Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Desmont - Maaliskuu 07, 2015, 18:11:58 ip

Otsikko: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 07, 2015, 18:11:58 ip
En löytänyt vastaavaa aihetta joten aloitetaan tällainen ketju.

Vuosimallin 2003 California Stonen yksilevyinen kytkin lasittunut entisen omistajan toimesta aivan hirveään kuntoon. Painelaakeri ehjä ja muut mutta näyttää siltä että kulunut siihen kuntoon että varmaan koko hässäkkä menee uusiksi. Eli siitä syystä että vivustossa ei ollut yhtään välystä. Minähän sitä en tajunut heti katsoa mutta tämä on kyllä ollut näin pitemmän aikaa. Yritämme varmaan uusia vain kytkinlevyn ja sorvailla muita paremmiksi, mutta tarjolla on kahta erilaista levyä? Mitä eroa? Perus pyöreä ja kolmelapainen?

Onko olemassa jotain muuta vaihtoehtoa? Eli asentaa joku parempi kytkin, järeämpi, kisamalli?

Olen ymmärtänyt että tämä on se niin sanottu heikko kytkin, pitääkö paikkansa?

Niin ja mistä on edullista ostaa näihin varaosat? Tekeekö joku pikkupaja parempia osia?

Tästä kytkimestä kyse:
(http://www.stein-dinse.biz/bilder/auto/breite_800/303038303011.gif)
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 07, 2015, 20:23:38 ip
Minulla oli myös 2003 Cali Stone jossa oli 1-levyinen kytkin. Toimi ongelmitta (kilometrejä > 50.000). Sillä pyörällä oli ajettu pääasiassa 1 päällä ja ilmeisen ”rauhallisesti”. Kävin asiaa selvittämässä: oli ainoita yksilöitä, johon ei ollut vaihdettu maahantuojalla tehtaan tukemana (pdf asiasta liitteenä) 2 –levyistä kytkintä (painava rakennelma).

Nyt kun teho nousee, olisi kytkin ymmärrykseni mukaan muutettava kestävämmäksi.

Täällä on linkkejä osien toimittajiin ja muihin tietolähteisiin: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5265.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5265.0)
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 07, 2015, 22:32:08 ip
Kiitoksia.

Jos nyt oikein ymmärsin tuo 2-levyinen koko paketti maksaa siis 1700€?
Sitten on kyllä keksittävä ihan joku muu ratkaisu, yrittää korjata vanha jos vain mahdollista.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 08, 2015, 11:45:17 ap
Onkohan kukaan yhdistellyt osia eri kytkimistä?
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 08, 2015, 11:57:28 ap
HMB Guzzi on yksi näistä Saksan tunnetuista osakauppiaista ja viripajoista.  Sattui silmään lause:

"Sarjatuotantokytkin - - on osoittautunut myös yli 100 hv viritetyillä moottoreilla käyttöä kestäväksi, mitä ei voi väittää useista markkinoilla olevista yksilevykytkimistä."

Täällä ymmärtääkseni kokemukseen perustuvaa perustietoja eri Guzzimallien tehonlisäyksestä:

http://www.hmb-guzzi.de/shop/html/Tuning_neu_e.html (http://www.hmb-guzzi.de/shop/html/Tuning_neu_e.html)
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 08, 2015, 12:29:37 ip
Näin itsekin ymmärsin että onko toi nyt niin huono kun luulen sen olevan. Kykin levyn vaihtaa kolmelapaiseen, parempaan levyyn. Ja tietty vois keventää aavistuksen samalla vauhtipyörää.
No, katotaan mitä kestää yksilevyinen.
Sitten jos porsii niin sit on sijoitettava enemmän rahaa...
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 08, 2015, 13:05:56 ip
Kytkin kuin kytkin kestää, jos ei ala kiihdytyskisailua  tai liikennevalolähdetystä harrastelemaan. Kannattaa etsiä edullisin ratkaisu esim. kysyä heinolta tai katella stein dinseltä. Pikaisen vilkaisun tuloksena ei sun kannata koko pakettia uusia, vaan pelkät levyt. Kustantaa n.200€+postikulut steindinseltä. Itse saat soittaa R.M.Heinolle ja kysyä. Vielä kerkee lisäillä, että perustuu siihen, että metalliosat eivät luistatuksesta yleensä ole moksiskaan. Toleranssit ovat korjaamokäsikirjassa, jos haluat asiasta varmistua. Ugh.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 08, 2015, 14:49:29 ip
Stein dinseltä 125€ uusi levy, koko paketti noin 1000€, converse kit tuplalevyllä 1,700€.
Jotain paikkoja löysin missä vähän edullisemmin mutta hintaluokat pyörivät noissa.

Pelkäänpä vain että on kerennyt luistaa aivan liian kauan. Täytyy sinne heinolle soitella huomenna.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 08, 2015, 17:31:18 ip
Lainaus
Kytkin kuin kytkin kestää, jos ei ala kiihdytyskisailua  tai liikennevalolähdetystä harrastelemaan
Vaikka minulla ei ole juuri kokemusta eri mallien eri kytkimistä (vain kolmesta,  V11/1- ja 2 -levyiset ja Cali/1 -levyinen) sen muistan, että Piikkiössä maahantuojalla vähän nosteltiin kulmakarvoja kun kävin 2003 Stonen kanssa asiaa siellä kysymässä. Ensin oltiin sitä mieltä että kyllä kaikkiin heidän maahantuomiinsa Caleihin 1-levyiset vaihdettiin tehtaan piikkiin. Sitten kun tulivat listan kanssa kohta takahuoneesta olivat yllättyneitä, että eipä siihen pyörään olekaan vaihdettu...

Tämä viittaisi siihen, että 2003 Caleissa ollut alkuperäinen 1 -levyinen ei kestänyt edes normiajoa, koska niitä korvattiin mukisematta pelkästään siksi että ne alkoivat luistaa melko tuoreeltaan (kuva on netistä peräisin). Tosin yksi syy oli tuo tiedotteessa mainittu säätötarve => kytkimen välys "söi itsensä pois" uutena alkupään kilometreillä ja kuskin oli huolehdittava siitä että välystä oli aina riittävästi.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 08, 2015, 17:37:25 ip
Joo, mulla myös tuo 1-levyinen vaihdettiin Moto Italiassa mukisematta 2-levyiseksi, ei vielä luistanut mutta ei saanut säädettyä kahvaan välystä.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 08, 2015, 20:13:36 ip
Olisiko tässä RAM kytkimen paikka. Eikös se kuitenkin jää edullisemmaksi?
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 08, 2015, 21:37:59 ip
Nyt rahatilanne se että uusi "paranneltu" kytkinlevy tulee ensiviikolla. Ja jos ahdin nostaa vääntöä niin paljon että ei vaan kytkin kestä niin sitten on säästettävä rahaa.
Turha tuo yhden levyn kanssa pelleillä sitten sen jälkeen.

Tuota RAM kytkintä yritin tutkailla ja ottaa selvää asiasta. Vissiin ihan pätevä osa. Katsotaan nyt mitä tuolla 125€:lla saa aikaiseksi. Joutuu varmaan vähän soveltamaan :)

Kuva linkit nykyisestä osina:

https://lh5.googleusercontent.com/-fIyzkzSsWRU/VPynJoZbuVI/AAAAAAAAADg/sc2U-mmbVjI/w715-h953-no/IMG_5256.JPG (https://lh5.googleusercontent.com/-fIyzkzSsWRU/VPynJoZbuVI/AAAAAAAAADg/sc2U-mmbVjI/w715-h953-no/IMG_5256.JPG)

https://lh6.googleusercontent.com/-3cBTzOO_HPQ/VPynH2Pfn7I/AAAAAAAAADQ/WnUtp7isjOU/w715-h953-no/IMG_5257.JPG (https://lh6.googleusercontent.com/-3cBTzOO_HPQ/VPynH2Pfn7I/AAAAAAAAADQ/WnUtp7isjOU/w715-h953-no/IMG_5257.JPG)

https://lh4.googleusercontent.com/-vlTBr0X8en4/VPynKvwGbqI/AAAAAAAAADs/msXi2tonBRg/w1271-h953-no/IMG_5258.JPG (https://lh4.googleusercontent.com/-vlTBr0X8en4/VPynKvwGbqI/AAAAAAAAADs/msXi2tonBRg/w1271-h953-no/IMG_5258.JPG)

https://lh6.googleusercontent.com/-UZ7srxx-INM/VPynLHneEPI/AAAAAAAAADw/5fVhXogkv6Q/w715-h953-no/IMG_5259.JPG (https://lh6.googleusercontent.com/-UZ7srxx-INM/VPynLHneEPI/AAAAAAAAADw/5fVhXogkv6Q/w715-h953-no/IMG_5259.JPG)

Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 12, 2015, 22:01:41 ip
Sattui silmään V11lemans.com foorumilta:

"Posted 22 August 2006: The warranty-takeoff single-plate clutches from a Cali can be easily lightened to Sport or RAM weight. When fitted with the right plate, they work great, and they're made of goo, old reliable steel.  I'm building a hot-rod Tonti LeMans with a Sport 1100i engine in it, and that's the clutch I'm gonna fit it with. My Eldo already has one, since September of last year.  //  I have salvaged three of those flywheel/clutch systems sor far. They totally transformed my Eldo and 850T."

Tästä en ole kuullut aiemmin; ymmärrän tuon niin että kun RAM -kytkinpakettiin kuuluu kevyt "Ergal" -alumiininen vauhtipyörä jonka kestosta ei ole takeita pidemmässä käytössä, Calin 1-levyisessä tehdaskytkimessä onkin teräksinen vauhtipyörä => voi keventää => kestävä kevyt vauhtipyörä. Kun laittaa tähän kestävän kytkinlevyn, paketti on toimiva?
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 12, 2015, 23:19:23 ip
Ainut ongelma on se että jos haluaa vääntävää ja sitkeää pyörää niin vauhtipyörän kevennys ei ole suositeltavaa. Juurikin raskaan takia Calissa on mahtava alavääntö ja tekee ajamisesta miellyttävää niin yksi kuin kaksi päällä. Ajattelin toki jos sitä vähän keventäisi mutta pysyn kuitenkin teräksisessä, sen teettäminen ei ole hankalaa eikä vissiin kovinkaan kallis ja tasapainotuksen pystyn tekemään itse työnpuolesta. Niin pätevä sorvari että tasapainotukset ovat olleet vain tarkistuksia 500 heppaisiin BMW autojen vauhtipyöriin.

Katsotaan nyt, osat on tilattu. Tarvittaessa vahvistan kytkimen jousivoimaa.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 13, 2015, 06:15:12 ap
Vauhtipyörän painolla ei ole mitään tekemistä väännön kanssa.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 13, 2015, 09:25:38 ap
En varsinaisesti tarkoittanut vääntöä sen merkityksestä, vaan tarkoitin sitä sitkeyttä, joka tulee pyörivistä massoista.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 13, 2015, 09:28:11 ap
Eli pyörivän massan hitausmomenttia, joka auttaa liikkeellelähdössä  :P
Jeps. Omaani kelpuuttaisin kevyemmän vauhtipyörän, tästähän oli jokin aika sitten toisessa ketjussa puhekin. Se voi tuo kompura kompensoida sen massan tarvetta sun tapauksessa.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 13, 2015, 09:36:04 ap
Mikäs pyörä sulla on? Tossa nyt ois mahdollista ottaa piirustukset ja tehdä semmonen jos kiinnostusta on, tasapainoitettuna tietenkin. Ainakin selvittää hinta vauhtipyörälle.
Otsikko: Vs: California Stonen yksilevyinen kytkin
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 13, 2015, 09:40:59 ap
"Sama" kun sulla, eli Jackal. Laita ihmeessä kaikki mitat! Laita vaikka mulle sähköpostiin mittailut, saat osoitteen yyveenä.