Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: EsaBusa - Maaliskuu 13, 2015, 15:02:43 ip
-
Eilen tuli Breva kotiin ajamalla ja nyt käytiin perheen hallituksen puhheenjohtajan kanssa ajamassa pieni lenkki n. 100 km. Viluhan se vielä on mutta tulipa suoritettua koeajokin jo nyt.
Eihän se Busa ole, mutta kulkeehan se kun ensin totuttelee. Rivi nelkku ja Japanin tekniikka eroaa hieman karkeasta vee kakkosesta ja italialaisesta laadusta. Saattaapi Breva jäädäkin talliin pidemmäksi kuin kesäksi.
Kysymys: Breva on huollettu (kuitti löytyy) mutta huollonilmaisin on jäänyt kuittaamatta. Mitenkäs tuon saisi nollattua, että pysyy huolloista kartalla?
-
Huoltokoodit löytyy vaikka MM:n sivuilta: http://www.motomatti.fi/2013/01/guzzien-huoltokoodit.html Eli tässä tapauksessa 36421. Syötä se ajotietokoneeseen ja kuittaa huolto. Sitä valoa ei voi nollata ellei se pala, siksi ehkä jäänyt nollaamatta. Jakari palaa mittaristossa muistaakseni vain +-500km tasakymppitonnin nurkilla. Eli sammuu itekseenkin.
Rivi nelkku ja Japanin tekniikka eroaa hieman karkeasta vee kakkosesta ja italialaisesta laadusta.
Parisataatuhatta kun sillä brevalla ajat niin eiköhän ne japanian kauheudet unohdu ;D
-
>> Rivi nelkku ja Japanin tekniikka eroaa hieman <<
Niin... ja niinhän pitääkin. Onhan kyseessä sentäs Oikea Moottoripyörä. Eurooppalainen lähes käsinrakennettu, ja jossa on - tietenkin - kardaaniveto. Totta kai tuollainen hieno italiatar, herkkä instrumentti, on erilainen verrattuna jaappanialaiseen tusinatuotteeseen. Niihin riemunkirjaviin kuttaperkkapyöriin, joissa ajetaan mahallaan pää edellä kahtasataa... :P ;D
Jaa minäkö merkkiylpeä... ???
-
kuttaperkkapyöriin, joissa ajetaan mahallaan pää edellä kahtasataa
-
Eipä taida kuttaperkkaa olla yhtään. Eikä nopeuttakaan kahtasataa...
Muuten huimannäköistä menoa.
-
Rivi nelkku ja Japanin tekniikka
Luonne puuttuu
-
>> Rivi nelkku ja Japanin tekniikka eroaa hieman <<
Niin... ja niinhän pitääkin. Onhan kyseessä sentäs Oikea Moottoripyörä. :P ;D
Jaa minäkö merkkiylpeä... ???
Noooh ...... miten sen ottaa. Itsellä ollut kuusi Hayabusaa. On tullut kokeiltua BMW:ä ja Harlikoitakin jotain syystä tallissa on ollut seuraavaksi aina Busa. Kaikissa on jotain hyvää mutta Busa aina vienyt voiton.
Nyt vain oma ja emännän tukiranka ja vuosirengasmäärä alkaa olla sellaisessa kunnossa, että on yritettävä vain vanheta arvokkaasti.
Nuo pikku lenkit tosin toivat mieleen taas mopoilun ilon, liekö hyvä merkki vai ei.
Toki olemme iloisia Haukka-teeman jatkumosta. Viime kesänä kun lopetimme moottoripyöräilyn iäksi, vaan kuinkas kävikään.....
Tuntuu täällä porukalla olevan asenne kunnossa ;D
-
Kyllä Hayabusassa luonnetta on. Ei välttämättä kaikissa Suzukeissa niinkään. Ei sitä tosin kaikissa Guzzeissakaan liikaa ole. Tietty Busan luonne on erilaista verrattuna Guzziin.
-
Perjantaina hurrautin Brevan kotitiluksille kyhnytettäväksi. Akun napa kiinni ja laakista käyntiin. Härkä heräsi mallikkaasti talviuniltaan. Eilispänä hääty tekasta päiväajelu ja ehkäpä tänäänki samanmoinen.
Aamut on vielä sitäluokkaa pakkasella, jotta työmatkapyöräily saa ootella tovin.
Öljyjen vaihtoa ja takagummin uusintaa lähiohjelmassa. Keskiviikkona vois Vanhalle Pehtoorille hurauttaa joutessaan.
Moposelipaatti on loppu ja kotirintamamotoristi hymyilee leviästi.
-
Tänään su 5.4. tuli sitten ajokausi avattua. Kylmää oli kun vasta illansuussa sain Grison haettua kotiin tallista.
Kahvanlämmittimet olivat verrattomat vempeleet.
Rengaspaineet olivat talven aikana hiipuneet 1 Bar:n tyhjempään suuntaan.
Samoin akulle piti antaa pieni hetki latausta ennen starttia.
Kuskikin saattoi olla hiukan jähmeä talven jäljiltä :)
-
Joo, tuli se avattua, mutta loppui saman tien kun käynti lakkasi. Ei vaan jaksanut nousta yli 1500 kierroksen ja lopulta piti soittaa paku paikalle ja sillä guzzi kotikujalle. Moottoribensiini varmaan mennyt rikki 5 kuukauden aikana. No, ensi viikolla tankki tyhjäksi ja uutta moottoribensiiniä tankkiin.
-
Meinasin kanssa huomenna laittaa tankin täyteen tuoreella bensalla.
Griso kyllä hyrisi mukavasti niillä vanhoillakin liemillä.
Saa nähdä miten akku pelittää kun huomenna koitan starttailla.
Ei taida nämä uudet kiinassa tehdyt akut olla pitkäikäisiä. Aika näyttää...
-
Tietysti voi olla akkumulaattorinkin vika ettei käynyt. Nimituttu tallin pitäjä sanoi, että akku oli ollut täysin kuollut ja laittoi sen lataukseen edellisenä päivänä. Akkumulaattorit eivät oikein taida tykätä, jos ajetaan epäsäännöllisesti ja lyhyitä matkoja kuten viime kaudella ja kokonaisajokin jäi muutamaan sataan kilometriin.
-
Tänään sain sitten 104 km lenkin ajeltua. Kyllä oli kivaa :)
-
Vaikuttaa siltä, ja melko odotettuakin, että kaasutinmallit kärsivät enemmän käyntihäiriöistä talven vanhalla bensiinillä. Itse en ole koskaan sen kummemmin huolehtinut bensiinistä talven ajalle mutta kaasutinpyörät ovat olleet luonnovaraisessa lämpötilassa talvisäilössä ja digitaalipelit lämpimässä tallissa. Aina ovat käynnistyneet edellisvuotisella bensalla.
Akut ovat paremmassa kunnossa oltuaan talven itsekseen ulkolämpötilassa kuin ne jotka ovat olleet talven lämpimässä. Syksyisin kun en juuri muuta tee kuin irritan maadoituskaapelin.
Keväällä sitten uusi akku. Olen standardoinut niin että kaikissa pyörissä on samanlainen noin 14 Ah:n akku. Ovat sen verran edullisia että ei ole iso kustannus keväällä hankkia uusi akku tai pari.
Tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/MP-AKKU-SMF-12V-14AH-80271/
Tätäkin voisi koittaa ainakin hintansa puolesta: http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/103644&ViewAction=ViewProduct
-
Katselin jo tänään pyörää siten, että saatan joku kerta lähteä ajelulle. Ei vielä kiinnostanut mennä tuonne pölyyn ja töhnään ajamaan. Ehkä ensi viikonloppuna?
-
Tarttis tulla ensteks oikein kunnon kevätsateet niin tiet putsaantuis. Toinen asia mikä ei houkuta on se että asfaltti on tänä keväänä tosi karheaa. Renkaat kuluvat siinä tosi herkästi. Tarvitaan pitkähkö lämmin jakso niin liikenne yhdessä lämmön kanssa hieman tasaa karheutta. Tienpaikkaajiakin odottelen. Valehtelematta pahimmissa paikoissa on 10 sentin urat tiessä.
-
Jyväskylän seudulla harjailivat katuja jo kuukausi sitten. Kerkesi irrota uudelleen tuo pinta. Ja niitä perhanan kylmäasfaltin vetäjiä on jo näkynyt! Siitä ei ole kuin haittaa.
-
perhanan kylmäasfaltin vetäjiä
Eipä näytä aina pysyvän laitettu pinta. Tiellä irtonaisia tiiliskiven kokoisia päällysteläimäreitä. Urapaikkausten reunta korkealla ja muuta levottomuutta aiheuttavaa.
Ajaminen on haastavampaa. Autollakin. Kuluttelen pois vanhoja "siinä rajalla" olevia kesärenkaita näin keväällä.
Epäilen nykyasfaltin ominaisuuksista löytyvän ongelman ytimen: Päällyste on kiintoainepitoisuudeltaan niin suuri että sitovaa "pikeä" ei ole kuin nimeksi joukossa. Asfaltti on siis huokoista ja vesi menee sen sisään ja tekee temppujaan etenkin näin keväällä. Vertauksena vanhan ajan asfalttiin jossa käytettiin pyöreää harjusoraa sepelin sijasta ja enemmän bitumia. Se tasaantui keväällä lämmön vaikutuksesta eikä pintarakenne ollut terävää piikkiä täynnä.
Uutena paikkausaineena teräväsyrjäisiin kuoppiin on laitettu käsipelissä jotain valkoista massaa. Näkyy pysyvän hyvin. Näyttää siltä kuin olisi jotain muovirouhetta. Tiedä sitten onko liukasta.
-
5.6. pääsiäisajelu tuli heitettyä joku 300km.
Maantiet / pikkupäälystetyt ihan ok noine perus kevät karheuksineen ja railoineen, mutta olihan pölyä kaupungeissa ja lähellä keskuksia.
Kypärän sijaan kaasunaamari hiukkasfitterillä näin keväisin?
Sen verran viileää kai tai muuta ettei yhtään mp:tä tullut vastaan.
Eilen autolla käväisin Päijät-Hämeestä Pohjanmaalla ja pyöriä olikin jo kymmeniä liikkeellä.
Ainoa Guzzi tuli Calilla vastaan Lammilla vastaan 10km kotoa.
Matti on taas tapansa mukaan asiassa, nykyisin tuntuu menevän pitkälle kesään että asfaltti tasoittuu just tuon terävän sepelin käytön seurauksina.
Rengasvalmistajat tykkää kyl?
-
Aikoinaan Norjassa matkailleena huomasin että siellä kumit kuluu hurjaa vauhtia. Jouduin Altassa vaihdattamaan takarenkaan Ducati 906:seen. Samanlaista kumia ei ollut saatavilla mutta vaihtoehto löytyi puhelimitse Tromssasta. Se tilattiin ja laitettiin seuraavana päivänä alle. Kallis oli. Suomen puolella rengas osoittautui erittäin liukkaaksi. Erityisesti sateella. Kesti kyllä oikein hyvin mutta vaihdoin sen Pirelliin ennen kuin se kului loppuun.
Myöhemmin pohjoisen reissulla asia rengaserosta selvisi: Norjassa käytettiin jo siihen aikaan sepeliä asfaltin tekoon kun Suomessa oli vielä käytössä harjusora. Nyt ollaan Norjan tilanteessa täälläkin. Pehmeät ja pitävät kumit ovat herkkiä kulumaan. Kovempia seoksia renkaisiin niin kestäisi paremmin.
Muistan ajan kun eri alueilla maassamme oli eri väristä asfalttia: Harjualueilla punaista, kalkkikivialueilla harmaata ja kimaltelevaa asfalttia kiillepitoisella alueella, jne. Väri vaihtui usein juuri Tiemestaripiirin tai läänin rajalla.
-
Kausi avattu täälläkin :)
Eilen pöräyttelin kauniissa kevätsäässä mukavan 100km lenkin.
Tästä se lähtee, ajokausi 2015 ja sen kaikki ajamattomat kilometrit!
t. Kimmo
-
Myös täällä Ylöjärvellä. ABC:lta kanisteriin bensaa 5L ja kaato Galleton tankkiin, öljysäiliön täyttö, akku kiinni ja renkaiden paineiden tarkastukseen läheiselle Teboilille ( muuta palvelua en TB:lta ota). Olen muuttamassa omakotitalosta kerrostaloon, niin ajelu sitten uuden asunnon parkkihalliin reilut 2 km ja ihan kesältä tuntui. :D
-
Kausi avataan vasta toukokuun 1. Yhdyn GMiehen kommenttiin : muuta palvelua TB:ltä en ota, paitsi että, en ota mitään palvelua kyseiseltä huoltamoketjulta !!
-
Mukava kohtaaminen oli eilen töistä tullessa, kun Katriinan tiellä, Vantaalla, pääsin California 1400n peesiin. Cali vilkutti pysäkille ja minä perässä. Kuski oli kautta alotteleva kaimamies Sipoosta. Jukka oli palauttamassa Calia kotitontille talvisäilytyksestä. Hauska arjen kohtaaminen. Soisi tapahtuvan useammin.
-
Täällä jängällä on vasta tänään kaivettu parit pyörät tallista ja ulkoilutettu. Plus 5 astetta ei houkutellut pitkälle kotoa, mutta moottorit ajettu eka kerran lämpimiksi tänä vuonna. Yksi pyörä odottaa vielä pakettia Stein-Dinseltä. Paikallisella rengaskauppiaalla oli mukava kevättarjous Pilot Road 2: Rengaspaketti 199:- Sisältää 180-17 takasen ja 120-17 etusen, epäilen ettei asennus sisälly hintaan kun ei ittellä ollut tarvetta tarttua tilaisuuteen. Edelline Pilot Road 2 jäi eläkkeelle 27 000 ajettuna, täysin palvelleena, mutta oli ihan siedettävä ajettava loppuun saakka. Siin o renkas miu mau mukkaan.
-
Itse olen koittanut pitää itseäni vielä pois tieltä. Mutta eiköhän sitä Vapunpäivän aikoihin voisi akun Brevaan laittaa ja koittaa miltä ajaminen tuntuu kun sitä ei vielä ole kukaan ostanut. Säätilakin tietysti ratkaisee....
Sääksjärvi Trikeä tähtäilen myös ajokuntoon toukokuun loppuun mennessä. Nyt on varustelu menossa. Tavaratilojen valmistusta ja asennusta paikoilleen sekä maalaushommia vielä jäljellä. Digitaalisytytyksen asennus ja ohjelmointikin on vielä tekemättä.
-
Piti tänä viikonloppuna käynnistellä pyörää ekaa kertaa tälle keväälle, mutta taitaa olla muita kiireitä.
-
Jäi kertomatta että johan kolme viikkoa sitten käynnistelin Sääksjärvi Triken konetta kun kokeilin tekemiäni pakko-ohjattuja kaasuttimia. Pikku pakkasessa piti kivaa kilinää. Ajon ulos tallista ja takaisin talliin suoritin peruutusvaihteella kun kardaani oli irti pituuden hienosäädön vuoksi.
Pitää vielä ennen ajokautta tehdä "Pekkatemppu" eli tyhjentää kannenpulttien kanavat öljystä ja laittaa uudet O-renkaat venttiilikoneiston pukkien alle.
-
Kausi avattu. Sadan kilometrin huitteilla pyöritystä täällä "syvässä etelässä", hieno ajokeli +12C. Mikä aina hivenen jännittää talvellla tehtyjen huoltojen jälkeen että vuotaako jotain, koliseeko tai lähteekö koko vempele käyntiin - tuollaisiakaan ei ilmenny, nämäkin plop plop plussaa.
-
Minäkin innostuin ottamaan T3 Calin tallista ja -kuten aina ennenkin - hän käynnistyi. Vähän yskien ja paukutellen mutta kuitenkin.
Asiaan tietenkin kuuluu se, että talven aikana ei ole tehty mitään ja bensakin oli se loppuerä viime syksyltä.
Kävin tankkaamassa ja sitten tein jotain ennenkuulumatonta - varmasti ensimmäinen kerta kolmeenkymmeneen vuoteen kun kävin koeajamassa ketjuvetoista uutta moottoripyörää!! Tuusmotorissa oli Ducatit testattavana ja pitihän sitä kehuttua Scrambleria käydä kokeilemassa.
Hauska pikku pyörä. Päälle kun istuin, palasi mieleen seitkytlukulainen XL 250 Honda. Nyt vaan tehoja oli varmaan nelinkertaisesti. Hätäinen oli laite tällaiselle vanhemmalle herrasmiehelle. Ihan kiva pyöritellä nurkissa, mutta siihen riittäisi puolet tehoista. Ja se digitaalinen mittari(sto). Surkea. Ainakin auringon paisteessa eli melkein aina ;-)
-
Laitoin muuten Calin käyntiin! Suht vähän draamaa tuollaisen ruiskuvehkeen kevätseremonioissa; virrat päälle, kytkin sisään, paino starttinapista ja Nopsa kierto kaasusta. Siinähän käydä pötpöttää. En edes ladannut tuota kylmässä, pyörässä kiinni, talvehtinutta bilteman akkua.
Lenkille en kerennyt, vielä on kesää jäljellä. 8)
-
Kesäkausi avautui reilu viikko sitten Stelviolla mutta muuten, lähinnä Quotalla, ajelin tammi-maaliskuussa jonkin verran hiukan niin kuin löysät pois. Talviralli ja Keski-Suomen OffRoad Tour tuli ajettua ynnä muutama pikkulenkki.
Vappuna uhkaa tulla meillä talvi ja pitäis aattona iltapäivän lopulla lähteä kohti banaanilaaksoa... Saas nähdä kuinka käy... 25 sentistä on puhuttu... lunta.
-
Aamusella sovitin ylivuotisen talven tallin lattialla seisoneen Eurogloben Brevan akkukoteloon ja latauksen päälle.
Iltapäivällä otin laturin pois päältä ja kytkin virrat päälle, vaihteen vapaalle ja painoin starttinapista. Ilman kummempia kuvioita lähti käyntiin niin kuin olisi eilen ajettu viimeksi. Ajokauden aloitan vasta loppukuusta kunhan on ensin korjattu kesämökin kuisti. Että sikäli turha käynnistys. Mutta mukava tietää että ainakin yksi pyörä on "herätetty" talviunilta.
-
Centauron tankki täyteen sunnuntaina ja parin kymmenen kilsan lenkki päälle.
-
Täälläkin jo ensi ajelut viime sunnuntaina, kylmää kyytiä oli.
-
Kesän eka aluetapaaminen Oulun seudulla oli maanantaina Oulun baari Maikkulassa. Tulihan meistä yksi pöytä täyteen, enempikin olisi mahtunut. Kolkot säät hillitsee vielä ajohaluja, Tammelaan lähtijöitä ei porukassa tainnut juurikaan ilmoittautua.
-
No vihdoin! Kausi auki. Vähän joutu iltasella lähteen, kun tuo mukula roikku meikäläisessä koko päivän. No, ei voi valittaa, käy sekin.
Ja pyörä toimi ensiluokkaisesti. On se vaan hyvä pyörä tuo Cali. Nyt sääennuste kertoo, ettei tarvi melkeen viikkoon ajella aamukuudelta töihin.
Nyt pieni viski..
-
Asiaa löyhästi sivuten; tuli tänään neljä vuotta täyteen Calin kanssa. On siihen vaan jotenkin kiintynyt. Aika vähän on pyöriä, johon tuon vaihtaisi..
-
Sangen onnistuneesti alkoi taas tämäkin ajokausi, vartinvälein "uusi" nainen satulassa, ei paha. Syynä oli paikalliskerhomme Äitienpäivä-ajelutus. Sitä on harrastettu jo 33 vuotta , kahteen tuntiin ajelutettiin 50-60 Äitiä, tai äidiksi haluavaa.
-
Tänään avattu kausi. Taitaa olla myöhäisin avaus koskaan.
Pyörä toimi mainiosti, mutta kylmä oli eikä oikein päässyt vielä kunnollisiin ajofiiliksiin.