Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: ALi - Maaliskuu 22, 2015, 15:12:35 ip
-
ECU malleista 15M, 16M, 15RC, 59M ja 5AM saa moottorinohjaustietoja kännykkään tai tablettiin.
Kolmesta ekasta USB johdoilla ja M5x malleista myös langattomasti.
Androidille on saatavilla ilmainen ScanMxxx:
https://play.google.com/store/apps/developer?id=scantwin
TuneECU (59M ja 5AM) työkalun yhteensopivuutta ei ole varmistettu Guzzi malleihin -> linkki (http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/android.html)).
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tuneecu
Langaton yhteys vaatii Fiat 3pin kaapelin (linkki (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4669.msg39075#msg39075)) ja ELM 327 (v1.4 tai v1.5) bluetooth mokkulan.
USB versiolle tarvitaan puhelimeen tai tablettiin OTG adapteri, jolla saadaan siihen tavallinen USB portti.
Malleja esim. http://www.kaapelikauppa.fi/catalog/otg , mutta saa ihan marketeista, Motonet ym.
OTG (On The Go (http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go)) ominaisuutta tukee Android 3.1 ja uudemmat, mutta ei aivan kaikki laitteet.
Lisäksi tarvitaan, joko USB->OBD2 ja OBD2->Fiat 3pin kaapelit,
tai suora USB->Fiat 3pi ("Ducati") kaapeli (linkki (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Ducati+interface&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XDucati+diagnostic+interface.TRS0&_nkw=Ducati+diagnostic+interface&ghostText=&_sacat=0)).
-
Niille, jotka ovat kiinnostuneita ajonaikaisen laajakaista Lambdatiedon keräämisestä Android laitteella (ECU 5AM):
Tarvitaan Innovate LC-2 laajakaista lambda, ELM327 (v1.4 tai 1.5) bt-mokkula, Fiat 3pin OBD johto ja ScanM5x ohjelma (ajossa yhteys toimii bluetoothilla):
- poistetaan vakio lambda ja siitä johtoliitin käytetään syöttämään eculle signaalia LC-2:sta
- vedetään Lc-2 johdot pyörään ja kalibroidaan lambda ilmassa. Tämä on automaattista
- kytketään Fiat 3pin johto ja siihen ELM327 bluetooth mokkula, joka paritetaan Android laitteen kanssa
- Lambda anturi kiinnitetään paikoilleen ja käynnistetään moottori
- LC-2 asetukset tehdään tietokoneella ja synkronoidaan ScanM5x, että molemmissa näkyy sama AFR/Lambda
ScanM5x log tiedosto on muodossa, jota Innovaten Logworks 3 ohjelma osaa suoraan näyttää.
Saa mm. taulukon, jossa näkyy AFR/Lambda eri kierrosluvuilla ja TPS asteilla.
( Alla muutama kuva tuosta setupista, jonka Beetle laittoi Roperin pyörään tammikuussa )
-
ScanM ohjelmia tekevä Christian sai juuri M5x ohjelman uudistukset (ohjelman koko oli 9/2014, 230kt ja nyt 4/2015, 382kt) väliaikaiseen päätökseen. Kehittelyä ovat avustaneet mm. PaulDaytona sekä Bernd (linkki (http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17334&p=263722)). Paraikaa Christian uudistaa M16 USB ohjelmaa ja olen yhtenä testaajana ehdotellut pikku lisäyksiä/muutoksia. Saan uuden betaversion kokeiltavaksi ensi viikolla. Julkaisuversion ominaisuudet riippuu mikä toimii vakaasti.
Toivomus olisi saada 15RC:lle lambda näyttö, co-säätö ja itseoppivien arvojen sekä tps:n reset. Mahdollisuuksia on ScanM5x:n mukaisesti paljon, kuten AFR-, kulutuslukema- ja vaihdenäyttöihin. Tuki tullee myös Innovaten sarjaportti bluetooth (linkki (http://christian.giupponi.free.fr/Android/ScanM5X_HC06.htm)) adapterille. Ja tietysti dataloggaus ym. P8 ja P7 ecutkin on aikomus lisatä myöhemmin.
-
Vaikuttaa siltä että nyt on tarjolla jo useampia tapoja tarkastella, jopa puuttua, ECUjen toimintoihin.
Toisaalta se hajauttaa mutta seuraukset lienevät ajan kanssa positiivisiä kun tapoja toimia on erilaisia ja todennäköisesti eri ohjelmakokonaisuudet huomioivat eri tavalla moottorinohjauksen muuttujia.
Eniten mitä kaipaan näissä säätöhommissa, ohjelmistosta riippumatta, on että pääsisi laittamaan lambdan tavoitearvot kohdalleen Marellin ECUihin. (Lambda Target-nimellä eräässä toisessa järjestelmässä.) Nyt vaikuttaa siltä että säätöä tehdään ottamalla joko lambda pois ohjaamasta ECUa ja ajamalla puhtaasti karttapohjalta tai lambda päällä vain mietoja muutoksia tehden.
Lambda sinällään on välttämätön kun tehdään laajempaa muokkausta. Vähintäänkin ns penkitysvaiheessa sitä tarvitaan tai 100% aktiivisesti jos säätöä tehdään vähitellen ns persdynomenetelmällä ajamalla jokaisen muutoksen jälkeen vakioitu koeajo.
-
on tarjolla jo useampia tapoja tarkastella, jopa puuttua, ECUjen toimintoihin
Eikös nämä mene niin, että GuzziDiag -työkalujeen "Reader" ja "Writer" ovat ainoat softat, joiden avulla oikeasti voi puuttua ecu:jen toimintoihin (muuttamalla TunerProlla edun sisältämää dataa). Kaikki muut saatavilla olevat ohjelmat ovat "GuzziDiag" -tyyppisiä, siis vain näyttävät tai tallentavat (Datalogging) tietoja?
Tässä pätkä tuoretta keskustelua Saksan punaiselta foorumilta 10.4:
"
Onko nykyisenä smartphone aikana GuzziDiag:ia tai vastaavaa hyvää Apps:ia androidille, jolla voisi lukea Breva 750 ecua [15RC] ? ”Torque” ei käy, koska 15RC ei ”puhu” mitään yleistä protokollaa. "Launch" on lupaava, mutta vain autokäytössä. Guzzin kohdalla se voisi toimia ehkä 5AM ecuista eteenpäin, ei siis P7, P8, 16M, 15M ja 15RC.
Beard:
Jos minulla olisi aikaa, olisin jo ehkä tehnyt sen. Mutta se onnistuu vain omalla hardwarella, koska ei ole olemassa hardwarea, joka osaa kaiken mikä on tarpeen. Enkä kehitä sitä itse, koska kustannukset olisivat n.500-600€ ennen kuin oltaisiin ”sarjatuotantovalmiita”. Vain diagnoosia varten tultaisiin kyllä toimeen olemassa olevalla hardwarella kirjoittamalla mikrokontrolleri –ohjelman uudestaan. Mutta kuten sanottu: ei aikaa.
"
-
Mukana helposti kuljetettavalle diagnostiikan juorukellolle on nyt paljon kiinnostusta. Eikä ihme, kun on nämä custom kartatkin levittyneet ympäri maailman ja tietokoneen suorituskyvyllä olevat puhelimet ajaa leikiten tällaisia sovelluksia.
Vain TuneEcu olisi tuollainen all-in-on tyyppinen ohjelma, mutta yhteensopivuuslistalla (linkki (http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/android.html)) ei ole Guzzeja ??? . Ohjelmoija Alain Fontaine kertoi käytettävän DDG (DucatiDiag) karttoja. Ohjelmalla onnistuu jopa karttamuokkaus ja map writing.
https://www.youtube.com/watch?v=5t9s4qgay0g ( kohdasta 48 sekuntia ->)
Karttapäivitys on rajoitettu johdolla tehtäväksi, vaikka ohjelma muuten juttelee ecun kanssa bluetooth mokkulan kautta.
Vanhemmat 15M, 16M ja 15RC eivät ymmäärrä bluetoothin (oik. ELM327 OBD:n) kieltä ja siksi olen Giupponia (Christian) kiusannut tästä "lankapuhelin-mallista" :P . Nyt ohjelmaa kehitetään ja toivotaan, että siitä saa kätevän ajossa mukana pidettävän lisämittarin/-laitteen. Giupponille Guzzit ovat arvoitus (kellepä eivät olisi ;D ) ja hän kiusaa sitten PaulDaytonaa ja Beardia hyvillä kysymyksillä, kuten "mitä sille Guzzi eculle pitää sanoa, että se lähettää minulle nämä ja nämä tiedot" :o
Google kaupassa oleva ScanM16 USB ei vielä tahdo tunnistaa 15RC:tä kunnolla, mutta sain luvan laittaa tänne meidän foorumille yhden minulla toimivan beta version ladattavaksi. Lambda-arvo siinä ei kyllä elä, mutta on työn alla.
p.s. Minua miellyttää jo se, että saan nyt ajossa tietää mitä ecu näyttää moottorin lämpötilaksi.
Se kun menee alle 78 asteen open loop tilaan ja käynti on sen mukaista (eli kartan) - liian rikkaalla.
p.p.s. Tällä betalla saa jo 15RC vikakoodit luettua, testattua sytkäpuolat (varo!) ja ruiskut (varo!) sekä bensapumpun.
Testien jälkeen pitää pyörän virrat käyttää ->off ->on, että Init eli LiveData yhteyden muodostus onnistuu.
-
kertoi käytettävän DDG (DucatiDiag) karttoja
Tämä alkoi soittaa joitain kelloja, kaivelin GuzziDiag -tarinaa ja löysin sieltä tällaisen muistiinpanon:
"
GuzziDiag Writer osaa tarkistaa, että ecuun yritetään tuupata *.bin -tiedostoa, eikä esim. Ducatidiag ddg -tiedostoa. Mitään muuta kuin vain ja ainoastaan Guzzin ecuun kuuluvaa salaamatonta binääritiedostoa ei kannata alkaa Guzziin siirtämään. Jos GuzziDiag Writer -ohjelmalla siirretään Ducatidiag –tiedostoa ecuun, sen on oltava tdr -tiedosto (löytyy yleensä jostain kansiosta, jos on jo muokannut ddg -tiedostoa tarvittavalla ohjelmalla). Tässä tapauksessa GuzziDiag Writer nurisee hiukan, koska tiedostokoko on liian suuri (kommentit mukana), mutta toimii kuitenkin. GuzziDiag Reader lukee ohjelman ecusta aina salaamattomaksi *.bin -tiedostoksi ja kirjoittaa sellaisen myös mukisematta takaisin.
"
-
Helkkari kun kiinnostaisi tuo ajonaikainen skannaaminen ja tiedonkeruu muutenkin, mutta tuohon omaan ei helposti saa lambdaa. Tossa on käyrissä mittausta varten m10 kierteellä olevat reiät. Pitäisi ostaa rosteriset lambdamutterit ja hitsailla kiinni.
-
Pitäisi ostaa rosteriset lambdamutterit ja hitsailla kiinni.
Kävin niitä Bilteman hyllystä noukkimassa ja tänään kolvasin kiinni Sääksjärvi Triken vasempaan pakokäyrään sinne ex-sivuseisontatuen korvakkeen sisään. Saan kätevästi yksikarvaisen kylmän lambdan lämpöeristettyä välttääkseni ajoviiman jäähdyttävän vaikutuksen.
Tässä tapauksessa ei ollut väliksi onko hela rosterinen koska putki on tavallista terästä. Paksua terästä.
Siellä jutun loppupäässä: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakoputkien-valmistusta.html
Törmäsin taannoin myös sellaiseen ilmiöön että Guzzin pakokäyrä on sekä päältä että sisältä rosteria mutta välissä mustaa rautaa. Kannattaa testata magneetilla ennen kuin päättää hitsausmenetelmästä.
-
Niinpä. Jackalissa on ruostumattomat rännit. En todellakaan halua niihin ruostuvia osia.
-
Sinänsä jännä että kalliissa malleissa on/oli kromattua terästä mutta edullisissa perusmalleissa aitoa rosteria. Kestoikä ihan eri luokkaa. Siksi S.Trikeenkin laitoin rosteripöntöt. Ajan mittaan saattaa putkistokin muuttua rosteriksi. Tosin maalttu teräsputki kestänee melkoisen kauan. Ainakin nuo alkukäyrät: seinämävahvuus 4,5 mm!
-
Pakoputki pulinat toiselle palstalle ??? Nooo.... ei se nyt niin nuukaa ole ;D
MUTTA:
Selvittelin 16M ecun säätömahdollisuuksia (ei ole ?), kun Scan Christianilla on se Ducati 996:ssa, eikä siksi pysty kokeilemaan juuri mitään tps, co trim ym juttuja. Yhteyden pitäminen koneen käydessä on myös kuulemma mahdotonta. Jos yhteys katkeaa, niin vaatii virtojen käyttämisen pois, että yhteyden voi muodostaa uudelleen (?). Jollain jotain tietoa tästä ? Ja vastaavasta ominaisuudesta 15M ecun kanssa ? 15RC llä ei tällaista ongelmaa ole.
Ja nyt ASIAAN:
Eli, että P7/P8, 16M ja 15M ecut voi korvata MyECU (http://www.myecu.biz/MyECU/index.htm) lla, joka on kännykällä säädettävissä (->pdf ohje (http://www.myecu.biz/MyECU/AndroidOptimiser/AndroidOptimiser.pdf)) voi jopa ajaa karttapäivityksiä, lisätä lambda ohjauksen jne. Tässä yksi 16M MyECU asennusjuttu Tanskasta englannin kielellä (-> linkki (http://guzzitech.dk/bikes/past-projects/moto-guzzi-sport-1100i/my16m/)).Eniten mitä kaipaan näissä säätöhommissa, ohjelmistosta riippumatta, on että pääsisi laittamaan lambdan tavoitearvot kohdalleen ...
Tuossa MyECUssa näyttäisi olevan jopa tämä ominaisuus (linkin (http://www.myecu.biz/MyECU/index.htm)<- toka vikalla rivillä lukee "Fixed bug in decimal edit for O2 targets").
p.s.Beard lähetti tänään Giupponille 15RC emulaattorin, niin ohjelmakehiiitys helepottuuuva :P
Ehdotin myäs bluetoottia, kun itellä olis siihin simppeli idea...
-
Onko tuossa skannauksessa viivettä?
-
USB:llä liitettynä Scan16M ei sen enempää, kuin GuzziDiagillakaan. ScanM5x bluetoothiltakin se saatiin pois, mutta ecun kautta kulkeva lambdatieto viivästyy ecun takia. Tästä oli keskustelua viime uudevuodenaattona (linkki (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=74020.0)). Siksi Giupponi lisäsi Scan5Mx:een ominaisuuden, jolla laajakaistatiedon saa kännykkään suoraan Innovate LC-2:n sarjaportista toisella (HC-06) bluetoothilla (linkki (http://christian.giupponi.free.fr/Android/ScanM5X_HC06.htm)). Tuo vaihtoehtoisen lambda tiedon valinta tulee myös Scan16M:ään.
Näin Scan ohjelmalla tehty loggaus on tarkka ja se on luettavissa Innovaten Logworks ilmaisohjelmalla.
p.s. Ehdotin myös, että kaapelien tilalle saisi bluetooth valinnan, sillä HC-06 sta saisi serial->K-line mikropiirin (esim. MC33290) kanssa suoran puhelin-ecu yhteyden. HC-06 moduli, mikropiiri ja 3.3V regulaattori (jännitteen alennin) on muutaman euron ebayssä ja pikku rakentelulla eli kolvaten Fiat 3pin bluetooth voisi toimia. Bonuksena se kytkeytyisi päälle ja pois suoraan virta-avaimesta.
-
Yhteyden pitäminen koneen käydessä on myös kuulemma mahdotonta.
Tähän ilmiöön olen muutaman kerran törmännyt. Joka kerta on löytynyt vika pyörästä. Tulpanjohtovika, puolavika tai jopa startin solenoidin huono kosketus eli teknisesti sanottuna emc-häiriö. Jokin osa tai osakokonaisuus tuottaa liikaa sähkömagneettista säteilyä niin herkät yhteydet eivät toimi. Ei edes lankayhteys. Remontin paikka.
-
Mutta siis periaatteessa ja käytännön kokemuksella ei yhteyttä tarvitse 15M ja 16M muodostaa 10 sekunnin sisällä virtojen päälle kytkemisestä, kuten Christian minulle on kirjoittanut hänen käsityksensä olevan ?
Häiriön suhteen motomatti voi hyvin olla oikeassa, koska Ducati on nyt osina laturiremontin vuoksi.
Bensapumppukin on sökönä. Kyselin, onko letku luiskahtanut, mutta kuulemma moottor kokonaan jumissa.
( on muuten aivan sama tiivis paketti tankin sisällä, kuin Guzzissa ja sama "pika"liitinkin )
Innovaten LC-2 laajakaista mahdollistaa (ei tosin kartalla tai ecussa) lambda targetin itse asettamisen, jolloin karttamuokkauksessa saadaan logitieto halutulle seossuhteelle. Tämähän se on aussi-Beetlen ideana ollut.
Itse en (nyt, kun katalysaattorin kapea toiminta-alue on ymmärryksessäni) tuota lambda 1:stä poikkeamista enää pidä järin mielekkäänä. Pitäisi poistaa katalysaattori(t) tukkeutumisen ja/tai ylikuumenemisen välttämiseksi jne.
-
Valitettavasti en ole kyennyt ottamaan omaan 16M -moottorinohjaukseen (V10 Centauro) yhteyttä koska siinä on aikanaan MotoItalian vaihtama "teholastu". Ilmeisesti siksi ei synny kontaktia. Samoin sen vikailmoitusledi panee sen verran tiuhaan vilkkuen että piti kameralla kuvata vilkkuminen ja kuvankäsittelyllä hidastaa koodi. Siltä osin vikakoodit kyllä avautuvat.
15M ja 15RC -rasioihin kuten myös 5AM:ään voi yhteyden muodostaa GuzziDiagin avulla pitkäänkin "virrat päällä" olon jälkeenkin sekä katkaista yhteyden ja yhdistää uudelleen. Ainoa asia missä on toimittava ohjelman antamien komentojen mukaan tarkasti on kun lukee 5AM ECUlta .bin-tiedostoa eikä toimi heti lopettamalla toimenpiteen, kuten ohje käskee, ei yllättäen ole tallentunut vilaustakaan kyseisestä .bin-tiedoston sisällöstä. Uuden lukemisen, ja ohjeiden orjallisen tottelemisen jälkeen, tiedosto tallentui. Mikä lie siinäkin.....
Mobiilisäätöosastoa en ole vielä intoutunut käyttämään. Varmaankin olisin jos olisin nuorempi. Eläkeläisellä on jo sen verran harvassa aivosoluja että ei kerkiä kaikkea omaksumaan. Kunhan nyt tämän GuzziDiagin ja Innovaten laajakaistan kanssa sinuiksi pääsisi. Pitää varmaan ottaa ja pitää Innovate-teemaviikko kesäkuussa.
-
Mobiilisäätöosastoa en ole vielä intoutunut käyttämään.
Ei tuota ole vielä kovin moni muukaan tehnyt. ScanM5x ohjelmaa on GooglePlaystä Androidille nyt ladattu 900 ja Scan16M:ää 200 kertaa. Ja nuo ovat koko maailman laajuisia lukuja ! Allekirjoittaneella oli kyseenalainen kunnia olla maailman ensimmäinen Android laitteella onnistuneesti 15RC ecuun tunkeutuja. Eikä siitä ole vielä kovin montaa viikkoa aikaa.
GuzziDiag ja TunerPro ovat varmasti ne pääasialliset ohjelmat, joilla säädöt ja muutokset tehdään jatkossakin.
Myös kannykkäsovelluksen kehittäminen on riippuvaista GuzziDiag kehittäjien työstä ecu salojen avaamisessa.
Kännykkä-monitori on siinä vain kätevä, että perstuntuman sijaan voi saada tietoa vaikka voiman uupumiseen ajon aikana, esim. onko kyse siitä, että lambda meni closed-loopiin, vai siitä, että moott. meni alle 78 asteen ja warm-up kartalle.
Sen verran uskallan jo nyt arvata, että tulevasta ajokaudesta tulee mielenkiintoista - ja askartelua - ja säätämistä.
-
Tähänkin asti on ollut mielenkiintoista seurata hommaasi. Toivottavasti intoa riittää. Itsellä modernein mobiilitietoväline on Nokian N9. Tottelee Meegoa joten siihen ei taida olla tarjolla mitään tämän suuntaista ohjelmaa?
Itse olen "tottunut" ajamaan miniläppäri (Ubuntu) auki mittaritaulun päällä ja siitä seurata mitä tapahtuu. Nyt on uudempi miniläppäri (XP) hankittu joten pitää tehdä uusi telinekin. Joutuu ajamaan lukulasit nenällä että näkee mitä koneessa tapahtuu.
-
Scan16M tai ScanM5x ei tarvitse modernia tai ainakaan tehokasta. Muutaman kympin perus "Antero" luuri riittää - voi vaikka kysyä joltain tutulta, naapurilta tai lapsiperheestä. Pöytälaatikoissa tuohon tehtävään sopivia laitteita lojuu iso kasa vallan toimettomana. Mitään kallista kapulaa ei välttämättä kannatakaan laittaa kepin-nokkaan roikkumaan, kun kelirikkoista kantatiestöä puskee menemään. Joku mistä vaan päivänvalossa jotakin saa selvää. Ja jos ei saa, niin kätevä rakentaa "mukin", jonka pohjalla luuri on varjossa -ja luettavissa. Ohjelma pitää luurissa valon päällä, ettei sitä herätellä tarvihe.
"Miniläppäri ja lukulasit..." ;D siinähän jalankulkijat osottelee sormella - "tossa se hullu rofessori taas menee" ;D
p.s.Vähän kö menis saunaan, pyytäisi kaverit EVÄINEEN mukaan, kytkisi isot kaiuttimet miniläppäriin, avaisi http://www.soundsnap.com/transport/motorbike ja painaisi "PLAY ALL" - porukalla löylytellen sitten arvailtaisiin mistä merkistä on milloinkin kyse. :P
-
Pelkästään jo paikallisella kerholla pidetään omituisena. Reilu kymmenen vuotta sitten kun aloittelin säätämään tietokoneella pyörääni niin kerhon japaninpyöräomistajat naureskelivat avoimesti touhuilleni. Eivät muuten naureskele enää. Kostoksi olen kieltäytynyt heidän pyöriensä säätämisestä. Kerhon italopyörät ovat saaneet kyllä säätöä. Vahinko vain että Diavelissa ei ole Marellia vaan on Mitsu.
-
Kaivattaisiin 15M ja 16M kokeilijoita, kun on moottori käynnissä. Pitäisi kokeilla, että pysyykö yhteys päällä, vai ilmeneekö siinä katkoja (esim. RPM lukemassa) ja lisäksi painaa arvoja, jolloin ne "jäätyvät" harmaiksi ja painaa kohta uudestaan, että alkavatko lukemat jälleen elää. Ei tarvitse ajaa minnekään, eikä tehdä/osata mitään sen kummempaa. Jos on kaapelit GuzziDiagille, niin tarvii vielä välijohdon (linkki (http://www.motonet.fi/fi/tuote/476598/OTG-kaapeli-USB-Au---micro-USB-n)), joita myydään "kaikkialla".
Liitteenä on ladattavaksi versio, jossa on vakaa (ja mahd.viiveetön) yhteys 15RC:llä. Siinä Lambda mV jo toimii. Käännökset on puutteellisia, eikä siinä ole vielä työn alla olevia (co trim, tps reset, lambda loop indicator) toimintoja.
Tuota voi kokeilla myös "kylmillään" ilman usb:tä - menee Init napista esittely tilaan, jos usb yhteyttä ei havaita.
Kaikkea palautetta otetaan kiitollisuudella vastaan ja moitteet/puutteet/parannusehdotukset välitetään edelleen !!!
p.s. Liitekuvassa näkyy Beetlen tilaama "ruokalista". "To save" tallentuvat logitiedostoon ja "to display" näkyvät ruudulla ajon aikana.
-
ECU malleista M15, M16, M15RC, M59 ja M5A
Miksiköhän nämä nimitykset vaihtelevat - käyttävätkö eri moottoripyörävalmistajat kirjaimia Magneti Marellin ecujen nimitarroissa eri järjestyksessä vai sattuvatko softantekijät kirjoittamaan ne dokumentaatioonsa eri järjestykseen vai miten ? On omiaan aiheuttamaan sekaannusta, arvelen?
Moto Guzzi on ymmärtääkseni käyttänyt Magneti Marellin valmistamia ecuja, joiden tyypit menevät aikajärjestyksessä:(IAW) P7, P8, 16M, 15M, 15RC, 5AM, MIUG3 ja 7SM.
Näyttäähän siellä olevan eri lähteiden listoissa muitakin eri moottoripyörissä käytettyjä Magneti Marelli malleja kuten esim. 15P, 59M, 26H ja 5SM.
-
"Rakkaalla lapsella on monta nimeä", ... ;D. Ei vaan, hyvä kysymys Camn:lta. Ainakin minulla taitaa olla aiheuttanut sekaannusta tuo ScanM5x ohjelmanimi ???. M kirjaimen pitäisi aina olla numeron jälkeen tämän Technoresearch datankin mukaan.
( http://technoresearch.com/data/media/pages/CurrentMotorbikeECUMasterList.pdf )
p.s.Tuolla(kin) listalla Bellagio 15RC, vaikkei ole. Tehtaan esitteissä 2007-09 luki ignition 15RC, vaikkei ole.
p.p.s.Näyttää ScanM16 ohjelman sisälläkin lukevan Scan16M, että korjattavaa on. Siis korjaan, että on kehitettävää.
-
Vanhastaan muistan kun taloudessa oli hetken yhtaikaa Ducati ja Guzzi: Ensin mainitun ECU oli M16 ja Guzzin 16M.
Näin siis kyseisten pyörien kirjallisuudessa.
-
Italialaiset ! :D Aidat ja aidanseipäät... ::) , mutta olikos näissä niin, että 15M, 16M ja 15RC pystyy vaihtamaan ?
PaulDaytonan juutupi videossa (linkki (https://www.youtube.com/watch?v=6_5kUSljwEw[/url)) 15M Daytonassa, jossa pitäisi olla 16M. GuzziDiagin videon vasen alareuna kertoo, että pyöräksi on laitettu MGS-01 Corsa ja Paulin tekstiseloste kertoo 15M ecusta. Ja eikös motomatilla ollut toissatalvena joku 15RC:n tilalle laitettu 15M kunnostus-viritys-remontti-pyörä ?
-
15M Daytonassa, jossa pitäisi olla 16M
Poikkeus, joka vahvistaa säännön. Pauldaytonan kuuluisassa "Big bore -ratadaytonassa" on paljon vieraita osia. Muistan lukeneeni että oliko ehkä samoja aikoja kun hän vaihtoi siihen V11 vaihteiston, tuli myös V11 johtosarja ja MGS-01:n ecu karttoineen, siksi siis 15M. Siihen aikaan ei ollut vielä GuzziDiag -työkaluja (Reader/Writer -ohjelmat), että olisi voinut ottaa minkä tahansa 15M ecun ja tuupata siihen mitkä tahansa tuohon ecuun passaavat kartat ensi alkuun. MGS-01 ecu oli siis hyvä ajatus ratapyörään sen aikaisten käytettävissä olevien mahdollisuuksien puitteissa.
-
Eroja on. Jos 16M:n aikoo korvata 15M:llä niin joutuu johtotehtävien pariin.
-
johtotehtävien
Ja anturien osalta oli maininta että 15M ecu tarvitsee rpm- ja tdc -tietoja antavalle anturille eri paikasta tiedot. 15M lukee 2V koneiden nokka-akselilla olevaa hammaspyöräkehää ja 16M 8V koneiden "service shaft" -akselilta vastaavaa.
-
Onko neiden akseleiden pyörimisnopeus sama? Eli puolet koneen kierroksista? Silloinhan, jos anturityyppi on sama, on signaalikin (varauksella) samanlainen.
-
Koetin kurkkia Daytona RS/Sport 1100 Workshop Manualista mutta en kohtuuvaivalla löytänyt vastausta... miten lienee sitten hammastus (se jota anturi lukee) pyörintänopeuden lisäksi?
-
Kuvasta päätellen apuakseli pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, päinvastaiseen suuntaan.
Korjaamokäsikirjan (PDF linkki (http://www.centauro-owners.com/pdf/1100Sp_DayRS_V10Cen_Eng.pdf)) sivulla 73 phonic wheel on yksi hampaaton kohta eli yksi pulssi pär kierros.
-
Pilkun viilausta: Centauron moottori ei ole tuon edellisen viestin liitekuvan näköinen. Vaikuttaa sen sijaan olevan alkupään Daytonan moottori.
Centauron moottori on ulkonäöltään samanlainen kuin on Daytona RS:n moottori laajennettuine ja loivasti V-muotoisine öljypohjineen jossa suodattimen voi vaihtaa ulkokautta öljypohjaa irrottamatta.
-
Internet tietolähteenä voi usein olla epäluotettava - Centaurona toi mulle"myytiin".
www.centauro-owners.com/articles/engine.html
Kuvien alla tekstissä kerrotaan, että on maalattu tumman harmaalla, eri öljypohjalla, -jäähdyttimellä ja filtterillä.
Pääasia, että sisäkalut on ok - kierroslaskua ajatellen. Mutta joo... hyvä, että pilkut(kin) tulee joskus viilattua.
Mopiili-ecu-ohjelma etenee sekin. Ja on vähän ollu siinäkin tuota viilattavaa :D
-
Itseä kyllä kiinnostaa erityisesti ajon aikainen data ja sen seuraaminen. Kokemusta siitä on erityisesti MegaSquirtin osalta. Sekä Windows että Linux pohjalta. (Mm. alkoholikäyttöinen pyöräni) Läppäri mittaritaulun päällä ei kuitenkaan ole ihan paras asia. Ei näe mittareita mittareilta ja sivullisetkin huomauttelevat.
Tässä Android puhelimen käytön suhteen koetaulussa olevana näyttönä on paljon hyviä puolia: pieni koko ja suhteellisen halvat kustannukset. Varsinkin kun on jo noi kaapelitkin olemassa.
Siinä samalla tuli ne huonotkin puolet: kolme kaapelia linjassa on ajon aikana todennäköinen häiriölähde. Tarkoitan lähinnä liitoksia. Osan niistä voi ohittaa laittamalla kunnon liittimet kuten Fiat-kaapelin virransaannin. Ajatus olisi siis saada jatkuvatoiminen "lisämittari" koetauluun.
Plussaa olisi mahdollinen muokkausmahdollisuus.
-
Nuo kaapelit juuri tuottavat pientä päänvaivaa. Ennenkaikkea katkenneen yhteyden pikainen ja/tai automaattinen palauttaminen. Loggaus (lambda, RPM, TPS, ign.advance, injection pulse, temp air, temp engine, voltage) toimii jo eli kirjoittaa noita arvoja .csv tiedostoksi puhelimen muistiin. Ajon aikan näytöllä on samat ja lisäksi pyytämäni Closed loop indicator (punainen ruksi=off ja vihreä pallo=on). Se on myös kokeiltu toimivaksi käytössä. Tärkeä tieto ajossa, kun karttoja muokataan ja säädetään. Looppihan menee myös pois, kun koneen lämpö laskee alle 78 asteen.
Jotta dataliittimestä saa ajon aikana tälle lisämittarille syötettyä latausvirtaa, niin täytyy myös vähän askarrella.
-
lisämittarille syötettyä latausvirtaa, niin täytyy myös vähän askarrella.
Onko niin että kyseisen tyypin puhelimissa menee lataus saman micro-usb:n kautta?
Jos ei niin riittänee tavallinen puhelimen autolaturi?
Puhelimessahan ei varmaankaan tarvita sim-korttia eikä muita yhteyksiä ulkomaailmaan kuin em. johtimet?
Akunkestonkin pitäisi olla täten varsin hyvä.
-
Onko niin että kyseisen tyypin puhelimissa menee lataus saman micro-usb:n kautta?
Juuri näin se menee. Sen saa kyllä järjestettyä liitekuvan otg johdolla tai adapterilla, joihin tupakansytytinlaturi liitetään.
Tutkin myös tuota otg:ta (tai usb host) ja näyttää sille, että sitä ei kaikki (etenkään vanhemmat/halvemmat) puhelimet tue. Samsung Galaxy, Sony Xperia, LG Optimus, Huawei Ascend mm. kyllä, mutta kattavaa puhelinlistaa ei tunnu löytyvän.
Tässä kumminkin pari (pdf linkki (http://www.iball.co.in/File/Product/Drivers/OTG%20Devices%20Support%20List.pdf))(pdf linkki (http://www.kingmax.com/upload/media/Download%20Center%5C03_Datasheet%5COTG%20Support%20list%202014-5.pdf)).
-
Tuo parijohtiminen otg lienee käytännöllisin. Signaalilinjaan ei tule lisäliittimiä kuten tuon palikan kanssa tulisi.
-
Kun saisi eculta tulevaan Fiat 3pin pistokkeeseen suoraan pikkusievän bluetoothin ::)
K-line data usb:ksi (liitekuva) - usb vielä bluetoothiksi, niin koko johtohässäkkä olisi tarpeeton.
Joku "Kiinan ihme" tästä hommasta nyt vielä puuttuukin ;D
-
koko johtohässäkkä olisi tarpeeton
Kannatan kyllä bluetoothia jos vain se sitten kanssa toimii eikä pätki kuten tahtoo kokemukseen perustuen tapahtua. EMC-suojaus täytyisi pyörässä olla ehdottomasti kunnossa.
Johtovirityksenkin kanssa voisi elää jos sen purkaisi ja kokoaisia mahdollisimman liittimettömäksi. Silti VAG-kaapelin "herkkähipiäinen" muunnin poimii ulkopuolisia häiriöitä. Pitäsi varmaan kääriä johdosto lyijyyn tai ainakin folioon.
Eräässä vaikeassa tapauksessa pidensin Fiat-kaapelin puolella metrillä ja pujotin sen rosteriseen suojasukkaan. Suojauksen liitin maadoitukseen molemmista päistään. Alkoi data kulkea. Suurin etu lieni kuitenkin pituus. Vag-kaapelin elektroniikka siirtyi reilun metri päähän oletetusta häiriölähteestä.
Liitteenä kuva viritetystä johtimesta.
-
Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on? Sama kai se on olla näyttölaite johdon päässä, kun se pitää kuitenkin kiinnittää pyörään. Tuo micro usb kun löytyy monista valmiista telineistä. Samalla pääsisi ehkä häiriöisestä yhteydestä.
-
Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on?
Aiemassa yhteydessä juurikin pähkäilin sitä että johdinversiossa matkalla on useita liittimiä jotka ovat potentiaalisia vikageneraattoreita.
Langattomuudesta on myös se hyvä puoli että "mittalaitteen" voi ottaa pyörästä irti ja lukea ja mahdollisesti muokata tietoja lyhyehkön matkan päästä sekoilematta johtojen ja liittimien kanssa.
Kelpaisi ainakin minulle jos joku sellaista tarjoaisi plug and play-muodossa.
Käyttämässäni toisenmerkkisessä ympäristössä bluetooth on arkipäivää. Esimerkiksi ratapyörää voidaan säätää varikolta käsin. http://tunerstudio.com/index.php/cablesandbluetooth
-
Bluetooth tuntuu toimivan 5AM malleissa, miksei siis tässäkin. Bluetooth yhteysongelma 15M/16M/15RC malleissa liittyy ELM327 palikkaan, jonka (OBD) sanavarasto on niin suppea , ettei (non-standard) tietopyynnöt mene perille ja tule takaisin.
Muutenhan tietoliikenne on hyvin yksinkertaista tekstivirtaa, jota lähinnä vain jankutetaan uudestaan ja uudestaan.Mitä etua siitä langattomuudesta tässä on?
Yleissopivuus kaikkiin (Android) puhelimiin ja monen pistokejatkoksen väheneminen. Nyt myös VAG-KKL välijohdolle tarvitaan virransyöttö, jonka tulisi katketa virta-avaimesta.
Guzzin jo avimesta kytkeytyvä 3pin pistokkeen virta riittäisi mokkulalle (tarve alle 50mA) suoraan.
-
No lähteehän se puhelin siitä töpselistä helposti. Itse ainakin saan sen irti mitenkään sekoilematta. Jos vaihtoehtona on pätkivä bluetooth häiriöineen, niin..
Ja mitä tulee tuohon ratapyörän säätämiseen varikolta; onneksi tuon on vain teoriaa. Olisi nimittäin tolkuttoman vaarallista puuhaa, muutella ajokäytöstä varikolta käsin. Paras tapa lienee edelleen kerätä dataa ja kuunnella kuskin toiveita, joiden mukaan sitten säädetään mieluisaksi.
-
Paras tapa lienee edelleen kerätä dataa ja kuunnella kuskin toiveita, joiden mukaan sitten säädetään mieluisaksi.
Näin juuri: Kuski tekee sitä mitä pitääkin eli on pyöränsä päällä ja ajaa. Järjestelmä kerää tietoa ja kun kuski saapuu varikolle tai sen läheisyyteen on tieto jo siirtynyt mekaanikon katseltavaksi ja kuski saa taas ajaa. Sillä välin mekaanikko tekee hommiaan ja taas kun kuski pyörineen on tulossa varikolle tai varikkoaidan taa, siirtyy data pyörään ja kuski pääsee taas radalle kokeilemaan uusia säätöjä. Säästää aikaa sekä mekaanikolta että kuskilta.
Bluetooth lienee kuitenkin harrastelijoiden yhteys. Oikeilla kilpatalleilla on suojattu radioyhteys pyörään ja säätöjä tehdään lennosta. Kuljettaja on tietoinen kun uusia asetuksia ajetaan sisään.
Itsellä ei ole langatonta yhteyttä mutta monta kymmentä kertaa olen ajon aikana syöttänyt uudet "kartat" ECUun ja mitää ongelmaa ei asiassa ole ollut. Mutta, kuten mainitsin, kyse on kehittyneemmästä järjestelmästä kuin mitä on GuzziDiag, tai vastaava, MagnetiMarellin kanssa.
-
Nyt on julkaistu uusi versio Google Play kaupassa: https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanm16&hl=fi
Toimii 15M, 16M ja 15RC malleissa ja myös Demo tilassa, jos ei ole USB kytkettynä. Yhteys puhelimen ja ecun välillä on minulla nyt ollut hyvä ja katkeamaton kone käynnissä ja johtoja liikutellessakin. Logia tehdessä pitää muistaa poistaa rasti lopuksi, että se tallentuu muistiin. Jos vain sulkee ohjelman, niin ei tallennu (kuten esim.GuzziDiagissa).Open/Closed loop indicates lambda to keep the stoichiometric combustion. At idle only if: Air T over 20°C and engine T over 30° C and engine on for at least 2-3 minutes.
Eli meidän kesässä vihreä Loop pilkku ei herää helpolla, mutta kuuma kone hetken sammuksissa (ilma-anturi saa lämpöä), niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen alkanut toimia. Kun kerran herää, niin pysyy sitkeästi toiminnassa - myös isommilla kierroksilla.