Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 13, 2015, 12:25:41 ip

Otsikko: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 13, 2015, 12:25:41 ip
Sääksjärvi Trikeen ryhdyin tekemään digitaalisytytystä. Ei enää kärkien kanssa ropaamista.
http://www.motomatti.fi/2014/12/saaksjarvi-trike-digitaalinen-sytytys.html
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 13, 2015, 20:29:40 ip
Lyökö tulppa kipinää aina 360 asteen välein ?
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 13, 2015, 20:48:28 ip
Ei mahda olla merkitystä ahtamattomassa moottorissa.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 13, 2015, 21:21:10 ip
Ohjelmallisesti asetettu niin että tärähtää vain tarvittaessa. Ei siis ole hukkakipinää mutta senkin saa "parilla klikkauksella". Ne on nää nykyajan ohjelmoitavat aivolaatikot aika eteviä. Opetellessa menee jonkin aikaa kun vähän väliä pukkaa uutta käyttistä. Juuri kun luuli osaavansa tulee uusia asetuksia ja toimintoja. Niin kuin nytkin. Edellisestä asennuksestani on jotain neljä vuotta aikaa kun asensin sen Alkoholipyörääni. Kaveriksi sille tuli vanhan mallinen MegaSquirt-ruisku. Molemmat järjestelmät käyttävät samaa anturointia.
Nykytiedolla laittaisin sulautetun järjestelmän jossa on molemmat samassa rasiassa.

Niihin pyörämalleihin ja -merkkeihin joihin on valmiit asetukset rasian valmistaja puolelta, riittää että osaa laittaa pyörän sähköjärjestelmän liittimiin alkuperäisen sytkärasian tilalle tuon esittelemäni poksin ja lähtee ajamaan.

Mutta tässä tapauksessa, kun ei ole ennestään mitään sytytyspoksia joutuu tekemään rasialle toimintaympäristön.

Ignitechillä on plug-in asennus useimmille japanilaisille kaasutinpyörille joissa on jonkin sorti elektroninen sytytys ennestään. Myös Motoplatin korvaaja Guzzeihin. Myös koko moottorinohjauksen voi korvata Ignitechin Ignijet-yhdistelmälaitteella. Tai MicroSquirtilla.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 14, 2015, 08:49:43 ap
Ohjelmallisesti asetettu niin että tärähtää vain tarvittaessa. Ei siis ole hukkakipinää mutta senkin saa "parilla klikkauksella".

Osaatko spekuloida sitä miten tuo on toteutettu ?

Eli startin aikana kipinän hetkeä vaihdellaan 360 asteen välein ja kierrosluvun muutoksen perusteella (laskien samojen antureiden signaaleista) tunnistetaan sitten milloin sytty osui työtahdin kohdalle (eli moottori sai vauhtia palotapahtumasta). Tämä löydetty tahdistus kahdesta vaihtoehdosta pidetään sitten valittuna.

Tai vaihtoehtoisesti niin että startissa lyödään kipinä joka 360 asteen välein ja kun kone on käynnistymässä niin vaihdetaan kahdesta vaihtoehdosta se jolla kone pysyy käynnissä.

Vai joku muu tapa ?

Tekeekö boksi tuon joka startissa vai yrittääkö se muistaa vaihtoehdon kun on sen kerran löytänyt ? Tämähän olisi teoriassa mahdollista jos yhtään pulssia ei hukata kone sammutettaessa tai käynnistettäessä.

Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 14, 2015, 11:08:15 ap
Hukkakipinättömyyden salaisuus pitäisi löytyä näistä kahdesta taulusta:
Ensimmäinen on valintataulukko sytytyksen tyypistä. Siinä on luetteloitu pyöriä sekä anturiasennuksen ja käyntitavan mukaan (Special-asetukset). Tässä vain pieni osa pyörävalikosta.

Sitten on asetusikkuna jossa voi määritellä joko automaattisesti tai käsiasetuksilla millainen on sytytyskulman suuruus ja puolan varautumisaika. Jos olen oikein ymmärtänyt. Tästä osa on minulle täysin uutta asiaa kun on kyseessä uusi päivitys ja hieman uutta "rautaakin". Pitänee lukea vielä tarkasti ohjeistus ja vaikka kääntää se saman tien suomeksi. Englannin- ja muunkinkieliset ohjeet löytyvät täältä: http://www.ignitech.cz/en/

Tämä kahden anturin systeemi on ikään kuin olisi kaksi eri sytytystä kahdessa eri yksisylinterisessä moottorissa.

Lisäys: kyseisestä osoitteesta voi ladata eri sytytys- ja ruiskutusohjelmia ihan ilmaiseksi ja pelata niiden kanssa. Vain "rauta" maksaa "pehmo" ei.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 14, 2015, 12:17:14 ip


Tämä kahden anturin systeemi on ikään kuin olisi kaksi eri sytytystä kahdessa eri yksisylinterisessä moottorissa.


Ja järki tässä on? Saadaan lisää virhe mahdollisuuksia? Järkevin järjestelmä olisi yhdellä anturilla, joka on fiksattu. Siitä sitten haluttu ennakko digitaalisesti ja vaikka valintaikkunasta sylinterikulman säätö.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 14, 2015, 12:36:44 ip
Ok, kiitos.

Tilanteessa jossa anturit ovat kampi-akselilla, en heti keksi miten tuolla pääsisi siihen että kipinä tulee vain sillä oikealla työtahdilla.
Tuolla kyllä kysytään "Revolutions without ignition" mutta en keksi että mistä silloin päätellään se että aloitetaan oikeasta tahdista tuo laskenta. Tähän kohdentui tuo aiempi kysymykseni.

Kahden anturin version  ainoa järki lienee siinä että se kunnioittaa perinteitä.
Voi olla keskivertoasentajalle helpompi laittaa kaksi anturi kuin alkaa dataamaan tuonne sitä sylinterien välistä kulmaeroa.

Tämä hukkakipinäkysymys on sinänsä epäolennainen kun puhutaan normaalikäytössä olevista moottoreista. Sitten kun kierrosluku menee reilusti yli 10000 rpm ja puristussuhdetta on riittävästi (joko ahtimen avulla aikaansaatuna tai muuten), alkaa kipinän voimakkuudella olla merkitystä. Ilman hukkakipinää puolien työmäärä vähenee ja latausaikoja voi pidentää -> voimakkaampi kipinä.









Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 14, 2015, 13:09:01 ip
Lainaus
Tämä kahden anturin systeemi on ikään kuin olisi kaksi eri sytytystä kahdessa eri yksisylinterisessä moottorissa.
Ja järki tässä on? Saadaan lisää virhe mahdollisuuksia?

Järkeä vai ei. Olen tässä tapauksessa varautunut myöhemmin asennettavaan ruiskuun. Siinä on myös vanhanaikainen toiminto kahdella anturilla että saadaan kulloinkin kullekin sylinterille oma ajoitettu pruiskautuksensa. Parantaa taloudellisuutta. Siksi kaksi anturia yhteiskäytössä. Hyllyssä kun on vanha MegaSquirt jossa on tämmöinen toiminto. Toki ei ole estettä laittaa sytkä vain yhdellä anturilla mutta sitten tarvitaan triggeripyörään enemmän hampaita kuin yksi.

Toistaiseksi S. Trike jatkaa kaasutinversiona mutta muutossarjalla varustetuin pakko-ohjatuin luistein ja TPS matkassa.

Kahden anturin systeemissäkään ei ole tarkkaa ovatko anturit keskenään 90 asteen kulmassa koska nykyisessä tsydeemissä ohjelmallisesti voi molemmille antureille (sytytykselle) olla omat ennakkonsa.
 
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 14, 2015, 13:29:31 ip

Tämä hukkakipinäkysymys on sinänsä epäolennainen kun puhutaan normaalikäytössä olevista moottoreista. Sitten kun kierrosluku menee reilusti yli 10000 rpm ja puristussuhdetta on riittävästi (joko ahtimen avulla aikaansaatuna tai muuten), alkaa kipinän voimakkuudella olla merkitystä. Ilman hukkakipinää puolien työmäärä vähenee ja latausaikoja voi pidentää -> voimakkaampi kipinä.


Ja ahdetussa laitoksessa pienentää aivastuksessa sirpalepommin mahdollisuutta..
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: Aapo - Tammikuu 14, 2015, 14:57:46 ip
Ok, kiitos.

Tilanteessa jossa anturit ovat kampi-akselilla, en heti keksi miten tuolla pääsisi siihen että kipinä tulee vain sillä oikealla työtahdilla.
Tuolla kyllä kysytään "Revolutions without ignition" mutta en keksi että mistä silloin päätellään se että aloitetaan oikeasta tahdista tuo laskenta. Tähän kohdentui tuo aiempi kysymykseni.


Viisi igniteciä asentaneena en minäkään keksi miten tuossa pääsisi eroon hukkakipinästä.
"revolutions whitout ignition" tarkoittaa kierrosten määrää käynnistettäessä ennen ensimmäistä kipinää. Saadaan kieroksia ylös ennen ensimmäistä sytytystä, ei potkaise niin helposti takaisin.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 14, 2015, 15:17:36 ip
Viisi igniteciä asentaneena en minäkään keksi miten tuossa pääsisi eroon hukkakipinästä.
"revolutions whitout ignition" tarkoittaa kierrosten määrää käynnistettäessä ennen ensimmäistä kipinää. Saadaan kieroksia ylös ennen ensimmäistä sytytystä, ei potkaise niin helposti takaisin.

Tämä selvitti asian ! Kiitos.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 14, 2015, 20:34:34 ip
Olen kyllä antanut itseni ymmärtää että tämä nykyinen versio v88 osaa päätellä milloin kipinä iskee. Tarvitaan joko useampihampainen triggeripyörä tai kaksi anturia. Yhdellä anturilla ei liene mahdollista laistaa hukkakipinää.
Pitänee käydä vielä tarkemmin läpi sytkärasian mukana tullut levyke. Ei vain ole nyt ollut aikaa. Kaikki aikanaan.....

Olen asentamassa tätä v88-versiota myös vahvasti ahdettuun V-Maxiin. Toisena mahdollisuutena on käyttää racing-mallinimen omaavaa Ignitechiä. Nyt on laatikollinen erilaisia Ignitech-sytkiä ja lisää on tilauksessa. Aika moni näitä haluaa. Lisäksi on tulollaan puolenkymmentä matalaohmista puolaa, antureita sekä myös triggeripyöriä. Ovat niin halpoja Ignitechillä että ei maksa vaivaa koneistaa itse.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 16, 2015, 12:50:46 ip
Mielestäni tämän asetuksen (Blocking) valitseminen (Esimerkkinä Ducati jossa sama sytytyskierto kuin Guzzissa.) eliminoi hukkakipinän:
"This option only works with the pickup system "1 lobe, 2 pickup sensors". With some
motorcycle (e.g. Ducati) during the increased level of the elektromagnetic interference (eg during ignitions) can
occur an unwanted activation the pickup input (especially the input which is not active at the moment).
This option prevents this unwanted activation, because during activation of input 1 is input 2 is blocked for activation (and vice versa)."

Jos nyt oikein ymmärsin niin toiminolla on kaksi tehtävää: anturihäiriöiden eliminointi ja hukkakipinän väliin jättäminen. Tämä selittää myös kaksi anturia 90 asteen välein. Tai sitten en vain ymmärrä kieltä....
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 16, 2015, 12:58:02 ip
Mistä tuo siltikään haistaa sen poistettavan kipinän/signaalin?
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 16, 2015, 14:57:15 ip
"This option only works with the pickup system "1 lobe, 2 pickup sensors". With some
motorcycle (e.g. Ducati) during the increased level of the elektromagnetic interference (eg during ignitions) can
occur an unwanted activation the pickup input (especially the input which is not active at the moment).
This option prevents this unwanted activation, because during activation of input 1 is input 2 is blocked for activation (and vice versa)."

Minusta tuossa sanotaan käytännössä vain se että kun toinen anturi saa pulssin ja vastaava tulppa kipinän, niin sen toisen anturin osalta blokataan hetkeksi anturin signaali jotta ko. anturipiuhalle mahdollisesti sähkömagneettisesti indusoituva häiriösignaali ei aiheuta tahattomasti kipinää myös siihen toiseen tulppaan. Senhän voi blokata hetkeksi koska tiedetään että sille todellinen trigger voi oikeasti tulla vasta tietyn astekulman jälkeen. Pidetään vaan blokkaus tuota pienempänä.

Mutta jos miettii vain sen ensimmäisen pytyn osalta niin kipinä tulee aina 360 asteen välein jos anturi on kampiakselilla.

Nyt samalla tajusin että "hukkakipinän" voi siis ymmärtää kahdella eri tavalla :

a) yhden pytyn kipinä tulee aina vain ko. pytyn työtahdilla, tai
b) kun työtahdilla olevassa pytyssä on kipinä, niin kipinä lyö myös toisessa pytyssä riippumatta missä asennossa mäntä on

Olen itse tarkoittanut tuota a) vaihtoehtoa.

Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: Aapo - Tammikuu 16, 2015, 15:25:12 ip
"This option only works with the pickup system "1 lobe, 2 pickup sensors". With some
motorcycle (e.g. Ducati) during the increased level of the elektromagnetic interference (eg during ignitions) can
occur an unwanted activation the pickup input (especially the input which is not active at the moment).
This option prevents this unwanted activation, because during activation of input 1 is input 2 is blocked for activation (and vice versa)."

Minusta tuossa sanotaan käytännössä vain se että kun toinen anturi saa pulssin ja vastaava tulppa kipinän, niin sen toisen anturin osalta blokataan hetkeksi anturin signaali jotta ko. anturipiuhalle mahdollisesti sähkömagneettisesti indusoituva häiriösignaali ei aiheuta tahattomasti kipinää myös siihen toiseen tulppaan. Senhän voi blokata hetkeksi koska tiedetään että sille todellinen trigger voi oikeasti tulla vasta tietyn astekulman jälkeen. Pidetään vaan blokkaus tuota pienempänä.

Mutta jos miettii vain sen ensimmäisen pytyn osalta niin kipinä tulee aina 360 asteen välein jos anturi on kampiakselilla.

Nyt samalla tajusin että "hukkakipinän" voi siis ymmärtää kahdella eri tavalla :

a) yhden pytyn kipinä tulee aina vain ko. pytyn työtahdilla, tai
b) kun työtahdilla olevassa pytyssä on kipinä, niin kipinä lyö myös toisessa pytyssä riippumatta missä asennossa mäntä on

Olen itse tarkoittanut tuota a) vaihtoehtoa.



Noin minäkin tuon ymmärrän.
Otsikko: Vs: Kärkisytytyksen digitalisointi
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 16, 2015, 15:43:14 ip
Sittenhän me olemme samassa uskossa.

Liitteenä on kuvakaapaus vielä yhdestä asetuskaaviosta jossa on noita "missing lobe" asetuksia.
Sitä en tiedä miten se teknisesti tehdään kun en tunne digitaalielektroniikkaa kuin käyttäjänä. Minun tehtäväni on laittaa vain sellainen sytytysversio käyttöön jolla moottori käy nätisti eikä ole häiriöitä.
Jos rasian valmistaja sanoo saatekirjeessään että minkäänlaista häiritsevää hukkakipinää ei ole ja kaksi anturia on paras ratkaisu Ducatiin ja Guzziin ja triggerin sijainti on kampiakselilla niin ei minua sen enempää tarvinne ohjeistaa. Akusta saa sähköä ja johtroliittimiä osaan asentaa.

Ensimmäisellä kerralla kun asensin vahemman mallisen Ignitechin sytkän jouduin yhtenä iltan hieman hakemaan ohjetta millä asetuksilla kannattaisi aloittaa. Seuraavana päivänä olikin arvovaltainen keskisuomalaisvaltuuskunta todistamassa ensikipinöitä ja -savuja Ignitechin välityksellä. Se on edelleenkin T3:sen eli Alkoholipyörän sivukatteen alla ja kipinöinee vielä jatkossakin. Sen suhteen ei ole ollut kuin yksi häiriö: toinen kanava katosi salaperäisesti ja palasi takaisin yhtä salaperäisesti.
Kaverina on MegaSquirt antamassa suuttimille komentoja ja käyttää samoja antureita. Ja sekin ruuttii ihan oikeilla kohdin.