Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Thunder Man - Helmikuu 25, 2015, 14:03:27 ip
-
Niin siitä lohkon päältä 2-osaisella banjoliittimellä lähtevät punosletkut - vissiin yläkerran voitelun takaamiseksiko ne on? Toinen oli hillitysti vuotanut, joten irrotin vermeet. Ne näkyy menevän uusiksi. Eikö ne halutessaan voi korvata kumiletkulla, "polttoaine- ja öljyletkulla" ja tehdä liitokset vaikka Biltemanin puristettavilla liittimillä?? Jos ei satu kerkeemään johonkin hydrauliputkaan puristusliitoksia vonkumaan. Vai pitääkö olla teräspunosletku puristusliitoksin?
T.M.
-
Lohkon etuosan keskeltä lähtevät letkut ovat venttiilikoneiston painevoiteluletkut. Muut letkut ovat huohotusta varten.
Itsellä oli sama remontti: http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-california3.html
Otat alkuperäiset letkut mukaasi sellaisenaan ja pyydät hydrauliletkuliikkeen tekemään samanlaiset tilalle. Tulee kerralla oikean mittaiset eikä maksa paljoa. Vanhat liittimet käyvät sellaisenaan. Muista pyytää liitosten alle alumiini- tai kuparitiivisteet samalla reissulla.
Kalliimpi tapa on lähettää mulle postissa vanhat letkut liittimineen. (Edestakainen postitus maksaa halvimmillaan 15,80€)
-
Jyväskylässä paikallinen hydrauliliike ottaa 20-40€ kun tekee vastaavat letkut mittaansa. Eli on todella edullista.
-
Tai: http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Frentubo/Moto-Guzzi/Oil-Pressure-line-stainless-Hull-square-Head::2004.html
-
No joo, täähän ei iso juttu oo. Mut ihhmettelen kun se on voidellut vissiin ihan jees, vaikka se nyt vaikuuttaa olevan tukossa, ainakin toinen.
Pikkutriviaalijuttu: en tiedä onko noi alkuperäset, mutta luulisin alkuperästen olevan eripituset, koska oikee sylinterihän on etempänä (vai miten päin se nyt oli)? Tossa ne oli saman mittaset, ja toinen olikin mun mielestä tarpeettomalla mutkalla.
Edelleen pikkuasia: koppien ja pitkän "mutterin, siis holkin" välissä oli kaksi prikkaa ja holkkia vasten tuleva oli ilmeisesti liian iso ulkomitaltaan, eli jäi holkin (14mm) kulmien ulkopuolelle. Holkkien kulmat olivat syöpyneet prikan läpi suorastaan ja oli työläs irroitettava. Ilmeisesti oikeanlainen on pinta-alaltaan pieni, eli jää holkin ulkomittojen sisäpuolelle - semmoinen oli yksi kappale, in copper.
T.M.
-
ihmettelen kun se on voidellut vissiin ihan jees, vaikka se nyt vaikuuttaa olevan tukossa, ainakin toinen
.
Kyllähän sinne venttiilikoneistoon huohotusilmankin mukana öljyä hieman joutuu. Kannattanee tutkia onko keinuvipuakselit ja keinuvipujen laakerit kuluneet. Jos niissä on kulumaa niin seuraava epäilys kohdistuu venttiilinohjureihin. Ei siellä muuta voideltavaa ole. Ylhäältä pois valuva öljy kulkee työntötankojen kanavia myöten venttiilinnostimien tietämille ja liukastaa sielläkin ennen valumistaan takaisin öljypohjaan.
Pikkutriviaalijuttu: en tiedä onko noi alkuperäset, mutta luulisin alkuperästen olevan eripituset, koska oikee sylinterihän on etempänä (vai miten päin se nyt oli)? Tossa ne oli saman mittaset, ja toinen olikin mun mielestä tarpeettomalla mutkalla.
Muistaakseni tuo letkun mitoitus on vanhaa perua ja jostain mallissa kuten esimerkiksi 850GT:n tapauksessa toinen haara kiersi tasavirtalaturin korvakkeen. Silloin oli vielä putkesta tehty mutta tämän letkun mitoitus perustuu siihen että osa sopii edelleenkin vanhoihinkin malleihin. Siitä johtuu myös että lohkossa ja jakopään kotelon yläreunan valussa on edelleen kiinnityspaikat tasavirtalaturille kuten tuossa aiemmin laittamani osoitteen takana olevassa blogikirjoituksessa on kuvattu.
Kumiosat, noin yleisesti, eivät nykyään kestä koska enää ei saa käyttää "kunnollisia" syöpää aiheuttavia kumin pehmentimiä. Letkujen ikä lämpimissä paikoissa on noin 5 vuotta. Tyypillisiä vikoja ovat läppärunkojen (kaasuttimien) ja imukanavan välisten kumien hapertuminen. Jarruletkutkin, jos ovat kumia, pitää vaihtaa aikonaan ennen kuin syntyy sakkautumia. Jos jarruneste on mustaa tai muuttuu nopeasti mustaksi on letkut ja nesteet syytä vaihtaa uusiin.
-
Ihan varma en ole enää edellisestä letkujen pituuden syyselityksestäni. Jokin syy siihen varmaan on. GT:ssä se onkin kuvan osoittamalla tavalla. Mutta putki kiertää kyllä.