Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Thunder Man - Helmikuu 22, 2015, 22:48:45 ip
-
Moro!
Onkohan lähempöö tietoo, kääpkö 94-Caliin esim. 99-02 keulaputket? Siksi tällä iltaanne pilaan, kun pitäs vaihtaa tohon omaan ne iskunvaimentimet, ja kun pirut kalliita ovat ja samaan aikaan eBayssa tarjotaan ton uudemman mallin keulaputkia about 130 eurolla ja hyväks olivat kehuttuja?? Mälsä ajatus?
Oli tyrkyllä myös niitä iskunvaimentimia, hintaa about 170 e/pari, mutta ne eivät olleet käypäsiä, sen tajusin itsekin.
T.M.
-
Melko varmasti ovat eri halkaisijalla. Tuossa uudemmassa on paksummat putket. Jos koko keulan löydät, niin sellainen.
Tosin jarrujen kanssa joutuu pelaamaan seuraavaksi. Ne eivät kyllä suoraan mene ristiin.
-
Cali Kolmosessa on 40mm keulaputket. Sen jälkeen tuli käyttöön 45mm putket. Jos keula on perinteinen säädettävä patruunakeula niin siihen ei liukuputket kauheasti maksa. Mutta jos oikein ymmärsin niin niissä ei ole vikaa vaan vika on iskunvaimentajassa. Nyt riippuu siitä mikä iskunvaimentajatyyppi on käytössä: onko vaimennin teleskoopin yläpäässä vai alapäässä ja ovatko ne säädettävää mallia? Ratkaisuja oli muutamaa tyyppiä tuohon aikaan. Jos sisäkalut ovat samat kuin linkiksi laittamassani artikkelissa: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-makaava-etujousitus.html
Ovat vaimentimet yleensä kunnostettavissa vaihtamalla niihin tiivisteet ja vaimenninöljyt. Itse keulaputkissa ei ole kuin liraus voitelyöljyä mutta patruunoissa oleva öljy suorittaa vaimennuksen. Vaimennusta voi säätää teleskoopin päissä olevista nupeista.
Havaintoja Cali3 keulasta: http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
mm
-
Eipä näistä taida aina tietää.. Mulla on 94 Cali 1100 mutta ristiriitaisesti ylläesitetyn kanssa siinä on 40-milliset putkulat. Niiden yläpäässä on säätönupit -<--->+ säätömerkein. Voiko tuosta sanoo, onko vaimennin ylä- vai alapäässä ja voiko höyhenenkevyen mutta napakan ajotuntuman saavuttaa vain jotain o-renkaita ja öljyjä vaihtamalla?
T.M.
-
Jos osissa ei ole sormin tuntuvaa ja silmin nähtävää mekaanista vikaa, saa kunnollisella huollolla (puhdistus, tarkastus,tiivisteet, jne osat vaihtamalla) kelvollisen keulan. Tuo etuhaarukka ei ole mikään kaikista herkin kunnossa ollessaankaan, mutta ihan ok. Varsinkin kun vertaa aikalaistensa japanilaisten virityksiin.
-
Samoihin aikoihin oli, tarkistin äsken, kahta eri keulatyyppiä 40mm putkilla. Putket ovat halpoja kuten jo todettiin. Mutta sisällä on eroa: iskunvaimenninpatruuna on, mallista riippuen, joko keulaputkien alapäissä (kuten laittamassani linkissä) sekä kunnostettavissa tai kertakäyttöiset vaihdettavat putkien yläosissa.
Yleisesti ottaen on patruunakeuloja kahta päätyyppiä patruunoiden suhteen: Purettavat ja siten huollettavat iskunvaimentimet sekä kertäkäyttöisiä kahta mallia: säädettäviä ja kiinteäasetuksisia. Jotkin säädettävät mallit voi korvata edullisemmilla kiinteäasetuksisillä.
Näitä myy muunmuassa: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi:::1.html
Näissä patruunakeuloissa on kahta eri öljyä: iskunvaimenninöljyä patruunan sisällä ja voiteluöljyä tilkka teleskooppiputkien välissä. Usein ATF:ää eli automaattivaihteistoöljyä. Kertakäyttöpatruunoiden suhteen vaimenninöljylle ei voi mitään tehdä.
Kun keulaputkiremonttiin ryhdytään niin ensimmäinen teleskoopille tehtävä homma on, ennen niiden irrotusta ylä- ja alakolmioista, löysätä yläpäässä olevat isot "mutterit". Voivat olla tiukassa.
Hanki pyöräremonttia varten mallikohtainen korjaamokäsikirja jos aiot tehdä itse. Niitä saa myös sähköisessä muodossa netistä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tai tästä: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html
Vielä on ajokauteen aikaa eli ehdit oikein hyvin laittamaan ajopelin loistokuntoon ennen kesää.
-
Tuommoset sisuskalut sielä pitäisi olla. Käytetty kali 3:n ja EV:n välissä. (-94-97?)
Veikkaan että yksi parhaista caleissa käytetyistä haarukoista. Siis kun on kunnossa. Sillä en ihan heti suosittelisi vaihtoa. Jouset on vakiona liian löysät, tai ainakin mulla oli, nuo tuossa kuvassa on WP:n jouset.
Olipahan muuten kamalat kuravellit sisällä.
-
Tänks ukot! Hyvä kuvakin oli! Paneudun asiaan kun perushuolto taputeltu. Lomaakin on maalis- ja huhtikuu enimmäkseen.
T.M.
-
Pätee Siis Cali Kolmoseen ja samoilla kuvilla tehtyyn 1100i "inezione" ja "carburatore" eli kaasutinmalliin.
Myös korjaamokäsikirja on yhteinen 2. gen Cali III ja 1100-mallien kanssa. Latausosoitteen korjaamokirjoihin jo aiemmin laitoinkin.
Huomiota herättävää oli tuossa huoltokäsikirjassa että siinä ei ollut keulan suhteen kuin ohjeet öljynvaihtoon.
Nämä kuvat löytyivät 1000 Strada-mallin (1000SP) huoltokirjasta.
Jäi vielä kertomatta että tuo iskunvaimentaja on purettavissa ja siihen voi laittaa uudet tiivisteet. Täysin standardikamaa ja löytyvät laakeri/tiivistekaupasta.
-
Viimeistelyksi kannattaa sitten laittaa pölysuojien alle silikonisprayta. Saa kaiken mahdollisen herkkyyden käyttöön, kun sillä voitelee stefat ja pölysuojan sisäpuolen. Vähentää liikkeellelähtökitkaa ihan mukavasti.