Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: puolapek - Elokuu 29, 2006, 02:34:29 ap
-
Eli olisi tarvetta saada irroitettua etupyörä Jackalista, jossa on vain sivuseisontatuki. Onko kokemuksia kohtuuhintaisista moottoripyörien nostolaitteista ?
-
puolapek kirjoitti:
" Eli olisi tarvetta saada irroitettua etupyörä Jackalista, jossa on vain sivuseisontatuki. Onko kokemuksia kohtuuhintaisista moottoripyörien nostolaitteista ? "
Sama aihe kiinnostaa. Mutta kyse olisi V11 nostamisesta.
Mitä nostovälineitä käytätte kun on tarve etu- tai takarenkaan irroittamisesta ?
Löytyykö markkinoilta jokin sopiva kohtuuhintainen malli ?
-
Joskus ratkaisin saman ongelman hankkimalla Biltemasta moottorinnostopukin. Semmonen haarajalusta - rullat alla - jossa "käsi-hiiappi". Nostaa muistaakseni 500 kg. Siihen samasta puodista nostoliina.
Vekotin pöyrän ympäri siten, että liinan saa tankin edestä alta ympäri ja homma toimii.
Se Bilteman vekotin mikään ihmeellinen, mutta tuohon ainakin ihan riittävä. Ja halpa.
Lainaus:
KORJAAMONOSTURI Hydraulinen nostin moottorin nostoon. Teleskooppinen varsi neljällä lukituspiteellä, joissa kaikissa eri max nostokapasiteetti. 6 kääntyvää pyörää ja käännettävä nostokoukku. Kun nostinta ei käytetä, se voidaan taitella kokoon.
Suurin koukun korkeus/varren pituus, max 150 kg: 2420/1160 mm, 200 kg: 2290/980 mm, 400 kg: 2150/800 mm, 600 kg: 2000/620 mm.
Mitat avattuna: 1630 x 1000 x 1480 mm, kokoontaitettuna: 650 x 850 x 1480 mm.
Paino: 86 kg.
Toimitetaan vain kuljetusyksikkökuljetuksena.
Lisätietoja: Käyttöohje (http://213.250.107.23/pdf/ohjepdf/15-371.pdf)
Tuotenro
15371 149,00 €
-
Tallille loosin seinien väliin 4x4 parru, koukku katossa hoitaisi toki saman asian. Sitten kuormaliina jossa kiristysmekanismi yläkolmion kautta (ja tuon parrun yli) ja toinen liina takaiskarin päiden (ja sen parrun) ympäri ja kiristämään kohti kattoa.
Nämä kuormaliinat ovat siis sitä mallia jossa lukee paketissa "älä nosta näillä mitään" joten ratkaisu ei ole Suomen Sauvakävelyliiton hyväksymä.
Vink vink, jos nostaa vain yläkolmioista, keikahtaa pyörä nurin helposti. Jaa että mistäkö tiedän...
Kerran hätäpäissään kun ei ollut noita taljoja, käytin ihan tavallista köyttä silmukkana (yläkolmion ja ripustuspaikan yli), ja kiersin sitä laudanpätkällä niin että sain renkaan ilmaan. En suosittele tätäkään; jos nimittäin laudanpätkästa laskee irti kesken noston (tai laskun), saattaa saada korvilleen ja se heikentää kuuloa.
Sama homma juuri näinä päivinä edessä itselläkin, pitäis laittaa uus etu- ja takagummi alle. Kummasti paremmin pysyy eurot omassa taskussa kun vie irtonaisena vanteet ja renkaat gummiasennusliikkeeseen.
MotoJussi & California K
-
Biltema näkyy myyvän myös moottoripyörän nostolaitetta hintaan 89 e. Kuinkahan tuon sais Guzzin alle...
-
Hyvin se onnistuu tolla motskarinostmella. GuzziTech.com:ssa löytyy jopa kuvalliset modifiointiohjeet Guzzia varten. Tässä keväällä tehtiin kaverin Californiaa varten noitten ohjeitten mukaan ja hyvin pelittää.
-
http://www.guzzitech.com/GuzziLift-Jeff_B.html
-
Mulla on kanssa tuollainen Bilteman moottorinosturi. Hyvin on pelittänyt.
Lisäksi tuohon etuterassille on pappa aikoinaan laittanut tolppien väliin ratakiskon pätkän, johon on laitettu jykevähkö lenkki. Siitä nousee hyvin vanhalla vaijeritaljalla.
-
puolapek kirjoitti:
Eli olisi tarvetta saada irroitettua etupyörä Jackalista, jossa on vain sivuseisontatuki. Onko kokemuksia kohtuuhintaisista moottoripyörien nostolaitteista ?
Kannattaisi ehkä harkita keskiseisontatuen hankkimista,tällöin molempien pyörien irroitus käy huomattavasti helpommin.Mulla oli ongelmana takapyörän irroitus yksin,kokeneemmat harrastajat kertoivat että kunhan saat pyörän vedettyä keskijalalle niin että pattingin pätkä on sen alla niin takapyörä irtoaa ilman kallistamista.No,eihän se tahtonut onnistua koska,vaarana oli koko fillarin kaatuminen.Joten hankin ketjutaljan (kuvassa) jolla nostaa pyörää takaosastaan sen verran että pattinki (2X6") mahtuu keskijalan alle ja laskea pyörä sen varaan. Etupyörän kanssa on helpompaa,tavallisen tunkin kanssa nostaa moottorin alta sen verran että pyörä irtoaa lattiasta. Tuskin Bilteman nostimen kanssa Guzzia saa kokonaan ilmaan,koska pakoputket ovat alempana kuin runko.
-
Ostin Biltema nostimen kaltaisen pukin Säästöhallista ja toimii vallan mainiosti. Laitoin vain takimmaisen kannattimen päälle kakkoskakkosen pätkän jonka pituus oli rungon sisäleveyden verran. Palikka vaan rungon väliin siihen kohtaan missa on ne seisontatuelle tarkoitetut raudat ja tunkkasin ylös. Jos pelottaa että kaatuu niin voihan sen sitoa remmillä kiinni pukkiin.
Tuo Guzzitekin kuvan härdelli on varmaan parempi keksintö.
Kun virittelette koukkujanne kattoon, älkää laittako niitä yhden kattotuolin alapuun varaan. Saattaa harmittaa jos kattotuoli rapsahtaa poikki heinäkuun viides päivä ammutun hirven painosta:D
-
Kiitoksia tähän astisista vinkeistä!
Tuon keskituen hankkimistakin olen kyllä harkinnut. Kyllähän se kaikenlaista huoltohommaa helpottaisi ihan pyörän pesusta lähtien. Lisäksi pyörä veisi tallissa pystyasennossa ollessaan vähemmän tilaa.
Te, jotka olette mahdollisesti jälkeenpäin asentaneet tuon keskituen, tuntuuko, että kallistuvara olisi oleellisesti pienentynyt ? En itse harrasta mitään polvi maassa kurvailua, mutta jos esim. kesken mutkan on isompia heittoja, onko vaarana, että keskituki alkaa raapia maata ?
-
Tommonen nostin olis kyllä kiva, mutta jos on kyse vain satunnaisesta etu- tai takapyörän irrotustarpeesta, olen käyttänyt tavallista hallitunkkia (tai auton haitaritunkkia). Ensin irrotettavan pyörän kaikki tarvittavat ruuvit ja mutterit löysälle. Sitten tunkki sopivaan kohtaan rungon tai moottorin alle, laudanpätkä välissä. tunkataan pyörä ylös, siten että se lepää tunkin, sivutuen ja etu- tai takapyörän varassa. Pyörä irti hellillä otteilla ja hommiin.
-
Myynnissä olisi ketjutaljaa nostamisiin:
Kito LX003 -ketjutalja
- Nostaa 250 kg, testattu 380 kg, painaa itse n.1,6 kg
- Minimi koukkuväli 205 mm, siis ripustuskoukku-kuormakoukku
- Ketjun pituus 1m
"Moto Guzzi -hinta" 146,40 €
tarkemmin: http://www.ekstrom.fi/2004/Kito-lenkkiviputaljat/id/226 (http://www.ekstrom.fi/2004/Kito-lenkkiviputaljat/id/226)
Olemme talossa sopineet, että tällä hinnalla näitä saa vain Moto Guzzistit ja vain kauttani.
Timo S.Vaskelainen
044-3577455
(N)ostakaa!
-
Jep. Ketutalja tms. on loistava peli muissakin huoltohommissa. Varsinkin jos tallissa on korkeutta niin paljon että saa nostettua mopon riittävän ylös. Silloin on öljypohjankin irroitus leikkiä vain, ei tarvitse kontata lattialla, vaan voi työskennellä vaikka selkä suorana seisaaltaan! Siltanosturi työpaikalla on paras mutta kauko-ohjain kannataa piilottaa työkavereilta silloin kun Guzzi roikkuu koukussa!
-
Hoi
Miten tehtiin Guzzin renkaan vaihdot yms. nostotöitä vaativat tehtävät kun ei ollut hallitunkkia??
Monipuolisin ja paras työkalu on mielestäni ns. hallitunkki. Näkyy halpahallit ja joka K-Rautakin myyvän pieniä hydraulisia hallitunkkeja alle 20 euron. Onpa kätevä nostin nostaa pyörä öljypohjasta ylös ja laittaa lankun pätkä keskiseisontatuen alle ja nostaa perä ylös esim. renkaan vaihdossa.
-
Noita teidän konsteja lueskellessani kaikki tuntuivat tutuilta. Viimeksi kun kardaaninristikon kanssa värkkäilin tein seuraavanlaisen "huoltopöydän" Calille. Nostelin tallin seinältä neljä maasturin ratasta lattialle riviin, kolmen rattaan päälle laitoin vanhan keittiön työtason (600x1800) ja viimeisen renkaan päälle yhden kaapinoven (600x600), ajoluiskaksi 400x1500 vesivanerisuikaleen (jota olen käyttänyt pyöriä Hiluxin lavalle ajaessa). Kun Guzzi oli ajettu tasolle ja nostettu keskiseisontatuelle otin takapyörän alla olleen ovilevyn ja yhden rattaan pois, jolloin renkaan alla olikin nyt 250mm tyhjää tilaa. Samaisen kyhäelmän taidan tehdä ensviikolla, kun taas irrottelen ratasta renkaanvaihtoa ja laakeriremppaa varten.
T Rauno
-
Konstit on monet ...
Kiitos vaan paljon winkeistä. Taidan hankkia tuon Biilteman nostohärpyttimen ja jatkojalostaa siitä sopiva nostopeli Kustille.