Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: koskelav - Toukokuu 17, 2015, 11:24:46 ap
-
Uudehko akku menee tyhjäksi melko nopeasti ja epäilyttää lataako laturi ollenkaan. Joutokäynnillä akun navoista mitattu jännite on hieman reilu 12 V, mutta kun kierroksia nostaa niin jännite muuttuu epästabiiliksi, hyppii ja käy välillä 4 V:ssa ja kun kierroksia nostaa noin tasoon 3000-4000 niin jännite lähenee nollaa. Hiilet näyttävät lyhyiltä. Kannattaisiko ne ihan ensimmäisenä vaihtaa?
terv Koskela
-
Kaikki maadoitukset ensin kuntoon. Jos hiilet on kovin lyhyet, niin nehän mennee vaihtoon joka tapauksessa.
Boschin laturi? Se ulkoinen jännitteensäädin kannattaa katsoa, että on sillä on hyvä maadoitus ja se on puhdas.
-
Kiitos vastauksesta. Laturi on Bosch, 0120 340 006 14V 20A.
-
Kummallista, että jännite akun navoista mitattuna voi mennä 4V:iin tai peräti nollaan. Onkohan mittari epäkunnossa tai mittaukseessa jotain muuta pätkimistä mittapäissä/johdoissa?
Jos jännite on akun navoissa koko kierroslukualueella vain akun lepojännite 12 – 12.7V on lataus poissa pelistä.
Tuolla laturityypillä on 1995 asti ollut elektroninen säädin, joka säätää hiilien läpi roottorikäämille menevää magnetointivirtaa. Sitä voi mitata amppeerimittarilla, tasavirtaa muutama amppeeri, kuormituksesta riippuen. Mitataan tietysti irrottamalla laturin johdin DF ja kytkemällä mittarin + johtimeen ja - laturin liittimeen F. Mittari suurimmalla virta-alueella.
Kun johdin DF on irrotettu, voi myös mitata johtavuuden liittimestä hiilien ja liukurenkaiden ja roottorikäämin kautta liittimeen D- ohmimittarilla ja pyörittämällä mahdollisimman hitaasti laturia käsin samalla tarkkaillen mittaria. Pitäisi olla 2.8 – 3,6 ohm joka kohdassa, enempiä pompsahtelematta (ota huomioon mittarin mittajohtojen oma vastus).
Eräs kummallisuuksia aiheuttava vika on latauksen merkkivalon (poikki)palanut polttimo. Se kannattaa tarkastaa. Laturin säätäjä antaa sen kautta herätyksen magnetoinnille.
Jos haluaa koko systeemin laittaa priimakuntoon voi tästä manuaalista olla hyötyä.
https://www.euromotoelectrics.com/v/vspfiles/assets/images/edl400%20installation%20guidlines.pdf
EDIT: F on usein DF ja maa on usein D-
PS. Tuanoinnii... juolahti vielä mieleen, että onhan latauspiirissäkin sulake, 30A yleensä.
-
Kiitos perusteellisista tiedoista. Mittarissakin on varmaan vikaa. Lukema tosiaan heittelehtii epäloogisesti.
Vuosimalli on 1980. Laturin polttimo on ehjä.
Pitää mitata toisella mittarilla. Kerron sitten miten kävi.
-
Kannattaa edetä yksi korjaus kerrallaan, niin pysyy kärryillä, mikä muutos vian korjaa. Tästä voi olla hyötyä tulevaisuudessa. Esim seuraavana lataamattomana keväänä tms.
-
Nyt mittasin paremmalla mittarilla. Tyhjäkäynnillä jännitteet 20-40v. Kierroksia nostaessa kasvavat entisestään. Olisiko diodisilta tai säädin?
Edit: Nyt kun testasin toimivalla diodisillalla ja myös säätimellä, ei tullut muutosta. Ideoita?
-
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=318.0
-
Nyt kun mittailin niin tyhjäkäynnillä 13-14V, 2000 kierrosta 15V, 3000 kierrosta 16V ja 4000 kierrosta 18-19V. Nämä ilmeisesti eivät ole terveellisiä lukemia.
Huvittavinta asiassa on, että jos mittausalueen kääntää eri kohtaan (20 vs 200 V) niin tulos on aivan eri, ei pelkästään tarkkuus. Ilmeisesti digitaalimittari ei kykene kunnolla mittaamaan noin turbulenttia jännitettä.
Liene kuitenkin säätimessä tai diodisillassa vikaa. Täytynee seuraavaksi uusia mittaukset toimivilla.
-
Jos sulla on joku halpis yleismittari, niin vaihda siihen ensin patteri ja mittaa uudestaan.
-
Ennakoin kun oli nuo sivut auki...
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/126/115835/autot/fiat/127-stella-fiorino-1972-1985#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine
Jos säädin osoittautuu rikkinäiseksi, linkin osa pitäisi käydä tilalle.
Jaa, linkki ei näköjään vie perille saakka. Tuotenumero on: 11-3003
Samalta näyttää tämäkin
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29703800-z.jpg
-
Kiitos vinkistä. Hain säätimen motonetistä ja laitoin paikalleen. Jännitteet ovat edelleen samat. Ajattelin seuraavaksi käydä diodisillan vielä läpi.
-
Vaikka se diodisilta näyttäisi päällisin puolin ehjältä, kannattaa tinaukset käydä kolvin kassa läpi. Ja laittaa samalla hieman tuoretta tinaa liitoksiin.
-
Kolvatessa häätyypi varmaan käyttää vanhempaa lyijyllistä tinaa. Lyijytön tina sekoitettuna lyijylliseen aiheuttaa onkelmia jo senkin vuoksi, että sulavat eri lämpötilassa. Lyijyllínen hilikun yli +300 C ja lyijytön yli 400 C.
-
Harva tietää etukäteen kumminpäin kolvia pidetään kädessä
-
Olen ehkä paikallistanut vian. Vaihtamalla diodisillan toimivaan, jännite pysyi normaalina. Sitten loppui aika enkä ehtinyt kokeilemaan enempää. Osaako joku sanoa, käykö tuohon joku geneerinen, autosähkökaupan diodisilta?
Edit: Ei toimikaan. Olen myös mitannut johdotukset säätimelle ja laturille. Kaikki ok. Diodisillan maadoitus ok. Ylimääräisiä oikosulkuja ei löydy. Kokeiltu myös toisella akulla, ei vaikutusta.
Roottorin latausvirta oli 2A tyhjäkäynnillä. Nousi noin 5A:n kierroksia nostamalla.
terv Koskela
-
Sama laturi Cali II:ssa. Viime kesänäkin välillä latasi kunnolla, välillä ei (oman volttimittarin mukaan). Kolmenkymmenen vuoden kokemuksesta samasta laitteesta tiedän, missä kohtaa volttimittarin neulan kuuluu normaalisti olla. Samasta syystä tiedän, että samat on laturin hiilet mitä Mandellossa on 1984 siihen tinattu. Nyt eilen sunnuntaina aloin tutkimaan liitoksia ym. Hiilet näyttivät vielä riittävän pitkiltä eikä liitoksissakaan ollut vikaa. Kun sitten satuin nyppäämään kevyesti toisen hiilen johdosta, jäi johto käteen. Oli irronnut hiilestä. Jokohan vika löytyi ..
Kun Pukinmäen Essoakaan ei enää ole, jäi hiilet siltä päivältä hommaamatta. Malmin TB:llä päivystävältä asiakaskunnalta sain vihjeen, että Aditalta Malmin lentokentän takaa saa irtohiiliä ja tänään aamulla sellaiset mallin mukaan hakemalla heti 7.30 sainkin muutaman euron hintaan. Niitä sitten töitten jälkeen tinailemaan. Saas nähdä joko pelittää taas ...
-
Siis ei pelittänyt. Loppui lataus totaalisesti .... ks. Latausongelma Cali II Bosch -kysymys.
-
Virtalukon pohja näytti tuolta. Siivosin sen ja kasasin lukon. Nyt vekotin ei lähde enää käyntiin. Ei yritäkään. Aivan kuin olisi kipinä kateissa. Oliko se vihreä mönjä sitten se viimeinen sähköäjohtava aines. Valot kuitenkin syttyi.
https://vimeo.com/129514496 (https://vimeo.com/129514496)
terv Koskela
-
Kieltämättä karun näköinen tuo virtalukko.
Jos nastat ja niiden vastimet ovat syöpyneet ei puhdistuksen jälkeen välttämättä kaikkia virtoja löydy. Väliaikaiskorjauksena, reissun päällä, on joskus tinattu syöpymät täyteen ja päästy jatkamaan mutta korjaus on nimenomaan väliaikainen. Mites nastojen jouset? Ovatko myös syöpyneet tai menettäneet voimansa?
Itse olen, vanhoissa pyörissäni, siirtynyt pääasiassa minireleiden käyttöön niin että vain ohjausvirrat kulkevat virtalukon ja katkaisijoiden kautta. Releet hoitavat "voimavirtojen" käsittelyn. Säästää vanhoja laitteita syöpymisiltä eikä matka katkea. California Adamant:issa muutostyö on vielä kesken mutta viimeistään digitaalisen moottorinohjauksen asennuksen yhteydessä tulee releistys tehtäväksi.
Releitä ei tarvita kuin neljä tai viisi. Enimmäkseen kytkentäreleitä. Niille tietenkin relejalat ettei johdot sekoa.
-
Vähän epäilinkin, että kontaktit meni huonoksi kun ne jousten päällä olevat tinnit ovat kuluneita. Jouset näyttivät ja tuntuivat pelaavan. Ainakin tiukasti sai puristaa kasatessa. Noita tinnejä tai pelkkää virtalukon pohjaa saa varmaan huonosti varaosana.
Miten nuo releet kytketään?
-
Releet kytketään siten että alunperin olevat käyttöjännitejohdot hoitavat releen käämin vetopuolen nastan kautta releen ohjauksen pienellä virralla. Toinen vetokäämin johto on maadoitettu tai kytketty jonnekin muualle jos halutaan ehdollistettu kytkentä. Kukin halunsa ja tarpeen mukaan. Käyttövirrat kulkevat releen kytkentänapojen kautta. Releen kyljessä on yleensä releen kytkentäkaavio. Yksinkertaisimpia on kytkentärele ja vaihtorele. Muita tuskin tarvitset. 20 ja 30 amppeerin releet ovat tavallisimpia ja riittäviä useimpiin kohteisiin.
-
Vähän epäilinkin, että kontaktit meni huonoksi kun ne jousten päällä olevat tinnit ovat kuluneita.
Luultavasti pohjassa syvät urat ja pohjan pintaa viilaamalla tasaisemmaksi saisi elvytettyä.
Noita tinnejä tai pelkkää virtalukon pohjaa saa varmaan huonosti varaosana.
Koko virtalukko (halk.29mm, pit.55mm) maksaa GutziBitsillä muutaman kympin (ELA17735 -> linkki (http://gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=ignition+switch&f=d&Model=0&search=SEARCH)).
Heillä on nopea toimitus ja edulliset lähetyskulut.
-
Näinpä. Lopullinen ratkaisu on tilata uusi, mutta tekisi mieli testata väliaikaisella sen verran, että tietäisi, onko alkuperäinen vika korjaantunut.
-
Vika ei korjaantunut virtalukon puhdistamisella. Punainen johto diodisillalta säätimelle on kunnossa. Samoin ruskea laturilta säätimelle. Maadoitukset kunnossa. Alkaa käymään ideat vähiin.
-
Kokeilin vetää suoraan akulta magnetointivirtaa roottorille. Latausjännite ei muuttunut lainkaan, testilamppu johdossa syttyi. Mihinkähän tämä mahtaa viitata?
Magnetointijännite virrat päällä, kone sammuksissa oli 9V. Roottorin vastus noin 5 ohmia, staattorin käämien 0,8 ohmia.
-
Jos olette vaihtaneet niitä hiiliä niin varmistakaa että ne on tullut tinattua "oikein päin"
Elikkä magnetointivirta kulkee roottorin läpi oikeasti?
-
Terve. Niissä oli vielä hyvin jäljellä pintaa ja näyttäisi olevan oikein päin.
terv Koskela
-
Kokeilin vetää suoraan akulta magnetointivirtaa roottorille. Latausjännite ei muuttunut lainkaan, testilamppu johdossa syttyi. Mihinkähän tämä mahtaa viitata?
Magnetointijännite virrat päällä, kone sammuksissa oli 9V. Roottorin vastus noin 5 ohmia, staattorin käämien 0,8 ohmia.
Ei kyllä pääse kiinni mutta jos näistä olisi apua.
Vastukset näyttävät hieman suurilta, Guzzin manuaali sanoo, roottori 3,4 ohm. ja staattori 0,36 ohm.
Onko mittari kunnossa?
Mittaa myös vastus lataussäätimen navan DF ja maan väliltä. Pitäisi olla likipitäen sama kuin laturin
roottorin vastus.
Miten latauksen merkkivalo toimii? Pitää palaa kun moottori on seis ja virta päällä. Muulloin sammuksissa.
Mittasitko magnetointijännitteen 9V hiililtä?
Varmistan vielä että onhan tässä pyörässä merkkivalopolttimoilla piirilevy?
Jos on, virtalukolta ;) navasta 16 lähtevässä johdossa on sulake, minkä takana taitaa olla laturin herätevirran lisäksi myös ainakin parkit. Samassa linjassa on herätevirtaa rajoittamassa vastus. Sekä lukuisia liitoksia.
Kun kokeilit syöttää magnetointivirtaa suoraan akusta, minkälainen polttimo oli johdossa, sarjaan kytkettynä?
Kokeile ilman polttimoa, mittaa latausjännite akun navoista.
Jos ei ole mitään vaikutusta latausjännitteeseen, jossain johdossa tai liitoksessa on katkos.
Jos nyt vielä irrottaisi staattorin vaihejohtojen liittimet ja mittaa jännitteen niiden väliltä, pitäisi
niissä olla usean kymmenen voltin vaihtojännite. Moottorin kierroksista riippuen.
Jos liittimien napojen tunnistaminen tuottaa vaikeuksia, kytkentäkaavio on tarpeen.
Googlen kuvahaku on myös hyvä, kun hakee "Bosch rectifier" tulee liki ekana Guzzin tasasuuntaajan kuva ;D
Jännitteensäätimen kuvia löytyy haulla: "Voltage regulator moto guzzi"
Tasasuuntaajan navoissa 61, D+, B+ ja + pitäisi olla sama jännite moottorin käydessä ja laturin ladatessa.
Jos napojen 61 ja D+ jännite on alhainen se viittaa vikaan tasasuuntaajan kenttädiodeissa.
-
Nythän tuo toimii. Kiitos kaikille vinkeistä. Löytyneitä vikoja olivat akku, virtalukko ja säätimen liitokset.
-
Löytyneitä vikoja olivat akku, virtalukko ja säätimen liitokset.
Hyvin perinteistä.
Näistä saa syy-seuraus-ketjun: akku huono -> laturi kovilla -> suuret virrat liikkeellä ->vaurioita liitoksissa.
Toisinpäin: liitos heikko -> akkujännite laskee -> laturi kovilla.
Boschin laturiin ei herkästi tule vikaa mutta tyypillisesti keltaisten johtojen toisessa/molemmissa päissä olevat liittimet ovat sulaneet. Kertoo siitä että liitoksissa on ollut julma ylimenovastus. Kyseisiä 3-nap liitinrunkoja löytyy melko vähän ehjinä. Vaivaan pätee hoitona ennaltaehkäisevä puhdistus ja liitosten kireyden parantelu.