Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Immu65 - Maaliskuu 03, 2015, 15:29:32 ip

Otsikko: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Immu65 - Maaliskuu 03, 2015, 15:29:32 ip
Ajon siis syksyllä tankin senverran tyhjäksi, että pa Varoitusvalo syttyi,niin kuin pitääkin. Tankki oli siis melko tyhjä talven. Toissapäivänä tankkasin tankin yli puolilleen koska ajokausi on toivottavasti jo kohta ovella. Mutta mitä ihmettä, pa-Varoitusvalo ei sammunutkaan. Osaisiko joku valaista mahdollista vikalähdettä? Vaihdoin kyllä talvella kaikki varoitusvalot ledeihin, olisiko siinä käynyt joku käpy, vaikka valohan siis palaa. Minkähänlainen sielunelämä on tankissa olevalla anturilla? Näitä neuvoja vailla on California Ev -03 touring kuski joka ei vielä ole irrottanut tankkia.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 03, 2015, 15:57:07 ip
tankissa on NTC-vastus, jonka vastus muuttuu sitä mukaa, miten paljon soppaa on tankissa. Mennee niin päin, että kun tankissa on enemmän ainetta, vastuksen resistanssi on isompi, kuin tyhjänä. Tuon toiminnan voinee mitata. Mittaus tankki tyhjänä ja täytenä, muuttuuko arvo.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 03, 2015, 16:17:29 ip
En tiedä minkälainen anturi kyseessä, mutta seuraavaa on osunut omalle kohdalle:
-anturi ollut talven kuivilla, hapettunut/juuttunut ja sähkö kulkee omia polkujaan.
-tehty jotain remonttia.
-peltitankissa ollut vesi on tehnyt tankkiin talven aikana pariston, uusi yllättävä
 virtalähde sekoittaa valon toiminnan.
-anturi on rikki.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Maaliskuu 03, 2015, 16:46:52 ip
Moi!
Minulla oli bensansuodatin päässyt irti ja sen metallinen kuori teki oikosulun anturin johdotukseen.
Johdotuksen liitokset olivat huonosti eristetyt.
Anturin sijaitsee bensapumpun ja suodattimen kera tankin sisällä.
Samalla kannattaa korjata mahdollisesti huonot letkuliitokset, kun kerran irrottaa koko hässäkän!
T. Kimmo
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 03, 2015, 16:50:08 ip
Vaihda se ledi takaisin hehkulamppuun. Toiminta perustuu siihen, että hehkulampun läpi kulkeva pieni virta lämmittää
vastusta ja sitten kun vastus ei ole bensan sisällä, lämpiää vielä lisää, virta kasvaa ja lamppu rupeaa palamaan kirkkaammin.
Ei toimi ledillä tai vaatisi ainakin jotain säätöä, rinnakkaisvastuksen tms.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 03, 2015, 17:19:41 ip
kannattaa myös tarkistaa LED- polttimon napaisuus +/- oikein päin.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 03, 2015, 17:29:41 ip
Napaisuus on varmaan oikein kun palaa, mutta se ei muuta sitä
tosiseikkaa, että led ei sovi tuohon.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: NorgeGTL - Maaliskuu 03, 2015, 17:38:45 ip
Quota teki taas sen, että anturi ei sytyttänyt valoa vaan pysyi pimeänä ja bensa loppui kesjkelle lumista korpea. Tosin hallitusti ja varapöntöistä lisää tavaraa ja taas mentiin. Kotona irroitin anturin ja sen koho tms. oli hieman jumissa eikä laskeutunut pensan mukana. Puhdistin ja kai se sitten taas toimii. Viime kesänä vaihdoin uuden kun vanha oli pimennyt kokonaan. Ohessa kuva, jossa koho näyttää olevan poikki...

http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/30103030.jpg
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Thunder Man - Maaliskuu 03, 2015, 18:47:58 ip
Olisko niin juntti vastaus mahdollista, että tuota voi arvioida 100varmasti vasta kun tankki on täynnä ja molemmissa tankin lohkoissa taatusti saman verran evästä. Itsellä tuo pelannut, mutta jännä havainto se, että kun tankkaan täyteen, varoitusvalo saattaa vilkahdella muutaman kerran muutaman kilsan matkalla huoltiksen jälkeen. Sitten pelaa loogisesti.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Immu65 - Maaliskuu 03, 2015, 19:03:00 ip
Vaikuttaisi vahvasti siltä, että kyse on led polttimon sopimattomuudesta ko. tehtävään. Vaihdoin ledin napaisuuden eikä palanut enään. Vaihdoin hehkulamppuun eikä palanut silläkään vaikka kääntelin napaisuutta. Lopullinen totuus varmaankin paljastuu kun ajelen tankkia tyhjemmäksi. Vaikuttaisi sääprofeettojen mukaan siltä, että otan savut ihan tien päällä ensi viikolla. Täällä suodenniemellä jo harjasivat tänään teitä, vaikka nyt kyllä sataakin räntää. Kiitos neuvoista, on tää voorumi kyllä hyvä.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 03, 2015, 19:19:27 ip
Laite on varmaan ihan kunnossa. Eihän sen hehkulampun kuulukaan palaa,
jos tankki on puolillaan.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 04, 2015, 07:16:09 ap
Eikös tuo anturi toimi siten, että mitä vähemmän bensaa, sitä kylmempi se vastus on. Ja mitä kylmempi se on, niin sitä paremmin se johtaa sähköä. Ja mitä paremmin se johtaa, sen kirkkaampi on valo. Kyseessähän ei ole ns. uimurianturi.
Minulla on kaikki merkkivalot ledejä ja hyvin pelittävät.
Hehkulampulla ei ole väliä "napaisuudella", mutta led ei johda kuin toiseen suuntaan. Ts. se napaisuudella on väliä. Anturi itsessään ei tiedä minkälainen lamppu siellä on. Se vaan johtelee sähköä tai sitten ei johda...

Jos jossain ( anturiliitin ) on kosteuden aiheuttama pieni sähkövuoto, niin valohan hehkuu. Pyörät, joissa ei pumppujuttu ole tankissa, anturi on helppo irrottaa ja tarkistaa mm. johtoliitos. 
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 04, 2015, 08:19:22 ap
Eikös tuo NTC-vastus toimi niin, että se bensa jäähdyttää sitä? Ja sen mukaan loimottaa enemmän ja vähemmän.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Immu65 - Maaliskuu 04, 2015, 20:52:23 ip
Asia kiinnosti niin paljon että kokeilin. Imin tankista bensaa pois kun hehkulamppu oli kytkettynä. Polttoaineen vähennyttyä riittävästi, alkoi lappu hiljalleen palaa. Tarpeeksi tyhjennyttyään valo paloi kirkkaasti. Tällöin vaihdoin polttimon lediksi, ja kävi samoin kuin tankin ollessa lähes täysi, eli ledi kyllä paloi mutta napaisuuden vaihdon jälkeen sammui. Sitä en ymmärrä että miksi led sitten palaa esim mittarivalona oli napaisuus kuinka päin vaan. Eikä siinä vielä kaikki, laitoin hehkulampun takaisin kiinni ja aloin täyttää tankkia, riittävästi kun kaatoi ,valo sammui, niinkuin pitikin. Mutta kun kytkin ledin se käyttäytyi kuten aikaisemminkin, eli toisinpäin paloi mutta toisinpäin ei.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 04, 2015, 21:03:47 ip
Ledi ei vaan sovellu tuohon käyttöön. Se bensa-anturin lämmitysvirta otetaan koko ajan lampun kautta.
Hehkulamppua se virta ei saa palamaan silloin kun bensaa on riittävästi eli bensa jäähdyttää sitä anturia.
Tuo lämmitysvirta vaan on niin suuri, että se saa ledin aina palamaan.
Se, että ledi palaa vain toisin päin ollessaan on taas eri juttu ja aivan normaalia. Sitä ei kannata nyt
sotkea tähän asiaan.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 04, 2015, 22:29:53 ip
Se ledi toimii kuten diodi. Joskus sanottiin valodiodiksi, siksi napaisuudella on merkitystä.
Hienostuneemmat ledipolttimot mihin on laitettu enemmän elektroniikkaa,
eivät piittaa napaisuudesta.
 Kuluttaa virtaa liian vähän toimiakseen tuollaisen "tyhmän" anturin kanssa.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 05, 2015, 09:43:46 ap
>> Ledi ei vaan sovellu tuohon käyttöön. <<

Tuota...minulla on - kuten kerroin - kaikki merkkivalot ledejä. Ja hyvin toimivat. Myös bensavalona.
Ilmeisesti en sitten osaa käyttää ledejä oikein, kun toimivat vaikka ei pitäisi... :P  ???
Ostin niitä joskus Motonetistä. Ne olivat alkuperäiseen kantaan sopivia, etuvastuksella varustettuja. Menivät ns. heittämällä paikalleen ( lue: pe*kuleellisellä ähräämisellä nakkisormilla... ). Napaisuus on tietenkin oltava oikein päin. Asentaessani niitä merkkiledejä, napaisuuden tarkistaminen on helppoa: Led paikalleen ja ao. toiminta ( vapaavaihde ) päälle. Jos palaa = ok, jos ei = käännä toisinpäin. Ei käy järjen päälle.

Led on kuin takaiskuventtiili: Päästää läpi vain toiseen suuntaan. Siis plus => miinussuuntaan. Piirrosmerkissä ohut poikkiviiva on miinuspuoli.
Led toimii vain tasasähköpiireissä ja tarvitsee aina etuvastuksen rajoittamaan virtaa. Ilman vastusta led tuhoutuu per heti. On huomattava, että kaupoissa on periaatteessa myytävänä SEKÄ irtokomponentteina, ETTÄ moduuleina. Noissa moduleissa on sisällä ao. etuvastus ja modulissa on merkintä käyttöjännitteestä, vaikkapa 12VDC. Se siis sopii pyöriin. Kokonaan toinen asia on suurteholedit, jotka tarvitsevat erillisiä elektroniikkayksikköjä, niistä ei sen enempää.

Jos näpräät itse etuvastuksen, niin Insinööri OHM joskus teki hyvän laskukaavan. Ja tarvittava virtamäärä löytyy ko. komponentin datalehdestä / myyjältä / valmistajan sivuilta ( tai VeHa -menetelmällä 30mA ).

Kuvassa on periaatepiirros kytkennästä ja esimerkki itse liitetystä etuvastuksesta.


Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 05, 2015, 11:14:27 ap
Jos sinulla ledi toimii, niin lienee kyse yhdestä seuraavista:

1. Anturin lämmitysvirta ei tulekaan lampun kautta vaan anturi on kytketty ECUun
ja ECU ohjaa sitten erikseen lamppua. Selviää varmaan kytkennästä.
2. Käyttämissäsi ledeissä on sisäänrakennettuna rinnakkaisvastus, jotta ne vastaisivat ominaisuuksiltaan
paremmin hehkulamppuja.
3. Sinulla onkin uimurianturi, jossa ei ole lämmitystä.

Rinnakkaisvastuksettoman ledin voi kyllä itse tuunata, mutta alkuperäinen kysyjä ei ehkä ollut valmis tähän.

Ledeillä on muuten semmoinen ominaisuus, että ne kestävät huonosti vastakkaissuuntaista jännitettä.
Jopa 5V voi käräyttää sen. Joissakin voi olla ylimääräinen diodi estämässä ylijännitteen, mutta ei varmaan
kaikissa. Niinpä jos ledi kärähtää käsittämättömästi kokeiluissa, yksi syy voi olla tämä.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 05, 2015, 14:16:43 ip
Mulla on Cali 2008, jossa surullisen kuuluisa pumppuhäkkyrä tankissa sisältäen sen anturivastuksen... :-\
Epäilen käytössä olevan kohta 2. Siis valmistaja on älynnyt, että ko.modulia käytetään hehkupolttimoa korvaavana ja on sen mukaisesti varmistanut toiminnan sivuvastuksella. En ole purkanut ao. ledmodulia.

Hyvä, että tämäkin tuli esille. Jos korvaa suuntavilkkujen polttimot ledeillä, niin vilkkurelehän ei toimi. Rele toimii siten, että vilkkupolttimoiden virta lämmittää releen kieltä, joka taipuu katkaisten virran, josta johtuen jäähtyy ja kytkee virran, joka lämmittää... Ledien kanssa virta ei sitten riitä.
On joko asennettava erillinen kuormitusvastus tai - parempi konsti - vaihtaa rele elektroniseksi. Se räpsyttää on sitten ledi tai polttimo tai kokonaan ilman. En tosin ymmärrä miksi on toimiva systeemi rakennettava uudestaan. Koskaan vielä ei ole pyörässä vilkkupolttimo mennyt rikki.
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: NorgeGTL - Maaliskuu 05, 2015, 15:00:56 ip
Jos korvaa suuntavilkkujen polttimot ledeillä, niin vilkkurelehän ei toimi. Rele toimii siten, että vilkkupolttimoiden virta lämmittää releen kieltä, joka taipuu katkaisten virran, josta johtuen jäähtyy ja kytkee virran, joka lämmittää... Ledien kanssa virta ei sitten riitä.
On joko asennettava erillinen kuormitusvastus tai - parempi konsti - vaihtaa rele elektroniseksi. Se räpsyttää on sitten ledi tai polttimo tai kokonaan ilman. En tosin ymmärrä miksi on toimiva systeemi rakennettava uudestaan. Koskaan vielä ei ole pyörässä vilkkupolttimo mennyt rikki.
[/quote]

Tai sitten laittaa oikeasti watittoman releen eli vanhan japanialaisauton relee, joka ei ymmärrä mitää vastuksista vaan nakuttaa tasaisen varmasti. Lukuisissa pikkuvilkuissa olen tuota käyttänyt. Stelvioon pitää laittaa etuvastukset peilivilkuille kun en ole ainakaan vielä löytänyt vilkkurelettä jos siinä sellaista perinteistä onkaan. Eikä olekaan. Sinne instrumenttipaneeliin menee piuhat...
Otsikko: Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 05, 2015, 15:07:58 ip
Mulla toimii led-polttimot suuntavilkkujen merkkivaloissa, vaihdoin siksi että näkyvät paremmin, kun tuppaavat vilkut jäämään päälle .