Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Toukokuu 06, 2015, 10:59:48 ap
-
Eilen kesken ajon totesin että vilkut välillä toimi, välillä ei.
Korjaantui todella helposti releen vaihdolla.
Viehättävää Guzzin tekniikassa, että sama rele joka sopii mm Volvo Amatsoniin meni heittämällä tilalle.
Kuvassa kaksi marjaa, vanha ja uusi.
Biltemasta 4,49e.
Sopii moneen malliin jossa kumipannassa lieriö sulakkeiden alla.
-
Tuommoset mullakin on ollut molemmissa jo vuosia. Taisi olla vaan kaksi napaa tuossa?
-
Kaksi napaa ja yhtenäinen liittin pyörässä ettei voi asentaa edes väärin piuhoja, on tää joskus helppoa..
-
Emännän Titaniumiin oli joskus vaihtunut rele, joka vilkutti aivan liian taajaan ja sen verran rauhallista miestä hermostutti katsella sitä, että korvasin sen alkuperäisellä ja helpotti.
-
Tässä tapauksessa vilkutustaajus pysyi mielestäni samana.
-
Oma kokemus GuzGuzia vastaava. Normaali, rennonletkeä vilkutus.
-
Tuo rele on kai juuri se vanhan japanialaisauton oikeasti watiton rele, joka ei tajua mitään vastuksista ja sopii siten hyvin kun perinteinen 21 wattinen vilkku vaihdetaan vaikka vaan 10 wattiseen tai johonkin led-hässäkkään. Monessa ole käyttänyt.
-
Vanhempaa topiikkia, mutta tuo kyseinen Bilteman rele sippasi aika tuoreeltaan Virossa.
Kuukauden pari toimi. Haapsalusta löytyi tilalle kantikas Kiinalainen jossa tekstit on ihan muuta, mutta sama 2-napainen liitin ja toimii, ainakin toistaiseksi.
En sitten tiedä onko pyörässä vikaa että polttaa relettä, aika näyttää.
-
Periaatteessa vilkkureleen tilalle voi pistää ihan minkä vilkkureleen tahansa. Sehän toimii siten, että rele räpsyttää virtaa, jonka vilkkukytkin kytkee oik. tai vas. Joissain relemalleissa on kolmas liitin merkkilamppua varten, mutta sitä ei Calistimissa ( ainakaan ) tarvitse. Tuo räpsyttäminen perustuu virran lämmittävään vaikutukseen: Virta lämmittää releen kieltä, joka käyristyy ja katkaisee. Kieli jäähtyy ja kytkee virran ja lämpiää ja käyristyy...
Tuo edellyttää riittävää virtaa, eli eipä toimi led-vilkuilla:
Jos korvaat polttimot ledeillä, on rele vaihdettava ao. elektroniseen tai piiriin on kytkettävä erillinen kuormitusvastus. Minä jättäisin tuo vastusvaihtoehdon käyttämättä. Hifisti tietenkin vaihtaa releeksi sellaisen, jossa on aikakatkaisu. Näin ei vilkku jää päälle. Noita saa ostettua täältä:
http://motogadget.com/en/electrics/brake-light-modulator-m-stop/m-stop-bremslichtsteuerung.html
-
Kuten TimoEV mainitsi, niin nähtävästi on useita vaihtoehtoja vilkkureleeksi.
Tässä tapauksessa asiat oli taas yksinkertaisia kun sopi suoraan tuohon Calin:n kaksinapaiseen kulmaliitimeen.
Ja mahtui vaikka kulmikas pyöreään kumikannattimeen.
Positiivinen yllätys että auto/traktoritarvike pulju Virossa löysi hyllystä sopivan.
Vilkkuihin en keksi ledeille tarvetta, ehkä päävaloihin voisi harkita syksymmän ajan ajoihin.
-
Ajovalon vaihtaminen H4 => Led ei muuten ole mikään Kalervon pala ( Peace of Gace ). Katsos kun nuo "suurteholedit" toimivat ihan eri periaatteella, kuin merkkivalokokoiset. Ne eivät ole semmosia, joita pujotetaan samaan lampunkantaan, kuin H4. Ne vaativat erillisen virtalähteen ja - kuten uudessa Calissa - jopa jäähdytyselementin. Valoteho nykyään on jo riittävä, jos lehtien koeajoihin on uskomista.
Uskallan väittää, että "näpräänpäs tommoset valot iltapuhteena" -menetelmä ei toimi. Nopea oikotie tähän on ostaa ao. lyhty missä on kaikki tarpeelliset ja ruuvata se kiinni. Jos niitä jostain sellaisenaan löytyypi.
Mutta... edelläkävijähän kohtaa kaikki ( kalliit ) vaikeudet ja perässähiihtäjät osaavatkin ne sitten väistellä ( halvalla ). ;)
-
Stelvioon laitoin H4-ledit ja oli se Kalervon pala ja mikä ettei olisi kun paketissa oli sovite H4-kantaan. Ainoa mikä teki tiukkaa oli suojakumin asennus kun piti sitä hieman sorvailla.
Tehon näke sitten syyspimeillä. Alkeperäisien vilkkujen tilalle tein led-huomiovalot ja vilkut ratkesi vilkkupeilein.
-
Tarkoitin tietenkin sellaisia tehokkaita led-valoja, joita on mm. autoissa. Niitähän on kaukovaloinakin ja tehoa on riittävästi.
Noihin polttimo-tyyppisiin tutustuin joku vuosi sitten, eikä niiden valoteho juuri päätä huimannut. Toisaalta, eipä ne Calin orkkisvalotkaan nyt maailmaa valaise...
-
Ai että teki pahaa herkälle sielulle tuo Amazon -vertaus... ;)
-
Stelvion ledit:
http://www.muutossarjat.net/ledmuutossarja-30w-p-7549.html
-
Onko noi muutos-sarjat ledeiksi laillisia ???
-
Ei tietenkään mutta tekee mieli kokeilla. Kirkkautta löytyy mutta kuvion näkee vasta kun tulee oikeasti pimeää. Ainakin monissa xenon-virityksissä on kuviot mitä sattua ja syy lienee se, että polttimon paikka ei kai aina osu kohdalleen ja myös umpioissa on vikaa ja runsas valo kavaltaa sitten umpion huonon suunnittelun.
-
Motoristit on henkensä uhalla aina liikenteessä ja pitävät siksi pyöränsä kunnossa, sen myöntää jo valvontaviranomaisetkin.
Todella harvoin mielestäni pysäytetään ja ei koskaan ole ainakaan omalla kohdalla tutkittu muuta kuin kuskia.
Että tutkittaisiin jotain ajoturvallisuutta parantavan laitteiston pykäliin soveltuvuutta on käytännön tasolla turhaa, ja hyvä niin.
Sekin tietysti vaikuttaa ettei oikein ole koulutusta puuttua pyöriin miliisillä, eikä oikein viranomaisilla ylipäätään.
Taitaa tekijät olla tässä näkeviä.
-
Nuo laittomat xenonit ja lediviritelmät harvemmin edes näyttävät laillisilta. On sivuheijastumia, vastaantulevien häikäisyä ja oudon värisiä ajovaloja.
-
On noissa tosiaan suuntaus ja muita pulmia, totta.
Aika usein näkee ylikirkkailla vastaan tulevia autoja ja lisääntymässä määrin motoristeja.
Kyse on kuitenkin siitä että pyörien valaistukseen olisi hyvä saada parannusta.
Esillehän asia tulee vain vähässä valossa, häikäisytkin. No, näkyvyyskysymyskin kai monelle kun maastopuvussa stelth pyörää..
Syksyisin on kyllä mukavaa ajaa pimeässä, se on omanlaistaan.
Kehityskelpoisia ideoita valoihin ilman pinkkaa satasia?
Lisäpitkät mulla oli aikanaan Nevadassa, niillä näki hyvin mutta lyhkäisten peruspolttimolla aina puoli arvuuttelua mitä edessä, varsinkin sateella tietysti vielä korostuu kaikki.
Sama Calissa, varsinkin lyhyt päällä täytyy mennä hissukseen ja ei noi pitkätkään kovin valoisat ole.
-
Mulla oli Yamahassa (750 Seca) joku asentanut vielä ylimääräiset pitkät, 2 kpl, niillä oli tie valkoinen mutta kun vaihtoi takaisin lyhyille niin se hehkui kuin sian p...u pakkasella... lainaus on ammattikoulun opettajani näkemyksestä kuuden voltin sähköjärjestelmän tehosta... vuodelta 1976... heh...
-
Kyllä halogeeneistakin saa kelvot valot kun on umpiot kunnossa, kunnon polttimot ja ennen kaikkea lampulle pitää tulla riittävästi jännitettä ja sen saa maksimoitua releistämällä. Stelviossa on kaksi H4:sta ja se on todettu siinä. Kaveri vaan kysyi viime talvena onko minulla kokemusta ledeistä ajovaloissa ja kun ei ollut niin kohta on.
-
Valotehoa periaatteessa olisi, mutta pitäisi kehittää jotain samanlaista kuin autojen kaarteen suuntaan kääntyvä
valo. Viimeksi pimeässä ajettaessa häiritsi kun kantattaessa valot näyttää aivan nenän eteen.
Olisi nyt tarpeen että valo kääntyisi näyttämään ylemmäs kun pyörä on reilusti kallellaan, takajoustakaan ei
parane noin paljon löysätä.
-
Eikös Pemarin kuutosissa olekin ainakin lisävarusteena saatavana sellainen valo.