Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuomas - Maaliskuu 25, 2015, 22:13:20 ip
-
Päätin Grisosta raapasta nokat pois ku alko viime kesän loppupuolella pitämään ihme rahinaa...
Vähän samanlaista korroosiota oli nostajissa havaittavissa ku Ikkalallahttp://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5192.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5192.0) .Ainut ero on,että näillä nostimilla ei ole ajettu ku vajaa 24Tkm.
On ne vain aivan käsittämättömän löyhiä paskoja nuo alkupään 8v myllyt! >:(
Nokatki oli saanu aikalailla osumaa...
Mites tämän kanssa kannatais teän mielestä toimia? Alanko itkemään maahantuojalle nykyguzzistin ankeaa elämää vai nielenkö karvoineen tämänkin nöyryytyksen?
Ja varoiksi ottaisin mielelläni jo tässä vaiheessa vastaan suosituksia hyvistä moottorikoneistamoista.
Terveisin Oulun väsynein tuleva entinen Guzzisti
-
Tää on välillä vähän tämmöstä... ;) (Osta joku vanha guzzinrotisko ajopyöräksi ;D)
Veikkaan ettei maahantuojan suuntaan itkut paljoa auta, toisaalta ei siinä mitään menetäkkään jos kysyy. Ja eikös se sinun Griso ole ns "harmaatuotu" johon tuskin on sitä ensimmäistäkään päivitystä tehty?
Kun ne nostajat tilaat niin B0146034 oli ainakin vielä sydäntalvella se uusin versio. Tuo varaosanumero on vaihtunu varmaan 3-4 kertaa ja siinäkin oli aika selvittely mikä on se uusin.
http://www.tlm.nl/webshop/en/tappet-finished-b0146034-moto-guzzi maksaa suurinpiirtein saman tilaat mistä vain. Tai sitten ne rullanostajat, maksaa vaan maltaita.
Jotain 8v nokkia tuli talvella vastaan ihan inhimilliseen noin 100 e hintaan. Tiedä sitten sopivuudesta. Vanhojen kunnostus taitaa maksaa enempi. Kuinka pahat ne vanhat nokat on? Minä laitoin vanhat takasin, oli vielä muka sen verran kelvolliset. Tonnista hiomapaperi vähän näytin.
-
Kannattaa olla yhteydessä maahantuojaan (tai suoraan tehtaalle) 8V moottorin venttiilikoneistoviasta.
8V nostajissa olevasta ongelmasta on paljon keskustelua eri maiden foorumeilla ja tehtaan ottama kanta (kesällä 2014) asiaan on, että vialliset vaihdetaan takuuna rullanostajiin, mutta vasta rikkoutumisen seurauksena.
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=73328.msg1153075#msg1153075
Jotkin Guzzi huollot ja jälleenmyyjät (mm.Englanti, Hollanti) tekevät vaihtoja huollon yhteydessä tai heille tuleviin vaihtopyöriin (ilmoittavat tehtaalle rikkoutuneen). Joissain maissa kuluttajansuoja (Suomi ja koko EU ?) takuun päättymisestä riippumatta linjaa, että valmistaja/myyjä vastaa tuotteesta ajan, jonka sen voidaan kohtuullisesti olettaa kestävän ohjeiden mukaisesti käytettynä ja huollettuna. Rullanokkasarja on arvokas, koska sisältää myös pukit (Cali 1400 modatut), nokka-akselit ym. Se on myös näiden takuuvaihtojen takia tällähetkellä loppu monilla jälleenmyyjillä eli tehdastilauksessa.
Stelvio, Griso, Sport 2008-2010 Kit C til.nro 1A002082 (linkki (http://www.tlm.nl/webshop/nl/nokkenaskit-c-8v-08-10-griso-sport-ste-8-1a002082-moto-guzzi)).
Sport 1200 8V 2010-2012 Kit D til.nro 1A002778 (linkki (http://www.tlm.nl/webshop/en/camshaft-kit-d-sport-1200-10-1a002778-moto-guzzi)).
Uudemmissa 8V 1200 malleissa on rullanokat jo alunperin:
According to Piaggio, Roller tappets are in the following engines.
Stelvio AC : After AC12596 03/12/2012
Griso A8 : After 13524 04/12/2012
Norge AA : After 12214 04/18/2012
Saksan Stelvio forumilla on kerätty listaa, jolla on jo yli 30 epäonnista:
http://www.razyboard.com/system/morethread-liste-aller-betroffenen-mit-nockenwellenschaden-stelvioforum-1988046-6198716-320.html
Listasta näkyy, että myös vähäisillä kilometrimäärillä, että jos tyhjäkäynnillä ilmenee joskus poksahduksia imukurkuissa, niin...
-
Soittelin tosa perjantaina rm heinolle ja tuo minun pyörä kuulemma löyty tehtaan järjestelmästä(kuulemma minun kannalta hyvä asia). Laitoin kuvat infon kera menemään rm heinon suuntaan.Ens viikon aikana homma etenee tehtaalle asti.
Rullanokkasarja on arvokas, koska sisältää myös pukit (Cali 1400 modatut), nokka-akselit ym
MItenköhän nuo nokat ja pukit eroaa noista "vanhan mallin" nokista ja pukeista
Tää on välillä vähän tämmöstä... ;) (Osta joku vanha guzzinrotisko ajopyöräksi ;D)
Nyt kieltämättä vähän harmittaa,että piti mennä laittamaan Monza lihoiksi...Toisaalta,jos jostain sattuis löytymään vaikka Lario niin se kävis kieltämättä paremmin ku hyvin ajopyöräksi ku Griso on työn alla.
-
8V nostajissa olevasta ongelmasta on paljon keskustelua eri maiden foorumeilla ja tehtaan ottama kanta (kesällä 2014) asiaan on, että vialliset vaihdetaan takuuna rullanostajiin, mutta vasta rikkoutumisen seurauksena.
hmm... pitääköhän kanssa kokeilla saisiko nuo rullasysteemit edes osittain tehtaan piikkiin.
-
Sanottakoon vielä, ettei nyt kaikilla 2008-2012 8V omistajilla ole syytä paniikkiin, sillä suurin osa pyöristä on toiminut ja toimii yhä ongelmitta. Vikamahdollisuus vain on hyvä tiedostaa ja hoidattaa kuntoon jos oireita ilmenee. Rullanokkien saanti takuuseen voi edellyttää täyttä huoltohistoriaa Guzzi liikkeessä.
Mitenköhän nuo nokat ja pukit eroaa noista "vanhan mallin" nokista ja pukeista
Käännös: " Tärkeimmät osat ovat nokkakotelot, jotka toimitetaan sarjan mukana. Pohjimmiltaan sama, kuin Cali 1400, jopa sama valukotelo ylimääräisellä sytytystulppa reiällä ja koneistettu siten, ettei se osu yksitulppaisen 1200 venttiilikoppaan. Nokkapukit ovat Belleville (kartio-jousiprikka) esijännitetyt kamalan melun poistamiseksi".
Nokka-akselit poikkeavat nostoprofiililtaan tasapäisille nostajille (flat tappets) tarkoitetuista. Nokat ovat pyöreämmät/pulleammat nostajiin kohdistuvan sivuttaisvoiman vähentämiseksi ja venttiilien avautumiskulman pitämiseksi ennallaan. Rullanokilla toimivan venttiilikoneiston kerrotaan olevan miellyttävän vaimeaääninen.
p.s. Alkuperäinen ohje oli uusia karkaistut valurautanostajat takorautaisin DLC pinnoitettuin (liitekuvassa vasen uusi ja oikea vanha). Rullanokkiin on nyt myöhemmin vaihdettu joitakin kulumavikaisia jo aiemmin uusittuja. Australiassa vasta viime kesänä, joka oli viileä ja sateinen. Sikäläisen Guzzi kauppiaan (ja huolto-mestarin) Pete Roperin oletus onkin, ettei ongelma aiheudu kuumenemisesta, vaan kosteudesta. Itselleni tulee kyllä mieleen myös co manipulointi, lambda off, rikas seos ja muu (voitelulle) sopimaton...
-
Rullanokkien saanti takuuseen voi edellyttää täyttä huoltohistoriaa Guzzi liikkeessä.
Joo, tämmösen vastauksen sain. Eli minä saan unohtaa rullat tällä erää. Seuraavalla kertaa sitten, ehkä. Toivottavasti nämä nykyiset kestää taas sen 100 tonnia.