Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tiina - Maaliskuu 14, 2015, 13:00:38 ip
-
Yritin saada Nevadaa toissapäivänä käyntiin. Pyörä on ollut talven lämpimässä tallissa ja akku on ladattu nyt. Tankissa on viimevuotista bensaa säilytysaineen kera. Pyörää ei ole talven aikana käynnistetty. Lokakuussa vein sen ajamalla sinne varastoon.
Pyörä käynnistyi hetkeksi kun suihkutettiin käynnistyssprayta. Sitten sammui saman tien. Bensa ei haissut yhtään. Eli ei ilmeisesti saa polttoainetta.
Olisiko teillä mitään vinkkiä? Kaasarit on viime kesänä putsattu.
En ole teknisesti orientoitunut, joten please ei liian monimutkaisia ohjeita.
-
Onko tuossa erillisellä vivulla polttoainehana? Jos on, niin sehän voi olla tukossa. Jos sähköinen, automaattinen, niin se ei ehkä saa sähköä ja aistien aukea.
Kaasuttimien esisuodatin voi myös mennä tukkoon.
-
Ei siinä ole bensahanaa ainakaan minun tietääkseni, siis mekaanista.
-
Elä käytä käynnistys sprayta. Yritä käyntiin muilla konsteilla.
-
Joo. Mulla ei tässä ole käsillä räjäytyskuvaa, mutta veikkaan siinä tankin vasemmalla puolella, pohjassa olevan sähköinen hana. Eli se mistä letku kaasuttimien yhdysputkelle lähtee. Siihen menee kaksi johtoa. Liität siihen letkun, viet sen pään astiaan ja käännät virrat päälle. Jos bensa lorisee, hana toimii. Veikkaan sen olevan samaa tyyppiä, kuin Californiassa ja sen tyyppivikana voidaan pitää johtojen "happanemista" sieltä hanan tyvestä. Tarkka kaveri saanee juotettua uutta johtoa välille.
Mutta, aloita eteneminen tankista moottoriin päin, niin kyllä se tukos jostain vastaan tulee.
-
>>...kun suihkutettiin käynnistyssprayta. <<
Älkää hyvät veljet käyttäkö noita sprayaineita!!
Jokunen vuosi sitten ihmettelimme muutamaa pientä yks´pyttystä dieseliä, jotka olivat olleet ns. tärylätkässä. Eivät käynnistyneet. Ei sitten millään.
Lopulta todettiin kiertokankien painuneen kasaan millin verran. Sen aiheutti noiden starttikaasujen käyttö.
Ne aiheuttavat niin kovan hetkellisen paineen - eetteripohjaisia kun ovat - että sitä ei kiertokanki aina kestä. Ja pikkudieselissä millin lisäys palotilassa pienentää puristussuhdetta ettei dieselöljy ( nafta ) syty.
Sitä en tiedä tapahtuuko sama jos starttikaasua käyttää bensakoneissa, mutta vaarahan on. Ottomoottoriöljy ( bensa ) kyllä syttyy kunhan vain kipunaa tulee.
-
Starttipilotti on hyvä apu vianetsintään.
Jos hörähtää starttipilotilla, niin silloin siellä on ainakin kipinä ja sen takia ei kannata tappokatkaisijaa alkaa ekana purkamaan.
Sitä pitää aina olla yksi puteli hyllyssä.
Toki järki mukaan, kun sitä käytetää, eli kohtuudella veljet...
Onkohan kaasarin tyhjennysruuvia raotettu, että onko kohokammiossa bensaa?
On melkoisen helppo tapa selvittää tuleeko bensa tankista kaasareille.
-
omat kaasutin pyörät eivät tahdo käynnistyä (edes suzuki) jos kaasuttimiin on jäänyt bensaa seisomaan pitemmäksi aikaa. Pari viikkoakin riittää. On tullut tavaksi ajaa talliin niin että sulkee hanan opitulla kohtaa että kone suunnilleen sammuu pihaan tullessa. Eli ensin koittaisin tyhjentää kaasuttimet ja laskea uutta tavaraa tilalle.
Guzzi kun seisoo kaasuttajat tyhjinä talven niin tiivisteet kuivuu ja vuotavat hetken aikaa , jos huomenna haluaa tielle on tänään laskettava bensaa jotta tiivisteet ehtiväy turvota ja alkavat pitämään. Mikunilla ei ole vuoto ongelmaa.
-KG-
-
Nuo taitaa olla yksilöitä. Oma Nevadan koneinen pikkulohko lähtee turhia mukisematta vanhalla aineella käyntiin. Mullahan on tossa kärkisytty ja suht reipas sopan saanti, eli olisko niillä osuutta asiaan.
-
Kiitos vastauksistanne. Yritetään kavereiden kanssa saada sitä käyntiin. Ostan tänään siihen ainakin uuden akun.