Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Huhtikuu 13, 2015, 18:14:35 ip

Otsikko: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 13, 2015, 18:14:35 ip

Tarkastin eilen iltapuhteena Nevadan venttilinvälykset. Ei ollut tarvetta ruuvailla suuntaan tai toiseen. Laitoin venttiilikoppiin uudet tiivisteet, jotka olin hakenut Heinolta Espoosta (merkkikamaa ainakin pakkauksesta päätellen). Udet tiivisteet olivat aiempia huomattavasti ohuemmat ja rakenne näytti ohuelta alumiinikalvolta, jossa oli molemmin puolin jotain huokoisempaa materiaalia. Vanhat tiivisteet olivat vihertävät ja mielestäni jotakin kumin tapaista materiaalia. Onko kokemusta tällaisista tiivisteistä ja onko odotettavissa ongelmia ?
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 13, 2015, 20:27:26 ip
Olisko jotain uudempien pikkulohkojen tiivisteitä? Itselle tullut vastaan vain niitä vihreitä, nihkeitä paperitiivisteitä. Tuskin tulee ongelmia sen enempää, kuin paperisilla.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2015, 20:43:08 ip
Kunhan ei ylikiristä venttiilikopan ruuveja niin tiiviste kestää.
Muutamia rautanäppien venttiilikoppia oikoneena on tullut huomatuksi että kiristyksessä on ollut sanomista. Ylikiristäminen aiheuttaa sen että tiiviste pullahtaa pois raostaan ruuvien väliltä.
Itse olen käyttänyt, tosin isolohkoissa, joko itse tekemiäni tiivisteitä tai Stormilta ostamiani. Jotain vanhaa settiä on muutama jäljellä MotoItalian ajoilta. Yleensä tiivistettä ei tarvitse vaihtaa.

Perusmallin 5 mm kuusiokoloavaimen lyhyestä päästä sormin kiristämällä ei mene ruuvit liian tiukalle.
Se on muutenkin kätevä koko: sillä säädetään Guzzin V10:n ja Ducatien jakohihnat oikeaan kireyteen.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2015, 21:27:27 ip
Mulla tiivisteet on tietysti Centauro-merkkisiä.
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2005/venttiilikopan-tiiviste-cen-819b02020/

Guzzin neliventtiilimalleissa onkin perinteisesti ollut venakopan tiivisteenä pyöreää kuminauhaa. Sitä saa tiivistekaupasta metritavarana. Myös mun Benellissä on metritolkulla punaista kuminauhaa useassa paikassa. Hyvälaatuista pikaliimaa tarvitaan kun päät liitetään yhteen.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 13, 2015, 23:10:27 ip

Jep. Tarkemmin tarkasteltuna vanhat tiivisteet olivat noita Tunturi TT:n mainitsemia vihreitä nihkeitä paperitiivisteitä. Toivoakseni en kiristänyt liian tiukalle. Jos kiristin liikaa, vahinko lienee jo tapahtunut.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 14, 2015, 10:12:56 ap
Tuota tiivisteasiaa on joku vuosi sitten pähkäilty:

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2475.0

Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 16, 2015, 23:43:25 ip

Tuon TimoEV:n linkittämän aiemman keskustelun luettuani lienee parasta suhtautua asiaan siten, että todennäköisesti nuo öljyt saa jossain vaiheessa housuntrumpuilleen. Täytynee pakata ajeluille mukaan nuo vanhat ehjinä säilyneet tiivisteet ja sopivat työkalut, jotta voi korjata vaivan tarvittaessa tien päällä. Pitikö sitä tuotakin kunnossa ollutta paikkaa ryhtyä turhanpäiten kropaamaan.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 17, 2015, 07:19:06 ap
Kun sulla on varatiiviste mukana, niin koneessa oleva ei kiusallaankaan hajoa reissussa  ;D
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 17, 2015, 08:12:00 ap
>> Täytynee pakata ajeluille mukaan... <<

Tuotaaa...helpommalla pääsee, kun vaihtaa etukäteen tiivisteet uusiin. Ja käyttää niitä vihreitä. Ei öljyä pyörää tai saappaita, ei ole kiirus ja kaffettakin on  saatavilla, jos kotona näprää. Aikaahan menee ~10 min.
Reissun päällä kun kuitenkin sataa juuri silloin...
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 17, 2015, 23:54:10 ip

Mistähän mahtaisi noita alkuperäisen oloisia vihreitä tiivisteitä löytyä ? Oisko Suomessa jossain vai pitääkö mennä verkkokaupoille ?
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 18, 2015, 01:52:19 ap
Guzzibitsistä tilasin (linkki (http://guzzibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=ENA19023&f=d&Model=0&search=SEARCH)) 3 kpl tiistaina ja eilen perjantaina tuli kirjekuoressa.
Hintaa kertyi posteineen 15,62 € ja ovat juuri noita "kartonkisia" vihreitä.
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 18, 2015, 10:57:00 ap
Kiitos vinkistä ( ja linkistä).  :D
Otsikko: Vs: Venttiilikopan tiivisteiden materiaali
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2015, 11:43:33 ap
Jos sattuu käymään niin huonosti että tarvittaisiin venttiilikopan tiivistettä akuutisti eikä sitä ole saatavilla kuin tilaamalla kaukaa niin tiivistepaperikartonki on autotarvikeliikkeiden normaalivalikoimissa. Lisäksi tarvitaan pieni kuulapäävasara ja sakset sekä terävä veitsi. Asetetaan arkki irrotetun venttiilikopan tiivistepintaa vasten ja naputellaan kuulapäävasaralla ensin yksi reiän kohta auki ja laitetaan siihen ruuvi ohjuriksi. Sitten vastakkaiselta sivulta toinen reikä ja siihenkin ruuvi. Näin edetään kunnes reiät on tehty. Sitten naputellaan venttiilikopan tiivistepinnan sisäreunaa myöden keskiosa irti. Tässä vaiheessa voidaan ulkopuoli leikata saksilla karkeasti. Asennetaan tiiviste ja venttiilikoppa paikoilleen ja kiristeään ruuvit normaalisti ja leikataan puukolla ulkokehää myöden ylimääräinen paperi pois.

Jos tulee oikein akuutti tarve eikä ole tiivistepaperia saatavilla niin kenkälaatikonkin kartonki käy ja toimii.

Jos ei ole ollenkaan tiivistettä tai tiivistemateriaalia saatavilla ja vanha tiiviste on rikki niin laitetaan venttiilikoppa ilman tiivistettä paikoilleen. Sekin on vähemmän vuotava vaihtoehto kuin vuotava tiiviste paikoillaan.

Tiivistesilikonillakin voi kikkailla: puhdistetaan tiivistepinnat hyvin kaikesta öljystä ja tiivistejämistä. Laitetaan molemmille tiivistepinnoille ohut kerros tiivistesilikonia ja laitetaan koppa paikoilleen mutta ei kiristetä kuin vain aavistuksen verran. Annetaan silikonin kovettua vaikka yön yli ja aamusella kiristetään ruuveja hieman lisää mutta ei väännetä kovin kireälle. Tiivistesilikoni pitää öljyn sisällä. Silikonia (tai vastaavaa massaa) ei saa käyttää niin paljon että sitä pusertuu öljytilan puolelle ja joutuu kiertoon öljyn mukana. Saniteettisilikoni ei kelpaa koska se sisältää syövyttävää happoa.

Yllä oleva sopii muihinkin vastaaviin kohteisiin mutta ei perävaihteeseen eikä vaihdelaatikon kannen tiivistykseen jos ei ole tietoa alkuperäisen tiivisteen paksuudesta.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Tiivisteet/Tiivistepaperi-2000017979/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Vasarat-ja-kirveet/Pallopaavasara-2000018769/