Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 25, 2015, 13:48:07 ip
-
Kun katselee useimpien uusien moottoripyörien omistajan käsikirjoja niin niissä ei toisinaan mainita mitään sisäänajosta. Ennen saattoi olla useamman tuhannen kilometrin totutusajoa ja tihennettyä huoltoväliä alkumatkasta.
Onko ymmärrettävä niin että nykyteknologialla välykset, hammaspyörien ryntöpinnat, laakerit ja muu tekniikka on niin tasaisen hyvälaatuista että varsinaista, ja hyvin rauhallista, totutusajoa ei enää vaadita? Tai se on vain yksi lyhyt päräytys jonka tekee ensimmäisenä ajopaivänä.
Toiseksi: kuka edes noudattaa totutusajorajoitteita jos niitä on?
-
Jos pyörä on käyttöpyörä, eli joka paikassa mukana, on ajo jatkuvaa sisäänajoa.
Kaverilla oli uusi Ktm Superduke R ja siinä oli tarkat ohjeet sisäänajoon. Taisipa olla boksissa muutaman ekan satkun ajan rajoitin päällä.
Viime kesänä kuunneltiin Kemorassa, kun erään tutun Panigalella ajo oli kovin rauhallista ja tönkön oloista. Kertoili sitten, että sen Ecu kirjaa totutusajon kaasunasennot yms ja liiallisiin ylityksiin ja rallaamiseen voidaan palata, kun takuuseen tarvii jotain rukata.
-
Uusissa moottoreissa on jo usein ecu:ssa käyttötuntimittari, joka rajoittaa tehoja käyttötuntien alussa.
-
Ja ilmeisesti tuo lokin kerääminen ainakin tuossa Ducatin tapauksessa lienee totta. Siinä ei ainakaan kuulemma ollut mitään teknistä estettä kaasuttelulle.
-
Modernit moottorinohjaukset ja ajoneuvon ohjausyksiköt keräävät lokitiedostoja. Niitä voi käyttää apuna
vianhaussa ja pahimmillaan kun raja-arvoja (lämpö, rpm, yms.) on ylitetty, tulee takuun voimassaolon kanssa
ongelmia. Myös valmistaja käyttänee tätä tietomassaa tuotekehittelyssä hyväkseen.
Guzzin ECU:ssa ei ilmeisesti tätä ominaisuutta vielä ole? En ole ainakaan huomannut Guzzidiagista käydyssä keskustelussa asiaa käsitellyn.