Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 06, 2015, 18:04:08 ip
-
Radiossa kun on monia kanavia ja erottuvista puheenaiheista vissiin pulaa niin tällainenkin esitys on saanut kannatusta.
Vanhalla tässä tapauksessa tarkoitetaan vuonna 2000 valmistettuja ja sitä vanhempia.
Perusteena saastuttaminen ja melu.
-
Alkaa olla iltapäivälehtien tasoa.
-
Tais Matti kuunnella radioasta Tampereen kiälisiä uutisia... ;D
Niissä oli joskus mm. viittomakieliset uutiset.
Ja tämmönen:
"Olkkonen menee kesälomalla Norjaan kibbutsille".
"Islannin suurimman tulivuoren eli geysirin nimi on Vatnajökull".
-
Tampereenkiälisissä uutisissa on vain asiaa.
Olkkosen pihasaunan kammarissa Lamminpäässä menee samoilla juhlimisilla pääsiäisestä vappuun. Helposti.
Moottoripyöräilystä: Piäpe on sanonu että jos ajaa nii pitkälle että Näsinneula lakkaa näkymästä, sitä voiraan sanoa matkamotoristiks.
-
Tulee ihan mieleen 70-luvun alkupuoli. Keskustassa ajelu iltaisin johti melko usein siihen, että konstaapeli "hyökkäsi" kuolemaansa uhmaten jalkakäytävältä eteen toinen käsi ojossa pysäytysmerkkinä ja toinen käsi valmiina taskussa vetäisemään sieltä mittanauhan takaroiskeläpän pituutta mitatakseen.. Konstaapelin ohjeistuksesta piti heti sammuttaa kone, jotta tyhjäkäyntiääni ei häiritse ympäristöä ja mittaussuoritusta. Näin tapahtui varmasti kymmeniä kertoja kesässä ja aina saman konstaapelin toimesta, vaikka läppä täytti joka kerta määräykset(se oli lyhennetty vain yläpäästä sentin tai kaksi..). Vaimentimiin poratut reiät eivät kerennet tehdä "vaikutusta", kun kone oli sammuksissa ratsian ajan..Mutta joku kavereista saattoi saada jopa sakot siitä lyhennetystä takaläpästä. Ja vähintään näyttömääräyksen, kun korjaus oli suoritettu. Äänet jäivät kyllä silloin jotenkin taka-alalle, yleisesti ottaen.
Enpä ole Kajaanissa törmännyt lehdistössä enkä radiossa Matin kertomiin pulmiin. Jotenkin veikkaisin, että enemmän täällä puututaan uudempien moottoripyörien muokattuihin äniin ja vanhempien pyörien kovemmat desibelit kuuluvat enemmänkin niin sanotusti "asiaan". Ja jos putkesta hiukan jotain tuprahtaa, niin sekin kuuluu vanhemmissa pyörissä asiaan. Vappupäivän ajeluissa olen huomannut sen jopa herättävän hilpeyttä.. Rajansa tietysti kaikella. Ja varsinkin autoilla. Näin varmaan ilman mediaa Tampereellakin.
Jouko
-
Turussa oli 60-luvulla sama juttu klo 20.00 jälkeen kiellettiin kaikki ns. tarpeeton ajo kaupungilla. Aina kun näkivät motoristin tuon kellonajan jälkeen, pysäyttivät ja kysyivät mitä täällä turhaan ajelet ja minne olet menossa, ainoa pätevä selitys oli että menossa kotiin, jonka jälkeen ei ollut asiaa pyörällä kaupunkiin. Roiskeläppiä ja peilinvarsia myös kyttäiltiin ja mittailtiin. :)
-
Kyse oli ilmeisesti ranskalaisista pyöristä: http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/paris-biker-protest-ride-against-ban-on-old-motorcycles.htm
-
Kyse oli ilmeisesti ranskalaisista pyöristä
Heh heh, ranskalaiset on ihan eri juttu. Kuuluu ihan eri osioon. Niin kuin nykyisinkin, ehkä. Siitä ehkä sitten joskus toiste..
Mutta kaiketi se oli tuo keskustassa ajelu aikoinaan hiukkasen erilaista läpi Suomen, niin kuin Ilkkakin totesi jo hiukan vanhemmalta ajalta. Liekkö kuitenkin jo näiltä vanhemmilta ajoilta jäänyt takaraivoon, että pitää lähteä pyörällä pois täältä kotimaasta ja etsiä maita mukavampia, missä ei äänet haittaa ja mittanauhojakaan ei ole keksitty...Siellä "maailmalla" ajellessa se pyöräily on parhaimmalle maistunutkin. Ainakin melkein aina. Vaikka säännöt sitten on aika lähellä kotimaata olleetkin. Ja erikseen jännitystä reissuilla tuoneet ne kertomukset ja sattumukset, mitä ei sitten ole omalle kohdalle koskaan tullut. Mutta ovat taas edessä seuraavalle reissulle. Näin kai se menee.
No, Eu:ssa ollaan ja kaiketi Tamperekin lakien ja säännösten puitteissa ainakin hyvin lähelle siihen kuuluu. Ainakin toistaiseksi. Luulisin niin. Ei keskustassa ajavia voi mitenkään eriarvoistaa laitakaupungilla ajeleviin, olipa ajoneuvo mikä hyvänsä. Eiköhän lähdetä siitä.
Ilkalle ainakin voisin antaa sellaisen vinkin, että Morteronessa ei ole äänimittauksia, ja jos hyvin sattuu, niin konstaapelit saattaa tarjota paukun..Ja jos vielä paremmin, niin konstaapeleita ei näy laisinkaan. Juhlaralli 2015. Dopo 2016? Yv:llä lisää..Jos kiinnostaa.
Jouko
-
Pariisissa mielenosoitus "vanhojen" moottoripyörien kieltämisestä huomenna:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1769
-
Nuo takalokarit oli todella naurettavan näköisiä! Veljelläni oli Honda MTX125 enduro ja sen vakio rapakaari ulottui lokarin lipasta yli puolimetriä alemmas, kun sivistysvaltioissa riitti takavalosta kilven alle. Suomimallissa oli vielä jatkopätkä, jonka päässä komeili heijastin, tämä jatkokin kymmenen senttiä pitkä..
-
Mitenkähän ehdotuksen kävi? Tehosiko mielenosoitukset?