Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: BMW - Huhtikuu 06, 2015, 08:52:07 ap
-
Tämmönen mielenkiintonen juttu...http://www.widman.biz/uploads/Corvair_oil.pdf
Oli Wildgoose sivuilla.
-
ei jaksa (osaa) lukea mutta onko toi se että jos on ei pyörivät venttiilin nostajan kupit niin kun joissain tönärikoneissa oli 60 luvulla niin ei saa käyttää nyky öljyjä koska niissä ei ole pintapaineen kestoa parantavaa lisäainetta koska se aine rikkoo katit, tarttis siis käyttää semmosta dieseliin tarkotettua öljyä missä on SC luokitus bensakoneelle ?
-
Mun mielestä pääpointti oli siinä, että 50 ja 60-luvun öljyt oli aika huonoja, kannattaa käyttää nykyöljyjä, jotka sopivat hyvin myös vanhempiin pyöriin - tästä eivät kaikki ole samaa mieltä.
Corvairin bokserikuutonen oli ilmajäähdytetty, niin että sikäli monet seikat sopivat myös moottoripyöriin.
-
Erittäin mielenkiintoista..
Varsinkin miten mitkäkin viskositeetit sopeutuu lämpötiloihin.
Suomeen ei varmaan käsikirjojemme tehtaan SAE suositukset aina ole välttämättä sopivimmat, yleisestihän täällä ajetaan suht viileässä.
Onko kukaan laittanut öljynlämpömittaria Guzziin, olis kiva kuulla missä haarukassa lämmöt pyörineet?
Näppituntuma on että MG:issä on iso haitari lämmöissä (lyhyt matka viileässä / reissussa kesähelteellä) ja helposti alakantissa kun ajattelee ilmajäähdytystä ajoviiman mukaan.
Esim artikkelin Corsaireissa lienee jäähdytys takamoottoriin mekaanisesti ja varmaa paljon tasaisempi asteiltaan ja volyymilta.
Jostain mulle on jäänyt soimaan peruskaavana Guzzeihin, että koneisiin tehdassuositusten viskoositeeteilla laadukasta täyssynteettistä.
Laatikkoon vain laadukasta mineraaliöljyä suositellun viskositeetin mukaan ja perään samaa Molylla.
Onko mallikohtaisia eroja esim tiivisteiden kestoissa eri aineille/ tiivisteet muuttuneet jne, varmaan jos verrataan vaikka 80-luvun pyöriä 2010 versioihin.
Tallin Cali EV -02 hydraulinostimilla viskositeetisuositus on 5W40, kun esim naapurikylän Jacalissa, taitaa olla -99, suositus on 20W50.
Toi on hyvä pointi myös artikkelissa että kannattaa tehdä voiteluaineiden vaihdot syksyllä.
Muutenkin pyörälle olisi varmaan parempi huoltoaika syksy.
Tärkeä osa koko konseptin viehätystä (jos tykkää myös ropaamisesta) on keväisin laitella pyörää.
Mutta jos vaihtaisi edes öljyt syksyllä, niin niihin kertynyt vesi ja muu korruptoiva tulee pihalle ja taatusti pyörä tykkää hörähtää myös käyntiin mieluummin puhtailla voiteluaineilla.
Bensan vanhemisen suhteen olen toteuttanut että syksyllä jättää tankin noin puolilleen ja talvella laittaa tuoreella täyteen.
Käyntiin riittäävän pitkään että lämpiää ja akkukin tulee samalla ladatuksi konevoimalla.
Reseptin hyvyydestä en osaa sanoa muuta kuin että ei ainakaan ole vanhan bensan aiheuttamia pulmia ollut (kaasutin ja ruisku versiot) ja aina on pyörät hörähtäneet hyvin käyntiin.
Sitäpaitsi kunto kasvaa kun irrottelee täyttä tankkia keväthuolloissa..
-
Mulla on öljytikussa/täyttökorkissa öljynlämpömittari, enimmillään se on näyttänyt 110 celsiusta .
-
Mulla on läppäri ollut ohjaustangon päällä josta olen katsellut moottoritoimintoja on-line ajon aikana. Aika kovasti pitää piiskata että lämpötila on päälle sadan asteen. Mineraaleilla olen ajellut.
Moottoritieajossa tasakaasulla, ilman lämpötila 20 astetta ja vauhti 120 km/h niin öljynlämpö pyrkii olemaan siinä 70 - 80 asteen tietämissä. Eli varsin alhainen.
Tyypillinen sadesään kesälämpötila sää kun on jossain 15 asteen tietämin niin ei ole ihme että vettä sekaantuu moottoriöljyyn.
-
Mummielestä se on niin, että öljyissä se alempi luku tarkoittaa mitä viskositeettia tavara on ja ylempi luku se miksi se nousee kunhan lämpöä on tarpeeksi. Eli kaikki 20w-50 öljyt ovat oikeasti 20w ja lisäaineilla saadaan paksuuntuminen aikaan ja kuumana öljy on 50.
-
joo siis W lukema määritellään -18 asteen pakkasessa ja ilman Weetä 100 asteen lämmössä
esim 20W ei moniaste on noin 7000 Cst - 18 asteessa ja joku alle 10 Cst 100 asteessa
sen sijaan 15W - 50 on noin 3000 Cst - 18 asteessa ja joku 17 Cst 100 asteessa
eli 20W on kylmänä paksumpaan kun 15W-50 ja lämpimänä litkumpaa kun 15W-50 eli siksi laajempi käyttöalue
-
Quotassa on on tikun tilalla mittari ja kesällä pyöreästi 100 astetta, talvella 80 ja kesäkuumalla endurohommisssa suurimmillaan yli 140, johon asteikko loppui. Tietysti Delvacilla.
-
Lempparissa oli yhtenä kesänä öljynlämpömittari kun tutustuin moottorin sielunelämään ja mietin
olisiko öljynjäähdyttimelle tarvetta. Ei ollut.
Kun ulkona oli +20C, normaalissa maantieliikenteessä nopeusmittari ja öljynlämpömittari näyttivät
suunnilleen samaa lukemaa. Radalla öljynlämpö asettui n. 80 Celssius asteeseen.
Sateella öljynlämpömittarin viisari ei liikahtanut minimiasennostaan +40C mihinkään.