Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Jukka Laine - Helmikuu 18, 2015, 08:09:04 ap
-
http://www.smoto.fi/?p=2662
Suomen tilastoa liikenneonnettomuuksista 1990 - 2012.
http://www.oecd-ilibrary.org/transport/road-safety-annual-report-2014_irtad-2014-en.
-
Heti alussa ja myöhemmin tekstissä viitattiin siihen että moottoripyöräjärjestöjen pitää osallistua lainsäädännön tekemiseen. Suomessa se on jo arkipäivää ollut pitkään. Tätä kyseistä lainsäädäntötointa varten perustettiin sisarjärjestömme MMAF. Se on yksi Smoton jäsenyhdistyksistä ja sen tekemät esitykset kulkevat Smoton kautta liikenneministeriöön, eduskuntaan ja hallitukselle. Nyt myös Trafi on hyvin tärkeä yhteistyötaho.
Muun muassa Smoton tuottama lausunto mp-katsastuksen tarpeellisuudesta käännettiin eri Euroopan maiden kielille niin muutkin EU-valtiot saattoivat käyttää sitä avukseen kotimaidensa lainsäädännössä. Samaan lausuntoon nojaten myös EU:n parlamentti päätti toistaiseksi olla ottamatta pakollista moottoripyörien määräaikaiskatsastusta käyttöön.
Eräässä tapaamisessa liikenneministeriön virkamiesten kanssa tuli ilmi se että virkamieskunta oli oikein tyytyväinen MMAF:n/Smoton tekemään lainvalmistelutyöhön: heidän tarvitsi vain heilutella kumileimasinta ja saattaa asia eteenpäin liikenneministerin pöydälle. Tiedustellessani asiaa siltä kannalta että he itse olisivat tehneet kyseisen lainmuutoksen valmistelun niin mikä siinä olisi ollut vaikeaa: heillä kun ei ole minkäänlaista suoraa kontaktia moottoripyöräilyyn niin kaikki asiat mitkä vaikuttavat oudoilta tai hankalilta he tulkitsevat negatiivisesti. Esimerkiksi runkomuutokset. Siihen heillä ei ollut minkäänlaista tietoa mutta kun Smoton taholta tuli selkeää yliopistotason selvitystä lujuuslaskelmineen ja taulukoineen niin oli helppo hyväksyä asia eksaktin tiedon valossa.
-
Kyllä tuo Smoto tekee arvokasta työtä motoristien hyväksi, on aina jäsenmaksun väärti ;D
-
Kyllä tuo Smoto tekee arvokasta työtä motoristien hyväksi, on aina jäsenmaksun väärti ;D
Niin on! Jäsenmaksu kun on ~3,20€ / nenä. Voisi olla isompikin; Katsastus maksaisi ilmeisesti ~50€/v, joten sillä on piiiitkän ajan Smoton jäsen...
-
Tuosta jäsenmaksusta menee vielä 1€ FEMAn toiminnan ylläpitoon. Smotolle jää siis 2,20€/vuosi per jäsen. Isommat kerhot eivät maksa senkään vertaa. Käytännössä FEMAn taloutta pyörittävät Pohjoismaat ja Ranska. Saksa tulee vasta sen jälkeen mutta moottoripyörämaa Italia on peränpitäjä: muistaakseni Kyproskin laittaa enemmän yhteiseen kassaan. Tietoni ovat hieman jäljessä niin kuin tilastot yleensä.
Italiassa, ilmeisesti, moottoripyöräily hyvässä jamassa eikä yhteisöllisyys ole heillä myöskään kovin syvällistä tai aatteellista. Kunhan vain näyttää hyvältä.
-
Smoto kyllä tekee arvokasta työtä, mutta uusien jäsenien hankinnassa EI kannata käyttää mm. Taksiliiton suosimaa keinoa eli nimitellä kaikkia liittoon kuulumattomia vapaamatkustajiksi...
Vittuilu kun on huono tapa hankkia pääsyä jonkun lompakolle, mutta avoin keskustelu ja parannusehdotusten huomiointi toimii oikein hyvin.
-
nimitellä kaikkia liittoon kuulumattomia vapaamatkustajiksi...
En tiedä onko Smoton suunnasta tätä "markkinointikeinoa" käytetty. Olen kylläkin kuullut yksityishenkilön asiasta saarnaavan. Aika vähän oli kuulijoita.
Smotolla on nyt menossa sellainen juttu että sieltä tulee esitelmöitsijä kerhojen tilaisuuksiin kunhan kerho vain ilmoittaa paikan ja ajan. Eri esitelmöitsijöillä on eri aiheita: joku puhuu liikenneturvallisuudesta yleensä, toinen kansainvälisistä suhteista, kolmas tekniikasta, neljäs matkailusta, jne.
Italialaiskokoontumisissa onkin jo aiemmin ollut mm SMOKin edustaja puhumassa mp:n käsittelystä ja MMAF:n edustaja lainsäädännöstä. Osallistujia on vain ollut kovin vähän. Kokoontumisajoon sijoitettu esitelmä ei taida oikein houkutella. Paikalliskerhoilla sen sijaan on ollut kovastikin kuulijoita. Jopa kerhon ulkopuolisiakin.
-
nimitellä kaikkia liittoon kuulumattomia vapaamatkustajiksi...
En tiedä onko Smoton suunnasta tätä "markkinointikeinoa" käytetty. Olen kylläkin kuullut yksityishenkilön asiasta saarnaavan. Aika vähän oli kuulijoita.
Tuskin on käytetty, mutta jos joku sitä ehdottaa, niin se pitää torpata heti. Aiheuttaa sen verran paljon vahinkoa asialle.