotoksista.
-
Totta, eläähän metalliputki lämmönvaihteluissa.
Kierukka siis aina mukana, hyvä tietää ehkäisynä.
-
Minulla oli Breva 1100 vesiletku myös tukossa.Vaihdoin letkun uuteen,kun vanha oli painunut kasaan tankin alla.Letku oli puristunut eikä auennut millään konstilla.Tankki vaan irti ja uusi letku paikalle.Kannattaa valita kovahko bensaa kestävä ja riittävän pitkä letku ettei tule jyrkkiä mutkia.Minun pyörässäni letku kulkee kokonaisuudessaan tankin ulkopuolella.
-
Kiitos kaikille mielenkiinotoisia asioita aiheesta.
Tuo kallun kommentti tankin jälkeisen letkun tukkeutumisesta
helpottaisi, jos näin olisi. No ensi viikolla käyn tankin kimppuun.
heimo
-
Nyt otin tankin pois paikaltaan, ja vesiputken tukos löytyi
tankin alaliittimestä, ihan pikkuisen vaan rautalangalla
tökkäsin, niin heti aukesi. Puhaltelin putket puhtaaksi, ja
CRC:tä vielä perään. Kumiletkut oli halki niinkuin arvata saattaa.
Tankin sisällä oli vaan paksuhkot suorat, kovat valkoiset muoviputket
korkista pohjalle, ilman kierukoita.
Kts kuvia : http://1drv.ms/1SQDUeL
Oli myös helpotus havaita että joku edellinen omistaja oli hoitanut
bensapumpun letkut ja filtterin, kiitos siitä.
Yllättäen sain bensaletkun liittimenkin irti ilman suurempaa meteliä.
Putkitukoksen ja kesän jäljiltä tankissa oli muutama desi vettä, ja bensa oli
semmoista sameaa lientä. Hyvä että tuli aukaistua paikat.
Virrat kun laitoin päälle kesti puolisen minuuttia ennenkuin ECU:n valo
syttyi, ja vilkut lähti pelaamaan vasta muutaman minuutin kuluttua.
Ehkä Breva otti itseensä kun joutui osaksi talvea ulos kylmään.
Vasen pytty myös vähän paukuttaa.Taitaa olla sähkövikoja edessäpäin.
Tutkitaan, onhan täällä palstalla vastaavia käsitelty.
Takarengas oli litteänä, venttiilin kuminen varsi oli murtunut ja päästi
ilmat pihalle. Uusi rengas onkin ollut odottamassa alle pääsyä.
Heimo