Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: ALi - Tammikuu 26, 2015, 16:33:31 ip

Otsikko: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Tammikuu 26, 2015, 16:33:31 ip
Avaan topicin, että ohjausyksikön ruiskutus-/systytyskartat löytyvät tarvittaessa yhdestä paikasta.
Tehdaskarttojen numerot eri malleihin (11/2009) löytyvät täältä -> LINKKI (http://www.guzzitek.org/documents/injection/EFIMaps_rev00_200911_%28GB%29.pdf).

Liitteinä ensin V7/Breva/Nevada kartat  3L09BRV0 (Euro 2) sekä uusin 3L10BN22 (Euro 3)
ja sitten lambda takaisinkytkennän (automaattinen seossäätö eli itse oppiminen) poistava custom kartta.
Lambda-off kartan käyttö edellyttää, että GuzziDiag:lla asetetaan manuaalisesti CO+/- parhaiten toimivaan arvoon.

OHJE CO:n manuaaliseen säätöön:
Pyörä, jossa ei ole lambda anturia: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->aloita CO säätö arvosta -20 ja klikkaa "Valmis" ->jos tyhjäkäynti putoaa tai kone käy karkeasti valitse CO Säätö uudelleen->klikkaa "OK" moott.käynnistys kysymys laatikkoon, koska kone on jo käynnissä->nosta CO -20:sta -15:ta ja klikkaa "Valmis"->jatka näin 5:n pykälillä, kunnes kone käy tasaisesti ja vaaditulla tyhjäkäynti kierrosluvulla. Älä päästä moottoria kuumenemaan liiaksi paikallaan eli anna sen vaikka jäähtyä välillä ja jatka sitten uudestaan.
Lambda anturilla varustettu pyörä: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse yhteen tietolaatikkoon "Lambda (V)" arvo->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->Säädä CO +/- siten, että Mv on n. ~0.750v (n.~0.850v ei Kat). Siinä on hyvä. Vältä moottorin liikakuumenemista. (Ohje ulkomaan käännös, 15RC, jos lambdaOff, niin ei näytä Lambda mV arvoakaan)

Liitteenä on myös moottorijarrutuksessa röpöttävä (decell-pop) kartta. Jotkut haluaa tällaisen "ralli-/retrokartan", kun se "kivasti varoittaa jalankulkijoita".
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Tammikuu 26, 2015, 16:47:49 ip
Sitten vuorossa Breva 1100 kartat  (pyydetty avarammalle Mistral vaimentimelle 26.1.2015).
2230ba10 on uusin (muokattu) kartta
seuraava on sama, mutta lambda pois kytkettynä
Brvsp04 on kartta, joka tulee kit 1 mukana. Siinä on avoin putki ja ilmansuodatin muokattu
2230ng19 on joku tehnyt Breva 1200:n, ja käyttänyt siihen paljon aikaa lambda mittauksilla.

Uuden kartan jälkeen tulee muistaa aina ->TPS reset ja itseoppivien arvojen reset.
p.s. Toivoisin, että tämä topicci olisi vain paikka "työkalun" eli karttojen löytämiseen ja laajempi keskustelu aiheesta käytäisiin muualla. Vaikka tekniikkapalstan puolella.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Jukka Laine - Tammikuu 26, 2015, 20:38:11 ip
Breva 850 karttoja vissiin vähempi liikenteessä.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Tammikuu 26, 2015, 22:12:58 ip
Guzzisteille oli aiemmin ohje hakea readerilla omasta ecusta kartta ja lähettää sen Paul Daytonalle (linkki (http://www.fastguzzi.nl/info.html)) saadakseen xdf tiedoston, jolla kartan näkee TunerPro ohjelmassa. Nykyisin xdf:t löytyy mistä GuzziDiag ja reader/writer (linkki (http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/)), mutta ekan linkin s-postista voi karttoja tiedustella englanniksi tai saksaksi. Tässä vielä GuzziDiagista juutuubissa (LINKKI (https://www.youtube.com/playlist?list=PLib8BnRTyOzbtMDLS2U2WQON3vjTPtW2r)).

EDIT:  - vastaan allaolevaan Camnin viestiin tässä, ettei tämä ketju venyisi keskusteluksi. On totta, että karttojen kysely kuormittaa "turhaan", mutta mielestäni se on omaan Guzziin sopivaa. Laitetaan ne sitten tänne saataville, ettei tarvitse samoja kunkin erikseen kysyä. En ole karttoja nähnyt missään vapaasti ladattavina, vaikka foorumien sisällä ja s-postilla ne liikkuvat kyllä esteettä kaikille halukkaille. Ennemmin olisivat yhdessä paikassa jonkinlaisen "tuoteselosteen" kanssa, kuten itsekin olen niitä koittanut kirjata. "Koko maailma" todella on tässä Paulin, Beetlen sekä Roperin varassa ja kiinnostus tähän säätämiseen on paisunut kuin pullataikina.

EDIT 2: - Liitteenä lista (2014) viimeisistä tehdaskarttojen versioista.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 02, 2015, 00:59:24 ap
Tässä Sport 1200 8V kartta Agostini Y-putkelle ja Mistral Conical vaimentimelle.
Sopii, kun vakio kokoajapönttö on korvattu y-putkella ja vakiovaimennin avoimemmalla.
"One-Lambda-Non-GRiSO" kartta, joka käy myös 1-lambda Stelvioon ja Brevaan (1200 cc).
( tämä kartta ei ole rullanokille, vaan tavallisilla tappinostajilla oleville pyörille )

Sen on tehnyt kaiketi tämänhetken osaavin "karttavelho" Beetle Australiasta.
Näin hän vastasi GRiSOGHETTO forumilla kysymykseen onko kartta, kuin kaupasta ostettava Rexxer kartta:
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Ne ovat täysin erilaiset. Rexxer kartat on tehty dynossa muokkaamalla vain main-fuel karttaa ja sytytyskarttaa. Minun kartta on tehty tienpäällä, todellinen ajo suorituskyky mielessä. Niissä on uusi main-fuel kartta, delta ja sytytyskartta, uudet pressure-air-temp ja fuel-engine-temp korjaus taulukot. Uusi warm-up taulukko. Muutokset Torgue ja throttle korjaustaulukoihin. Jopa ruisku-ajoitus taulukko ja kierrosrajoitukset ovat erilaiset.     Ja minun kartta on halvempi.
Eiköhän tuo jo kerro tarpeeksi  ::)

EDIT lisäys: Sekä Beetle, että Roper ajaa tavallisilla nostajilla (flat tappets) ja kartta on tehty ventt.välyksille 0,15/0,20 imu/pako.
Jos on käyttänyt vanhan suosituksen 0.10/0.15, niin uusi säätö voi tuoda tuntuvan parannuksen.
Ja vielä, että meillä etanoliosuus bensassa lisää co säätöä. Luulen että toimiva asetus 95E10:lle on n. +20-+40.
Jos on käytettävissä laajakaista Lambda, niin kuumalle koneelle tavoiteltava AFR tyhjäkäynnillä 12.8-13.0.
EDIT 2:Beetlen karttatyötä voi tukea vapaaehtoisella lahjoituksella (suositus bensatankillisen hinta).
Hän on tästä "kieltäytynyt", mutta sanoo, että jos siitä huolimatta, niin lähettää osan GuzziDiag kehittäjille.
PayPal tiliosoite lahjoituksille on (ilman välilyöntejä):  mxb @ iinet (piste) net (piste) au  .
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: juhizi - Huhtikuu 25, 2015, 02:14:46 ap
Hei!
Olisiko jostain saatavilla griso 1100:seen karttaa? Itselläni on pyörässä exanin hiilikuituvaimennin ilman db killeriä. karttoihin tuskin kukaan on ikinä kajonnut, asiaa olen hieman korjannut o2 manipulaattorilla, mutta olisi kiva kokeilla oikein muokattua karttaa.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 25, 2015, 13:15:00 ip
Hei!      Olisiko jostain saatavilla *******:seen karttaa?
Lyhyt vastaus:
Toivoisin, että tämä topicci olisi vain paikka "työkalun" eli karttojen löytämiseen ja laajempi keskustelu aiheesta käytäisiin muualla.
Hyvä paikka keskustelulle ja vastaus kyselyynkin löytyy
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4127.msg44050#msg44050
Jos tässä ketjussa ryhdytään keskustelemaan, niin ajan kanssa karttojen löytäminen sen kaiken seasta käy hankalaksi. ???
Ja kyllä, ....  tiedän, että joskus (=lue usein) kiusaus keskustella ja kommentoida vaan tahtoo viedä...  ;D

Te jotka olette saaneet kyselemiänne karttoja LAITTAKAA NE TÄNNE muidenkin saataville.
Lyhyt selostus mihin pyörään ja millaisin muutoksin sekä mikä on kartan alkuperä riittää.  :-*
Pakatkaa alkuperäiset .bin tiedostot .zip muotoon. Näin ne mahtuu liitteeksi ja se suojaa kopiointivirheiltä.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Camn - Helmikuu 22, 2016, 19:52:39 ip
Ystävämme "beetle":n kontribuutio on täätä nykyä täällä: http://www.griso.org/ (http://www.griso.org/)
Edit 28.5: V7 mukana.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 28, 2019, 11:47:18 ap
Paketissa on Nevada/Breva 750 IE:lle kaksi 15RC ecu karttaa:
00000.000.00_3L09BRVO_MG_BREVA_NEVADA750_EU3°   -  vakiokartta Euro3 (tasainen, ei ole laihaa "tehokuoppaa" keskialueella)
00+33.0+3.00_3L09BRVO_MG_BREVA_NEVADA750_EU3°  -  E85 kartta, vakiokartta, johon pa-syöttöä lisätty 33% ja sytytysennakkoa 3 astetta

E85 kartta on testattu sekä kylmässä, että kuumassa se on toiminut hyvin. Kuumassa pysähdyksen (5-10min) jälkeen voi hetken haparoida, kun starttaa uudelleen liikkeelle. Johtunee etanolin höyrystymisestä (78°C:ssa) suuttimissa, joka menee ohi, kun polttoaine taas virtaa. Kylmällä (alle 20 asteen) koneella startatessa: Pari 1-2 sekunnin lyhyttä starttausta. Kolmannella on aina käynnistynyt (jopa vain +3° ssa).
Syynä lienee etanolin pisaroituminen ja bensiiniä sekä vettä suurempi oma paino, ettei lähde niin verkkaisesti liikkeelle. Miinuksena on että 95E ja E85:tä ei voi käyttää sekaisin samalla kartalla -> eri kartta = eri polttoaine.
Varmista myös, että pa-tankin sisäinen letku on luokiteltu SAE30R10, joka kestää etanolia upoksissa. Muita muutoksia ei E85 käytölle ole tarvetta tehdä.
ps. ladattuasi "pdf":n nimeä se uudelleen poistamalla .pdf ---> =.zip, kun ei antanut suoraan zip:iä liittää.
edit 30.7.2019: pa-syöttö lisätty 32->33%:iin. Haluttu pehmeämpi kulku 1500-3000rpm ja vääntävämpi/helpompi liikkeellelähtö kaupunkiajossa.
Polttoaineen kulutus n.5 l/100km vrt bensiinin n.4 l/100km on merkki hyvästä toimivuudesta.
edit 16.9.2021: Lisätty Nevada_E85_s_.zip , jossa on kylmäkäynnistyksen ensi-sekunneille vähän lisä"ryyppyä".
edit 16.5.2022: Lisätty Nevada_E85_Ss_.zip , jossa startin ensimmäisille kierroksille annetaan 100% IsoHuikka.
Omassa kokeilussani yli vuorokauden seisseenä kylmässä tallissa +10° sta tällä muutoksella kone lähti napista heti laakista käyntiin.
Lisätty vielä uusi NEVADA_E85_Ss2.zip versio, jossa Iso alkuHuikka (5sek), jonka jälkeen lisärikastus laskee tasaisesti 10stä 0% iin ensi-käynti-minuuttien aikana.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Henko - Kesäkuu 28, 2019, 17:51:50 ip

OHJE CO:n manuaaliseen säätöön:
Pyörä, jossa ei ole lambda anturia: Käytä/aja moottori lämpimäksi->kytke kaapelit ja avaa GuzziDiag ohjelma->valitse ylävalikosta CO Säätö->laita pyörä käymään tyhjäkäyntiä->aloita CO säätö arvosta -20 ja klikkaa "Valmis" ->jos tyhjäkäynti putoaa tai kone käy karkeasti valitse CO Säätö uudelleen->klikkaa "OK" moott.käynnistys kysymys laatikkoon, koska kone on jo käynnissä->nosta CO -20:sta -15:ta ja klikkaa "Valmis"->jatka näin 5:n pykälillä, kunnes kone käy tasaisesti ja vaaditulla tyhjäkäynti kierrosluvulla. Älä päästä moottoria kuumenemaan liiaksi paikallaan eli anna sen vaikka jäähtyä välillä ja jatka sitten uudestaan.
Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu? Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 28, 2019, 21:34:44 ip
Co säätö ainakin japseissa säätää koko karttaa minimaalisen määrän laihemmalle tai paksummalle. Ne joita voi säätää mittariston kautta, antavat säätää turvallisen verran. Eli ei voi säätää liikaa pieleen.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Henko - Kesäkuu 29, 2019, 10:11:33 ap
Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä? Kun oman kokemuksen mukaan kone kuitenkin käy ihan normaalisti tyhjää kun sen sammuttaa ja käynnistää uudestaan, vaikka vähän kyykkäisikin kun koneelta klikkaa muutoksen koneen käydessä.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 29, 2019, 14:05:38 ip
Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä?
Tuo ohje on Suomennokseni GrisoGhetto palstalta kirjoittajana Pete Roper. Siellä kun käyttävät paljon ns. Lambda-Off karttoja.
Normaalisti Lambda on päällä, eikä CO-säätö toimi (jää käyttöön) vaikka sitä muuttaisikin.

Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu?
CO-säätö lisää suuttimen aukioloaikaa kiinteästi jotain ms osia per pykälä ja vaikuttaa koko kierroslukualueella.
Vaikutus ei ole siis tasainen prosenteissa, vaan kiinteä lisäys - vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä ja vaikutus seokseen vähenee kierrosten lisääntyessä.

Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?
Tehtaalta CO-säätö on 0 ja säätö tapahtuu automaattisesti (=auto learning), jos on Lambda. Jos ei ole lambda-anturia, niin on ollut säädettynä alueelle 2-2,5 (=turhan laihalle "?").

Haluttaessa ohittaa vakio automaattinen seossäätö Lambda anturilla varustetuissa malleissa -->  Kartta "imuroidaan" pyörästä reader ohjelmalla, TunePro ohjelmalla otetaan lambda täppä pois sarakkeesta, writer ohjelmalla kartta takaisin pyörään, niin CO-säätö tulee käytettäväksi. Säätö joko korvalla hyvään käyntiin tai "päästömittarilla" CO arvoon 3,5.
ps. Nuo hommassa tarvittavat ohjelmat löytyvät GuzziDiag sivustolta: https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Henko - Kesäkuu 30, 2019, 13:34:43 ip
Osaako joku muuten avata tuota CO-säätöä tarkemmin, että mitä se tekee tai mihin koko homma perustuu?

Lainaus käyttäjältä: ALi
CO-säätö lisää suuttimen aukioloaikaa kiinteästi jotain ms osia per pykälä ja vaikuttaa koko kierroslukualueella.
Vaikutus ei ole siis tasainen prosenteissa, vaan kiinteä lisäys - vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä ja vaikutus seokseen vähenee kierrosten lisääntyessä.

Kiitos, tämä selvensi.

Onko pyörissä mallikohtaisesti joku arvo, vai voiko samassa mallissa olla tehtaalta lähtiessä eri arvo?

Lainaus käyttäjältä: ALi
Tehtaalta CO-säätö on 0 ja säätö tapahtuu automaattisesti (=auto learning), jos on Lambda. Jos ei ole lambda-anturia, niin on ollut säädettynä alueelle 2-2,5 (=turhan laihalle "?").

Itsellä Jackalissa, ei lambdaa, oli CO 30, mitä vähän Motomatin kanssa ensitutkailulla ihmeteltiin. Vaikea sanoa onko pyörää sitten säädelty tai karttoja muuteltu, tai jos on niin minkä takia tai kenen toimesta. Isohkolla luvulla tuo tuntuu kuitenkin parhaiten toimivan kun olen sitä vähän kokeillut. Nythän asiassa on vielä pikantti ero että pyörässä on se HD:n TPS missä on vähän eri millivolttikäyrä. Mutta eilen sekalaisessa ajossa taajamien ja 120km/h moottoriteitä muutama sata kilometriä viileähkössä kelissä kulutus oli kuitenkin vajaa 5,5l/100km eli ei siellä paljon pielessä olla.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 30, 2019, 19:16:13 ip
Ilman lambdaa (eli M15 ja M16 ECU:t) CO-säätö muuttuu riippuen TPS:n alkuasennosta eli sen lähtö mV asetuksesta. Siksi ohjelmallinen CO-säätö on tarpeen, että saadaan juuri tyhjäkäynnin CO-arvo hienosäädettyä kohdilleen katsastusta sekä tasaista käyntiä ja kylmäkäyntiä varten. Isommalla kaasunavauksella ei sillä lähtöarvon mV:lla ole niin suurta väliäkään eli Marellin ajatus suuttimien aukioloajan "justeeraamisella" on ollut tässä erittäin oivallinen.

Halutessa voisit Jackalista siis löysätä TPS:n ruuveja, pikkusen kopsauttaa sitä läpan aukemis-suuntaa vastaan (rikkaammalle) ja korjata GD:llä CO-säätöä pykäliä pienemmälle. Täysin turha toimenpide, mutta jos on perfektionistin vikaa, niin kukapa nyt hyville yöunille tuntiveloitusta laskisi ;D ;D ;D

Mistäs tuo ohje sitten on peräisin, että jättää sen siihen missä tyhjäkäynti on paras säädön yhteydessä? Kun oman kokemuksen mukaan kone kuitenkin käy ihan normaalisti tyhjää kun sen sammuttaa ja käynnistää uudestaan, vaikka vähän kyykkäisikin kun koneelta klikkaa muutoksen koneen käydessä.
Tästä tuli mieleeni, että arvoja muutettaessa GD:llä virrat sammutettaessa pitäisi muistaakseni antaa olla 30 sekuntia virrat poissa, että muutetut arvot tallentuvat. Muuten voi olla, että palaakin aiempiin arvoihin. Näin muistelisin, mutta en ole täysin varma ja että koskeeko tuo ohje myös kaikkia ecu malleja.

Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Henko - Kesäkuu 30, 2019, 22:08:35 ip
Juu kiitokset tarkennuksista Camnille ja ALille. vastaan nyt ilman lainauksia, mutta kulutuksen perusteella totesinkin että perussäädöt tuskin kovin on pielessä, ja tarkoitinkin lähinä TPS:ää. Olen kokeillut vähän eri arvoja volttimittarilla asettaen suuntaan tai toiseen, samoin CO-säätöä. Kaasuläppien synkat olen ainakin koettanut saada kohdilleen, pariinkin otteeseen kun kävi ilmi että säätöruuvi oli itsestään auennut ilmeisesti tärinästä. Silloinhan kääntyy myös TPS:n asento vasemman kaasuläpän mukana. Oireena on ollu lähinnä aivan pintakaasulla (aikalailla tarkkaan 500-600mV kaasunasennossa) tapahtuva pätkäys ilmanputsarin suuntaan satunnaisesti, käytännössä kun sopivasti ajat risteykseen taajamassa tai liikenneympyrään, tai löysäät kaasua mäennyppylällä sopivilla kierroksilla. Enemmän tai vähemmän tuo kuulemma on näille tyypillistäkin, tietyllä (pienellä) kierrosluvulla tapahtuen. Autohuoltamossa oon vähän käynyt pakokaasujakin mittaamassa. Tuo oire pahenee jos kone on laihalla, ja häviää jos pistää kunnolla rikkaalle mutta se myös haittaa niin vähän etten ole enempää siitä stressaillut tai karttoja muutellut. Pyörä on kuitenkin tarkoitettu ajoon ja se on mukavaa. Luulen että tuon CO-säädön tarkennuksen perusteella voisin koettaa vielä nostaa sitä vähän reilummin ja katsoa mitä tapahtuu jos ei sen pitäisi juuri kulutukseen ajon aikana vaikuttaa.

Niin juu, on tässä venttiilinvälyksetkin säädetty, tankki hapotettu, bensahana ja suodatin vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu, vasemman puolen kaasuläpän akseli holkitettu ja läppien välitangot vaihdettu, nokka-akselin anturin välys tarkastettu että perusasioidenkin eteen jotain on tehty. Voihan siellä silti jotain olla kohdiltaankin.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Hajakenttä - Syyskuu 16, 2021, 19:50:53 ip
Kiitos kartasta ALi. Laitoin talteen Nevadan 16.9. tulleen E85.s. "ryypytetyn" kartan. Jotain tuollaista itsekin suunnittelin, mutta testaanpa tämän ensin niin ei tarvitse keksiä uutta ruutia. Saattaa kylläkin jäädä kevääseen, näyttää nämä ajokelit siltä, tai – nythän niitä ryypytyksiä saisi testatuksi.

Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 22, 2022, 21:32:20 ip
V7 ja V85 karttoja:

Olen siinä käsityksessä että uusimpiin ecuihin ei ole saatavilla "Beetle" -karttojen lisäksi merkittävästi karttoja, koska niiden värkkääminen on mennyt niin mutkikkaaksi luistoneston ja ride by wire -toiminnon myötä. Törmäsin uudempiin malleihin saatavilla oleviin maksullisiin karttoihin, joihin on italialainen väline ladata niitä ecuun (molemmat pitää ostaa, välimokkula johtoineen ja itse kartta: https://store.up-map.it/en/3-maps#/brand-moto_guzzi (https://store.up-map.it/en/3-maps#/brand-moto_guzzi)). Olen ymmärtänyt että karttojen takana olevat jo toisessa polvessa Guzzilla kisaavat Guareschit ovat arvostettuja Guzzivirittäjiä (https://www.guareschimoto.it/en/#weglot_switcher (https://www.guareschimoto.it/en/#weglot_switcher)).  Ostetaan T800 välimokkula, kaapeli siitä Guzziin ja asennettava softa ("kartat"). Sen jälkeen asia hoituu puhelimella ohjaamalla ( https://www.youtube.com/watch?v=HtfUZkonUXU (https://www.youtube.com/watch?v=HtfUZkonUXU)).  Jokaisella on T800 -välimokkulalla on sarjanumeronsa, sen ja asiakkaan kirjautumistunnuksen avulla karttojen valmistaja voi asettaa karttoja käytettäväksi, jos on esim jotain "takuuluontoista säätöä" (ainakin Gabro Racing toimii näin Aprilian kohdalla https://www.youtube.com/GabroRacingTeam-GRT (https://www.youtube.com/GabroRacingTeam-GRT)).  T800 lukkiutuu ecuun, sitä ei voi käyttää muihin pyöriin. Vaikuttaa siltä että kartoissa on "lambda off" -kytkentä ja kartat on optimoitu järjestelmäkohtaisesti (imupuoli/pakopuoli pyörässä).  Melko hintavaa, aloitussetti >500€ mutta sen jälkeen riittää että ostaa vain karttoja.  Ja tuon T800 -välimokkulan voi jättää kiinni pyörään: sen jälkeen puhelinappi näyttää erinäisiä asioita ajossa puhelimen näytöllä.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Jamppa - Heinäkuu 05, 2022, 09:10:24 ap
Löytyisikö mistään karttaa 08 stelvio? Eniten häiritsee nykiminen pienillä kierroksilla .Nyt v52 kartta.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 05, 2022, 16:57:47 ip
Täältä näet uusimmat tehtaan kartat: https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappings (https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappings)
Jos ei löydy tästä ketjusta eikä muilta foorumilaisilta, yksilöi haluamasi kartta ja kysy täältä: guzzidiag at gmail.com
(englanniksi). Ymmärrän niin, että 2229STV8V52 on viimeisin 08 Stelviolle ja 2229STA42Z jos on rulllanostimet.
Kun on 5AM ecu ja jos nykii pintakaasulla pienillä kierroksilla niin että lambda ei vielä sääädä seosta, on mahdollista myös itse tehdä varovaisia muutoksia: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.msg81127#msg81127 (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.msg81127#msg81127)

EDIT 8.7: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5639.0 (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5639.0) ?
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Jamppa - Heinäkuu 06, 2022, 12:10:40 ip
Tappinostin kone tossa on .Täytyy vielä tarkistaa onko tuo uusin versio kartasta.saisihan tuo nuukempikin olla kulutuksen suhteen.Jos siihenkin jotain apua löytyisi kun vähän perehtyy asiaan.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 08, 2022, 17:03:47 ip
Kokemukseni perustuu vain Nevadan pikkulohkoiseen koneeseen, joka poikkeaa paljon, mutta ei täysin isommista serkuistaan. Varsinkin nykimisen kanssa olen tuskaillut ja mielestäni sen ilmiön selättänyt. Muutaman asian ajattelin selvittää:

Päästönormien takia on pienien kierrosten syöttö asetettu karttaan niin laihalle, että siitä tulee epätasista käyntiä helposti, mutta ei välttämättä. Oman kartan voi tehdä aika vähällä vaivalla, mutta se ei ole sitten aivan laillista, juuri päästöjen takia. Entinen kartta vain luetaan ylös ja talletetaan kahtena kopiona tietokoneeseen. Toinen kopio talleteaan omalla nimellään varmaan paikkaan ja toinen nimetään uudelleen ja siihen tehdään jollain editorilla, TunerProlla, pienet lisäykset syöttöön pienille kierroksille, niille joilla nykimien esiintyy. Näin tehty uusi kartta kirjoitetaan vanhan päälle, jolloin vanha sitten siirtyy bittien taivaaseen, siksi se varmuuskopio, jotta vanhaan voi tarvitessa, vaikka pyörää myydessä, palata. Sitten seos on hiukan rikkaampi ja kone on helpompi säätää kauniiseen käyntiin.

Vanhalla tehtaan kartallakin käynti on saatavaissa tasaiseksi, onhan se sitä joskus ollutkin. Hyvin paljon käyntiin vaikuttaa venttilvälysten oikea säätö. Olen huomannut, että parempi tulos kaikin puolin tulee kun käyttää säätöarvona ohjearvon toleranssin pienmpää arvoa ja sitäkin pihistellen. Lieneekö tuosa koneessa hydraulisia nostimia vai ihan perinteiset säädettävät? En taida tietää mitä ovat tappinostimet.  ::) Mutta ei se mitään.

Aivan turha on säädöillä mitään yrittää, jos tiivistykset falskaa. Ne kurkkujen kumit on oltava kunnolla paikoillaan ja ehjät. Myös pakoputkien liitosten saumat on oltava tiiviit, jotta hengitys kulkee oikein.

Kaikkein eniten nytkytystä teki läppärunkojen vivuston yhdystangon kuulanivelten välykset. Ne muovikupit maksaa n. 50 eurosenttiä kpl. Uniball tyyppiset nivelet on napakammat ja korjaavat asian pitkäksi aikaa. (Kun tillaa molemmat oikeakätisellä M6 kierteellä voi välitangon tehdä rautakaupan M6 kierretangosta. Mittaa pituus vivusta vipuun ennen alkuperäisen purkamista.)

Imutasapainolla on myös merkitystä nykimiseen ja tärinään. Siinä on tärkeää, että tehdään ennen säätöä opittujen arvojen nollaus ja TPS reset, ja sen jälkeen sammutetaan virrat ja odotetaan ½ tuntia ennen virran uudellee kytkemistä. Sitten säädetään ajokierrosten imutasapaino vivuston tasapainoruuvilla ilmaruuvien ollessa kiinni. Sitten kone onkin jo lämmennyt ja säädetään ilmaruuveilla tyhjäkäyntikierrokset ja imu tasaan tyhjäkäyntiekirrosten aikana, siis molemmat ilmaruuveilla, eikä enää kosketa imutasapainon pääsäätöön. Tämä viiemeinen kohta, ilmaruuvit, varsinkin vaikuttaa siihen nykimiseen.

Uskallan arvata, että nämä säädöt korjaavat sen nykimisen ilman karttamuunnostakin. ;)



Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 09, 2022, 00:19:49 ap
En ole vielä alkuperäistä kunnolla toimivaa 8v 5AM karttaa nähnyt. Osa on siedettäviä, osa on tehty varmasti huumorimielessä. Se uusin versio ei yleensä tee elämästä ainakaan helpompaa...
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: Jani Janhunen - Kesäkuu 23, 2024, 08:05:03 ap
Hei vaan, löytyykö keneltäkään tuplatulppa-Caliin viimeisintä 3D09C28P karttaa? Itsellä vanhempi 3D09CB23 ecussa, voisi testata toimiiko uusi paremmin?

Jos löytyy hyviä customoituja karttoja kyseiseen pyörään, niin mielellään voisin koittaa niitäkin, voin vaikka maksaa toimivasta kartasta.

Yv:llä tavoittaa tai 0407347556

Jani
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 24, 2024, 20:36:02 ip
Voipi noita karttoja muokata itsekin jos miettii että millä kierroslukuvälillä ja onko nousevaa, laskevaa vai suoraa. Vai kaikkia. Jälkimmäisessä tapauksessa kavennetaan muutosaluetta ja keskitytään vain siihen. Kun kohta on kunnossa siirrytään muuhun alueeseen. Pala kerrallaan. Alakierrosalue ja kiihdytyskartat ovat hankalimpia. Isommilla kierroksilla ei moottori ole niin ronkeli mutta lambdanäytön avulla sekin asettuu kelvolliselle tasolle. Verrattuna, aikanaan, kaasuttimien säätöön, tässä prosessissa tulee paljon tarkempaa tulosta. Se on myös päästölakien suuntaista.

Itsellä meni, toki ansiotyöpäivien lomassa, ahdetun Centauron karttojen suunnittelussa ja säätöjen lomassa noin kahden viikon illat ja osa viikonlopuista. Kerhon ovisuussa pöydällä oli pari läppäriä. Toisessa ohjeita ja toinen oli säätämistä varten. Välillä kaävin lähistöllä ajamassa pitkää ylämäkeä millä simuloin kuormitusta. Kerhokaverit katsoivat kuin pöljää eivätkä uskoneet että asiasta voisi tulla valmista. Tavallaan olivat oikeassa: ei näitä saa täydelliseksi kuin vahingossa. Tuskin silloinkaan. Mutta hyväksi saa. Hyvä lienee kunkin oma käsitearvo.

Kalliimpi versio hommasta on tehdä se jarrupenkissä. Ei varsinaisessa tehopenkissä jolla pyritään saamaan esiin vain teholukeman maksimi.
Otsikko: Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2024, 13:13:31 ip
Lainaus
En ole vielä alkuperäistä kunnolla toimivaa 8v 5AM karttaa nähnyt. Osa on siedettäviä, osa on tehty varmasti huumorimielessä. Se uusin versio ei yleensä tee elämästä ainakaan helpompaa...


Karttahan voi olla vaikka kuinka hyvä mutta ei vain sovi muihin yksilöihin. Kovin vähän olen nähnyt karttojen mukana tulleita tiedostoja joissa kerrotaan missä olosuhteissa kunkin kartan tulee toimia.

Helpointa on silloin kun pyörä on täysin vakio. Heti kun muokataan ja laitetaan vapaavirtaussuodattimia, avarampia pakoputkia, onko lambdasäätö käytössä vai ei ja muitakin muuttujia voi olla kuten, Euroopan alueella kin, hieman erilaista bensiiniä käytössä alueilla kun valtionrajoja ylitellään. Sekä käyttölämpötila.

Kun olen muuttanut omien pyörieni ruiskutusta niin olen luottanut, ensin kapeakaistaiseen mutta sittemmin laajakaistalambdaan ja sen näyttämien mukaan olen saanut koneen hyrräämään mieleiselläni tavalla, vieläpä, polttoainetta säästäen. Olen huomannut että monelle ei ole jälkimmäinen asia merkityksellinen. Itselle on. Köyhälle.