Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: rimpjar - Maaliskuu 01, 2015, 15:40:38 ip
-
Niin mistä lähetään hakemaan vikaa kun etujarrun kahva ei palaudu kunnolla ja jättää mikrokytkimen kantamaan että jarruvalot räppii koko
ajan. Muutenkin kun jarrukahvan päästää ylös niin se on hervoton, löysä ja kaikkea muuta siltä väliltä, jarrut ei lepää päällä ja jopa pyörä pysähtyy. :(
-
Ehdottaisin kahvamekanismin purkamista ja puhdistamista. Jos se ei auta niin vikaa voi etsiä kahvasylinteristä. Harvinaisempana vikana voi mainita että säiliössä oleva jarruneste on sakkautunutta ja tukkii sen pienen reiän mistä neste pääsee sylinteriin. Kahvasylinterin jousen pitäisi jaksaa työntää kahva etuasentoonsa.
Jos se ei sitä tee niin on otettava mäntä ulos ja katsoa mikä on syynä. Silloin on syytä vaihtaa myös männäntiivisteet. Niitä saa korjaussarjana. Tietenkin uudet nesteet koko linjaan.
Katso korjaamokirjasta ohjeet ja räjäytyskuvat osaluettelosta. Korjaussarja ei kauhesti maksa.
Lisään vielä että älä hukkaa pikkuosia jotka alkavat irtoilla kun kahvan irrotat akselistaan.
-
Joo selvis se palautin jousi oli ruostunut poikki ja niitä ei taida saada erikseen. :(
-
jousi oli ruostunut poikki
Taas kerran painottaisin kuinka tärkeää on jarrunesteen vaihto säännöllisesti.
Jos nesteet olisi vaihdettu huolto-ohjeiden mukaan niin moista vikaa ei olisi ikinä tullut.
Toki joskus kumiosat olisi joutunut uusimaan muutoinkin.
Vesi jarrunesteessä on liki sama asia kuin ilma jarrunesteessä. Normiaajossa vesipitoisesta jarrunesteestä ei välttämättä havitse mitään ulospäin mutta kun jarruneste lämpenee alkaa siinä oleva vesi höyrystyä ja jarruteho menetetään kokonaan tai ainakin osittain. Lisäksi vesi syövyttää metalleja. Myös alumiinia.
Jarrunesteiden vaihto ei ole mitenkään hankalaa ei-ABS-pyörissä. ABS-pyörien jarrunesteen vaihto on syytä jättää merkkihuollon vastuulle.
Itse olen ahkera jarrunesteiden vaihtaja niin autoon kuin moottoripyöriinikin. Yhdestä vaihdosta olen jutunkin kirjoittanut: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-integraalijarrun.html
-
Niin no taisin ilmaista väärin sylinterin sisällä oleva jousi oli priima mutta siinä lukkorenkaan ulkopuolella oleva kartio mallinen työntöjousi oli poikki siinä kumihatun alla. Ja samalla lukkorengas oli ruostunut niin jumiin että vain palasina pois sylinterin yläpäässä oli hiukka ruostetta, elikkä lopputulos oli että Stein-Dinze lähettää uuden sopivaa korvausta vastaan. ;)
-
Sattuuhan näitä. Olisko joku pessyt vähän tomerammilla liuottimilla joskus voiteluaineet pois. Tai pessyt painepesurilla.
Omassa mopossa muuten on se sylinterin suojakumi jo nyt aivan riekaleina, ja suorastaan pyytää vettä sisäänsä. Ihme juttu, kun remontoin tuon pari kesää sitten Yamahan liikkeestä (Yamahan sylkkä mulla Guzzissa) ostamallani korjaussarjalla. Täytynee kollata uudet romut jostain muualta.
-
Ja samalla lukkorengas oli ruostunut niin jumiin että vain palasina pois sylinterin yläpäässä oli hiukka ruostetta
Nytpä tulee sitten enemmänkin kuntoon kuin vika edellytti ja saman tien ne uudet nesteet. Saman tien puhdistat jarrusatulatkin tarkistat liikkuvatko kaikki männät herkästi.