Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MikSloan - Helmikuu 16, 2015, 20:19:10 ip
-
Tuli vaa sellainen mieleen, että onko muilla kokemuksia asiasta. Kun laittaa ns. ylläpitolaturin kiinni noin puoleksitoista kuukaudeksi. Erään moottoripyöräpajan pitäjän mukaan vois sanoa goodbye akulle, jos pitkään laturi kiinni vaikka syksystä kevääseen asti. Jota en ole tehnyt. Kuukauden kaksi korkeintaan.
Edellisessä pyörässä ( ei Guzzi ) meno loppui ensimmäisellä pitkällä reissulla kuin seinään kun akku sanoi sopimiksen irti, totaalisesti. Tosin ei uusikaan akku tuntunut olevan hyvä ( Motonet ). Tai sitten ei vain pyörän latauskapasiteetti riittänyt enää navigaattorin kuormitusta. Pienestä kiinni.
1100 Brevassa ties kuinka vanha akku nyt kiinni, ei voi tietää kun ei ole historiaa tiedossa. Tarvitsee varmaan laittaa perälaukkuun varalta uusi akku ensimmäisille reissuille mukaan ettei käy samoin.
Katselin akkukeskustelua täällä foorumilla ja sähköamatöörinä pihalla ku lumiukko.
Hyviä neuvoja kaivataan, selkokielellä.
Notta sitä mä vaa ihmettelen. ;D
-
Onko sulla siinä laturissa lumihiutaleen kuvaa? Kun laturi on siinä asennossa, voi laturi olla koko talven narun päässä ilman huolta. Ei noiden automaattilatureiden muutenkaan pitäisi akkua kiehuttaa, latausvirta vähenee sitä mukaa kun lataus lähenee tätyttä.
-
Tein itsekin sen virheen että jätin C-Tek ylläpitolaturin liian pitkäksi aikaa hoitamaan ns hommaansa ja akku oli hengetön. Toisaalta yhdestä tapauksesta ei voi paljon päätellä: onhan nuo mun hankkimani halpisakut sökähdelleet itsekseenkin mutta eivät ole kuitenkaan tielle ikinä jättäneet. Akun huonontumisen kyllä huomaa kun käyntiinlähtö alkaa olemaan huonoa. Sellaista akkua ei kannata pitää käytössä koska latausjärjestelmä joutuu koville ja se on paljon kalliimpi korjata kuin halpisakku. Hinnat on siinä viidenkympin korvilla. Itse olen 1100 Brevassa käyttänyt 13Ah:n akkua: se latautuu pätkäajossakin äkkiä ja jaksaa startata iloisesti. Alkuperäiskokoisenkin taitaa saada 60 - 70€ hintaan.
C-Tekillä ja sen kopiolla olen saanut pidettyä akut latauksessa yli talven. Parhaiten säilyvät kun jättää talveksi ulkoilmaan. Parempi olisi pakastin mutta ei riitä neuvottelukyvyt talouspäällikön kanssa että mp-osia säilytetään keittiön pakastimessa. Lataan syksyllä täyteen ja unohdan. Sitten keväällä uusi lataus niin yleensä ovat heränneet. Ainakin edellisvuotiset akut. Taloudessa on keskimäärin viisi ajokuntoista pyörää mutta kaikilla ei ajeta joka vuosi. Akkujumppaa siis riittää. Olen pyrkinyt valitsemaan akkumallin yleissopivaksi useimpiin talouden pyöriin.
Ison Brevan laturi on tehokas hihnavetoinen ja samanlainen kuin monissa henkilöautoissa. Hihna kannattaa silloin tällöin tarkistaa ja vaihtaakin joskus. Sitä tuskin edes lisävalot ja gps edes kunnolla kuormittaa. Siksi pienelläkin akulla pärjää.
Tavallisella autokäyttöön tarkoitetulla isolla akkulaturilla rikkoo mp-akun helposti.
Vanhempaa juttua akkulatureista: http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html
-
Lataa akku täyteen ja nappaa sitten ne 30A pääsulakkeet pois niin ei tarvi latailla kovin usein. On varmaan selostettu omistajan käsikirjassakin.
Parempi tietty ottaa koko akku pois mutta helpompi noin.
-
Kaverin Ktm:n akkua ladattiin niin kuin C-tekin ohjeessa oli, eli viileässä ja koko talven kiinni. Lumihiutale-asennossa. Ainakaan kahden talven jälkeen ei ongelmia. Pyörällä ajeltiin vieläpä lähes pelkkää pätkäajoa. Jos kesti tuossa, niin miksei sitten jossain muussakin mopossa? Oman akun jätän talveksi pyörään. Talli on yhtä kylmä kuin ulkona on. Jos lähtee keväällä ilman latausta, niin annan olla. Jos ei lähde, niin lataan sitten. Mutta en lataa syksyllä tai talvella.
Vaimon pyörä tyhjentää akkua säilössä. En ole muuta keksinyt, kuin pyörän oma hallintajärjestelmä/tietokone. Sitä tulee latailtua muutaman kerran talvessa. Laturi on latailemassa milloin mitäkin, niin ei jouda koko talveksi pyörän kylkeen.
-
Kiitoksia neuvoista. Matti, voitko laittaa jonkun linkin akusta mitä käytät Brevassa?
-
Omasta mielestäni on turha latailla täyttä akkua. Ja kuten TTT myös totesi niin akulle paras paikka on mahdollisimman kylmä. Täysi akku ei jäädy ja kylmässä ei tapahdu itsepurkautumista niin paljoa kuin lämpimässä.
Hyytelöakut ja muutkin AGM-nimikkeen alla olevat akut, oman keskipitkän kokemuksen mukaan, eivät ole niin herkkiä fosfatoitumiselle kuin perinteiset hapotettavat akut. Lähinnä AGM-akuissa arveluttaa se että kuinka vanhoja ne ovat. Ovatko seisoneet vuosikausia vajaalatingissa myymälän hyllyssä kun taas hapotettava akku aloittaa elämänsä vasta kun sinne akkuhapot laitetaan sisään.
Toisaalta AGM-akuissa hinta on vielä kohtuullinen ja niiden asentosijoittelu on melko vapaata tavalliseen hapotettavaan lyijyakkuun verrattuna. Esimerkiksi V11 Sporttiin ei pysty sijoittamaan perinteistä akkua vaan pitää olla vähintään suljettu AGM-akku. AGM-akkuryhmään voi kuulua useamman tyyppisiä akkuja. Yhteistä niille on että ovat suljettuja. Niitä ei tarvitse hapottaa tai valvoa hapon määrää, ei ole ylivuotoletkua eikä niiden käyttö tarvitse olla pystyasennossa.
Uusia akkutyyppejä on tullut markkinoille mutta joidenkin hinnat ovat sen verran korkeita että en välitä sellaista hankkia johonkin pyöristäni jolla ajetaan vain parina viikonloppuna per vuosi. Tilanne on kuitenkin pyrkimässä muuttumaan ja tulokseksi havittelen että olisi vain yksi ajopyörä. Muut ovatkin jo myynnissä.
Kieltämättä LiFePO4-akkutyyppi kiinnostaa teknisesti mutta sen hinnalla saa kahdesta neljään tavallista akkua.
Nyt näkyy jo merkkejä siitä että kilpailua litiumakkujen suhteen on syntymässä kun niitä saa halpismerkiltäkin "puoleen hintaan".
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/950/210374/Euroglobe
-
Noita Lifepo-kennoja saa ulkomailta hiljalleen jo suht järkevään hintaan. Se vissiin vaatii omanlaisen ylläpitolaturin. Taitaa Guzzeissa mennä hyödyistä suurin hukkaan; pieni koko ja sitä myöten paino.
-
Moro
-Toki tiedän - tai luulisin tietäväni - sen, että mitä alhaisempi lämpötila sitä hitaammin kemialliset reaktiot etenevät.Tämä jäi kaaliin opiskellessani Viikissä (Maat Metsät. tk.) 70-luvun lopulla. Muistan jopa nyt "termin" Q10!
-Mutta...että pakastimeen laitettu akku ei halkea/poksahda tms. (ja aiheuta karmeaa jälkeä valuvine happoineen!???).
-Onko pakkaskestävyydellä siis enää nykypäivänä samaa merkitystä akun suoriytuskyvyn/lataustilan/ym:n kannalta?
-Akkutekniikka on - toki tiedän sen - edennyt aikas pitkälle myös tämän pakkaskestävyyden suhteen.
-Minulla on mökillä vanhoja Tekniikan Maailman vuosikertoja (joita tulee luettua aina vaan uudestaan), joissa 70-, 80-luvun lehdissä yksi talvikuukausien suosikkiaihe on akut. Sen perusteella ostin itsekin kerran pitkän pohdinnan jälkeen AHMA akun vuonna 1980/81. Oli testin mukaan halpa ja hyvä.Auto oli Open Kadett 1000. Kai se akku pelasi ihan hyvin....mutta se pohdinta/arvonta yhdestä akusta...No maailma on muuttunut!
t. Seppo
-
Pakastimessahan on vain 20 astetta miinusta, pihalla täällä Pohjolan talvessa enemmänkin. Ei silti autossakaan halkea akku.. ;)
-
Jonkinlainen pikkupakastin verstaalle olisi kyllä hyvä. Saisi akut varmaan talteen. Jos akku jäätyy pakastimessa niin se on jo ollut huonossa kunnossa tai varaustila heikko. Se ei kuitenkaan vuoda pakastimeen koska se on umpijäässä. Varoiks voi laittaa vadin alle.
Pakastimella olisi muutakin käyttöä: Guzzeissa on paljon lieviä lämpöliitoksia ja kesäaikanakin saisi laakerikehät kylmiksi niin asennus kävisi nätisti. Yleensä kyllä riittää kuumailmapuhallin laakeripesille. Mutta molempi parempi.
Jokin tämmöinen vois olla kätevä: http://www.prisma.fi/fi/prisma/severin-ks9807-pakastin
Sais tallikaljatkin äkkiä kylmiksi. Ja jääpalat....
-
Mulla on tallissa jääkaappi, jossa on pieni pakastin. Jos tarvii vastapuolta lämmittää, löytyy sitä varten liesi.
-
Sellainen pieni yhden levyn "mökkihella" on mullakin. Sen lisäksi pieni ja iso kaasutoho. Mutta kuumailmapuhallin on ollut kätevin eikä kovin palovaarallinen kun ei ole välitöntä liekkiä siinä. Guzzeissa ei onneksi ole kovin järeitä krymppejä. Ainoa varsin tiukka on vaihteiston ryhmäpyörän toisen ratasparin kiinnitys. Se on sekä spooreilla että lämpökrympillä.
Nestekaasutohon käyttö on yleensä ongelmatonta mutta silloin kun se pitäisi laskea käsistään niin syntyy helposti vaaratilanne jos ei ole suunnitellut hommaa alusta loppuun.
-
Muista sitten, että kuumailmapuhaltimen käyttö on tulityötä..
-
Monella on tuo tulityön raja häilyvä. Itse olin eräässä firmassa työsuojeluvaltuutettuna ja jouduin kyselemään tulityöluvan perään. Ko osaston pomo oli kanssani eri mieltä. Joudun turvautumaan valtuuksiini ja pysäyttämään työnteon. Olin kuulemma hyvin ikävä ihminen vaikka tein vain työtäni. Laminoitsijat lämmitivät kuumailmapuhaltimilla prepregkankaita muottiin. Tilalle hankittiin tehokkaita kampaamomallisia hiustenkuivaajia. Se ei enää ollut tulityön piirissä eikä kyseiseen tilaan olisi voinut saada edes väliaikaista tulityölupaa. Tiedä sitten paraniko paloturvallisuus.....
Onko kampaajilla tulityölupa?
Ilmeisesti hiustenkuivaaja ei ole tulityöväline koska se aiheuttaa vain vähäisen palovaaran.
-
>>...se pitäisi laskea käsistään niin syntyy helposti vaaratilanne...<<
Vuonna 2004 ajelin töistä kotiin Tamnpereella. Tietämättä mitä oli tapahtunut, tuli tuttu päivystävä palomestari autokatoksen nurkalla vastaan:
" Me käytiin Teillä... " Ja kun katsoin nurkan ympäri, niin palokunta kokoili katolla loppuja vehkeitään...
Kattohuopamiehet olivat käyneet päivällä tekemässä uuden katon jälkitöitä... Olivat laskeneet heti suuren tohon hetkeksi käsistään...
Käräjillä sitten sammutettiin katto vielä kertaalleen.
-
Hiustenkuivaajalla ei tehdä tulitöitä, kuumailmapuhaltimella kyllä.
-
Niinhän siinä sitten kävi, kun käväsin tallilla karsomassa Brevaa. Laturi näytti täyttä latausta, eli vihreää valoa. Virrat päälle ja startista painallus. Naks. Ei mitään eloa. Akkukaupoillle siis. Euroglobe 18 Ah akkuhan siinä on kiiinni. Jos vaik kuitenki samanlaisen laittais. Noin niinku alkuun ja seurais kui se pelittää.
-
Naputtele niitä releitä satulan alta ennen akkukaupoille menoa. Ja putsaa liitännät.
-
Putsaa myös akun navat ja kaapelikengät esimerkiksi teräsharjalla tai ruuvarin kärjellä.
-
Tällainenkin on joskus mahdollista:
Laittelin joskus viime Joulukuussa Ctecin kiinni Calin akkuun ja latauksen merkkivaloon syttyi vihreä valo, mutta ihmeen himmeänä. Painelin valintanäppäimestä siirtääkseni toiminnan moottoripyörän kuvakkeelle, mutta merkkivalo vaan pysyi paikallaan ja himmeän vihreänä. Painelin ja painelin, mutta ei vaikutusta. N. 6 vuotta vanha Ctec:kö sökö? Tein jo lähtöä laturiostoksille, kun kuitenkin päätin heittää hatun naulaan hetkeksi ja hihkaista googlettimella pari sanaa avaruuteen. No sieltähän löytyi jokin palsta, missä joku kyseli samojen oireiden pohjalta asiaa. Ja vastauksena, että pitää vaan painella kärsivällisesti sitä valintanäppäintä...Ei muuta kuin tuumasta toimeen. Usko oli välillä jo koetuksella, mutta noin viiden minuutin tauottoman painelun jälkeen Ctec heräsi! Ei muuta kuin akku kiinni ja lataukseen. Parin tunnin latauksen jälkeen akku oli taas täysi ja kaikki kunnossa. Oliskohan laturi saanut hapettumaa näppäimen sisuksiin, vaikka säilytyspaikka onkin lämmin autotalli.
Jouko
-
Minullakin on tullut näistä "Ctek" latureista sellainen käsitys että, akun kunto saattaa yllättää
keväällä. Kuuluu vain se "naks" kun painaa starttinappulaa. Vaikka laturi näyttää hyvää ja
jopa pyörän valot toimivat. >:(
Olisi mukavampaa jos laturi kertoisi jotain akun kunnosta jo latauksen aikana, vaikka sillä vähän
sinnepäin näyttävällä ampeerimittarilla.
-
Mulla sen "Naks" jälkeen hävis kaikki valot ja toiminnat mittaristosta. Ei edes ajoneston valo vilkkunut. LAitoin laturin uudestaa kiinni ja muka oli kahden minuutin päästä näytti taas vireää eli täyttä latinkia. Virrat päälle ja kaikki hävis taas ilman edes sitä "naks" ääntä. Ostamma kaiken varalta uuden akun, kun ei voi tietää koska toi on siihen hankittu.
-
Nonnii. Eilen tuli ajokausi avattua. Uusi Euroglobe akku kiinni ja kerrasta kuului tuo hieno Guzzin soundi. Kaikki 45 kilsaa talviseisontapaikasta kotiin.
Seuraava pikku rojekti onkin yhteys Heinoon että saavat laittaa ajotietokoneen "kuntoon". Mode asennossa ei pääse mihinkään vaikka kuinka painais sitä pientä selausnamikkaa. Oire oli jo syssyllä kun Lahden liikkeessä vaihtoivat öljynpaine anturin. Jäi varmaa joku bitti poikittain kompuutteriin. Nou hätä. Onhan tässä näitä joulunaluspyhiä. Ja uudet renkaat odottaa yhdellä pajalla alle asentamista.
Enää ei sitte tarttis saada ku kuski kuntoon että pääsee kevään, kesän ja syssyn rientoihin.
-
Akkujen kanssa touhutessa kun ilmenee jotain epätavallista voi perustellusti epäillä että akussa on vikaa. Vaikka yleismittarilla mitaten tai ajotietokoneen näyttö näyttää että jännitettä riittää (yli 12V) niin se ei takaa sitä että akussa olisi virtaa. Laturi voi ladata akun näennäisesti täyteen hetkessä ja jännite on ok mutta varausta ei ole.
Tietysti selkeimmät mahdolliset virran kulun esteet on eliminoitava kuten akun maakaapelin molempien päiden kontaktit kuntoon ja akulta startille menevän paksun kaapelin molempien päiden kontaktit myös kuntoon. Silloin on jo tehty sen verran että jos sittenkään ei täydeltä vaikuttavan akun virta ei riitä käynnistämiseen on epäiltävä akun kykyä varautua.
Nykymallisenkin Guzzin saa käyntiin vajaallakin mutta ehyellä akulla (lepojännite alle 11,5V) ohittamalla järjestelmän turvakytkentä mutta se aiheuttaa vikalogiin pysyvän ilmoituksen ja mittaritauluun punaisena tillittävän yleisvaroituskolmion ja kehotuksen viemisestä huoltoon. Mäkistartilla ei pidä edes yrittää.
Jos reissussa akku menee huonoksi on ulkopuolisen virran antaminen akkukaapeleilla melko turhaa jos akku on huonossa kunnossa. Jos näin kuitenkin toimitaan niin muu sähköjärjestelmä joutuu koville koska akku ei ota sähköä sisäänsä ja latausjärjestelmä joutuu puskemaan virtaa suurella teholla jota viallinen akku ei kykene ottaa vastaan.
Täyteen ladatun akun pitää kyetä käynnistämään peräkkäin moottorin useita kertoja ilman latausjaksoja. Jopa parikymmentä kertaa. Kymmenen kertaa peräkkäisiä käynnistyksiä on vielä ihan ok. Käynnistyksien välillä moottori sammuksissa pitää muutaman startin jälkeen hieman pitää starttimoottorin jäähdyttelytaukoja. Varsinkin jos on tarvinnut "sahata".
Jos ajovalo kirkastuu huomattavasti kun annetaan moottorille kierroksia kertoo se siitä että akun jännite on alhainen. Jos ilmiö jatkuu on ilmeistä että akku ei ole enää parhaassa kunnossaan.
Laiska startin pyörintä on yleensä vajaatehoisen akun tai huonon kytkennän "ansiota". Asian voi tarkistaa koittamalla toisella, ehyeksi tunnetulla täydellä akulla koittamalla. Tietysti kontaktit pitää olla kunnossa. Vika voi olla myös startin solenoidin kontakteissa. Asian voi helposti tarkistaa ohittamalla solenoidin käynnistäessä mutta siitä seuraa taas todennäköisesti ne vikailmoitukset.
Useimmiten, jos akun tiedetään olevan kunnossa, on vikaa akkukaapeleissa ja nimenomaan "akunkengissä". Löysä tai hapettunut kiinnitys voi aiheuttaa mitä omituisimpia vikoja. Itsellä kokemusta esimerkiksi että moottori nykypyörässä ryhtyy käymään vain yhdellä sylinterillä. Syy hapettunut +napa.
Sähkö on omituinen muttei mitenkään ihmeellinen asia: Jos johto on poikki ei sähkö kulje. Ja päinvastoin.