Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: hannujussi - Elokuu 22, 2006, 02:14:16 ap
-
Terve. Onko sinulla mahdollisesti Guzzissasi sivuvaunu? Miten se on toiminut, mistä ostit sen, mikä on hintataso jne... laitatko kommentteja, tarinaa ko. lisälaitteesta. MP-Maailma lehdessä oli mielenkiintoinen juttu K. Ekbladin perheen sivuvaunuharrastuksesta ja mielenkiintoni heräsi oman Guzzini varustamiseen ko. vempaimella. Kaikki tieto ko. laitteesta tervetullutta.
-
K.Ekblad täällä, moi!
Sivuvaunuilu ON erinomaisen suositeltava perheliikunnan muoto. Tuskin kukaan jaksaa lukea juttujani sen ihanuudesta (todistavat varmasti kokoontumisissa yhdistelmäni lähelle eksyneet), joten soittele 0400610901, niin voidaan jutella asiasta.
Hyvä tietolähde asiassa on http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/ (http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/) ja sieltä linkkien kautta valmistajien sivuille jne..
Kaijus
-
Nykytekniikalla voi kyllä hoitaa koiran kuljetuksen
ilman sivuvaunuakin, kuten tässä näyttää
Classic Biken toimittaja.
-
Tähän kai voisi vastata jotakin, kun tulin hiljattain ostaneeksi sivuvaunullisen V7 Specialin, jota tälläkin foorumilla kaupiteltiin. Parin kuukauden kokemuksella voin sanoa, että ainakin tuo mutkarunkomalli sopii pulkan kiskomiseen mainiosti. Ainoa miinus on nelivaihteinen laatikko, jonka nelonen on vaunukäytössä hiukan liian pitkä ja kolmonen puolestaan liian lyhyt. Myöhemmissä Guzzeissahan on viisilovinen aski ja enemmän tehoa, joten niiden kanssa tuota ongelmaa ei varmaankaan esiinny.
Veturi on ohjausvaimenninta lukuun ottamatta täysin vakio, vaununa yhdistelmässä on Watsonian Palma, joka on samaa ikäluokkaa kuin veturikin. Vaunu on ulkonäöltään "peribrittiläinen" (siis susiruma), mutta ehkä juuri siksi se sopii hyvin tuon V7:n vierelle. Sekään kun ei tunnetusti mikään varsinainen muotoilun kukkanen ole. Minun mieleeni tuo Palma on sikälikin, että se ei ole ihan kevyimmästä päästä. Sillä voi siis ajaa tyhjänäkin ilman että tulee huonot housuun jokaisessa oikealle kääntyvässä mutkassa. Se ei kuitenkaan ole mikään mahdoton möhkäle, joka vaatii veturiin swingikeulat sun muut vempaimet.
Tonti-runkoiset Guzzit vaikuttaisivat olevan Ilmapää-Bemareiden ohella kenties yleisimmin käytettyjä sivuvaunun vetureita maailmalla. Voi siis sanoa, että käytännössä kaikki sivuvaunufirmat tarjoavat valmiita asennussarjoja Guzzille. Valinnan varaa siis on, jos on uutta vaunua hankkimassa.
Uusien vaunujen vaunujen hinnat taitavat asennusvalmiina (siis kiinnikesarjoineen) alkaa siinä jostakin reilusta kolmesta tonnista, ylärajana taivas. Valmiit Guzzi-yhdistelmät maksavat käytettyinä Saksassa suunnilleen neljästä tonnista ylöspäin. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että hinnat ovat vaunun kanssa samaa luokkaa kuin Suomessa soolona.
Internjetistä löytyy alan firmoja paljonkin, erityisesti jos saksan kieli taipuu. Ihan hyvä lista on vaikkapa tässä:
http://www.classic-motorrad.de/sidecar_links.htm
-
Kaupunkipyrähdyksissä, ainakin Maarianhaminassa,
riittää pelkkä tankkilaukku. Omistaja myös ajoi tuolla
koira tankkilaukussa. Siitä ei valitettavasti ole kuvaa.
-
Kuvassa oleva kettuterrieri 5 vuotinen motoristi Gruff (Woodborne Northman) on kulkenut samassa tankkilaukussa n. 40 tuhatta kilometriä ongelmitta. Ensin 30 tuhatta "Guzzi-koirana" ja nykyään läntisemmän merkin kyydissä. Eniten kilometriä on kertynyt affenanmaalla mutta monesti sekä suomen että ruotsin puolella. Jos matka on tylsä/pitkä koira rentoutuu ja nukkuu laukussa eikä koiran mukana olo millään rajoita matka nopeutta kuten myös paikalliset nopeuden valvojat ovat todenneet.
kj/mh