Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Hajakenttä - Tammikuu 13, 2015, 17:40:57 ip
-
Sanastoa tulee joskus kaivanneeksi kun saa lukea näitä juttuja ymmärtämättä mitä milläkin sanalla tarkoitetaan. Minä ainakin, kun en tuolla talleilla roiku, olen joskus siinä häpsingillä, että puhutaanko tässä nyt variksista vai aidanseipäistä? Jos tiedätte jotain moottoripyöriin liittyviä käsitteitä ja niiden yleisesti käytettyjä nimiä, niin laittakaa vaikka tänne. Saisi laittaa myös linkkejä vastaaville "sanastosivuille", jos joku sellaisia on löytänyt.
Mitä mahtaa tarkoittaa vaikka seuraavat?
Custom
Racer
Kafe, Cafe (siis muuta kuin kahvia)
Caferacer
Voiko olla customcafe?
Naku
Superbike
Supebike ohjaustanko
Clpip-one, clip-one ohjaustanko
Tonti-runko (Tonti lienee kilpakuljettajan nimi)
Kaksoiskehto runko
Vain muutamia mainitakseni...
-
Muutamia vastauksia voi löytyä tuolta: http://www.bajahill.net/1999/03/motoristin-slangisanakirja.html
Jouko
-
Eivät nuo minun milelestäni vielä kovin motoristi - suomi -sanastoa ole. Ihan normaaleja ilmaisujahan nuo. Mutta tässä selityksiä:
Custom
Harley Davidson -tyyppinen pyörä
Racer
Kisapyörä (tai sellaiselta näyttävä)
Kafe, Cafe (siis muuta kuin kahvia)
Tarkoittaa juuri sitä, kahvilaa. Ks. alla.
Caferacer
Kuppilakilpuri, (vanhan) kilpapyörän näköiseksi tuunattu katupyörä. Nimitys tulee brittinuorten 50-60-luvuilla harrastamasta moottoripyörähurjastelusta, jossa tukikohtina pidettiin tiettyjä kahviloita ja suosittiin tuon tyyppisiä pyöriä. Googlaa Ace Café.
Voiko olla customcafe?
En ota kantaa.
Naku
Moottoripyörä, jossa ei ole katteita.
Superbike
Alunperin ylipäätään suorituskykyinen moottoripyörä, nimitys taidettiin keksiä Honda CB 750:n ja Kawasaki Z1:n myötä 70-luvun alussa.
Nykyisin myös road racingin luokka, jossa ajetaan vakiopyöriin (löyhästi) perustuvilla pyörillä.
Supebike-ohjaustanko
Epäloogisesta kyllä, "tavallinen" putkimallinen ohjaustanko, joka asennetaan sporttipyörien clip on -tankojen tilalle.
Clpip-one, clip-one ohjaustanko
Tarkoittanee clip-on. Alunperin kilpapyörissä käytetty ohjaustankotyyppi, jossa kaksi erillista tankoa on kiinnitetty suoraan etuteleskooppiputkiin.
Tonti-runko (Tonti lienee kilpakuljettajan nimi)
Se "klassinen" Moto Guzzi -runko, joka oli käytössä 70-luvun alun V7 Sport -mallista aina viimeisiin 1100-kuutioisiin Californiohin asti. Nimi tulee rungon suunnittelijasta, Lino Tontista.
Kaksoiskehto runko
Putkirunko, jossa moottorin ali kulkee kaksi yhtenäistä kehtoputkea. Malliesimerkki rakenteesta on Nortonin Featherbed.
Tässä näitä, joku muu täydentäköön/jatkakoon.
-
Tuota...
>> Custom Harley Davidson -tyyppinen pyörä <<
Eikös kuitenkin niin, että tehdaskuntoinen H-D tai vaikka California ovat Cruiser-pyöriä?
Mutta sitten kun pyörää on rakenneltu, niin siitä tulee Custom?
Ymmärtääkseni tuo termi tarkoittaa juuri sitä.
Google-kääntäjä antaa näin adjektiivi:
- tilaustyönä tehty custom, custom-built, custom-made, tailor-made
- tilaus- order, custom, bespoke, chartered
Autopuolella on bulevardisportti, eli urheiluauton näköinen, mutta suorituskyvyltään perheauto.
-
Custom noin niinkuin Timo sen laittoi.
Kustom ainakin autopuolella tarkoittaa taasen sellaista näyttelytason rakenneltua pyörää, joka on erityisen "viileä".
Kyllä voi olla custom cafe. Se lienee sellainen kuppilamopo, johon on tehty ihan oikeita muutoksia, eikä sellaisia riisuttu/sahattu-tyylisiä säpöstyksiä, joita se nimitys Cafe tuntuu nykyään tarkoittavan.
Superbikeä on ajettu jo seitkytluvulta. Se perustuu siis katupyörään. Superbike-tanko sai mallinsa ja nimensä Graeme Crosbyn Moriwaki-Kawasakin tangosta. Muut ajoivat clip-oneilla ja hän tykkäsi ajaa suoralla tangolla. Ja menestyi, joten tankomalli painui lajia seuranneiden mieliin.
-
Guzziosastolta hämmentää joitakin mallimerkinnän V7 käyttö. Alunpitäen se tarkoitti (-60-luvulla ja sen jälkeen) Guzzin tekemää moottoria joka asennettiin yllättäen moottoripyörään poiketen sen alkuperäisestä tarkoituksesta. Alunpitäen noin 700cc kone. Sen jälkeen nimike piti 850 ja 950cc koneisiin asti kertomassa mikä oli konetyypin alkuperä. Nyt puhutaan "isolohkoista" kun näistä alkupään ja sen jälkeisistä V2-koneista tulee puhe. Nyttemmin, muutama vuosi sitten, V7-nimi on siirtynyt eräiden "pikkulohko"-retropyörien nimikkeeksi ehkä siksi että muistuttavat ulkoisesti niitä 70-luvun alun sportteja. Niiden ominaisuuksia näissä uusissa V7:ssa ei ole.
Muita V-merkintöja on V35, V50, V65, V75 jotka ovat pikkulohkoisia ja isolohkoisten puolella V7, V10, V11. Näistä voi arvata kuutiotilavuuden suunnilleen ja tietävämpi että V10:ssä että V11:ssa on Spine-runko eli suora selkäputkirunko eikä alaputkia lainkaan.
Carcano-runko. Nimetty suunnittelijansa mukaan. Loop frame eli suljettu kaksoiskehtorunko erona Tonti-runkoon joka on varustettu irrotettavilla alakehtoputkilla. Carcano runkoa tehtiin 60-luvun lopulta vuoteen -74. Silloin tuli tilalle Tonti. Myös pikkulohkoGuzzin runko on Tontin suunnittelema ja teknisesti noudattaa samoja rakenteita pienemmässä koossa mutta vain isolohkoisen runkoa kutsutaan Tontiksi puhekielessa.
Custom, tehdascustom, esim. California.
Kustomoida, tehdä pyörästä mieleisensä joko tarvikeosista tai valmistamalla itse.
Chopper, kopteri, kustomoitu moottoripyörä jossa usein ällistyttävän pitkät keulaputket. Nimi tulee englanninkielisestä sanasta joka tarkoittaa pilkkomista.
-
Chopper nimitys tarttui pyörälajiin, kun sodasta palaavat ameriikkalaiset taistelijat ostivat halpoja, armeijan vanhoja moottoripyöriä ja kevensivät pyöriään nopeutta lisätäkseen. Chop tarkoittaa leikkaamista ja sitä harrastettiin kevennyksen nimissä esim lokareita lyhennellessä ja tankkia kutistellessa. Ylimääräinen leikattiin pois.
-
Tuota...
>> Custom Harley Davidson -tyyppinen pyörä <<
Eikös kuitenkin niin, että tehdaskuntoinen H-D tai vaikka California ovat Cruiser-pyöriä?
Mutta sitten kun pyörää on rakenneltu, niin siitä tulee Custom?
Ymmärtääkseni tuo termi tarkoittaa juuri sitä.
Google-kääntäjä antaa näin adjektiivi:
- tilaustyönä tehty custom, custom-built, custom-made, tailor-made
- tilaus- order, custom, bespoke, chartered
Saattaahan tuo nykyään jo noin ollakin, amerikkalainen hapatus kun leviää tännekin...
Jenkeissähän se nimitys on toki aina ollut cruiser, mutta tässä kysyttiinkin nimenomaan käännöstä suomeksi. Termin "custom" käyttö kun on Suomen moottoripyöräpiireissä vanhastaan hiukan eronnut tuosta yleiskielisestä merkityksestä, jonka löytää sanakirjoista. Perinneslangissa, siis silloin 80-luvulla kun koko pyörätyyppi (notkoselkä, V2-kone) syntyi, nimitys oli Suomessa nimenomaan custom (tai siis kustomi), oli pyörä sitten rakenneltu tai juuri kaupasta ostettu. Kruisereista ei kukaan täällä puhunut ainakaan ennen 90-luvun puoltaväliä. Ja kuulee sitä kustomia vanhassa merkityksessä aika taajaan vielä nykyäänkin. Sen sijaan en ole kuullut kenenkään viittaavan rakennettuun caferaceriin tai scrambleriin customina, siis Suomessa.
Ja se Google-kääntäjä nyt ei kauhean hyvä auktoriteetti näissä termiasioissa(kaan) ole...
-
Minkälaisia ne muutokset ovat periaatteeltaan, jotka tekevät pyörästä cafe tyyppisen? Siis jos vaikka kuppilan pihassa sanon kenenkään isommin nauramatta, että "nätti cafe tuossa", niin mitä tunnusmerkkejä sille olisin nähnyt? Ei siis ilmeisesti riitä, että jätetään poskimuovit pois ja akku pesemättä. Mites – jos koputtelisi poskilevyt (ihan omalla mallilla) pellistä ja kirjoittaisi maalilla siihen, että cafe? Onhan kysymyksessä sentään pyörän tyyppi, eikä pelkkä käyttötarkoitus/kulttuuri.
Onhan Moto Guzzinkin mallistossa cafe tyyppisiä tehdasmalleja. Olen yrittänyt kuvista vertailla, mutta silmääni ei osu sellaisia erikoisuuksia, muuta kuin maali.
Joku isompi naureskeli, että ei Nevada voi olla custom, koska ei ajeta jalkapohjat edellä. Se on kuitenkin monessa arvostetussa alan lehdessä ja myös tehtaan esitteissä customiksi sanottu, siihen tapaan, että – Tyypillinen jokamiehen custom... Tai – Nevada Anniversario juhlistaa Moto Guzzin kevyemmän custom malliston 20-vuotista kehitystä.
Annia olenkin sanonut mieluiten seikkailupyöräksi. Sen kanssa melkein aina myöhästyn päivälliseltä. ;D
-
Minäkin vielä sekoilen tuohon Customiin. Kyllä tehdastekoinen Cali on nimenomaan Custom ( tuosta 1400 möhköstä en tiedä ), kuten Peki ja Motomattikin kirjoitti, myös 650 Custom on nimenomaan aito tehdastekoinen custom, kuten myös Harley Davidson 1200 Custom ... niin kuin esimerkkinä. Sitten on aivan erikseen customointi, esim. Mille GT:n voi customoida, mutta ei siitä silti välttämättä tule Customia.
Sama asia autopuolella, on autoja, jotka ovat tehtaan mallimerkinnällä Custom, esim Ford Custom, chrysler Custom jne. kun sensijaan customoitu voi olla omistajansa minkälainen kyhäelmä tahansa. ::)
-
Hajakenttä: Tuossa cafe racer -tyylissä on olennaista se, että pyörä näyttää samalta kuin pyörät joskus 50-luvulta 70-luvulle, kun niitä yritetiin saada kulkemaan kovempaa (tai ainakin näyttämään siltä, että ne kulkevat kovempaa). Tiivistetysti: matala stonga (mieluiten clip-onit), jalkatappien siirto taakse ja mieluiten soolosatula. Tankiksi mieluiten jotakin kulmikasta ja pitkänomaista, kuten vanhoissa kisapyörissä. Etu- ja takapyörä keskenään koko lailla samakokoiset. Kaikki, mikä näyttää siltä, että pyörää on yritetty keventää, (sivukopat pois, takalokarin lyhennys tai poisto ym.) on plussaa.
Esimerkki Guzzin mallistosta: vertaa V7 Specialia ja V7 raceria. Mikä on Racerissa erilaista kuin Specialissa, on Cafe racer -tyyliä (no joo, kromatusta tankista voidaan olla montaa mieltä). Specialista voisi tehdä cafe racerin minimissään vaihtamalla stongan ja jalkatapit.
Kokonaan toinen juttu sitten on, että mitä ihmeen väliä sillä nimityksellä on? Jos haluaa muuttaa oman pyöränsä ulkonäköä johonkin suuntaan, senkus muuttaa ja kutsuu sitä sitten vaikka rinssieversti-tyyliksi. Eikä niin, että lähtee muuttamaan pyörää johonkin nimitykseen sopivaksi.
-
Pekin kanssa samalla linjalla. Jos on näkemys, mihin suuntaan haluaa modausta tekasta niin tekee ja katteleepi sitten tuliko mieleinen. Minnuu nuo "pussihousuluokituksien" ehdottomat vaatimukset sylettää, mutta meneehän se aika niinki kun vääntää moppelia tiettyyn sapluunaan. Pääasia jotta kulkine on mieleinen. Oman fiiliksen mukaanhan tätä hommaa harrastetaan.
-
Mulla on kaksi pyörää, jotka eivät ehkä ihan täysin sovi perinteisiin lokeroihin. Mutta molemmat ovat minulle mieleisiä. Kumpainenkin on minun itselleni kustomoimia.
-
Bellagio ei myöskään sovi lokerointeihin. On olevinaan virallisesti custom, mutta todellisuudessa jotain ihan muuta ??? Toisaalta sillähän ei ole mitään väliä, vaan nykyään nuo luokitukset ovat lähinnä kaupallisin perustein tehtyjä.
-
IMHO edellinen California ei ole custom, ajo-ominaisuudet liian hyvät (ja keula lyhyt). Lähinnä se on retro 'standard motorcycle'. ;)