Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: DB2 - Huhtikuu 22, 2015, 07:48:36 ap
-
Moro,
Aloittelin eilen Daytonan öljyjen vaitoa ja siitä pari kysymystä.
Öljynsuodin
Aiempi suodin oli UFIn 6cm korkea ja uusi suodin saman valmistajan, mutta olikin 9cm korkea (molemmat aikanaan tilattu Stein Dinseltä). Aloin tuumia, mahtaako tuo korkeampi suodin olla "liian korkea", mutta luulisin, että kyllä se mahtuu. Mitäs tuumitte?
Öljypohjan kanavat ym.
Pitäisikö oljypohjan kanavat putsata esim. puhaltaa paineilmalla? Pitäisikö öljynpaineventtiilille (engine oiloressure adjustment valve) tehdä jotain (purku, puhdistus)?
t. Seppo
-
Korkeuden puolesta pitäisi sopia mutta tarkasta että kiinnityskierre on sama.
Lempparissa joskus aloin käyttää korkeampaa suodatinta mutta silloin kiinnitysnippa piti vaihtaa.
-
Kyse onkin ilmeisesti alkupään Daytonasta kun öljynsuodattimen vaihto edellyttää öljypohjan irrotusta. Myöhemmin V10-koneeseen tuli mahdollisuus vaihtaa suodatin öljypohjaa irrottamatta.
Itse käytin aiemmissa isolohkoissa aina niin isoa suodatinta kuin vain mahtui. Jos kampiakselin painot ovat ala-asennossa ja ja öljypohja suodattimineen mahtuu paikoilleen niin mitään ongelmaa ei liene. Itse kun olen laiska vaihtamaan suodatinta suosin isoja suodattimia. Periaatteella: talvella on aikaa vaihtaa suodatin. Öljyt ajallaan. Suodattimen suodatuskyky paranee sen vanhetessa jos vain virtauspinta-alaa riittää.
-
Moi, mulla on kans alkupään Daytona (se Teerijärven Kallen tilaama, keväällä 1992).
Heippa myi mulle niitä matalampia UFI-suodattimia. Kehotti vetämään tiukkaan kiinni, koska muutamalla germaanilla oli kuulemma kiertynyt auki.
Niin, ja kaikki Moto Italian gentlemannit kehottivat myös laulattamaan Daytonaa. Oiva neuvo.
Arto
-
Filtterin ympärille kannattaa laittaa klemmari estämään aukikiertyminen. Helppo ja halpa konsti.
-
Moro,
-Kiitokset vastauksista suotimen osalta... korkeampi UFI sisään ja klemmaria olen ennenkin käyttänyt varmistamaan suotimen kiinnipysymisen.
-Tähän toiseen "kysymyspatteriin": Öljypohjan kanavat ym.: Pitäisikö oljypohjan kanavat putsata esim. puhaltaa paineilmalla? Pitäisikö öljynpaineventtiilille (engine oiloressure adjustment valve) tehdä jotain (purku, puhdistus)? ei vielä kukaan ole kommentoinut. Tuli vaan itselleni mieleen että mahtaisiko em. temppujen teko olla tarpeen? En kyllä ole koskaan aiempien öljynvaihtojen aikana kanavia puhaltanut tai koskenut paineventtiiliin. mutta pitäisikö?
t. Seppo
-
Paineensäätimen osalta voisi kommentoida että öljynpaineen mittaaminen ja vertaaminen ohjearvoihin voi olla joskus hyödyllistä. Se voi kertoa myös öljypumpun toiminnasta. Paineensäätimen puhdistus on tarpeen silloin kun koneessa on ollut kierrossa likaa, metallisilppua tai suodatin on ollut vahingoittunut. En tule mieleen yhtään vikaa paineensäätimen toimimattomuuden osalta.
Öljykanavissa käy sen verran kova virtaus että tuskin siellä ihmeemmiin likaa on.
-
Säädin on niin reilusti mitoitettu, että tukkoon se ehkä menisi, jos ajettaisiin pitkään pikeentyneellä öljyllä. Tai tosiaan jos koneessa olisi kierrossa jotain ylimääräistä silppua.
-
Kiitokset vastauksista.
t. BP 669 & Seppo från Parola