Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Marko - Lokakuu 29, 2005, 04:59:30 ap
-
Minäkun en omista kunnollista akkulaturia, rupesin selaamaan bilteman kuvastoa ja siellä myydään ~8 eurolla moottoripyörän laturia, ihan semmoinen puhelimen laturin näköinen muuntaja hauenleuoilla, 12V 500mA. Samanmoisia löytyy ulkomailta esim. Louis:ilta.
No, tästä innostuneena bebek:lle, sieltä muuntaja, 12V 1000mA + hauenleuat, 5EUR ja kotiin. Pientä askartelua ja kyllä tuo näyttää lataavan. Katsotaan sitten keväämmällä, kuinka pyörä käynnistyy.. :-o
-
Ihan foton perusteella sen verran, että laitathan jonkin alusen (kumimatto tms.) akun ja parketin väliin. Kokemuksen perusteella varottelen, kun omissa akuissani aina välillä on ollu hapon jämiä ulkopuolella eikä korkkimatto tahi parketti oikein tykkää moisesta.
Halpa on laturi kyllä. Jos varaustilaa haluat tarkistella, niin laita yleismittari laturin plussan ja akun plussan väliin (laturin + mittarin plussaan ja mittarin - akun plussaan).
-
Heh, joo. Ei sitä tarkoitus ole tuossa olohuoneen nurkassa latailla.. väliaikaisesti raahasin akun sisälle, jotta sain yleismittarilla mittailla jännitettä ja virtaa, sekä kuunnella hapon porinaa. :-D
Tuonne ulkovarastoon kiikutan akun kohtapuoliin. Kylmässähän varattu akku säilyy hyvin.
Kiitos kuitenkin huolenpidosta. Hallitus olisi varmaan ja tykännyt jos parketti olisi ruvella, olisi silittänyt päätä; kaulimella!
-
......... Jos varaustilaa haluat tarkistella, niin laita yleismittari laturin plussan ja akun plussan väliin (laturin + mittarin plussaan ja mittarin - akun plussaan).
Joo, siis virtamittari päälle.
Vähän ihmettelen kuvaa ja tekstiä. Jos ostit Marko pelkän muuntajan niin entäs tasasuuntaus? Kuvan mukaan olisi verkkolaite jossa on itsessään tasasuuntaus. Jos verkkolaitteen jännite ei ylitä akun napajännitettä niin latausta ei tapahdu vaan akku syöttää "laturia". Jos verkkolaitteen output on 12VDC niin ei varmaan lataa. Toisaalta veikkaanpa, että koko laite on polvillaan pieni-impedanssisen vahvan akun rinnalla. Virtamittauksellahan asian voi varmistaa, veikkaan, että melko nollilla pysyy mittari. Hiljaa hyvä tulee tietysti. Katsoin myös Bilteman luettelosta ja on mielestäni harhaanjohtavaa tarinaa. Miten olet todennut, että se todella lataa?
Anteeksi kriittisyyteni, sähkö ja elektroniikka kun ovat ammattini.
Jaa olitkin jo kirjoittanut hapon porinasta jne. Asia siis kunnossa.
Tuosta kylmässä säilyttämisestä sanoisin, että kylmä ei ole hyvä säilytys. Varattu akku säilyy kylmässä paremmin kuin varaamaton.
Joko tulee potkut foorumilta? :O
-
Joo, olin myös edellisessä elämässä sähkömies.. :-P
Tyhjäkäynnillä volttimittari näyttää ~16VDC. Tasasuuntaus on sisäänrakennettu. Virtamittari näyttää ladatessa ~400-500mA, voltteja reilu 13, eli kyllä sinne jotain menee. :-) Sitten tietysti kun ruvetaan lähestymään täyslatausta, alkaa varmaan akku syöttää tavaraa Loviisaan päin. Mutta eihän tuota ole tarkoitus viikkotolkulla latauksessa pitää.
hä? miksei kylmä ole hyvä? Siis akkuhan on varattu..
Potkut foorumilta? miksi? tätävartenhan tämä on, että (Guzzi)harrastajat keskustelevat ja jakavat tietoa.
-
Joo, olin myös edellisessä elämässä sähkömies.. :-P
Tyhjäkäynnillä volttimittari näyttää ~16VDC. Tasasuuntaus on sisäänrakennettu. Virtamittari näyttää ladatessa ~400-500mA, voltteja reilu 13, eli kyllä sinne jotain menee. :-) Sitten tietysti kun ruvetaan lähestymään täyslatausta, alkaa varmaan akku syöttää tavaraa Loviisaan päin. Mutta eihän tuota ole tarkoitus viikkotolkulla latauksessa pitää.
hä? miksei kylmä ole hyvä? Siis akkuhan on varattu..
Potkut foorumilta? miksi? tätävartenhan tämä on, että (Guzzi)harrastajat keskustelevat ja jakavat tietoa.
Noh niin Marko. Annoit väärät lähtötiedot:)
Jos nyt ajatellaan autoa niin täyteen ladattukaan akku ei ole pakkasella parhaimmillaan. Akussa kun on nestettä niin kylmä ei ole hyvästä vaikka se ei jäätyisikään. Teho laskee, lämpölaajenemisilmiö jne. Tulkitsin viestiäsi niin, että kylmä olisi nimenomaan hyvästä akulle. Minä taasen yritän sanoa, että kylmässä täyteen varattu akku säilyy paremmin kuin flat. Mutta kylmä ei tuo mitään hyvää.
Minusta ainoastaan olut ja anoppi ovat parhaimmillaan kylmänä. Avattuna pöydällä.
Minä en ole ollut enkä ole sähkömies........
Vähän ihmettelen terminologiaasi.
Miksi muuten " Sitten tietysti kun ruvetaan lähestymään täyslatausta, alkaa varmaan akku syöttää tavaraa Loviisaan päin." Jos laturin syöttöjännite on 16VDC ja akun napajännite ei nouse kuin johonkin 13VDC niin tuo on sula mahdottomuus. Varaustilallahan ei ole tässä merkitystä vaan potentiaalierolla.
-
Noh niin Marko. Annoit väärät lähtötiedot
Missä kohtaa?
Tulkitsin viestiäsi niin, että kylmä olisi nimenomaan hyvästä akulle. Minä taasen yritän sanoa, että kylmässä täyteen varattu akku säilyy paremmin kuin flat. Mutta kylmä ei tuo mitään hyvää.
Joo, eihän kylmä tietenkään hyvästä ole. Sanoinkin "Kylmässähän varattu akku säilyy hyvin."
tätä minä vain ihmettelin:
..että kylmä ei ole hyvä säilytys. Varattu akku säilyy kylmässä paremmin..
Jos laturin syöttöjännite on 16VDC ja akun napajännite ei nouse kuin johonkin 13VDC niin tuo on sula mahdottomuus.
Niin, se 16VDC oli siis ilman kuormaa. Sitten kun kuormitetaan/ladataan, jännite oli alempi. Ajoin takaa sitä, että kun laturi on työntänyt akun 'täyteen', eli ei jaksa ladata enempää, alkaa akku syöttää laturia, niinkuin sinäkin aiemmin mainitsit.
-
Niin, se 16VDC oli siis ilman kuormaa. Sitten kun kuormitetaan/ladataan, jännite oli alempi. Ajoin takaa sitä, että kun laturi on työntänyt akun 'täyteen', eli ei jaksa ladata enempää, alkaa akku syöttää laturia, niinkuin sinäkin aiemmin mainitsit.
Pölvästi kun olen niin vielä kerrän kommentoin. Sori vaan Marko, mutta sinulla ei näytä olevan tämä homma ollenkaan hanskassa. En oikein voi uskoa, että olet ollut sähkömies edellisessä elämässäsi kun ei tunnu olevan alkeet hallussa, tuskin piiri- ja kenttäteoriastakaan.
Laturi ei "työnnä" akkuun mitään. Virtahan kulkee laturista akkuun ja akku on se joka "imee" virtaa. Kun akku varautuu imu vähenee, virta pienenee ja lopulta akku on täynnä. Koko latauksen ajanhan laturilla ja akulla on sama napajännite - muuta vaihtoehtoahan ei ole. Kun akku on täynnä tilanne säilyy samana jos johdot ovat kiinni akussa. Sarkastisesti totesin aikaisemmin, että akku syöttäisi laturia. Näin ei voi käydä. Jos ajatellaan ketjua valtakunnanverkko, muuntajalla jännitteen alentaminen, tasasuuntaus, niin ei sitä DC-jännitettä enää AC:ksi saa tässä mallissa. Jos olet eri mieltä niin kerrotko miten se olisi mahdollista tasasuuntaajan diodien vuoksi?
Alunperin aloin kommentoimaan koska kirjoitit omatekoisesta laturista ja muuntajan ostosta. Laturiin kun tarvitaan muuntaja, kondensaattori, tasasuuntaaja ja regulaattori. Kuvasi mukaan olet yksinkertaisesti ostanut verkkolaitteen ja laittanut johtoihin hauenleuat. Minä laitoin Guzziin tavaratelineen - kotitekoinen Guzzi? :vau:
-
Lisää akkulaturiasiaa. Olen kuullut väitettävän ettei mopon akkua saa ladata
auton akkulaturilla. Tarvitaanko siis erilainen laturi mp:n akun lataukseen ja
millainen ? :O Niin ja muuten miten saan viestieni rivivälit tiheämmiksi ?
I.H.
-
Tässä vähän laturiasiaa:
Akku ottaa virtaa laturista kunnes akku on täysi. Tähän täyteen lataukseen vaikuttaa muutama asia:
- akun kennoston kunto
- laturin tuottama virta
- laturin tuottama jännite
Laturiksi riittää periaatteessa mikä tahansa 12V tasavirtaa tuottava kapine. Riittää ns. puoliaaltotasasuuntaus. Eikä mitään suodatuksia ja vakavointeja tarvita. Tällaisia nämä olivatkin vuonna aisat ja rattaat. Silloin akun korkit avattiin ja latausta tarkkailtiin "koko ajan" ja varottiin kiehumista yms. reipasta...
Pieni verkkolaite ( mallia: ~Nokia) periaatteessa käy, MUTTA
- pieni virta ( esim. 500 mA) ei sitten riitä lataamaan akkua kunnolla
- akun ottama virta voi polttaa halvan rimpulan
- akun tarvitsema virta pistää rimpulan polvilleen ja jännite putoaakin voltteja.
Huomaa, että ulostulojännite ILMAN kuormaa voi olla vaikka 16V, mutta pienikin kuorma pudottaa sen 12V:iin.
"Oikea" ja hyvä laturi tekee seuraavaa:
- pitää latausvirran riittävän pienenä
- estää oikosulkuvirran, eli ei polta mitään eikä myöskään itse pala
- mittaa akun napajännitettä eli ei ylilataa
- vaihtaa ylläpitovaraukselle, kun akku on täysi
On tietenkin totta, että päästäkseen pois keskeltä-ei-mitään tjsp. on tuo Nokia ihan hyvä ratkaisu...
Katso myös Gruppon sivulta "Tekniikkaosiosta" ohje akun kanssa pelehtimiseen.
Ja sitten vähän eri juttuja:
- Ah on akun kapasiteetti. Siis 25Ah akusta saa 1A virran 25h ajan.
- W on teho. Siis jonkin kapineen ottama teho P. Lasketaan P=U*I eli jännite *virta. Siis 12V / 55W lamppu ottaa n. 4,5A. Huomaa, että jännitteen laskiessa virta kasvaa ja saattaa aiheuttaa sulakkeen palamisen.
- Jos vaikkapa mittarivalot vilkkuvat vilkun tahtiin, se voi johtua siitä, että sähkö vilkuille ja valoille kulkee jossain kohdassa samaa liian ohutta johtoa pitkin.
- Kannattaa mitata akun napajännite eri kierroksilla. Näin selviää lataako pyörä ja koska. Samalla tietää millä kierroksilla pitää ajaa, jotta akku latautuu täyteen.
- Jos ajovalo ei mielestäsi riitä, niin mittaapas jännite lampun kannalta. Jos jännite onkin vaikkapa 10V, joka on ihan eri asia, kuin 12V.
-
TimoStone kirjoitti:
Laturiksi riittää periaatteessa mikä tahansa 12V tasavirtaa tuottava kapine. Riittää ns. puoliaaltotasasuuntaus. Eikä mitään suodatuksia ja vakavointeja tarvita. Tällaisia nämä olivatkin vuonna aisat ja rattaat. Silloin akun korkit avattiin ja latausta tarkkailtiin "koko ajan" ja varottiin kiehumista yms. reipasta...
Ja sitten vähän eri juttuja:
- Ah on akun kapasiteetti. Siis 25Ah akusta saa 1A virran 25h ajan.
- W on teho. Siis jonkin kapineen ottama teho P. Lasketaan P=U*I eli jännite *virta. Siis 12V / 55W lamppu ottaa n. 4,5A. Huomaa, että jännitteen laskiessa virta kasvaa ja saattaa aiheuttaa sulakkeen palamisen.
- Jos vaikkapa mittarivalot vilkkuvat vilkun tahtiin, se voi johtua siitä, että sähkö vilkuille ja valoille kulkee jossain kohdassa samaa liian ohutta johtoa pitkin.
- Kannattaa mitata akun napajännite eri kierroksilla. Näin selviää lataako pyörä ja koska. Samalla tietää millä kierroksilla pitää ajaa, jotta akku latautuu täyteen.
- Jos ajovalo ei mielestäsi riitä, niin mittaapas jännite lampun kannalta. Jos jännite onkin vaikkapa 10V, joka on ihan eri asia, kuin 12V.
Varoituksen sana tuosta " Laturiksi riittää periaatteessa mikä tahansa 12V tasavirtaa tuottava kapine. Riittää ns. puoliaaltotasasuuntaus " tätä ei voi soveltaa lyijyhyytelöakulle joka on krantumpi tuon tasasuuntauksen suhteen. Niitä lienee asennettu noiden uudempien urheilumallien satuloiden alle. Ja sitten vähän oejnnusta tuosta sähköopin luennosta täällä ovat ottaneet herneitä nenäänsä ns. "asiantuntijat" noista alkeiden opetuksista, vaikka mielestäni tuo jos mikä tällaisten foorumien parasta antia. Oppiipa siinä pieni ihminen vähän tutkiskelemaan asioita muutenkin kuin mutu periaateella. Pientä pilkun fiilusta/höyläystä olen myös ollut aistivinani, lienee syyspimeyden laskuun pantavaa.
pekka
-
Lisää akkulaturiasiaa. Olen kuullut väitettävän ettei mopon akkua saa ladata
auton akkulaturilla. Tarvitaanko siis erilainen laturi mp:n akun lataukseen ja
millainen ? :O Niin ja muuten miten saan viestieni rivivälit tiheämmiksi ?
I.H.
Jos teet pakotetun rivivaihdon pidä shift pohjassa. Muuten taitaa katketa rivi "oikein" automaattisesti. Juu, näin kävi.
Suoraan sanoen hämmästyin; onko mopossakin akku? En ole moisten kanssa ollut aikoihin tekemisissä. Latureitahan on sekä 6V, että 12V latausjännitteillä. Mikä on mopon akun napa-/käyttöjännite?
Tarkemmin kun muistelen niin olisiko niin, että mopossa magneetto tuottaa tarpeellisen sähkön? Eikös valotkin himmene kun kierrokset laskevat? Eiköhän tähänkin oikea vastaus löydy.
-
Pistämpä lusikan soppaan minäkin ja vastaan, kyllä mopoissa on nykyään akku.