Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 17, 2015, 17:55:45 ip
-
Itseä on häirinnyt kun jopa itseään mp-alan asiantuntijoina toimivat tahot kirjoittavat Guzzi -nimen moottoripyörälle antaneen suvun nimen jatkuvasti väärin. Olen kyseisiä tahoja aika-ajoin informoinut mutta tuloksetta.
Yleisimmät virhekirjoitusasut ovat Motoguzzi, Moto-Guzzi ja M.Guzzi. Tietenkin myös Gucci ja muut eri äänteelliset versiot joita myös huumorimielessä käytetään. Huumorin yleensä ymmärtää mutta alan kauppiaiden ja esimerkiksi lehdistön tulisi osata oikea kieliasu.
Viimeksi tänään, aiemminkin jo pari kertaa, olen laittanut mm. MP-Harraste -lehteen palautetta Guzzin nimen oikeinkirjoituksesta. Samoin muutamalle firmalle jotka markkinoivat merkkikohtaisia tarvikkeita ja varaosia. Luulisi olevan heidänkin etunsa että esimerkiksi nettihaulla löytyisi heidänkin sivunsa kun käyttää oikeaa hakusanaa.
-
Luulisi olevan heidänkin etunsa että esimerkiksi nettihaulla löytyisi heidänkin sivunsa kun käyttää oikeaa hakusanaa.
Se voi olla niinkin, että juuri nettielämän nautiskelu aiheuttaa joillekkin pitemmän päälle käytettynä ylitse pääsemättömiä ongelmia myös oikeinkirjoitukseen: joku etsii tietoa motoguzzi.it sivuilta, toinen taas yrittää samaa MpisteGuzzi sivuja etsien.. Väkisinhän siinä menee ajan kanssa isot ja pienet kirjaimet sekaisin ja tuo pisteen liika ja jatkuva käyttö voi aiheuttaa suuria oikeinkirjoitusongelmia asiantuntijoillekin.
Aivan samaa mieltä kuin Matti tuosta Guzzin nimen oikein kirjoittamisesta, mutta minun mielestä tuo oikein kirjoitus lipsuu Suomessa muutenkin, esimerkiksi television teksti-tv.ssä on joskus räikeitäkin esimerkkejä, miten kokonaisia lauseita vedellään päin, sanonko mitä.
Jouko
-
En ole itsekään mikään kielioppinero mutta helposti silti havaitsen sekä puheessa että varsinkin kirjoituksessa virheitä enenevässä määrin. Lienee syynä älykännyköiden ja tablettien ala-arvoiset näpyttelyominaisuudet ja "arvaava" tekstinsyöttö.
Suomen kielestä löytyy sana "viiva". Sitä vain käytetään omituisissa yhteyksissä kuten kirjakielisessä ilmaisussa: 5 - 8 henkilöä.
Miksi viiva lausutaan puhekielessä "viivana" eikä normaalisti: viidestä kahdeksaan henkilöä.
Miksi ei lausuta myös muita välimerkkejä kuten pilkut ja pisteet?
Pitääkö nykyisin virheellisesti käytetty Moto viiva Guzzi nimi lausua näin kuten H viiva D moottoripyörä.
Eihän tämä maailmaa kaada mutta Moto Guzzi on se mikä on ja amerikanmerkissä kaksi sukunimeä erotetaan viivalla. Miksi yksinkertaisia asioita pitää väkisellä tehdä vaikeiksi.
-
Ankara vanhapiika -äidinkielenopettajani kielsi oppilaitaan ehdottomasti käyttämästä tuota "viisi viiva kahdeksan" -ilmaisua puhekielessä. Kuulin huomautuksen aika monta kertaa, joten opin kuin opinkin sen viisauden.
Toinen kestosuosikki oli "johtuen "-sana. "Kokoontumisajossa oli vähän väkeä johtuen huonosta säästä." Noin ei muka saa kirjoittaa. Ainoa oikea asiayhteys kuuluu olevan johtuen sanalla, että "sähkö tulee johtuen sähkölaitokselta".
Moto Guzzin kirjoitusasusta hän ei pitänyt oppituntia.
-
Moto Guzzin kirjoitusasusta hän ei pitänyt oppituntia.
Pitää soveltaa oppimaansa.
-
Se, mikä ihan oikeasti osaa kirjoitusasussa ärsyttää, on nuorten ja nuorten aikuisten tyyli kirjoittaa myynti-ilmoitus esim. Nettimotoon. "Nyt ois myynnissä", alkuun ja sitten heikolla kieliopilla ja yhdyssanavirheillä kuorrutettua jaarittelua perään. Ehkä vielä hinnaksi 200 ja ilmoitukseen teksti "hinta on jotain muuta". Muistelen, että omana kouluaikana opetettiin kielioppia. Sen puute tuntuu olevan vahva nykyään.
-
Normaalin yleiskielen käyttö ei ole milloinkaan väärin. Ja kaikkihan toki tietävät, että normaali = normin mukainen. Suomen kielen normeista päättää suomen kielen lautakunta ja kotimaisten kielten keskus eli kotus. Kotukselta on tosin päässyt aivopieruja viime aikoina, mutta niistä ei tarvitse välittää.
Suomen sääntöjen mukaan Moto Guzzi tulisi kirjoittaa Moto-Guzzi, mutta koska kysymyksessä on ulkomainen nimi, sääntöä ei noudateta.
-
Olette kaikki oikeassa... mutta eiköhän lähtökohta ole se että Moto Guzzi on moottoripyörä, isolla ämmällä... ;)
-
Joo, kyl Guzzilla kurvailevavat tietää millä liikkuvat.
Ihan asiaa Matti, itellä on lukihäiriö tullut vanhemmiten, mutta ei ole hyväksyttävää alan lehdistöltä.
Vai ovatko ulostaneet, anteeksi ulkoistaneet oikolukijat?
-
Google on hyvä oikolukija, mutta entäs sitten kun googlaa "linjaauto" ja "linja-auto" ja molempia löytyy, niin jaksaako sitä sen enempää tarkastaa ja kirjoittaa sen mikä itsestä tuntuu oikealta.
-
Suomen Moottoripyörämuseo on kunnostautunut tapahtumakalenterissaan nimeämällä 7.6.2015 Guzzien kokoontumisen "Mopo Guzzi kokoontumiseksi.
Pistin palautetta, jotta korjaavat.
Eihän me tunnetusti tosikkoja olla, mutta joku tolokku kuitenki. Joku vois ottaa kettuiluna.
Pikkusen tuli välinpitämättömän meiningin maku, vaan sattuuhan näitä.
-
Ei helposti uskoisi mutta muutamia kertoja vuodessa olen tavannut henkilöitä, jopa motoristihenkilöitä, joille Moto Guzzi on ihan uusi asia. Kaikki tietää H viiva D:n ja ja japaninmerkit ehkä Ducatinkin, mutta Guzzi on uusi asia. Sekin että ei tiedä mikä Moto Guzzi on saattaa aiheuttaa virheellistä tulkintaa.
-
Nyt kun sanoit, olen itsekin törmännyt motoristeihin, jotka eivät ole omien sanojensa mukaan kuulleetkaan merkistä. Eihän se toki näkyvin merkki ole ollut, mutta kuitenkin.
Toisaalta tulee joskus jutulle ihmisiä, jotka eivät omista pyörää, mutta todella tuntevat merkin entuudestaan. Siinä jopa keski-ikää vanhempia naisihmisiä!
-
Ei näköjään aina osu ihan "asiantuntijoillakaan"; Vmpk:n palstalla on parhaillaankin myynnissä Jawan Papetta ja Ducati Gondor.. Ne on nuo konsonantit hankalia suomalaiselle.
-
Eikä se Condor ole Ducati, valmistaja on/oli Condor-Werke AG.
Moottori on Ducatin valmistama, mutta sveitsiläiset ovat muutelleet sitä jonkin verran: "there was some Swiss tinkering".
Myyntipuhetta siis! ;D
-
Joo, se kone on ilman desmoa, pienemmillä kanavilla ja kaasari, sekä sytytys poikkeavat Ducatista. Ilmeisesti vauhtipyörissä on myös enemmän (?) massaa.
Myös runko on omansa.. ja painava!
-
Mutta hyvä pyörä tuo Dugati/ Kondor oli, harmi että piti myydä pois vielä paremman alta, ja ihan muulla hinnalla kuin mitä pyyntö oli. Nyt on kutsi ja jamaha ;)
-
Tuossa taannoin kehuskelin että Moto Guzzi on Euroopan vanhin moottoripyörävalmistaja... siihen totesi erään amerikkalaisen moottoripyörävalmistajan ehdoton edustaja että "teillä on se vee väärinpäin".... no, mitäpä tuohon lisäämään, vee niin tai näin... ;D
-
Kyllähän se tuo kirjoitetun tekstin laatu on näiden tekstiviestien ja sähköpostien aikana mennyt melkoista alamäkeä. Lieneekö myös lukutaito hieman huonontunut, nykyään kun suositaan paljon tekstiä, jossa on vain pelkkiä päälauseita. Aina ei minusta mene ihan nappiin nuo ylimmän kielenhuoltajan suosituksetkaan. Minulle ei ole koskaan maistunut sanan "viiveellä" korvaaminen sanalla "viipeellä".
Condorista sen verran, että minullakin sellainen oli ennen Nevadan hankkimista. Myin pois kun autotallista loppui tila. Lisäksi arvelin, että ajelu vuorotellen kahdella eri pyörällä, joissa vaihde- ja jarrupolkimien sijainti poikkeaa toisistaan, voi olla hieman riskialtista hommaa. Muutoin Condor oli mielenkiintoinen tuttavuus. Tulipa kokeiltua muun muassa käyttöohjekirjan ohje koneen käynnistämisestä 4,5 voltin litteää taskulampun paristoa käyttäen. Takapyörän pystyy irroittamaan niin, että takaratas ja ketju jäävät paikoilleen, kätevä yksityiskohta jos joutuu rengastöihin maastossa. Pyörä oli vankka työkalu ja varusteluun kuului hyvä setti laadukkaita työkaluja, kivääritelineet ja tukeva tarakka patruunalaatikon kuljettamiseen. Kriisivalmiuteni siis putosi huomattavasti kun luovuin tuosta mattavihreästä sotakoneesta. Olisihan se ollut komeaa käskyn mahdollisesti käydessä korvata sotilaspassissani (melko vanhaa mallia) mukaan otettavana varusteena mainittu polkupyörä oikealla armeijapyörällä.