Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Köpi - Huhtikuu 04, 2015, 21:04:00 ip

Otsikko: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 04, 2015, 21:04:00 ip
Moi
Aapuva,minulla California Stone käydessään tyhjäkäyntiä yskähtää kerran,saattaa sammua tai sitten ei.
Mistä johtuu,voisiko joku vinkata.
Kiitos asiallisista vastauksista. :)
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 05, 2015, 12:02:15 ip
Onko tauti iskenyt talven aikana vai onko kroonista laatua? Mikä on muuttunut sen jälkeen kun on viimeeksi toiminut kunnolla?
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Jukka Laine - Huhtikuu 05, 2015, 13:07:46 ip
Onhan akku täyslatingissa?
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 05, 2015, 15:43:49 ip
Tuleeko yskähdys joskus vai joka kerta kun käy tyhjää?
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 05, 2015, 18:42:25 ip
Viime vuoden bentsiiniä?
Tulpanhatut / johdot / tulpat kunnossa, eli eivät tärinästä pätki?
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 06, 2015, 11:18:34 ap
Kiitos vihjeistä
Tauti vaivannut jo viime vuoden puolella,mutta kun se käy ja kulkee muuten,niin laiskuuttani en oo viittinyt puuttuu. :(
Kallistuisin noihin tulppiin ja tulpanjohtoihin,köhäys tulee satunnaisesti ja pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä,kyllä ajaessakin nytkähtää silloin tällöin.
Joo mä tiedän,surkee mopoukko ku ei huolla,mutta ku se on niinpaljon hauskempaa vaan ajella. :)
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 06, 2015, 12:22:17 ip
Mulla tuli lähinnä mieleen kulunut Tps. Tekee omassa satunnaisesti köhäyksen.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 09, 2015, 20:51:58 ip
Mikä Tps?
:O
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 09, 2015, 21:22:55 ip
Kaasuläpän asentoanturi. Se oli niin siinä toisen läppärungon akselin päässä. Siihen menee sähkökaapeli.
Sitä vasemman läppäakselin päätä kun "hemuttaa" moottorin käydessä, koneen käynnissä on katkoksia jos tps:ssä on vikaa.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2015, 21:26:48 ip
Lainaus
Mikä Tps?

Analoginen kaasuläpän asentotunnistin. Lyhenne tulee englanninkielestä Throttle Position Sensor.
Tps kertoo Eculle mikä on kaasuläpän asento, liikesuunta ja liikkeen nopeus ja liikenopeuden muutos.
Hyödyntää Ecun muodostamaa viiden voltin vertailujännitettä ja antaa signaalina 0,4 - 4,5V.
Asiasta lisää: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Ilma tuota sähkämekaanista kikkaretta ei kone käy ja mahdollisesti kulunut Tps ei kuluneessa kohdassa anna selkeää jännitesignaalia ja Ecu ei tiedä mitä tehdä. Periaatteessa moottori ei sillä kohtaa käy ja se ilmenee nykimisenä.

En kuitenkaan ihan ensimmäisenä epäilisi tätä komponenttiä vaan etsisin ja poistaisin muut samaa häiriötä aiheuttavat viat. Nuo Tps-anturit kun eivät Guzzin tapauksessa ole varsin edullisia. H-D:n vastaava, hieman eri epälineaarista käyrää tuottava malli, on edullisempi ja käyräerosta on todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vika Tps-anturiin (kuluma) tulee tyhjäkäynnin ja alle 4 asteen avautumalla. Johtuu siitä että imukanavan kaasunpainevaihtelu pyrkii heiluttamaan kaasuläppää ja sen akseloinnin laakerointi kuluu ajan myötä. Älä kuitenkaan irrota anturia jos et tarkalleen tiedä mitä olet tekemässä. Tps:n säätöarvot löytyvät korjaamokäsikirjasta. Myös ilmaisohjelmalla GuzziDiagilla voi tutkia moottorinohjauksen ja samalla Tps:n toimintaa. Siitä on tietoa toisaalla tässä samassa foorumissa.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 10, 2015, 02:29:28 ap
Ennen kun lähtisin elektroniikkaan koskemaan, niin tarkistaisin tärkeimmät mekaaniset perusasiat.
Venttiilien säädön sekä läppärunkojen balanssin. Ja ne uudet tulpat tietysti.
Noiden jälkeen, jos vielä on jotain, niin sitten vasta vaativampiin askareisiin.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 10, 2015, 09:59:06 ap
On hyvä myös tarkistaa jos löysä ruuvi tms. kaasuvivustossa aiheutaa ylimääräistä klappia.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 18, 2015, 11:57:53 ap
Kiitoksia näistä varsin asiantuntevista vihjeistä.
Vielä senverran köhinöistä että myös ajettaessa hitaalla nopeudella matalilla lierroksilla köhäyksiä tulee.
Vielä kerran kiitos.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 18, 2015, 12:18:12 ip
Ja vielä,kävin juuri kokeilemassa.
Tyhjäkäynnillä(lämmin kone)1100 rpm kävi tasaisesti,heti kun antoi hiukan(ehkä juurikin tuo 4 astetta läpällä)kaasua rupesi potkimaan takaisin ja köhimään.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Köpi - Huhtikuu 18, 2015, 12:19:41 ip
...Ja vielä.
Jos ja kun asentotunnistin on vialla mitä se HD:n vastaava maksaa?
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2015, 12:31:27 ip
Joku muu voin muistaa paremmin mutta jossain 250€ kohdalla taisi hinta olla. Sinänsä älytön hinta noin 5€ osasta.

Jos käyntiongelma kuitenkin johtuisi muista seikoista. Oletko jo käynyt muut vikamahdollisuudet läpi? Puolien johtimet, tulpanhatut, jne? Ettei tule turhaan hankituksi kallista osaa.
Entä läppärunkojen läppien akselien välykset? Jos siellä on väljää niin se kuluttaa uudenkin TPS:n nopeasti.
Läppien akselit kuluvat jos ilmansuodatin on asennettu väärin tai käytetty ns. vapaavirtaussuodatinta.

Sitten on tietysti vielä säätöasiat. Nykyisellä polttoainelaadulla on pienempi energiatiheys eli sen käyttö saa moottorin käymään laihalla ja laiha seos on omiaan aiheuttamaan nykimistä.

Ehkäpä "opittujen arvojen nollaus" ja CO-arvon säätö hoitaa häiriön pois.
Myös syvemmälle menevä moottorinohjauksen optimointi voi tulla kysymykseen. Onnistunee asiasta kiinnostuneelle myös kotioloissa.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: guzimo73 - Huhtikuu 18, 2015, 12:56:36 ip
Noin se alko, asentoanturin vaiva mullakin. Tosin meni pari vuotta ennenkuin vaiva paheni haitaksi asti. En tiedä paljonko hd:n osa maksaa mutta ite sillon löysin saksalaisen autonviritysfirman osoitteen josta sain ihan saman osan 160:llä toimituskuluineen. Voin yrittää etsiä osoitteen jos haluat.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 18, 2015, 15:03:48 ip
Guzzi osa (GU01530500) = Marelli PF3C, vaihtoehto HD osa (nro 27271-95) = Marelli P4FC.
Alkuperäisen PF3C:n saa Ducati osana (28440021A) alle 120,-:lla kotiin (linkki (http://www.ducatiparts-online.com/content/ducati-potentiometer-tps-sensor-748r-996rs-998-mhe-ss-monster-st-28440021a)).
Aiheesta on monta keskustelua foorumilla -> http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4898.0

Jos osan vaihtaa itse tai kaveri, jolla on GuzziDiag ohjelma ja kaapelit, niin tästä taulukosta on iloa: (PDF linkki (http://eaglepixel.com/mphcycles.com/2012/wp-content/uploads/2012/06/tps_20121.pdf)).
Ei tarvitse uhkuu ja puhkuu yleismittarin lipsuvien sondien tai nipsujen kanssa selkää ja hermoja koetellen.
Otsikko: Vs: Calin köhinät
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 18, 2015, 19:58:00 ip
Lainaus
Ei tarvitse uhkuu ja puhkuu yleismittarin
Jos haluaa tehdä "hyvän työn omaan taloon", olisi hyvä jaksaa mittarin kanssa uhkua ja puhkua kuin iso paha susi ikään, vaikka ei ole tarkoitus puhaltaa kenenkään majaa nurin... En nyt muista missä tarinassa tästä on tekstiä, mutta asia putkahtaa aika ajoin esiin: GuzziDiag -ohelman tps -asennon näyttämiin ei saisi luottaa pienillä arvoilla eikä sitä saisi käyttää TPS:n perusasennon (150 mV) säätöön.

Tällaisia löysin muistiinpanoistani:
"
Kaikki alle 176mV tulkitaan oikosuluksi maihin. Kaikki yli 4,8V oikosuluksi 5V:iin. Heti kun on tällainen tilanne, ecu kertoo ulos "0". Tps -potentiometrin ulos antama analoginen arvo muutetaan ecussa digitaliseksi "askelein". Ecussa ei ole olemassa digitaalista arvoa jokaiselle tps:n millivolttiarvolle. Nämä askeleet ovat erittäin suuria, erityisesti alhaisella alueella.  Siksi GuzziDiag ei ole sovelias 150 mV arvon säätöön. Johtuu Marellin ecujen digitalisesta resoluutiosta (15RC ja sitä vanhemmat), ei GuzziDiag -ohjelmasta.
"