Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Desmont - Maaliskuu 03, 2015, 23:47:21 ip
-
Nyt jos pään selvittämiseksi vähän raapustelisi tänne aiheesta.
Eli ajatus ahtimesta lähti siitä kun tiputin tankin purku vaiheessa bensapumpun lattialle, älkääkä kysykö miten se tapahtui. Bensapumpun muovinen letkun kiinnike hajosi, joten päätin ulkoistaa koko polttoainejärjestelmä tankin sisältä pois. Siinä samassa tuli sitten vaihdettua tankkia ja loksua että kaikki oli ylipäätänsä mahdollista. Olen Motomatin sivuilta ahtanut pään täyteen tietoa, osa tekstistä on aivan hepreaa, mutta kaippa siinä sitten samalla oppiikin jotain.
Polttoainepumppu järjestelmä asennus meni ihan näpsäkästi ja polttoaineen tuotto on nyt 6-8 baarin luokkaa maksimissaan jonka rajoitin regulaattorilla 3 baariin. Tietääkseni linjapaineet ovat suurinpiirtein sitä luokkaa. Mopo toimi hienosti ja Guzzidiagnoosi ohjelmaa pääsin jopa vähän kokeilemaan. Tosin Linux x32 järjestelmä ei tukenut sitä ohjelmaa, joten jouduin käyttämään emulaattoria sitä varten. Tällä hetkellä koneessa on Linux ja Windows (hiekkalaatikossa), joten järjestelmä on kaikista vakain. Sen jälkeen se lähtikin lapasesta.
Tuli hommattua ahdin ja pyörän totaalinen purkaminen suunnittelun jälkeen alkaa lauantaina. Tällä viikolla toivottavasti 65mm läppärunko ja siihen jostain sopiva TPS löytyisi hyllystä niin olisi mahtavata.
Eli siis ahdin tuli hommattua M24 Eatoni. Vähän raapaisin ahtimen kyljestä soiroa pois niin mahtui kivasti. Suunnitelmat valmiit ja toteutusta vaille. Ahtimen veto tulee koneen päästä. Ilmanputsari->Läppäkotelo->Ahdin->Painekotelo, ylipaineventtiilillä(Bybass, Dumppi)->Suuttimet. Läppäkotelon sijainti olisi vissiin parempi siellä missä suuttimetkin painekotelon jälkeen, mutta haluan päästä eroon läppävivustosta, yksinkertaisuus on kaunista. Ulkonäkö siinä muuttuu samalla, en nyt tiedä vielä mikä on lopputulos.
Mutta kaikki menee piiloon. Akku siirretään alas ja rosteriputket X-liitoksella, italialaisella tyylillä hitsattuna. Onko kukaan kokeillut litium akkuja? Ajattelin ottaa testiin kun vanha ei mahdu paikalle. Täytyy vielä tutkia missä riittää virta tuohon kapistukseen, sekin pitää suojata putkiston lämmöltä.
Tämän päivän probleema olikin mistä fiksu TPS ja mitkä liitokset? Yritin etsiä vastaavaa mikä nyt on Stonessa, harrikan varaosista mutta en löytänyt tänään. Huomenna uusilla silmillä ja komeemmalla päällä. Jos saisin kytkettyä samalla liittimellä niin ei tarvitsisi liittimiin koskea. Kytkemisestä en tiedä sitten mitään ja sähköasioissa olen vieläkin surkeempi, voltit ja hypyt menee aivan sekaisin.
Bilteman ylipaineventtiili oli ruma ja iso, eikä purettava. Täytyy etsiä parempi jostain ettei ahdot nouse liikaa. Taisi olla race.fi sivusto joka tarjosi edullisesti ja läheltä.
Eilisen saldo suuttimista ja ruiskuista. IW 031 270 cc/min 3(bar) 17,3 ohm, eli toivotaan niiden riittävän tai sitten mennään suutinkauppaan.
Kytkin todnäk paskana, kaverilla uusi levy, toivottavasti se käy. Tai toivottavasti siellä ei ole mitään vikaa. Järeempi kytkisetti oli aika tyyris.
Vielä pitäisi vääntää tankin päälle mittaritelineeseen ahtopaine, polttoainepaine mittarit. Kierroslukumittari jostain nopeudenlukulaitteenviereen. Ja öljypainemittari sinne jonnekin myös. Öljynlauhdutin tulee eteen ihan vaan varmuuden vuoksi, senkin voisi termostaatilla kytkeä. Onko joku asentanut stoneen öljynlauhdutinta? Mistä fiksuin raapasta linjat. Kaippa ne sieltä löytyvät kun saa koneen irralleen.
Tulee mietittyä aivan liikoja ja suunniteltua turhia, joten päätin kirjoitella tänne jotain ylös. Selvittää päätä kummasti.
Jos saamme tallilla konevasaran kuntoon, alkaa alumiinin vääntäminen. Flyscreen, alaetukate, alatakakate. Tyylisuuntana joku hemmetin bobberiraaceri retrolla madmäx meiningillä... Onhan siinä vielä vähän listan lyöntiä ennen maalausta. Kunhan saisi koneen käyntiin ja säädöt kohdilleen.
Kuvat löytyy---> https://plus.google.com/photos/115630930774287898021/albums/6122780189107062977 (https://plus.google.com/photos/115630930774287898021/albums/6122780189107062977)
-
Hyvä projekti. Mihin päin konetta meinaat asentaa ahtimen? Tuleeko tästä saman tien tehokas viinaan? Vai tarkoitus jatkaa bensalla?
-
Ahtimen paikka laatikon päälle siinä missä normaalisti akku alkaa. Tps löytyi edukkaasti tänään.
-
On aina hauskaa lukea " Pelle Pelottomien " aivoituksia. Kyllä ihan varmasti saat omalla pähkäimiselläsi ja foorumin asiantuntemuksella pelisi soimaan 8)
-
Nyt jos pään selvittämiseksi vähän raapustelisi tänne aiheesta.
Menestystä.
Pistä kuvallinen blogi jonnekin? vaikka blogspot.com?
Kuvauksen perusteella en täysin hahmottanut ihan kaikkea, mutta panin merkille sen että suuttimet on lähellä imuventtiileitä, mikä on hyvä. Paineistettu ilman ja bensiinin seos pyrkii ulos kaikista mahdollisista rakosista, kuten esimerkiksi läppien akseleiden vierestä, ja bensiini ei oikein voitele -> väljistää paikat. Lisäksi, jos TPS on samalla akselilla, sekin saattaa täyttyä bensasta, joka on huono asia.
Millä aiot huolehtia siitä, että polttoaineen syötössä otetaan huomioon ahtopaine? Vakio-ECUhan ei paineista paljoa perusta.
Aiot korvata alkuperäisen ruiskunohjauksen jollain fiksummalla? ... vai pistää alkuperäiselle kaveriksi paineen mukaan toimivan lisäruiskutuksen?
edit: Tiedät varmaankin että Californiaa on ahdettu joskus ennenkin. Pari kuvaa http://koti.kapsi.fi/~jsavola/20070617/ ja tarinaa vikojen etsimisestä vaikkapa http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=854.0
-
Tuosta ekasta viestistä luin, että läppärunko tulee ahtimen imupuolelle, eli ei väljisty käytössä.
-
Suuttimet ja läppä erikseen. Läppä ekana ja ahdin sitten. Tavoitteena saa pyörä tulille ja tehon kasvatus ensi alkuun 10-20%. Olen toki tutustunut muiden projekteihin. Tässä pari päivää sitten kävi mielessä onko tässä mitään järkee, riittääkö rahat. Tarviikos niitten ruiskujen mitään tietää? ;D jos ne vaikka haluis leikkiä kaasaria? No joo miettiny tuotakin... Onneks prätkä paja on vieressä jos loppuu taito.
-
Ei kai niitä suuttimia juuri kiinnosta mikään. Kunhan niissä on enemmän painetta, kuin imukanavassa ahtoja ;D
Tässä rakennelmassa on samalla tavalla (paitsi kaasareilla) tuo kompura. Tuommonen pitkä vetarihan siihen on rakennettava.
Rahan riittäminen on aika suhteellinen käsite, tähän harrastukseen saa menemään kaikki, riittää tai ei.
-
Tavoitteena saa pyörä tulille ja tehon kasvatus ensi alkuun 10-20%.
Omassa projektissa ei aikanaan pohdittu tehoa vaan vääntöä. 120 nyyttonia oli eräässä vaiheessa @ 5500 rpm. Tyhjäkäynnistä eteenpäin oli 100 nyyttonia. Hevosvoimia taidettiin mitata hieman toista sataa ennenkuin vaihdettiin kireämpi välitys ahtimen voimansiirtoon, joten tehoa oli lopulta vielä jonkin matkaa enemmän. Ei vaan ehditty mitata ennenkuin ahdin hajosi ja purin sen pois.
Tässä pari päivää sitten kävi mielessä onko tässä mitään järkee, riittääkö rahat.
Rahoista en sano mitään mutta järjestä voisin jotain sanoa. Taidan olla vaan sen verran kohtelias etten kommentoi kuin omaani. Omassa projektissani ei ollut järjen hiventäkään.
Tarviikos niitten ruiskujen mitään tietää? ;D jos ne vaikka haluis leikkiä kaasaria? No joo miettiny tuotakin... Onneks prätkä paja on vieressä jos loppuu taito.
Onko sinulla mielessä "pakkosyöttö" eli esimerkiksi "aina X % enemmän ilmaa ja bensaa verrattuna vakioon suunnilleen kartan joka ruudulla" ? Joku viisaampi varmaan osaa kommentoida jos haluaa ja osaa :) Minä en tiedä.
Omassani ahtoa (eli päästöventtiiliä paineisella puolella) ohjattiin tarpeen mukaan, eli jos oli läppien jälkeen alipainetta (kaasu kiinni), päästettiin paineet pois (kun sitä ei tarvita). Tästä sitten seurasi että lisäbensaa syötettiin lisää silloin kun oli tarvetta ahtopainetta. Vaan kyllähän tuon voinee tehdä vaikka kuinka monella eri tavalla :)
edit: nyt jos lähtisin tekemään tai teettämään, saattaisin mennä ennemmin niillä linjoilla kuin sinäkin, eli läpät ennen ahdinta.
-
Eli olettamus ja lukeman perusteella guzzin omalla eculla suuttimien aukioloaikoja isommiksi, ja mekaanisesti bensapainetta suuremmaksi.
Vai onko uus ruiskutusboxi suuttimineen pakollinen kestävyyden kannalta?
Vähän huolettaa jo, tuleeko tästä mitään. Eli tarkotus oli guzzi omalla polttoaine ja ecu järjestelmällä ENSI alkuun.
Vääntö itselläkin tavoitteena, ja ehkä tuleva sivuvaunu koiria varten.
-
Maltillisilla paineilla pitäisi riittää just noin.
En tiedä onko Stonessa sitä samaa paineensäädintä, kuin Jackalissa, mutta siinä kuulemma pikkuahdoille riittäisi, kun liittää ulkoilmaa haistelevaan letkunippaan paineen alaisesta tilasta letkun. Lisää bensanpainetta kevyesti.
-
Uusi ulkoinen paineen säädin hommattu ja asennettu sekä testattu. Pitäisi ainakin 6baariin riittää jerkut. Polttoainepumppu ja regulaattori tulivat jo ennen niillä kriteereillä että ei ole väliä onko ahdin vai ei ns. ahdin valmius. Mutta kun se ahdin vaan ilmestyi pyörän viereen. Tallikaveri asentaa suzuki savageen vastaavan ja toivottavasti nähdään se Kaanaankahinoissa. Minä sitä värkkiä joudun ajamaan koska muilla ikää sen verran että parantuminen on hitaampaa ;).
Maltilla tätä yritetään etten toista nuoruus vuosien volvo kohtaloa. Kaksi ilmaista iltaa luvassa jos tämä toimii ennen kesäkuuta. Laajakaista lambdaa pitää ruveta etsimään. Ilmeisesti tuo vakio lambdadabamba ei riitä. Pitää ilmeisesti laittaa kuvia.
Onneksi saksasta saa halpaa kaljaa ja kutsin koneita.
-
Laajakaista lambdaa pitää ruveta etsimään. Ilmeisesti tuo vakio lambdadabamba ei riitä. Pitää ilmeisesti laittaa kuvia.
Onneksi saksasta saa halpaa kaljaa ja kutsin koneita.
Onko siinä koneessa seoksen takaisinkytkentä eli säätääkö ECU lambdan perusteella seosta?
Pitää laittaa kuvia. Täällä kuola valuu.
Kyllä siitä varmaan ihan hieno tulee ;) Ihan vaikkei vaihdakaan isompia ventteitä, avarra kanavia, kairaa kansiin tee tilaa isommille pakoputkille, pistä tuplatulppia ja tietenkin sorvaa männistä laet pois (puristusta reilulla pykälällä alas ettei nakuta). Suht hyvin mun vehkeessä paikat kesti. Siis koneen sisäiset jutut. Ulkoiset härvelit tietty on oma tarinansa, mutta tuskin tarvii Saksaan lähteä konekaupoille, jos et mitään hirmuisen tyhmää tee :)
-
Joo eu tälle kesälle kaikkea ettei tarvii hommata uutta pyörää. Siis onhan tuossa oma lambda H-putkessa. Se H-putki jää pois ja tilalle x putki. Johon guzzi oma lambda kiinni. Koneistukset ja sorvaukset ei oo ongelma kun sellainen löytyy talliporukasta. Tässä nyt on mielikuvitus rajana ja tietty raha jota ei oo ikinä sopivasti. Vai että kuvia... no kahtotaan.
-
Go Tatu Go.. ;)!!!!!
Meitzikin alkaa oleen fiiliksissä....
Tzemiä isolla kädellä.....!!
T.Isä-Masa
-
(https://lh3.googleusercontent.com/YDi6ArRMCw6vBXJriTZ-Ul5PgxuL32jyhjpf8SS1Mw=w288-h215-p-no) (https://lh3.googleusercontent.com/DRZdlwFAeGzqNV00UhBRc0OyASXaFOgqukPgQTxasw=w162-h215-p-no) (https://lh3.googleusercontent.com/sX5GYDkK35J31E9Wh3HaY6ak6PY9a133nGCXQm2wCA=w276-h207-p-no)
Kyllä me Masa se sinun sportti ahdetaan, ainakin joku niistä vekottimista? ;)
-
Nonni! Kaasuläppä löytyikin naapuritallista, Nissan Skylinestä. Ostin samaan settiin suuttimet jos ne vaikka kävis tuohon projektiin. Nissan skylinen suuttimen koko 370cc ja ne pyörittävät 2,5l myllyä. Täytyy oomit tarkastaa ja muu soveltuvuus. Oomit oli jotain 15.
TPS Hotbikestä P4FC.
Kytkinlevy on joskus ollut jotain race palikkaa mutta edellinen omistaja laahannut kytkimen paskaksi kun ei ollut vapaa välystä. Eli uutta kytkinlevä ja voi olla koko asetelma. Katsotaan pystyykö sorvari pelastaa. Kardaanissa hirveet pykälät. Katotaan vielä onko niissä välystä, jaksanko vaihtaa ristikot. Vauhtipyörä olikin tasapainotettu mikä mietitytti. Pitäiskö ottaa vauhtipyörästä vähän lastua pois? Noh kahtotaan nyt. Pyöränlaakerit aivan paskana.
Mitä tarkoittaa perässä merkintä Basso. Hauska sana pitää selvittää mitä se meinaa. Sen verran vieläkin huono olo eilisestä koneen purku vaiheesta, että ei muista miten se pyörä purettiin mutta nyt se on palasina. ;D
https://www.injectorrx.com/weber-fuel-injectors/ (https://www.injectorrx.com/weber-fuel-injectors/) <---Suuttimista
Eli nyt on 65mm kaasuläppä 370cc suuttimilla.
-
... eilisestä koneen purku vaiheesta, että ei muista miten se pyörä purettiin mutta nyt se on palasina. ;D
Tekemisen meininkiä... :D Hyvän näköinen projekti.
-
basso-bassa, =matala, alhainen. Italian kielessä adjektiivi taipuu pääsanan mukaan.
Substantiivi basso=alapuoli
-
Niinpä ja se lähes kaikkia kauhistuttava mezzosopraano oopperassa ei suinkaan äänellään särje kristallilaseja. Kannattaa vaikkapa I/MG-aatteen vuoksi joskus käydä käydä kuuntelemassa
-
Basso tarkistin... lukee siellä ilmeisesti se välityskin, en vaan muistanut ottaa ylös. Kaikkee hienoa uusittavaa tulikin, pyöränlaakereista alkaen. Jos ensiviikolla kone kasassa ja ahdinta paikalleen. Siinä samassa takaloksun hitsausta, tankin polttoainelinjojen vedot yms. perus kauraa. Kytkin arveluttaa mutta hyvä siitä tulee. Tehdään ilmeisesti uudet kaulat rosterista, ei tarvii alumiinisia tuhota. Tarkistelinkin varaosien hintaa niin kyllä on saatu imupuolelle hintaa, huhhu! Asentotunnistin 700e, suuttimet 700e/kpl, läpät varmaankin 200e/kpl ja muut palat. Katsotaan jos noin 10 euron suuttimet ja muutamankympin kaasuläppä ajaa asian.
Öljyn lauhduttimelle löytyikin paikat kun aukaisi öljypohjan. 2 viikon päästä ollaankin toivottavasti osia lyömässä nippuun... ellei tule takapakkia hirveästi.
-
Tarkistelinkin varaosien hintaa niin kyllä on saatu imupuolelle hintaa, huhhu! Asentotunnistin 700e, suuttimet 700e/kpl, läpät varmaankin 200e/kpl ja muut palat. Katsotaan jos noin 10 euron suuttimet ja muutamankympin kaasuläppä ajaa asian.
Öljyn lauhduttimelle löytyikin paikat kun aukaisi öljypohjan. 2 viikon päästä ollaankin toivottavasti osia lyömässä nippuun... ellei tule takapakkia hirveästi.
Herran tähden!
Kerran olen joutunut uusimaan läppärungot, kun kuluivat välijksi. Reboot Guzzi spares Ranskasta diilasi käytetyt palikat järkihintaan. Samasta paikasta olen shopannut kaikenlaista muutakin.
Öljyn lauhduttimelle löytyikin paikat kun aukaisi öljypohjan. 2 viikon päästä ollaankin toivottavasti osia lyömässä nippuun... ellei tule takapakkia hirveästi
Heh, minullakin on Jackalissa öljynjäähdytin, jostain muusta guzzimallista. Juuri ahdinhommia varten sen ostin. Siellä se on tallilla hyllyssä vieläkin. Ei sille tainnut olla tarvetta. Nyt voisi harkita sen laittamista kun tuo vaunun vetäminen on varmasti niin raskasta puuhaa että siinä tulee moottorille muuten hiki.
-
No nyt on isommat suuttimet kiinni ihan adapterilla :) eikä rosvoliittimillä. Vielä odotetaan saksan maalta kytkinlevyä ja muita hilppeitä.
Onkos nuo jäähdyttimet mahdollisesti kaupan? Tarvitsisin sellaisen tai sitten käyn kysymässä MP-PitStopista jolla on kiva valikoima kaikkea purkuosaa eri pyöristä.
Niin ja semmonen visio tuli mieleen että mitenkäs noi venttiilikopat saisi tehtyä läpinäkyvästä materiaalista. Onko kukaan miettinyt asiaa? Mulla on vielä selvitys vaiheessa kun en oo ehtinyt soittaa eräälle henkilölle kuka kuulema tietää. Olis aika mageet kun ajossa ne näkyis mutta paikallaan seisseenä kannet häviäisivät näkyvistä.
-
Tollanen Ducatin koppa näkyi kerran Italomeetingissä .
-
Ei kai siitä Calissa kauaa hyötyä olisi, koppa olisi aika pian huohotusliman värjäämä. Ei näkisi kovin kauaa läpi..
-
Ei kai siitä Calissa kauaa hyötyä olisi, koppa olisi aika pian huohotusliman värjäämä. Ei näkisi kovin kauaa läpi..
Joo, luojan kiitos ettei kopista näe läpi :D
-
Ei kai siitä Calissa kauaa hyötyä olisi, koppa olisi aika pian huohotusliman värjäämä. Ei näkisi kovin kauaa läpi..
Joo, luojan kiitos ettei kopista näe läpi :D
Saksassa näin kerran sellaisen 1100-sportin, missä oli tuommoinen ikkuna keinuvivun kohdalla. En kyllä ymmärrä, mikä pointti siinä on. Kyllä sen huomaa vähän tyhmempikin, jos lakkaa keinuvipu liikkumasta...
Joku on joskus sanonut ja ilmeisesti piruuttaan, että kuningas-akseli Ducateissa on tuommoinen ikkuna kätevä, että näkee vieläkö öljy nousee ylös asti.
-
Nonni. Pientä hiljaiseloa pyörän kanssa. Osien hommaamista ja takapakkeja tullut. Nyt on kiinni Kubotan vaihtovirtalaturi ja ahdin kiinni. Odottelen hammaspyöriä ja tukilaakereiden asentamista ja kaikkea semmoista pientä.
Täytyy pistää kuvia kun ehtii. Tässä on vaan ollut kaikkee pientä säätämistä, toivottavasti tämän kuun lopussa nipussa pyörä ja testi ajoille. Viimeistely taitaa jäädä ensi talveen. Katsotaan ehtiikö maalaukseen ollenkaan tänä vuonna. Mittaritkin pitäisi vielä asentaa, en tiedä vaan mitkä ja mihin ja miten... Mutta Mad Maxin uus pätkä antoi lisäpotkua siihen että mekaaniset osat pitää näkyä. Grison tyylinen putkisto Hookkerin säädettävällä pöntöllä.
Joutuipa vielä treenaa tigin käyttöä... Hermot riekaleina ja kiinostus nolla, tosin kaverin Mille ärrää kun lainaa sillon tällöin, unohtuu murheet. Aika räväkkä meinaan!
-
Mille ärrää kun lainaa
R -ei siis Guzzin Mille vaan Aprilian... Kaupallisesti kehutut V2 -ajan kampiakselitehot tehdaskunnossa BHP:128 [vanha Mille], 147 [RSV1000R Edwards], 132BHP [RSV1000R], 138 [viimeiset Factory -versiot]. Toinen juttu on sitten mitä moottoreista on muin keinoin otettu ulos.
Jenkit ovat käyttäneet Guzzeissa "Speedhut" -tuotteita, saksalaiset Motogadget:ia.
http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=19038 (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=19038)