Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Toukokuu 07, 2015, 15:28:02 ip
-
Olisikohan Nevada-pohjalta rakennettavissa enduro ympärivuotiseen käyttöön kun ei tehdas sellaista tee? Aihioitakin saa kohtuuhintaan. Keula on helppo vaihtaa asianmukaiseen ja pinnapyörät saa helposti myös tarkoituksenmukaiseen kokoon. Rungon päälle saa mitä haluaa. Mitenköhän takajousitukseen saisi kohtuudella lisää pituutta? Tuli mieleen kun luin V7-kirjoitusta.
-
Tehtaan V 35/65 TT vuosilta 1984-87 voisi näyttää mallia rakentelun pohjaksi:
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_small_blocks_brochure_-_moto_guzzi_v35_tt.html
-
Jotakin tuontapaista se voisi olla. Voisi soveltaa kaikkea kivaa eikä tarvitsisi miettiä mitään alkuperäistä. Iso tankki ja nykyaikainen hyvin varustettu hytti olisi oltava eli tuollainen kevyehkö noin 200 kiloinen matkaenduro italialaisella tekniikalla.
-
Enduro olisi sikäli helppo tehdä, että etu- ja takalokasuojat, tankki, ajovalokate ym ovat helposti saatavissa.
Kahvakumeja ja etuteleskooppien haitarikumeja myöden millä vain värityksellä. Tankkeja kaiken kokoisia.
Teknisesti olisi kiinnostavaa yksinkertaistaa kahden kaasuttimen tilalle yksi alipainekaasutin y-imusarjalla.
-
Wildguzzi-osastolla on näköjään mietitty myös scramblerin tekoa ja netistä löytyykin kuvia jo tehdyistä.
-
Eihän tuota keulaakaan tarvitse heti ensimmäisenä vaihtaa. Pituutta riittää enduroonkin. Passelit vieterit ja öljy, niin päässee jo aika pitkälle hiekkatietä.
-
Maavaraa pitäisi saada vain riittävästi kun sitä kuitenkin ennenpitkää joutuu vaikeuksiin kun vanhat merkit pitävät kuitenkin paikkansa. Joustoa riittää tällaiseen pappaendurointiin vaikka tuo samat kuin Pegasossa eli 170 mm tai sinnepäin. Kaverilla tosin olisi valmiina 650 NTX ja sen saattaisi saada jos vaan vihjaisee mutta olisi kiva tehdä tuollainen projekti niin saisi juuri sellaisen kun haluaa... tai sattuu tulemaan.
Kuka ostaa Titaniumin ja antaa vaihdossa Nevadan?
-
Tuota peräpään korotusta rajoittaa lähinnä takahaarukan pituus. Siitä tulee helposti kengurukeppi, jos kovin pystyyn laittaa. Kardaanin kulmankin puitteissa. Paras olisi, jos saisi jatkettua.
Tehtaan omissa kilpamalleissa oli käytetty isolohkon perää ja putkesta tehtyä haarukkaa. Kyllä tuohon näppärä jätkä jatkot tekee pikkulohkon haarukkaankin.
-
Maavaraa pitäisi saada vain riittävästi
Jos en väärin muista niin on pidempiä alkuperäistakahaarukoita olemassa. Mutta taisi olla vain muutaman sentin. Kuten kardaanejakin. Kardaani on helppo jatkaa: poikki vain ja putkesta jämpti holkki jatkoksi ja hitsaus kardaanin putuussuuntaan eri kohdista ettei tule heikkoja kohtia.
Tunturi TT:n ohje omavalmisteteräshaarukasta (miksei alumiinistakin hitsaamalla) myös hyvä mutta eiköhän Nevadan koneen tehojen osalta riitä oma perävaihteensa. On myös kevyempi ja välitys tiuhempi kuin isolohkon perässä.
Jos takahaarukka on kovin isossa kulmassa se rasittaa kardaaniniveltä sekä pomputtaa perää töyssyissä. Ylimääräinen paino tehostaa pomputusta. Jos haluaa hifistellä niin voi tehdä perävaihteen kiinnityksen suuntaistuennalla mutta se vaatii toisen nivelen kardaaniin.
Rengaskoon suurentaminen nostaa maavaraa: eteen 21" ja taakse ainakin 18". Mitä isommat pyörät sitä tasaisempi kulku maastossa.
-
Ntx:ssä ja TT:ssä tuota korotusta on lähinnä laitettu satulaan ja taakse iso pyörä. Kuvista kun katsoo, niin moottori-loota-paketti keulii aika paljon.
-
Nuo rengaskoot ajattelin juuri noin ja kunnon pohjapansari ja vauhti korvaa puuttuvan maavaran. Quotassani ei ole pohjapanssaria eikä liikaa maavaraa, joten Tuntsassa Kuusivaaran kivikossa olin kusessa. Vanhaan Boxeriin olivat yhdessä jutussa jatkaneet takahaarukkaa ja ei ollut edes kovin ihmeellinen homma sekään. Ainakaan noin luettuna.
Mistähän ottaisi ajan tuohon projektiin.
-
Noissa boxereissa on putkihaarukka. Tuo pikkulohkon haarukka on painevalettu osa, jonka alapuolella on ontto tikapuuhässäkkä. Täytyy varmaan kuva kaivaa. Alumiinista haarukkaa ei vissiin saa jatkaa. Näin ainakin puhuvat bomberimopopalstoilla.
-
Quotassani ei ole pohjapanssaria eikä liikaa maavaraa
Tonniseen Quotaani lisäsin maavaraa laittamalla eteen alkuperäisten jousten jatkeeksi pidemmät holkit ja takana muokkaamalla iskunvaimennin ja teettämällä työkaverilla hieman erilaisen mekanismin iskunvaimentimen progressiovivustoon. Maavara kasvoi muutaman sentin. Alkuperäisellä jousituksella ja maavaralla korkeahkon hypyn jälkeen öljypohja pohjasi tasaiselle tielle laskeutuessa. Eräällä italianreissulla ostin Quotaani pohjapanssarin josta olikin apua. Korotuksesta huolimatta pohjaamisia sattui. Se ei tarkoita että jousitus olisi huono. Olin oikein tyytyväinen Quotan jousitukseen. Spesiaalijuttuna juuri nuo pitkät loikat soratiellä jossa on kivoja nyppylöitä.
1100 Quotassa mentiin jousituksessa taapäin. Muutenkin sitä oli sivistetty mutta samalla menetetty ominaisuuksissa. Niinhän usein käy kun pyörästä tehdään asiakasystävällistä.
-
Tuolla on aika kattava juttu off-road Guzzeista ja paljon hyviä kuvia eri malleista:
http://www.odd-bike.com/2014/04/moto-guzzi-v-twin-off-roaders.html
Sellaisen herrasmies-enduron saa Nevadasta aika pienillä muutoksilla, mielestäni.
Isot pyörät ja pidemmät joustot, leveä tanko ja pohjapanssari. Liikaa tekemällä vain monimutkaistuu.
Tuo V35/65 TT on kyllä niin perus nätti enska, että huolisin ittelle samantien. (pun. videolinkki (https://www.youtube.com/watch?v=xaeUy4YzcX4))
Liitekuvassa Matteucci Garage tehny tuosta riisutun Scramblerinkin ( videolinkki (https://www.youtube.com/watch?v=4-twuXfy9Co) ). Sen takajousitus voipi olla toimiva.
-
Onko 18-tuumaiselle takarenkaalle tilaa kun alkuperäinen näyttää oleva 130/90-16. Tarvinnee 1,5 cm lisää tila jos käytetään 130/80-18 -rengasta.
Joustoja näyttäisi olevan edessa 136 ja takana 75 mm eli edessä miltei riittää ja taakse lisää. Miten mahtaa olla ykkösen välitys kun takarenkaan koko vielä kasvaa? Ei taideta ryömiä?
-
Mahtuu 18", sama haarukka kaikissa. Kyllä pitäisi ykkösen välityksen riittää. Ei se kaikkein lyhin ole, mutta kyllä tuo 750cc jaksaa minunkin alla mennä. Mullahan on juuri Nevadan kone tossa omassa.
-
Ensiövedon ratasparin voisi vaihtaa. Nevadan alkuperäisen 16/21 vaihto V65-mallin 15/22 ratastukseen. Nevadan perävälitys on 8/31 Kuten taitaa olla kaikkien edeltävienkin. Jopa V35-mallinkin.
-
Perävälitys on tosiaan sama. Poliisi- ja Natomallien välitys on joidenkin huhujen mukaan ollut vaihtelevasti eri. En sitten tiedä, tuskin.
-
V35-malleissa on vaihteistossa ja kytkinakselissa erilainen mitoitus. Eivät siis käy yhteen V50 ja isompien kanssa.
Ainakaan pikaisella haulla en löytänyt poikkeavuuksia mutta jos pienimmistä malleista (V35 ja V50) löytyy tiuhempia periä niin niiden pitäisi sopia.
Linkki yleisimpien siviilimallien teknisiin tietoihin: http://guzzitek.org/tableaux_guides/specifications/Specifications1983_2007_GB.pdf