Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Huhtikuu 22, 2015, 15:47:56 ip
-
Ensimmäisen vajaan tuhannen kolometrin jälkeen Stelvio tuntuu kokonaisuutena aivan upealta. Eihän se ole hyvännäköinen eikä miehekäskään kuin vaikka Cali oli mutta kuitenkin. Tarkka kun joissain asioissa olen niin toimintamatkan maksimoimiseksi polttoaineenkulutuksen tulee olla kohdillaan. Pari ekaa tankkausta kevätkylmillä oli noin 6 litraa. Kohtuullista on, että kulutus painuu keskimäärin ajan saatossa alle 5,5:n mikä on käytössäni maksimi tuon kokoiselle pyörälle. Norge vei reilun 100 tkm:n matkalla 5,3 ja Bemarit samaa luokkaa. Kuka tai mikä tekisi mahdollisesti tarvittavan optimoinnin? Itseä ei kiinnosta bitit niin paljoa, että vaivautuisin, ainakaan vielä.
-
Jos kokeilla haluat niin mulla on joku stelvion "virikartta". En muista kenen tekemä, jonkun näitten ulkomaanelävien jotka näitä yleispäteviä vääntää. Lambda on OFF mutta saahan sen päälle jos et kattia ja lambdaa halua poistaa. Mitään takeita tuosta kartasta ei ole, pikaisesti kokeilin sportissa ja eihän stelvion kartta voi siinä kunnolla toimiakkaan. Eli ihan omalla vastuulla.
Vaan onkos sinun stelvio yhdellä vai kahdella lambdalla?
Kulutus kyllä varmasti putoaa kunhan kelit lämpenee vaikka et tekisi mitään. Tehtaan jäljiltä sielä tapaa olla aika kovat kylmänkelin kertoimet bensamäärille.
-
Kaksi lambdaa siinä on. Perstuntumalta kun velipojjaann kanssa on asioita vertailtu niin hänen sakemanni/japanialaisensa eivät ole koskaan olleet herkkiä talven kylmyydellekään ja kulutus nousee vain hieman talviajossakaan. Italoruiskuilla 1-2 litraa. Kaasari-Gagiva meni miltei kesäkulutuksilla.
Pitäiskö reffata vapun maissa vaikka siellä P-joen Nesteellä tjsp
-
Tuo on vanhemmalle yksilambdaiselle tarkoitettu. Ei varmaan käy uudempaan.
Jos jostain sattuisi kulkeentua tuohon uudempaan stelvioon sopivia tiedostoja.... piankos niitä testataan.
Italialaiset varmaan vetää hatusta nuo "ryyppy" kertoimet. Tuntuu ettei niitä pahemmin ole ainakaan testattu.
-
Italialaiset varmaan vetää hatusta nuo "ryyppy" kertoimet. Tuntuu ettei niitä pahemmin ole ainakaan testattu.
[/quote]
Uudessa Bikessa taas samansuuntainen tulos keväisesä möhkö-enduro -jutussa kun Caponordille tavara kelpaa jatkuvasti litran enemmän kuin Bemarille tai Kottaraiselle. Sinnepäinkö vain...
-
Kattelin tuon mun sportin ( ja uudemman-12 mallisen) vakiota moottorinohjaustiedostoa näitten lämpötilakertoimien osalta. "Ryyppy" lähtee kokonaan pois päältä vasta +20 lämpöasteessa (näin suomalaisittain normaaleissa ilmanpaineissa) ja kun moottori on +75.
Äsken tein omaan karttaan muutosta sen verran lisää että nyt yli +7 ja +50 pitäisi olla kaikki rikastukset pois. Näitten muuttaminen kuulostaa helpolta mutta pelkästään näitä muuttamalla tuota keksintöä ei saa kunnolla käyntiin kylmänä... Pitää muuttaa myös warmup ja mielellään mainfuel karttaa.... Kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
-
Pitää muuttaa myös warmup
Muistan tästä jossain lukeneeni...löytyi: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0).
Kuvat: alkuperäinen-uusi-differenssi. Pauldaytona käytti ainakin tuohon aikaan Grison karttaa Stelviossaan, jota modasi.
"Eirkoiskartta ensimmäiselle minuutille jonka moottori käy. Jos kahvaan ei kosketa, on tyhjäkäyntikierrosluvun säätö aktiivinen. Jos kääntää kaasua toimii start up map. Joka korjaa main fuel mapia. Tällä kartalla ottaa kierroksia kylmänä yhtä hyvin kuin lämpimänä."
-
Pitää muuttaa myös warmup
Muistan tästä jossain lukeneeni...löytyi: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19865.0).
Kuvat: alkuperäinen-uusi-differenssi. Pauldaytona käytti ainakin tuohon aikaan Grison karttaa Stelviossaan, jota modasi.
"Eirkoiskartta ensimmäiselle minuutille jonka moottori käy. Jos kahvaan ei kosketa, on tyhjäkäyntikierrosluvun säätö aktiivinen. Jos kääntää kaasua toimii start up map. Joka korjaa main fuel mapia. Tällä kartalla ottaa kierroksia kylmänä yhtä hyvin kuin lämpimänä."
Tuo linkki taitaa vaatia kirjautumisen?
Mutta onko tosiaan niin että warm/start up (onko sama asia?) tulee käyttöön vasta kun kaasua kääntää? Nimittäin tuolta se vähän tuntuu ja selittäisi aika paljon tyhjäkäynnin kummallisuuksia.
-
Tämä tarina oli ajalta 8-10/2013. Tässä linkin kuvat. Sen aikaisessa XDF -tiedostossa oli pystysarakkeessa numerot 1-16. Sitemmin selvisi että kyse on lämpötilasta ja uudemmat XDF:t näyttävät lämpötilan oikein. Tuon enempää tällä kohtaa ei kahvan kääntämisen vaikutuksesta kerrota. Tulisiko se main fuel map:in kautta, kun kerran siihen warm up map:in arvot lisätään? Kun kahvaa käännetään, tulee main fuel map käyttöön ja kahvan (tps:n) tyhjäkäyntiasennolla mennään tyhjäkäynnin säädöllä (imukurkkuen oikea säätö, stepper motorin oikea toiminta jne.)?
"Taulukon arvot lisätään normaaliin fuel map:in arvoihin kylmärikastusarvoina n. 2 ensimmäisen minuutin aikana".
-
Oho...
Mulla tunerpro näyttää näin: eli sekunnit ja moottorinlämpö. Menee kummaksi.
-
Tässä selvitys warm up taulukosa uudemmalla XDF:llä. Nyt täsmää :). Harmi kun asiat näin ikään kuin "mutkistuvat" monelle lukijalle mutta Sami voinee kertoa selkokielellä asioiden oikean laidan (parempi että minä en sotke asioita kun en ole koskaan 5AM:ään puuttunut).
-
Nyt täsmää mutta noista näkee että mulla on jossain, varmaan tunerprossa, käytössä vanha versio ;) Ei siis se ihan uusin.
-
Mun XDF on näköjään vanha.
Vähän huonosti näitä päivittelen, itse Guzzidiagista on käytössä versio 0.42 kun uusin on V0.46.
-
Nyt kun ilmat ovat lämmenneet niin pari viime tankkausta ovat olleet luokkaa 5,5 litraa. Loppukuusta tulee vielä tankkaus tai pari ennen kesäseisokkia. Pitää katsoa koko kausi Rölli-reisuineen, jotta saa kunnon vartailukelpoiset tulokset, joiden perusteella toimia, jos sitten on tarvetta(kaan). Emännän ´08 vie suunnilleen saman verran.
-
Maamme kesähelteekin ovat vain semi-hellettä etelämpiin maihin verrattuna ja alkuperäissäädöt ovat mitä ovat.
Olen sellaisen hauskan seikan huomannut että mutkatietä ajaen reippaan urheilullisesti kulutus on pienempi kuin saman liikennesuoritteen osalta matkaa tehden valtatien puolella noudatellen muun liikenteen rytmiä.
Johtunee juurikin siitä että lievässäkin "piiskaamisessa" syntyy riittävästi lämpöä ja ryyppy putoaa pois päältä kun taas lyhyemmällä reitillä hissutellen ei kone lämpiä ja ryypytystä tapahtuu jatkuvasti ja kulutus on yllättäen isompi.
Ero on huomattavissa melko helposti mutta omassa pyörässä jää vähemmistöön oireiltaan koska vähemmän köröttelen suoria pääteitä vaan valitsen haastavampia väyliä perille pääsemiseksi. Ajatus säädön muuttamisesta toki on mielessä jos eläkeläisen aikatauluihin sellaisen toimenpiteen saa jotenkin sovitettua.
-
Oma kokemus ruisku Nevadalla tukee myös motomatin havaintoja. Kaupunkikulutus nimitäin on 10% pienempi, kuin maantiekulutus. Johtunee juuri siitä, että kaupungissa käy lämpimänä/kuumana, mutta maantiellä jäähtyy jopa liiaksi ja moottorinohjaus rikastaa seosta tarpeettomasti.
Hyvä, että voikin nyt ajatella mutkatie "piiskaamisen" olevan taloudellista pihistelyä ;D
-
Ilmajäähdytteiset koneet on hankala konsepti Suomen oloissa.
Mistä koneet tulkkaa lämmön säätääkseen seosta?
-
Eikös se kannen ripojen välissä luuraa se anturi.
-
Siihen anturin jalkaanhan on olemassa "kemiallinen metalli niksi". Tarkoitus on johtaa enemmän lämpöä anturille että ECU luulee että kone käy kuumempana.
-
No tätä just meinasin.
Varmaan voidaan vaikuttaa sensoriin sopivammaksi viileisiin oloihin.
Litra jos kilometrillä, niin paljonko vuodessa?
-
Mistä koneet tulkkaa lämmön säätääkseen seosta?
Sylinterikannen anturi, jonka toimivuutta 2V moottoreissa voi parantaa pikku tuhnauksella -> linkki (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.msg39575#msg39575).
Toinen lämpöanturi on imuilman lämpö (IAT) ja se voikin olla tässä tärkeä, kun tehdas sanoo (15RC eculle) suljetun lambda-ohjauksen olosuhteista: Tyhjäkäynnillä vain jos: ilman lämpö yli 20°C moottorin lämpö yli 30° C ja moottori käynnissä vähintään 2-3 minuuttia.
Jos siis tuota imuilman lämpöä ei saavuteta, niin mitähän se vaikuttaa pa-seokseen ajonkin aikana ?
Yksinkertainen anturitiedon vääristäminen vaikka katkaisijan takana olevalla vastuksella voisi olla kokeilemisen arvoinen.
-
katkaisijan takana olevalla vastuksella
Säätöpotentiometri?
-
Tuntematta yksityiskohtaisemmin uusien Guzzien elektronisen sielun elämää, arvaan seuraavaa :
Se sylinterin kannessa oleva anturi voisi olla pääsääntöisesti tarkoitettu kylmäkäynnistykseen eli sen antaman arvon perusteella konetta "ryypytetään" kun moottori on kylmä.
Jos sen indikoiman lämpötilan kriteerit on asetettu liian tiukiksi, niin sekin nostaa tietenkin kulutusta. Jos tuo anturointi olisi fiksusti toteutettu niin kun moottori on käynyt muutamia minuuttia, esim. yli 5 minuuttia niin tämä "ryypytys" ajettaisiin nollaan riippumatta siitä mitä anturi antaa lämpötilaksi.
Sen imuilman lämpötila-anturin (IAT) tietoa käytetään pääsääntöisesti ilman tiheyden mittaamiseen yhdessä imukotelossa olevan paineanturin kanssa. Eli näiden avulla tehdään ns. "barometrinen" korjaus koska lämpimän ja kylmän ilman tiheys on eri ja siksi näissä tilanteissa peruskartan syöttöä täytyy ilman tiheyden mukaan korjata. Tässä voi olla lisäksi joku erityisen kylmän ilman korjaus jolloin seosta rikastetaan kylmissä olosuhteissa vielä tiheyskorjausta enemmän.
Jossain muunmerkkisissä pyörissä on tullut vastaan se, että jos moottorin lämmöt nousevat liikaa niin keskusyksikkö rikastaa seosta "jäähdyttääkseen" konetta. Tämä on tullut esiin dyno-säädöissä, joissa jäähdytys ei ole ihan optimaalista ja konetta huudatetaan aika rajoilla. Silloin joskus keskusyksikkö lyö seokset rikkaalle pienentääkseen moottorivaurion vaaraa.
-
Ecu kartassa olevia air temp taulukon korjauskertoimia olisi helppo muokata (liiitekuvassa Nevada i.e.). IAT (intake air temp) anturin kertomaa voi manipuloida eBaystä saatavalla 30,-€ purkilla (linkki (http://www.ebay.com/itm/New-Arrival-NitroData-Chip-Tuning-Box-for-Motorbikers-M6-/331529881940?hash=item4d30b88954&item=331529881940&vxp=mtr)). Helppo asennus valmiilla liittimillä ja potikkasäätö. Läppäri tai känny vielä ecun kanssa juttelemaan, niin näkee paljonko ja mihin suuntaan huijausta tekee.
Moottorin lämpökartta aiheuttaa samanlaista karttakorjausta rikkaammalle tai laihemmalle anturitiedon mukaan.
-
5AM:ssä on hyvät ja helposti käytettävät lämpötilataulukot. Liitteessä ilman lämpötila/paine ja moottorinlämpö/kaasun avauskulma.
-
Noissa 15RC ja 5AM taulukoissa näkyy hyvin ero tavoitelämmössä, jossa korjauskertoimet ei enää vaikuta.
15RC ssä ilmalle 22 ja moottorille 77 (=0), 5AM lle 15 ilmalle ja 60 moottorille (=1.000).
Pidemmälle menevää arvailua asiasta:
15RCn korjauskertoimet lienevät prosentteina, kun on vähän vanhempaa arkkitehtuuria koko ecu. 5AM kohdalla numerot vaikuttavat sellaisilta, että kaiken yhteenlaskettuna summana tavoitellaan 1.000, joka viittaa lambdaan. Noita moottorin lämpökorjauksia katsellessa näyttäisi aika hyvin osuvan oikeille seoksille laskemalla lambda tavoite 2.0 miinus taulukon luku ( Esim 5 asteen lämmöllä kahvakulmalla 5.2 = 2.0 - 1.139 = 0.861 eli AFR (http://g-homeserver.com/attachments/harley-davidson/344-harley-efi-07-lambdasonden-liste-jpg) 12.65 ). Koska kulutus kasvaa, jollei tavoitelämpöjä saavuteta, niin todennäköisesti korjauskertoimilla vaikutetaan juuri tavoitelambdaan.
5AM ecun arkkitehtuuri nojannee muutenkin "kaikessa" lambdaan. Tavallaan pakko, koska päästöt ja katalysaattorin toiminta-alue ovat olleet tyyppihyväksynnän läpäisemisen edellytys. 15RC aikaan lamda vain lisättiin vanhan kylkeen, jotta sen ajan matalammat päästövaatimukset saatiin alitettua.
Jos asiat menee näin, niin paras tapa pienentää kylmän kelin kulutusta olisi saada kone pysymään kuumana.
Sylintereille siis pipoja virkkaamaan...
-
Noissa 15RC ja 5AM taulukoissa näkyy hyvin ero tavoitelämmössä, jossa korjauskertoimet ei enää vaikuta.
15RC ssä ilmalle 22 ja moottorille 77 (=0), 5AM lle 15 ilmalle ja 60 moottorille (=1.000).
Tuo ei ole vakiokartasta ;) Kyllä ne rikastukset tässäkin on tehtaan säädöllä päällä jonnekkin +20/+75 asti.
-
Piikkiön Maken mukaan 8V-koneet on herkkiä ulkoilmanlämpötilan vaihteluille. Olisiko tuosta aiemmassa linkissä olevasta NitroData-potikasta apua vai eristänkö anturin. Pyörä on nyt seisokissa ja otetaan elokuun puolivälissä taas liikenteeseen, joten ihan lämnpöisemmillä keleillä ei testiajoa tule tehtyä.
-
Tilasin pari tuollaista potikkaa. Pitää kokeilla ihan vaan korvakuulolta ainakin alkuun.
Ecu kartassa olevia air temp taulukon korjauskertoimia olisi helppo muokata (liiitekuvassa Nevada i.e.). IAT (intake air temp) anturin kertomaa voi manipuloida eBaystä saatavalla 30,-€ purkilla (linkki (http://www.ebay.com/itm/New-Arrival-NitroData-Chip-Tuning-Box-for-Motorbikers-M6-/331529881940?hash=item4d30b88954&item=331529881940&vxp=mtr)). Helppo asennus valmiilla liittimillä ja potikkasäätö. Läppäri tai känny vielä ecun kanssa juttelemaan, niin näkee paljonko ja mihin suuntaan huijausta tekee.
Moottorin lämpökartta aiheuttaa samanlaista karttakorjausta rikkaammalle tai laihemmalle anturitiedon mukaan.
-
Ei ehkä koske Stelviota, mutta vanhempi 15RC moottorinohjaus pudottaa automaattisen seossäädön (Lambda closed loop) pois päältä, jos moottori saa alle 15 asteista imuilmaa ( Kts. 4.00 alkaen, kun imulämpöä lasketaan -> linkki (https://www.youtube.com/watch?t=317&v=NUOtoYCifN4) ). Tietääkseni nykyisillä karttamuokkauksilla ei voida vaikuttaa lambdan päälle (+20°) ja pois (15°) menoon, joten vain imuilma-tietoa huijaamalla (esim. anturin ohitus 3,5kOhm vastuksella) saa "pakotettua" lambda-säädön päälle. Huijaus olisi hyvä kytkeä päälle vasta koneen lämmettyä, kun vie kylmän koneen laihalle ja voi silloin toimia huonosti.
-
Testasin tänään. Ulkolämpötila 10 astetta. Ajoin neljä kertaa 17,8 kilometrin lenkin ja ajotietokoneesta otin tulokset. Keskinopeudet olivat 81-83 km/h. Ilman boxia 4,6, boxi low-asennossa 4.7, keskiasennossa 4,7 ja max-asennossa 4,9. Ilman boxia oli keskinopeus 81 kun oli muuta liikennettä haittaamassa mutta muuten 83 km/h. Eli ei mitään hyötyä ainakaan kulutuksen suhteen. Tiedä sitten tehosta, joka ei tosin kiinnostakaan. Kulkee riittävästi. Pitää kokeilla Quotassakin ja kävisikö tuo Pegasoonkin.
-
Ymmärsinkö oikein: laite toimikin nurinpäin kuin oli tarkoitus? Olikohan kytkentä oikein. Äkkiä vaikuttaa siltä että vaikutus lämpöanturin signaalin oli nurinperin tulosten perusteella.
Jos vakiokulutus on 4,5 litran luokkaa sadalle ei siitä enää kannattaisi pihistää. Liekö moisella polttoainemäärällä saada edes luvattua tehoa ulos?
Itse olen kaksiventtiilisen kanssa varsin tyytyväinen että pääsen lämpimällä alle 6,5 litran lukemiin. Tosin viikonloppuna meni lähemmäs seitsemän litraa ja paikoitellen ylikin mutta olipa kuormaakin: kaksi isoa henkeä, kolme laukkua, tankkilaukku ja takalaukun päällä tavararulla sekä teltta. Palatessa osa tavaroista vielä märkänä. Sekä suhteellisen viileää. Noin niinkuin vertailuksi.
-
Eikös tuo ole kuitenkin parhaimmillaan lähes litran säästö lähtötilanteeseen?
-
Olisi hyvä GuzziDiagilla katsoa millaisia lämpölukemia näyttää boxin säädöillä ja tuleeko ehkä vikailmoitusta.
Virheelliseksi tulkitsemansa anturitiedon 5AM korvaa kiinteällä 20 asteen luvulla ja jos lambdasäätö kytkeytyy päälle, niin se kumoaa boxin huijausyrityksen. Alle 5 litran kulutukset on erinomaisia 10 asteen keleillä, joten ainakin moottorinohjaus toimii hyvin.
Pieni kulutuksen lisäys boxin asentamisen ja säätöjen muutamisen jälkeen lienee odotettua, koska silloin ECU alkaa opetella/sopeutua uuteen tilanteeseen.
-
Pieni kulutuksen lisäys boxin asentamisen ja säätöjen muutamisen jälkeen lienee odotettua, koska silloin ECU alkaa opetella/sopeutua uuteen tilanteeseen.
Kaikki siis ei olekaan sitä miltä ensin näyttää. Vaatinee siis sisäänajoa erilaisissa lämpötiloissa ja mahdollisesti erilaisilla kuormituksilla?
-
Ajotietokone näyttää noin litran alakanttiin eli liki kuuden litran kulutuksia kuitenkin ja hyvin nätisti ajettuna että olisivat vertailukelpoisia keskenään. Viikonloppuna on tarkoitus ajaa mutka Etelä-Pohjanmaalla boxi kiinni joten saa hieman pitempää testiä.
Lisäksi. Kytkentä ei voi mennä väärin kun pistokkeet ovat valmiina. Se, että onko laite kasattu oikein on eri juttu. Mitään ohjeita ei ollut mukana.