Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: 7heaven - Huhtikuu 23, 2015, 19:25:20 ip
-
MIKÄ AVUKSI! ???
-
Kierreinsertin asennus tai isomman kierteen teko ja sille kierteelle sopivan propun hankinta.
Aiheesta myös: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5438.0
Sitä vain aina ihmettelen millaisia teräsnäppejä on näiden proppujen kiristäjät.
-
Eli lyhennettynä; perä kouraan ja kierteen tekoon.
-
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.
-
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.
Kunhan tulee suoraan. Kierre ei pidä öljyä vaan se tasopinta tiivisteineen.
Alumiiniprikka on suositeltavin tiiviste mutta kertakäyttöinen. Uudelleen kiristäminen pitäväksi vaatii liian kovan kiristyksen. Usit-tiiviste on myös hyvä eikä vaadi kovaa kiristystä ja on monikertakäyttöinen.
-
[/quote]Kunhan tulee suoraan.[/quote]
Tuo varoitus ei ole turha. Minä rusikoin kerran vaihdelaatikon tyhjennyspropun kierteet ja porailin v-coilille tilat. Ja kieroon! Usittikaan ei enää toiminut siinä, sen verran kieroon osasin porata. Nyt siinä on tee-se-itse miehen "usit", kupari tai alumiiniprikka ja hiukan prikan reikää pienempi o-rengas, jotta se sopii kiristettäessä painumaan ja laajenemaan. Pitää erinomaisesti, mutta olishan tuo saanut jäädä sattumatta..Irrottasin minäkin kyllä perän tuossa tapauksessa..
Jouko
-
Siinä paikalla vaan voi tehä sen jenkan ihan huoletta.
Eihän siinä muuta kun on vaan aika nahkea paikka tehdä. Perämurikka on kuitenkin helppo ottaa pöydälle.
-
Muutenkin perä kannattaa irrottaa: öljynvaihto käy kätevästi kun perä on irti ja kardaanin takapään sekä kardaanitunnnelin puhtaus ja osien kunto tulee katsottua ja puhdistuksen jälkeen rasvaus ja kokoonpano.
Samalla voi tarkistaa pienen vetopyörän akselin laakerivälyksen ja säätää jos ilmenee tarvetta.
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
-
millaisia teräsnäppejä on näiden proppujen kiristäjät
Tässä taitaakin olla sudenkuoppa meikäläisen tapaisille harrastehuoltajille. Suurimman rauhantunteen tuo aina se jos on selkeä arvo annettu kiristysmomentille. Sitten ei jää kun työkalun oikea käyttö...
Selvittääkseni asiaa itselleni tarkistin V11 Workshop Manualista (käyttöohjeessa ei kerrota momentteja):
Moottoriöljy, tyhjennysroppu öljypohjassa: “tighten it to the torque prescribed in the table, section B chapter 4 of this manual".
Vaihteistoöljy, tyhjennysroppu vaihteiston pohjassa: “tighten it to the torque prescribed in the table, section B, chapter 4”.
Vaihteistoöljy, täyttötulppa vaihteiston päällä: “refit and tighten the oil filler cap”.
Peräöljy, tyhjennysroppu takavaihteen pohjassa: “tighten the oil-draining plug to the torque prescribed in the table in section B, chapter 4".
Peräöljy, täyttötulppa takavaihteen päällä: “refit and tighten the oil filler cap”.
Peräöljy, öljynkorkeustulppa takavaihteen keskellä: ”screw oil level plug once again”.
Ainut tieto joka löytyy mainitusta momenttitaulukosta: ”Oil filler cap in the gearbox and transmission housing 30 Nm”.
Siis ristiriitaista. Vain tyhjennysroput neuvotaan kiristämään momenttiin mutta ohje on vain vaihteiston ja perän täyttöropulle (30 Nm).
=> Täytyy siis paneutua tähän asiaan ensi kerralla ja mitata koko ja katsoa yleistaulukosta (alumiini) ?
Alumiiniprikka on suositeltavin tiiviste / Usit-tiiviste on myös hyvä eikä vaadi kovaa kiristystä
Kumpi on pehmeämpi alumiini vai kupari? Miksi alumiini on parempi kuin kupari ? En muista nähneeni "alkuperäisasennuksena" koskaan usit -tiivisteitä. Se lienee turvallisin kierteiden kannalta, pelottaa vaan että pito on "kumin" varassa, tuntuisi turvallisemmalta jos tiivistävänä pintana olisi pehmeä metalli (allumiini/kupari).
Tässäkin siis toimii yleissääntö: "vie ammattilaiselle" jos ei kerran itse osaa oikein menetellä. Mutta kun niin usein kuulee ja tulee todettua "pitääkö tääkin tehä itte" (että tulisi sellainen mikä kelpaa)... kyllä ne helposti tihnuaa, roput joiden takana on kuumaa öljyä...
-
Pora kouraan ja hurauttaa roppuihin varmistuslangan reiät. Pelko poistuu kokonaan.
-
varmistuslangan reiät
Olen ymmärtänyt että nämä ovat "racing" -osia joiden tarkoitus on estää ropun irtoaminen kokonaan. Oma ajatukseni on että pitäisi saada roput kerralla sellaiseen kireyteen että ne ovat 100% pitäviä / eivät löysty / jengat eivät kärsi.
-
Kupari- ja alumiinitiivisteissä on molemmissa samankaltainen ominaisuus: kupariprikka on uutena pehmeässä tilassa ja kun se asennetaan niin se muokkautuu ja käy kovaksi. Uudelleen kiristäminen ei siis välttämättä onnistu. Aluprikka ei niinkään kovetu vaan litistyy vain lisää ja kun prikan pinta-ala kasvaa niin sen tiivistysominaisuudet heikkenevät samassa suhteessa.
Usit tiiviistää kumin avulla. Tiiveys vain paranee kun paine nousee. Moottoripyörässä tätä ei juurikaan tapahdu eikä Usit-tiivisteet ole suositeltavia jarruihin niiden lievän joustavuuuden vuoksi.
Usit-tiiviste on käytössä konetekniikassa laajasti: lähes kaikki hydrauliikkaliitännät tehdään niitä käyttäen.
Usit tiiviteet ovat nykyisin (ainakin vuodesta 2005) Guzzin ensiasennustiivisteinä. Niitä on yleisesti saatavilla monia eri kokoja. Tiivistettä ei saa kiertää kierteen yli vaan se painetaan paikoilleen. Kiertäminen "viiltää" tiivisteen kumihuulet. Siksi oikea koko on tärkeä.
Itse en käytä juuri koskaan momenttiavainta. (Vain moottorin eräiden muttereiden osalta.) Enkä väännä proppuja kovin kireälle. Mikä muu voima ne avaisi kuin asentajan ranneliike?
Kiinni pitävä voima on kitka ja kiristyksen aiheuttama jännitys joka takaa kitkan säilymisen.
-
varmistuslangan reiät
Olen ymmärtänyt että nämä ovat "racing" -osia joiden tarkoitus on estää ropun irtoaminen kokonaan. Oma ajatukseni on että pitäisi saada roput kerralla sellaiseen kireyteen että ne ovat 100% pitäviä / eivät löysty / jengat eivät kärsi.
Kun nuo langat surrataan oikein, ei pultit tai roput pääse kiertymään auki ollenkaan. Eli varmistuslankaan tehdään kevyt veto kiristyksen suuntaan.
-
Proppuja on tiheällä ja harvemmalla kierteellä. Oma uskomukseni on se että tiheäkierteinen tuottaa samalla vääntömomentilla jossain määrin paremman tiivisteen puristusvoiman kuin harvakierteinen.
En oikein itse ole fanittanut noita alumiinitiivisteitä koska ne tuntuvat olevat helpompia vuotamaan kuin kuparitiivisteet ja tuntuvat vaativan kovemman kiristyksen. Lisäksi ne ovat ehdottaman kertakäyttöisiä. Tiheäkierteiseen liitokseen ovat kyllä hyviä.
Kuparitiivisteille olen ottanut tavaksi tehdä pehmennyksen ennen asennusta. Eli pienellä kaasupolttimella punahehkuun ja sitten pudotus kylmään veteen. Tämä tekee kuparista pehmeää ja tiiviste mukautuu hyvin kohteeseen pienemmälläkin kiristysmomentilla. Kiristyksessä muokkautuneen tiivisteen voi hätätilassa käyttää uudelleen kun uudelleen lämpökäsittelee sen ennen asennusta.
O-renkaat ovat hyviä mutta leikkautuminen kiinnikierrettäessä on ongelma. Rasva auttaa. Esim. jarrusylintereiden kumeihin tarkoitettu rasva on hyvää. Vissiin turvottaa tiivistettä tai jotain. Ja kestää lämpöjäkin.
Käsimomentti on aika toimiva. Momenttiavaimen kanssa pitää olla varovainen että säätö oli oikein ja että avain ei ole "lukittunut" jolloin naksua ei kuulu.
Omissa avaimissani jotka ovat IKH-laatua pitää varmuuden vuoksi ruuvipenkissä aina kokeilla että avain pelaa oikein. Samalla saa ranteeseen vähän tuntumaa miltä momentti tuntuu. Joskus ahtaissa paikoissa teen niin että otan tuntumat ruuvipenkistä miltä se voima tuntuu ja varsinaisen kiristyksen teen tavallisella kiinteällä avaimella suurin piirtein samaan tiukkuuteen.
-
On muuten ällistyttävän vähän esimerkiksi M6 pultin vaatima momentti alumiiniin. Taitaa omassa autossa nokkapukkien momentti olla luokkaa <10Nm. Noita hommia varten mulla on sellainen kymmenen senttiä pitkä momenttiavain, joka mahtuu käytännössä kämmenelle.
-
Samalla voi tarkistaa pienen vetopyörän akselin laakerivälyksen ja säätää jos ilmenee tarvetta.
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Kannattaa katsoa koska nuo voi olla joissakin tapauksissa Guzzin tehtaan jäljiltä totaalisen pielessä!
Tuossahan tuli jo melkein kaikki hyvät neuvot.
Jos on esim. harvinainen keräilypyörä eikä halua tehdä surrilangoille proppuihin reikiä ja silti arvelluttaa niiden kiinni pysyminen esim annettaessa kunnolla runtua.. , niin itse olen käyttänyt seuraavanlaista kikkaa: propun voi lukittaa pyöräyttämällä silikooni tiivisteliimaa propun ympärille.
Lukittaa luotettavasti. (jos epäilee homman toimivuutta niin sen voi testata!) Sitten normaalisti ennen propun avaamista kannattaa leikata kynäveitsellä ensin silikonit pois. Muutoinkin esim värisevissä vilkunlaseissa ym on pieni tiivisteliima tippa kova juttu.
-
Asiata mitään tietämättä...
- Kosken Rengasmestari suhautti "alumiinispraytä" tulpan kierteisiin ennen ruuvausta. Liemi levisi kierteisiin ja minulle kerrottiin, että se estää tarttumisen. Hyväkin konsti?
- JuhaV:n kertomaan kuparin pehmentämiseen; Eikös tämä ole se perinteinen "löijaus"? Käytetty kauan ja laajasti putkimiesten hommissa.
- Onkos kukaan - tai voisko "joku" - listannut eri proppujen USITtien mitat / tyypit? Olis kotinikkarille suuri apu, kun voi etukäteen käydä hankinnoilla. Hintaahan noilla ei juuri ole, joten niitä voi ostaa komeroon varalle. Myydään ainakin Hi-Flexillä.
-
Kyllä Timo, löijaus on just se kuparin pehmennys. En vaan aamutuimaan tiennyt miten tuo vaikea sana kirjoitetaan.
EHDOTUS : Tästäpä kilpailutehtävä seuraavaan Guzzi-ralliin ;D
Eli otetaan sopiva palkinpätkä tms. jossa on muutama erikokoinen kierre ja niihin sopivat hyvin rasvatut pultit.
Kilpailijalle annetaan vaikka kolme eri momenttia : 10 - 50 - 100 Nm ja joku tälläinen avain kouraan : http://n5auto.elobot.eu/sig/352.jpg
Tuomari peittää kilpailijalta näkyvistä tuon viisarin ja kilpailija sitten kiristää pultit arvionsa mukaan noihin pyydettyihin momentteihin. Tuomari katsoo mikä oli momentti.
Tarkin käsi voittaa !
Tuosta kisasta voi kehittää eri versioita joissa pultit kiritään vaikka kiintoavaimella ja tuomari katsoo avausmomentin momenttiavaimella.
-
Oi aikoja, oi tapoja! Ennen muinoin ralleissa keskityttiin ainoastaan Koskenkorvapullon kapselin avaus ja sulkemismonentteihin. Lähinnä avaamiseen.
Mutta varmaan ihan vekkuli kisa tuollainen.
Itselläni on 250 cc Hussen enskapyörä. Toissakeväänä poika vaihtoi siihen öljyt. Tuli hätääntyneenä mun luo ja sanoi, että taisi korkata kierteen öljyroppua kiristäessään.
No, hätä ei ollut sen näköinen. Proppu oli pyörä, eli millään lenkeillä tms. siihen ei pääse käsiksi. Keskellä upotuksena paikka kuusiokololle. Propun materiaali alumiinia. Oli pyörähtänyt siitä kulmat. Aika kulunut proppu jo siinä vaiheessa ja saattoi olla suurin syy pyörähtämiseen. Jälkeenpäin vaan mietin, että voisiko olla jopa niin viisas juttu, että se tehdään tarkoituksella noin, ettei kierteitä voi rikkoa vaan antaa periksi ennen sitä.
Vähä sama asia kuin lomppakkotaljoissa joissa on (tai ainakin oli ennen) messinkisokat/tapit jotka leikkaantuivat halki jos yritti nostaa liian suurta taakkaa. No, varatappien loputtua niihin lyötiin rautanaulat, mutta se onkin sitten toinen juttu ...
-
Pitäisikö kuitenkin vain hitsata riittävän iso pultinkanta riittävän isoon "alasimeen"? Sitä sitten jokainen voisi käydä vääntämässä.
Muuten tuomarin aika menee kierteiden korjaamiseen ja loppuu paikkakunnalta helicoilit ;D
-
Kuparitiivisteen voi hehkuttaa pehmeäksi jo sähkölevylläkin, värin muutoksesta näkee kun lämpöä on tarpeeksi. Nopeasta jäähdyttämisen tarpeesta en ole kuullut.
Aikoinaan Kawa 350:n kuparisia kannentiivisteitä kotihellalla hehkuttelin, ja hyvin pitivät.
-
>> Ennen muinoin ralleissa keskityttiin ainoastaan...<<
Asiahan ei kuulu tänne, mutta mukana oli joskus Luumäen Rallissa reipas pullo hyvää ulkomaalaista juomaa. Ja kova homma saada se juotettua tyhjäksi, ettei olisi tarvinnut pyörää sillä pestä. Joku varmaankin muistaa vielä tapauksen... ;)
-
Kyseiseen Caliin tuli laitettua uudet kierteet helicoil tyyppisellä ratkaisulla.
Aika iisi asennus perämurikka höyläpenkissä ja keskittyä että meni suoraan poraus ja kierteistäminen.
Ohut alumiini prikka pitää, eli sihtaus osui suht suoraan.
Paineilmaa puhaltamassa lastut ulospäin toimi hyvin, eikä rasvaa pahasti lentänyt perästä syliin.
10mm välikierresetti kustansi yllättävän vähän 24e paikallisesta konekaupasta ja mukana tuli kaikki tarvittava, paitsi akkupora.
Jos jollain vastaavaa pulmaa, niin postikuluilla lainaksi setti.
-
oliko siis ihan helicoil elikä pelkkä spiraali vaiko joku kierre plugi missä ulkokierre ja sisäkierre oikeen hylsyssä ?
-
Kierrelankatyyppinen ratkaisu.
Hyvin asentui, pitää nyt ja hinta ei ollut paha setistä.
5kpl 10mm kierrespiraaleja, pora, kierteentekotappi, asennuskalu spiraalin kiertämiseen ja katkaisutuurna (mitä en käyttänyt kun taittui muutenkin tulpan tieltä).
Omasta takaa oli kierretappiin vääntökalu joka työssä suht välttämätön.
-
Helicoil ja osin muutkin samaan patenttiin perustuvat kierrelankaspiraalit ovat ylivoimaisesti paras kierteenkorjauskeino verrattuna kierreinserttityyppisiin korjausholkkeihin.
Lentokoneissa ja avaruusaluksissa laitetaan Helicoilit jo uutena alkuperäisiin kierteisiin valmiiksi. Kestävät avaamista ja sulkemista lukemettomia kertoja kulumatta. Toimivat myös pehmeissä materiaaleissa kuten monissa muovi- ja komposiittirakenteissa. Mm. Cernin hiukkaskiidyttimessä on Helicoileja varmaan miljoonittain. Helicoil asennettuna on lujempi kuin alkuperäiseen materiaaliin tehty kierre. Helicoil myös muuttaa kierteen kuormitussuunnan perusaineen suhteen. Pultti ja sen kierrekoko pysyy alkuperäisenä.
Se että jotkin kiroavat Helicoilin alimpaan paikkaan johtuu siitä että kierrespiraalia ei osata asentaa oikein. Kieltämättä sen asetamiseen tarvitaan erikoistyövälineitä ja ymmärrystä asentamiseen. Asennusohjeissa on pitkä litania sääntöjä joiden tulee toteutua että asennus olisi kunnollinen.
Parhaimmillaan on kunnostettu japsipyörän kiertokangenpultin vastakierre kiertokangessa ja kestänyt on. Käytettiin lukitteella varustettua inserttiä.
http://www.boellhoff.com/en/de/fasteners/special_fasteners/thread_technology/helicoil.php
http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html
-
Jotkut laittavat ratapyöriin valmiiksi coilit jarrujen pulteille ja kytkinkopalle. Juurikin tuosta jatkuvasta ruuvaamisesta johtuen.
-
joo olen tehnyt auton kansiin helicoililla uudet tulpan kierteet, tarpeeksi rasvaa niin ei mene paljoo murua pyttyyn, ehkä turhaa mutta imennyt vielä imurilla pikku pillillä roskat pois männän päältä, varsinkin jos se vaaka osa sattuu tippumaan pyttyyn, hyvin toimii joo