Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: koskelav - Maaliskuu 09, 2015, 18:38:52 ip
-
Pitäisi ilmata 1000 sp:n (1980) takajarru, joka ottaa myös vasemmalta edestä. Talven ja jarrusatulan irrotuksen jäljiltä jarrunestesäiliö oli tyhjä. Olen lukenut hyvin monenlaisia ohjeita netistä. Miten asia tehdään?
Terv koskela
-
Apteekista iso ruutta. Sillä painat jarrunesteen satulan ilmausruuvista kohti työsylinteriä. Ensin takajarru, sitten etujarru.
-
Apteekista iso ruutta. Sillä painat jarrunesteen satulan ilmausruuvista kohti työsylinteriä. Ensin takajarru, sitten etujarru.
Siis kohti pääsylinteriä?..
Juu, ja sitten tankin alta viimeiseksi liittimestä loput ilmat pois.
-
Eikö olisi hyvä ostaa kaksi ruuttaa samalla kertaa ja niiden päihin napakasti sopivaa läpinäkyvää letkua. Sitten lainaa rouvaa (tai jotakuta muuta viatonta sielua) sen verran, että tämä vetää jarrunestesäilöstä sinne tulevaa "ilmakuplaista" ja mahdollisesti likaista jarrunestettä toisella ruutalla samanaikaisesti jarrunestesäilöstä pois. Että saa kunnolla "huuhdeltua" ja ilmattua kaikki paikat ja uutta akuraattia jarrunestettä täyteen. Koko ruutallinen läpi... vai miten olette tehneet ?
-
Tuolleen ollaan tehty. Eli vanhaa pois yläkautta. Kun neste alkaa olla kirkasta, homma ok.
-
Näin se on tehtävä. Kiitos.
terv Koskela
-
Nyt kun laitoin uuden takajarrusatulan pyörään, totesin että metallinen jarrunesteputki (viimeinen pala ennen satulaa), joka ruuvataan kiinni satulaan ei mene tyveään myöten kiinni kuten vanhaan satulaan eli uuden satulan kierteet eivät olekaan yhtä syvät. Onko tämä ongelma vai toimiiko kun kiristää?
terv Koskela
-
Jos putken pää pohjaa, putki kiristyy paikalleen ja kierteitä menee sisään vähintään neljä - viisi kierrosta, pitäisi asian olla kunnossa.
-
Nythän nuo alkaa toimia, vaikkakaan lukkoon en vielä ole takajarrua saanut. Ehkä se on ominaisuus eikä vika, eräänlainen mekaaninen ABS. Tankin alta en kyllä löytänyt nippaa.
terv Koskela
-
Ei siellä nippaa olekaan. Liittimestä joutuu ilmaamaan. Se on jalkajarrujärjestelmän korkein kohta, johon se ilma kerääntyy. Jos poljin on edelleen pehmeä, ilmaa tuolta.
-
Okei. Eli numeron 43 kohdalta?
(http://www.stein-dinse.biz/bilder/auto/breite_800/303033373009.gif)
-
Tai 30-31 väli. Kumpi onkaan ylempänä, niin siitä.
-
Joo, tuolta 43, 47, 48 seudulta. Mikä vaan on helpoin raottaa. 43 muistaakseni...
-
Siis jotain eloa jo tullut jarruun? Jos olisi oma Guzzi, lukitsisin jarrupolkimen pohjaan, laittaisin ilmausletkun
ilmausruuveihin, - ruuvit auki ja puristaisin molemmista jarrusatuloista männät sisään. Ruuvit kiinni. Tyhjentäisin jarrunestesäiliön ja lisäisin puhdasta ilmakuplatonta jarrunestettä. Ilmakuplaton tarkoittaa että purkki on seissyt muutaman päivän kenenkään hölskyttelemättä hylyssä paikallaan.
Sitten pumppaisin rauhallisesti männät takaisin ulos, ottaisin ehkä palatkin pois ja "kikkailisin" pumpaten männät
mahdollisimman ulos.
Jos edellisessä kohdassa tuli ilmaa ilmausruuveista toistaisin edellisen.
Jos ei, puristaisin vain jarrusatuloiden männät sisään niin että, jarruneste palaa säiliöön. Samalla olisi hyvä seurata
tuleeko nesteen mukana ilmaa säiliöön. Säiliöön palannut ilmakuplia sisältävä neste kannattaa poistaa ja lisätä
kuplatonta.
Tätä jumppaa rauhalliseen tahtiin muutama kierros ja jos vielä tuntuu että, järjestelmässä on ilmaa alkaisin availemaan liittimiä.
Joskus liittimeen tai putken mutkaan eksyneen ilmakuplan saa liikkeelle koputtelemalla, tai/ja pyörän/komponentin
asentoa muuttamalla.
Ja kun jarrupalat on pois paikaltaan, pitää muistaa vahtia ettei pullauta jotain mäntää lattialle.
-
Eilen ilmasin tankin alta liittimestä. Ehkä hieman paremmaksi tuli, mutta vieläkin melko pehmeältä tuntuu. Nyt kun tuli takatalvi ei pääse ajoon testaamaan.
-
Eräässä toisessa jarrukeskustelussa toisessa foorumissa esitettiin seuraavaa: Jarrukahva tai poljin kiristetään niin että järjestelmässä on kova paine koko ajan. Näin pidetään yli yön niin aamulla on jarru jämäkkä. Näin onkin mutta se on itsensä pettämistä. Järjestelmässä oleva ilma saadaan näin sekaantumaan nesteeseen ja jarrusta tulee siten jämäkkä. Kun neste sitten lämpenee erkautuu myös ilma nesteestä ja jarrutusteho menetetään. Siis ääliöiden touhua mutta silti sitkeästi käytetty menetelmä jarrun "ilmaamiseksi".
Jarrunesteellä on oikeasti ominaisuutena kompensoida kuumana ilmenevää kaasuuntumista mutta ilmiön väärinkäyttö eli ilman ylimääräinen "pumppaaminen" jarrunesteesen on vaarallista.
Ei ole pitkä aika kun näin eräällä tamperelaisella mc-kerholla motoristin lisäävän jarrunestettä pyöränsä jarruihin. Ensin hän ravisti jarrunestepulloa voimakkaasti hetken aikaa ja lisäsi sitä sitten säiliöön.
Jarrujärjestelmät on kuitenkin mitoitettu siten että normaalisti ei jarrunestettä tarvitse lisätä järjestelmään. Jos tarvitsee niin jossain on vuoto tai alunperin on nestettä ollut liian vähän tai jarrupalat/levyt ovat kuluneet/päästetty kulumaan liian ohuiksi. Jos siis lisäämistarvetta ilmenee niin se on otettava varoitusmerkkinä jostain ongelmasta.
Vastaavasti: jos jarrunestettä on liikaa järjestelmässä saattaa jarrut laahata ja tarpeettomasti kuumentua. Jarrunestesäiliön yläosassa olevan kumipalkeen tehtävä on tärkeä pitää jarruneste erillään ulkoilmasta, estää jarrunestettä läikkymästä ja siten estää kuplien muodostumista sekä varmistaa että nestettä on sylinterin imuaukon kohdalla saatavissa pyörän asennosta riippumatta. Valitettavan usein on, erityisesti takajarrun säiliön kohdalla, että kyseinen kumi on hävinnyt jonnekin tai se on rikki. Joskus näkee myös turvonneita kumeja joka kertoo väärän tyyppisen jerrunesteen käytöstä. Eräitä jarrunestelaatuja voi sekoittaa keskenään ja toisia ei. Osa jarrunesteistä pilaa tiivisteet jos ne eivät ole soveliaat kyseiselle nesteelle.
Kauppiaat harvoin tietävät nesteiden ominaisuuksista. Haluavat vain myydä sitä "parasta" hyvällä hinnalla.
Jos jarruneste mustuu nopeasti tietää se sitä että siishen irtoaa letkuista tai tiivisteistä ainetta. Kumiletkut jarruissa ovat muutoinkin lyhytikäisiä. Käyttäkää teflonletkuja.
-
Onko siis niin että kun paine pidetään päällä, se on pääsylinterin ja jarrusatulassa olevien sylintereiden välissä, suljetussa tilassa. Ilma ei voi poistua mihinkään = neste/ilma -suhde pysyy vakiona. Ilmaa (joka joustavana on ei toivottu elementti jarrunesteessä) saa siis pois vain painamalla ilmatonta hyvälaatuista jarrunestettä järjestelmään, joka työntää vanhat nesteet edellään pois...
Omalla kohdalla alkuperäinen V11 (suuri) etujarrujen nestesäilö on edellisen omistajan toimesta vaihtunut ilmeisesti esteettisistä syistä pieneen, lienee tilavuudeltaan tuskin puolta alkuperäisestä? Johtaa siihen että nestettä joutuu lisäämään ja poistamaan (palat kuluvat/uusien vaihto). Ensimmäistä kertaa opin nyt säiliössä olevan ”palkeen” merkityksen. Toinen tärkeä oivallus on ollut että ei pidä hötkyillä niiden jarrunestepurkkien kanssa, jotka on säilytettävä tiiviisti suljettuina...
Nesteiden vaihto kerran vuodessa (samalla tapahtuu ilmaus) lienee ”paras käytettävissä oleva tekniikka” jotta järjestelmät pysyvät kunnossa.
-
Ilma ei voi poistua mihinkään = neste/ilma -suhde pysyy vakiona. Ilmaa (joka joustavana on ei toivottu elementti jarrunesteessä) saa siis pois vain painamalla ilmatonta hyvälaatuista jarrunestettä järjestelmään
Kärjistettynä juurikin näin. Toki välimuotona (jos muutoin letkuissa on kunnollista nestettä) voi odotella ja heilutella letkuja niin että ilma ajautuu otolliseen kohtaan josta sen voi järjestelmän omalla paineella laskea pois. Se pitää rutisevaa ääntä tullessaan pois ahtaasta välistä kuten banjoruuvien alumiinitiivisteistä.
Ilmauruuvissa on hyvä pitää läpinäkyvää letkua niin näkee tuleeko kuplia tai vaahtoa. Jos tulee vaahtoa niin kannattaa lähteä puoleksi tunniksi kahville ja yrittää sitten uudestaan kun ilma on yhtenä kuplana. Ilmausruuvi hiukankin avattuna päästää nestettä myös kierrettään myöden. Asia on huomioitava ilmatessa.
Monasti näkee että yritetään etujarrusatulan ilmausruuvista epätoivoisesti ilmata jarrujärjestelmää kahvasta pumppaamalla. Se ei välttämättä onnistu. Parempi on ottaa jarrusatula irti ja nostaa se säiliötä ylemmäs niin että ilma luontaisesti ajautuu ilmausruuvia kohti. Sama pätee monasti myös takajarrulle.
Typerintä mitä voi tehdä on nesteenvaihdon yhteydessä laskea vanhat nesteet ensin pois ja sitten yrittää taistella uutta sisään. Muistakaa että jarruneste on keskivahva maalinpoistoaine. Jarrusatuloiden maalit ovat sille yleensä immuuneja mutta vanteet ja muut maaltut pinnat eivät. Puhtaita räsyjä pitää olla jarrunesteiden kanssa touhutessa saatavilla. Jarruneste liukenee useimpiin liuottimiin vaan ei alkoholiin. Pesuliuottimella saa jarrunestaan pois hankalistakin paikoista pesemällä.
Omalla kohdalla alkuperäinen V11 (suuri) etujarrujen nestesäilö on edellisen omistajan toimesta vaihtunut ilmeisesti esteettisistä syistä pieneen, lienee tilavuudeltaan tuskin puolia alkuperäisestä?
Tuunaushommissa tyypillistä hifistelyä josta huolimattomalle seuraa ongelmia. Yleensä sellaisessa pyörässä on pari kappaletta neljä- tai kuusisylinterisä jarrusatuloita jotka ovat melko janoisia. Jarrupalat kuluvat ja levykin hieman niin nesteen siirtyminen säiliöistä satuloihin on selviö. Mutta kun asian tietää ei siitä ole vaivaa muuta kuin vahtiminen ja nesteen lisäys. Tai on yksi: kun laittaa uudet jarrupalat niin nestettä pitää vastaavasti vähentää tai järjestelmään jää paine kun säiliössä on liikaa nestettä. Onpa nähty haljenneita säiliöitä kun jarrupaloja on vaihdettu rengasrautojen kanssa.
-
Tuota jarrusatulan irroitusta voisi vielä yrittää. Muuten rupee olemaan vitsit vähissä.
-
Ilmasin vielä joka ruuvista satulat kohotettuna. Kaikki nipat emittoi kuplatonta kirkasta jarrunestettä. Nyt se varmaan on niin hyvä kuin siitä tulee.
terv Koskela