Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Koo1 - Huhtikuu 05, 2015, 12:00:32 ip

Otsikko: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Koo1 - Huhtikuu 05, 2015, 12:00:32 ip
Mistä olette tilanneet Californiaan jalkatappeja ja jalkojen tuulisuojia kaatumarautoihin?
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: aj@ - Huhtikuu 05, 2015, 12:43:04 ip
Paha rasti. Koipia on vaikea ojennella, kun on sylinterit tiellä. Lepuutustappeja rautoihin saa luultavasti kotimaastakin, aloita vaikka Biltemasta. Jenkeissä on vaikkapa Custom Chrome ja Euroopassa Metric Cruisers. Ihan yleiskamaa ovat. Niitä suojamuoveja saa Vintagen rautoihin Guzzin osina ( jos on ) Stein Dinseltä ym. Muita muovivirityksiä myy Memphis Shades, USA. Kätevä henkilö tekee ne itsekin vaikka purjekankaasta, muovista puhumatttakaan.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 05, 2015, 18:40:55 ip
Sain joskus käsiini parin yleismallisia tappeja. Ne kiinnitetään U-lenkein putkeen.
Yritin niitä sovitella kaatumarautoihin jos mihin kohtaan, vaan ei oikein tullut mitään.
Siitä sitten taannoin alkoi keskustelu jospa jyrsintä / sorvaus / rakentelu / viritys / yms. taitaja niitä veistelisi.
Saikin tehtyä pari erilaista valmiiksi, vaan se jäi kiireellisempien projektiilien jalkoihin...

Oikein helposti ei Caliin nuo palikat istu niin, että niistä olisi myös hyötyä. Eri asiahan on ne "oikeat siirtosarjat", jotka maksavat >500€ + ppm...
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Koo1 - Huhtikuu 06, 2015, 15:13:10 ip
Te olette joko tunareita tai ette ymmäärä kysymystä! ;)

Kyllä siihen saa lepuutustapit joko siihen kaatumaraudan pultin päähän -pienellä jatkopalalla - kiinnitettynä tai sitten varsinaiseen rautaan, mutta vinoon putkeen on paha mennä mitään Bilteman tappeja sovittelemaan.

Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 06, 2015, 15:44:34 ip
Voi olla että ei ole ollut kellään varsinaista tarvetta. Ajoasento kun on hyvä sillään astinlautapohjalta ja jos laittaa tapit siirtää ne toiseen paikkaan niin niiden tappien yhteydessä pitäisi olla myös hallintalaitteet. Joihinkin muunmerkkisiin pyöriin olen laittanut ja aikamoinen rakentaminen siinä on. Guzzissa tulee ne sylinterit pahasti polvien kohdille niin tapit pitäisi olla kovin leveällä ja korkealla koska alhaalla olevat tapit syövät kallistusvarat.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 06, 2015, 16:42:19 ip
Kaupan California hilu ->  http://www.harpermoto.com/harpers-highway-pegs-and-mounts.html

Liitekuvassa omatekoinen ja toisessa V65 Floridan näppärä läpipultilla suojaraudassa oleva alumiinikouru, joka aukeaa sivulle.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: aj@ - Huhtikuu 06, 2015, 20:35:42 ip
Joo, tunareita ollaan. Jos välttämättä haluat persettä siirrellä, voihan niitä koipia vähän aikaa pitää takatapeillakin. Toivottavasti ei tarvitse jarrutella nopsasti, mutta sama pätee lepuutustappeihinkin. Amerikanmieshän lepuuttelee suoraa tietä näkymättömiin.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 06, 2015, 20:55:52 ip
Olen itse ottanut sen käytännön että jos satula hylkii persposkia tai toisinpäin tai jalat puutuvat niin olen pitänyt jalottelutauon. Tulee pysähdyttyä usein ja monesti ihan mielenkiintoisiin paikkoihin. Pätee sekä etunoja- että ryhtipyöriini. Brevan suhteen ahteri tykkää istua varsin pitkäänkin. Tankillinen saattaa mennä ennenkuin pitää ottaa hevosmiesaskellusta. Jos taas on kiire (jota nykyään minulla on harvoin moottoripyöräillessäni) voi ajon aikana nousta vaikka seisomaan, heilutella ja oikoa jalkoa ja pyöritellä hartioita.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 07, 2015, 08:59:10 ap
Tuohon Alin alempaan kuvaan: Sovitin tappeja Calin kaatumarautaan, enkä löytänyt edes kelvollista ajoasentoa.
Eikä noita tappeja nyt sinänäsä varsinaisesti tarvitse, kun - Matin tavoin - on kuitenkin syytä tankkauksen kohdilla aina kunnolla jalotella. Tarvii muukin kroppa hieman voimistelua, kuin jalat.

Kyllähän ne tapit saa kiinni raudan alapultin kohdalle; Näppärä sorvari tekee "jatkopultin", johon tappi ruuvataan kiinni. Siis kuin tuo Harpersin juttu. Eräs konepajamies sanoin, kun kysyin, että 10€ tekee mielellään kaksi pulttia, jos ei tarvitse kovin taiteilla...
Kuten MM joskus mainitsi, niin sen on oltava sitten sellainen, ettei mahd. kaatumisessa se jatkopultti ota ekana maahan kiinni. Saattaa nimittäin vääntää / repiä runkoputkea.

En ole ryhtynyt tuohon jatkopulttiprojektiin, kun olen metallimiehenä aikamoinen tunari.

Terv. Timo Tunari

Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 07, 2015, 10:52:35 ap
Pari tämmöistä pulttaa kaatumarautoihin:

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjauspylvas-jonka-kulma-saadettava-27538/?artId=27539 (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjauspylvas-jonka-kulma-saadettava-27538/?artId=27539)

Saa säädettyä kohdilleen, ehkä. Tai näppärä mies katkaisee tuon klämppiosan ja kääntää sitä 90 astetta, niin sitten ainakin saa säädettyä.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 08, 2015, 11:21:28 ap
Olikohan BT:llä joku sivujen päivitys, kun TT:n linkki ei auennut.  Tällä löytyi:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjauspylvas-jonka-kulma-saadettava-2000019098/
Tuo vaikuttaa kyllä tukevalle, on siistin näköinen, halpa ja saa eri putkipaksuuksilla.
Tappikumi vaikka URAL kaupasta (linkki (http://osatuonti.valmiskauppa.fi/jalkatappikumi-taate-p-1276.html)) tai Brittipyörien osista (linkki (http://www.hannukolm.com/index.php?cPath=63_36&osCsid=rzcncppa)).
p.s. Tykkään liitekuvista, jotta ne löytyy täältä arkistoituna.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Koo1 - Huhtikuu 11, 2015, 18:59:38 ip
Omasta tallista löytyi nämä ylimääräiset (H-D) lepuutustapit mutta kun olen niin saamarin tunari etten osaa sorvata tarvittavaa lyhyttä jatkopalaa.
(http://s7.postimg.org/olf0e2osn/Highwaypegs_MG_1_600_x_450.jpg) (http://postimg.org/image/olf0e2osn/)
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: akx - Huhtikuu 12, 2015, 14:41:23 ip
Ks. Stone -01, Omat pyörät, sivu 4.
Pulttasin rungossa olevaan reikään omavalmisteiset "kaaret", joihin kiinnitin kaupan tapit. Harvakseen käytän, mutta toimii. Kaaret = pieni pohjalevy, jossa kierretangon pätkä runkokiinnitystä varten ja putkimutka ulos päin.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 12, 2015, 15:16:52 ip
Mitä jos siihen laittaisi vanhemman calin isot kaatuiluraudat, kakkosen tai kolmosen? Noihin ainakin saisi lisätapit hyvin kiinni.

Nuo jalkojen tuulisuojat ostin aikanaan Piikkiöstä. En tiedä myykö niitä enää kukaan. Laitoin ne viimekesänä tuohon kakkoseen kun tulivat romulaatikosta vastaan. Sateella oikein mukavat.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 13, 2015, 13:51:04 ip
Asiasta kuudenteen, Ikkalalla kun näkyy tuo kuvan öljytikussa oleva lämpömittari.
Mistä moisen saisi?
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 13, 2015, 14:58:49 ip
Vaikka luuikselta: https://www.louis.de/en/artikel/oil-temperature-gauge-m-d-diverse-models/10034700?list=65251224
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Koo1 - Tammikuu 04, 2017, 07:46:37 ap
Mitä jos siihen laittaisi vanhemman calin isot kaatuiluraudat, kakkosen tai kolmosen? Noihin ainakin saisi lisätapit hyvin kiinni.

Nuo jalkojen tuulisuojat ostin aikanaan Piikkiöstä. En tiedä myykö niitä enää kukaan. Laitoin ne viimekesänä tuohon kakkoseen kun tulivat romulaatikosta vastaan. Sateella oikein mukavat.

Millä nimellä nuo "jalkojen tuulisuojat" löytyisivät nettikauppiaalta?
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2017, 08:27:39 ap
California EV:n moiset kulkevat nimellä "Toe Guard". Toinen nimi jolla voi tärpätä on "Leg Protector".
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Koo1 - Tammikuu 04, 2017, 10:02:45 ap
Johan löytyi, kiitos vinkistä. Hinta hieman suolainen 222€! Olisko joku riisunut omasta Calistaan tuollaisia pois ja laittaisia "vahingon" kiertämään? Olisin kiinnostunut
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2017, 12:29:24 ip
Tuollaiset suojat on erinomaisen helppo tehdä lasikuidusta jos on kaatumaraudat ennestään.
Kahteen pyörään laittanut itsellä ettei vanhoja luita kylmä kurittaisi.
Tämän jutun loppupäässä kuvia suojista. Siinä aiemmin on myös lokasuojan jatkeen teosta:
http://www.motomatti.fi/2016/02/guzzi-1400-california-custom-rakentelua.html

Tässä toiseen pyörään toisenlaiset suojat: http://www.motomatti.fi/2015/05/california-adamant-roiskesuojat.html

Edellytyksenä on että kaatumaraudat ovat irti pyörästä ja käsitelty irrotusaineella ettei hartsi tartu. Kiinnitysmenetelmiä voi olla monia. Ihan nippusidekin käy sillä kyse on hyvin keveästä osasta. Haitaksi voi sanoa että ilmanvastus kasvaa näitä käytettäessä. Eduksi on että moottori käy hieman lämpimämpänä jos malli on sellainen että suoja suojaa myös sylintereitä ilmavirralta.

Kuluja ei paljon tule jos tekee itse: suojavälineet, materiaalit, työkalut ja maalit saa esimerkiksi Biltemasta.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2017, 13:24:37 ip
Jos on kromattu putki, niin vaha pintaan riittää. Ei tartu polyesterihartsi. Tuon pinnan saa kerralla vähän sileämmäksi, kun leipoo tuon ensimmäisen pinnan putken varaan pinnoitetusta t-paitakankaasta. Laminoi sitten kerroksen kudottua lasikuitukangasta sisäpintaan. Jos haluaa käyttää (löytyy vaikka hyllystä joutilaana) katkokuitua, niin sekin ohennettuna käy. Kudottu taipuu vaan mukavammin sisäpinnan muotoihin.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: rimpjar - Tammikuu 06, 2017, 11:52:01 ap
Muunnelma Bilteman tapeista.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2017, 16:08:10 ip
Ehkä kiertäisin tappia jonkin verran vastapäivään, että tuo nivelen suunta olisi painon suuntaan.
Otsikko: Vs: Californian highway pegsit
Kirjoitti: Ikkala - Tammikuu 06, 2017, 21:03:31 ip
Johan löytyi, kiitos vinkistä. Hinta hieman suolainen 222€! Olisko joku riisunut omasta Calistaan tuollaisia pois ja laittaisia "vahingon" kiertämään? Olisin kiinnostunut

Löytyhän ne kun tarpeeksi pemmasti tallin nurkkia.

Nuo olis jouten. Ei hirveen siistit. Viimeksi maalattu paukkupullolla. Toisessa pieni halkeama ja toinen on ollut vähän turhan lähellä pakoputkea. Mutta nämä viat on sielä melkein näkymättömissä. Ne noitten oikeat kiinnikeraudat täristi hajalle jo ensimmäisenä kesänä--> heitin helv...iin. Alapäästään ne saa kiinni nippusiteellä tai pultilla kuten on tarkoitettukin. Noihin on lisätty kiinnike kaatumarautaan jonka ne olisi alkuperäisenäkin ehdottomasti vaatineet. Ne saa tietysti mukaan.

Jos kiinnostaa niin tarjoa vaikka yv:nä, kyllä mä niistä oikeen paperirahaa haluaisin.