Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: BMW - Helmikuu 03, 2015, 13:53:20 ip

Otsikko: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: BMW - Helmikuu 03, 2015, 13:53:20 ip
https://www.youtube.com/watch?v=Fqgwo_WdyRo&feature=youtu.be
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 03, 2015, 14:35:02 ip
Tässä olis aika lähellä  :P

https://www.youtube.com/watch?v=vMnv_z_bcsQ
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 03, 2015, 15:07:38 ip
Eipä ole noita kumpaakaan lajeja tullut kokeiltua mutta NTX:llä olen joskus hypännyt "pituutta".
Pitkittäin pyörivä kampiakseli aiheutti mielenkiitoisia ilmiöitä pidemmän ilmalennon aikana.

Mahtaisi Guzzi "vääntelehtiä" kummasti flipin aikana ;D
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: classic - Helmikuu 03, 2015, 15:15:15 ip
Kerroppa lisää! Meinaan kun käytiin muutama vuosi sitten Touring Finlandian  kokoontumisessa muutamalla klassikko urheilu guzzilla ja saatiin (!?  ::)) kuulla että mäkisellä tiellä jos irtoaa renkaat tienpinnasta niin kääntyy pyörä ympäri!!  ;D ja ihan totisella naamalla miltei eläkeikäinen tätä kertoi. Jollain ihmeen möhkäle customilla ajeleva mies..
Eihän siihen ollut juuri vastaan sanomista  :D sellaisia ne guzzit ovat..
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 03, 2015, 19:20:54 ip
Vaakakierrettähän se yrittää tehdä jos moottorin kierrokset muuttuvat ilmalennon aikana.
Samalla tavalla kuin paikallaan kaasutellessakin.
Pyörien hyrrävoima pistää tässä kohtaa hanttiin ja Guzzi alkaa kääntyä poikittain, samaa aiheuttaa
jos keula tai perä nousevat/laskevat ilmassa.
Tuota silloin yritin pähkäillä ja tulin siihen tulokseen että, vaistonvaraiset ohjaamisyritykset eivät
välttämättä johda toivottuun lopputulokseen. Loikan pidentyessä laskeutuminen tapahtui aina vain
enemmän poikittain. Ei ollut enää kivaa.

Jos yrittäisi jotain volttia tehdä, veikkaan hyrrävoimien puuttuvan asiaan. Näkymät kuljettajan silmin
olisivat jotain oheisen videon kaltaista. Ainakin siinä flipin suvantovaiheessa. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=4llBi5Rb_jA

Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 03, 2015, 20:10:41 ip
Kaverilla oli G/S ja mulla Quota. Ajettiin yhdessä paljon pikkuteitä joissa oli kivoja tönnäitä joista lähti kivaan ilmalentoon. Mitään kummallista en havainnut enkä ole edes sellaisesta kiertymisestä tietoinen. Sen verran pitkiä loikkia oli että olisi pitänyt sellainen kiertyminen havaita. Väitän että joutilaitten juttuja sekä täysin perättömiä.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 03, 2015, 20:38:00 ip
Ei ole perätöntä. Jos siinä hypyn aikana päästää kaasun, niin varmaan tuntee huojahduksen. Noilla massoilla ei vaan lennetä kyljelleen tms. Mutta tuntua pitäisi.
Tuossa Harrikkavideossakin kaveri pitää kierrokset katossa, että kierre menee ympäri asti. Sanovat nuo temppuilee, että moottorin pyörimisellä on paljon tekoa hypyn aikana. Pyörimättömällä moottorilla pyörä on lankku..
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 03, 2015, 20:49:14 ip
Osaatte ajaa paremmin. Minulle tuntuu useimmiten käyvän niin että, pidemmän loikan jälkeen
laskeutuminen tapahtuu jossain määrin kylki edellä. Tämä kohtaa sen kanssa etten saa pidettyä moottorin kierroksia vakiona.
Eikös ilmiö ole ihan fysiikan mukaankin noin. Ei se heilahdus minkä havaitsee paikallaan kaasutellessa
vauhdin myötä mihinkään katoa. Pyörien hyrrävoima, hitaammat kierrosluvun vaihtelut ja tottumus
vain häivyttävät sen normaaliajossa, silloin kun renkaat ovat tiukasti maassa kiinni.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 03, 2015, 21:03:46 ip
Olet oikeassa. Helpommin se kiertyy ilmassa, kun ei ole tukipistettä renkaiden ja tontin välillä. Veikkaan että tunne on ollut oikea, mutta veikkaan ettei pyörä oikeasti ole kallellaan ollut. Mutta rehdisti tuntunut siltä.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: classic - Helmikuu 03, 2015, 21:06:46 ip
 ;D Tarjoan kaljat sille joka tekee ensimmäisenä vaakakierteen guzzilla!  ;D

Mutta asiaan.. (ehkä?) Ei  kai tässä ole kyse jollain tapaa myös siitä muutamien (useimpien teidänkin tuntemien pitkän linjan kavereiden)  puhumasta V7 Sportin tai vanhan Lempparin käytöksestä kun "pyörä terävässä moukussa saattaa heittää kuskin pois kyydistä ja saa pyörän jatsaamaan vuorotellen puoli ja toinen edellä"   ??

Oli sillä tavalla mielenkiintoista kuulla tästä jutusta koska olin juuri kertonut toiselle heistä että käyn hurvittelemassa usein samalla mutkapätkällä reilua vauhtia, osaan reitin jo aika hyvin.. mutta silti! ajan usein vieläkin yhteen samaan moukkuun ja pyörä tämäyttää pahasti ja hieman ravistelee muttei lähde käsistä..ja totesin että varmasti jollain muulla kuin uudemmalla tasokkaalla pyörällä olisin ollut varmaankin jorpakossa!  

Sain kuulla että kaveri oli ajanut juuri samaan röykkyyn ja lippasi pahasti vanhan urheilu guzzinsa em. mainitulla tavalla!!
Runkogeometriaa kera lyhytjoustoisten takaiskarien arvelimme aiheuttajaksi mutta olisiko sittenkin myös tuolla vaakakierteellä asian kanssa jotain tekemistä?
 
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 03, 2015, 21:13:50 ip
Tuskin. Lähinnä alustageometrian aiheuttamaa tank slapperia. Kapealla tangolla vielä korostuu.
Noilla mopoilla vauhdit pysyvät niin mietoina, ettei vatkaus pääse yltymään jorpakkovetoiseksi asti.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 03, 2015, 21:20:38 ip
Olet oikeassa. Helpommin se kiertyy ilmassa, kun ei ole tukipistettä renkaiden ja tontin välillä. Veikkaan että tunne on ollut oikea, mutta veikkaan ettei pyörä oikeasti ole kallellaan ollut. Mutta rehdisti tuntunut siltä.

Ei se kyljelleen menkään, pyörien hyrrävoimat vastustavat sitä liikesuuntaa ja saavat aikaan sen että,
koko mopo kääntyy hieman poikittain. Etupyörän hyrrävoimalla kääntymistä yrittää vaistonvaraisesti korjata
mutta se ei siihen tuntunut riittävän tai stongaa tulee käännettyä ilmassa jopa väärään suuntaan ???

"Hyrrä kallistuu 90 asteen kulmassa olevassa tasossa poikkeuttavaa voimaa vastaan" . Vaimitensenytoli?
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 03, 2015, 21:32:47 ip
Ilmailuopeista muistan että pyörivän massan poikkeuttaminen siirtyy 90 astetta pyörimissuuntaan.

Wikipediasta: Esimerkiksi polku- ja moottoripyörät pysyvät pystyssä osittain pyöriensä hyrräliikkeen avulla. Pyörivä pyörä pyrkii kääntymään kallistuksen vastaiseen suuntaan ja pitämään täten kulkuneuvoa pystyssä. Hyrrävoiman osuus pystyssä pysymiseen ei ole kuitenkaan merkittävä. Tutkimuksissa hyrrävoima on voitu kumota tai kääntää päinvastaiseksi ja polkupyörä pysyy silti hyvin pystyssä.

Pyörivä massa puhtaimmillaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Gyroskooppi
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 03, 2015, 21:44:32 ip
http://youtu.be/YdtE3aIUhbU

Kas näin.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 03, 2015, 22:09:49 ip
Mutta onneksi moottoripyörän ohjautumiseen ja pystyssä pysymiseen vaikuttavat voimat yms. taitavat
kuitenkin kaikki yhdessä toimia siihen suuntaan että, ajaminen on mahdollista.

Wikissä sanottiin hyrrän osalta myös näin:
>> Ellei tasapainottelevalla leluhyrrällä olisi tukipistettä, ei se pystyisi estämään itseään kaatumasta.<<

Ilmassa olevalla Guzillakaan ei ole tukipistettä, hyrrävoimat, massa ja tuuli määrää suunnan.
Maan vetovoima huolehtii alastulosta. ::)
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: classic - Helmikuu 04, 2015, 08:45:36 ap
Tuskin. Lähinnä alustageometrian aiheuttamaa tank slapperia. Kapealla tangolla vielä korostuu.
Noilla mopoilla vauhdit pysyvät niin mietoina, ettei vatkaus pääse yltymään jorpakkovetoiseksi asti.
   
 ;D vai ovat kuuluisimmat Guzzin urheilumallit kulkemattomia mopoja?  :)
(vakio LM1 reilu 210km/h ? ;D) eikös se Guzzi "tippunut kelkasta" vasta näiden jälkeen?
 Ja Calin tankoko ja päivittäinen salitreeeni että guzzin (urheilu) pyörillä uskaltaa ajaa?  ;D  ;D
Tosiaankaan en itsekkään usko että tuo kampiakselin pyörimissuunta vaikutta röykystä irtoamiseen, ei se laite sentään niin korkealla käy!  (toista on nuo meidän lentävät guzziztit!) ;D Jos vaikka se keppiveto on osasyynä jorpakkovetoon?

No kuten Pekka totesi niin kai se ajaminen näillä hyrrävoimaisilla ja vääntyvillä  ;D on vielä mahdollista mutta ei nyt vielä liukkaille uskalla.. tulee muuten tehtyä pian osa siitä vaakakierteestä!
 
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 04, 2015, 09:36:08 ap
LM1 on lähinnä vikkelä mopo, ei nopea. Kyllä sillä toki kovaa pääsee ja itsensä ongelmiin saattaa, mutta ei se nopea ole. Tästä Guzzien nopeudesta on keskusteltu eräässä toisessa säikeessä.
Jos viittaa minun salilla ramppaamiseen, niin veikkaan ettei se ole omaa ajoani ainakaan nopeammaksi kehittänyt  ;D Tuo viittaus kapeaan tankoon liittyy ihan puhtaaseen fysiikkaan. Pidemmällä tangolla saadaan enemmän momenttia pitämään etupyörää linjassa. Tajusin itsekin tämän dramaattisuuden, kun joskus vaihdoin Lariooni crossitangon cliparien tilalle. Keula pienellä 16 tuuman pyörällä rauhoittui huomattavasti. Ei se paha ollut aiemminkaan, mutta nyt kun tangon kautta alkaa siirtyä värinöitä räpylään, ollaan jo syvemmällä..
En siis pois sulje kampuran pyörimisen vaikutusta röykystä irtoamiseen, mutta sen merkitys lienee marginaalinen. Touhussa mukana olevat massat rauhoittavat sen aika tarkasti.
Ja mitä Caliini tulee, on se auttamattoman hidas. Massaa on siitä likistetty vakiosta laukkupyörästä muutaman kymmenen kiloa ja lisää soisi poistaa. Tankohan tuossa on 80cm:n crossi. Oma jousti jo paikallaan niin paljon, että hirvitti. Lisäksi kahvojen asento imitoi ehkä liikaa manuaalista lehmän lypsyä, joten se oli ensimmäinen muutoskohde. Koska laitos ei muiden mielestä rata-ajoon sovi, lisää se minun harrastukseni mielekkyyttä, kun saan todistaa toisin. Rata-ajon fysiikka on pyörälleni sama, kuin Ghezzille tai muulle, mittasuhteet ja soveltaminen vain eroavat.

ps. pitäisikö aloittaa foorumille kampanja, joka ajaisi mahdollisimman monet kuntosaliharrastuksen piiriin  :P Oltaisiin foorumi, joka olisi kovimmassa tikissä, muutenkin kuin mielikuvissa  ;D
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: classic - Helmikuu 04, 2015, 10:24:27 ap
Niin ei nuo mitkään 70-luvun alun katulaitteet ole nopeita jos tuoreempiin vertaa.. Tosin pahimmillaan kuitenkin liian vikkeliä :)
Tehothan eikä huiput ole guzzeissa oleellisesti nousseet yli kolmeenkymmeneen vuoteen..  :-\
;D Saa sitä Calia keventää jos mies on Calin "ladonovi" tuulisuojaa leveämpi  ;D
Hyvää meininki ajaa Calilla rataa.. Oman vähäisen Cali kokemukseni mukaan luulen että moni vähemmän rata-ajoa kokeillut ajaisi Calilla tai muulla leveätankoisella jopa sportteja paremmin..
Samoin se että pienillä tai tehottomilla laskee kunnon vauhtia.. (se keskustelu että 50 heppaa riittää..)

Jk. Ai meinaatko että mennään sitten tallien välisiin penkkipunnerrruskisoihin Tampereelle? Jos ei nyt kuitenkaan. Jos vaan kevyesti treenataan ja  "heitetään sikaa"  kuten tehtiin Sarin Tapsa vainaan Guzzi-ralleissa..
Sopii paremmin meille "guzzi vanhuksille".
 
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 04, 2015, 10:28:25 ap
Njääh, penkki ei minulle ole mikään voimamitta. Se on itselle vain yksi harjoite.
Otsikko: Vs: Kuka tekis Guzzilla
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 17, 2015, 01:21:56 ap
On noita vaaka- ja pystykierteitä tehty Guzzeillakin, ei vaan taida oikein kalja (tai viini) maistunut paitsi kuskin muistolle osaa ottaville.
Ainakin alpeilla.
Kyllähän sitä periaatteessa jos on tarpeeksi hullu vetää volttit vaikka pendoliinolla, mutta kuka nyt raskaampaa Guzzia tuhoamaan tyyliin HD.
Joku kevyt Guzzaitto missä (pitkittäinen ollaan kai sovittu) V-2, muttei painoa paljon ja ottaa huomioon lähtiessä hyppyyn hyrrävoimat, niin hmm..
Kuinka pieneksi jäsi suhteessä lennon hyrrävoimat Gutseitissa oikeasti, sitähän kompeisoi aika moni tekiä.
Vääntää oikelle hyrrät kaasuttaessa hieman paikaltaan, mutta ajossa ei kyllä juuri huomaa.
Ehkä vähän nyökkää oikealle kiihdytyksessä ja ainakin tuntuu että kääntyy mielikuvana oikealle herkemmin kuin vasemmalle.?
Jos ohjaustangosta irti, niin noja on hieman vasen vaikka tyynellä. No, painon balanssi on isossa roolissa taatusti.
Eikö kardaanin puoli kans vaikuta? Eikö periaatteessa hyrrävoimaa lisää sekin oikealle. Jos olisi vasemmalla, niin painopiste kompensoisi jotain, mutta hyrrä on siinäkin oikealle taivuttava.
Parit Newtonit on hyvä lähtö taas kohta koittavaan ajokauteen.