Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: koskelav - Tammikuu 01, 2015, 19:42:23 ip
-
Hei. 1000 SP:ssä ja ehkä muissakin pyörissä bensaletkut ristitsevät tankin alla. Letkut käyvät metallisen tukin kautta:
(http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29106500-z.jpg)
Mikä tämän merkitys on? Olen uusimassa bensaletkuja ja mietin tarvitseeko tätä asentaa takaisin vai vetäisinkö letkut hanoista kaasuttimiin ilman tätä metallipalikkaa.
terv Koskela
-
Makuasia.
Kun tankissa on vähän bensaa ja hanojen normiasennossa jossa vain toinen on auki on mahdollista avata se toinenkin hana ja taas tulee bensaa molemmille kaasuttimille. Johtuu tankin keskikannaksesta jonka yli bensiini läikkyy vain satunnaisesti. Sitten kun taas tuntuu menoliemi loppuvan on vielä kaksi varatankkiasentoa käytettäväksi.
Suurin osa ei tätä "kytkentää" käytä vaan hanat ovat auki molemmilta puolilta.
Ainoa vaaratilanne suunnittelemastasi letkujen asettelusta on se että paahdat moottoritietä lähellä huipputehoa ja toiselle kaasuttimelle polttoaineen johtuminen vähenee hiljalleen on vaarana mahdollinen männän puhki palaminen. Harvinaista muttei tavatonta.
-
Pikiulohkossa oli tuo ristipala mukana, kun oli vakiotankki. Jätin sen pöydälle, kun siirryin eri tankkiin ja yhteen bensalähtöön tankista.
Tuollaisen haarakappaleen saa uutenakin hommattua. Ja tuon pannoilla liitetynkin voi puukottaa ja laittaa metritavaraletkuun.
-
Sulla näkyy tuo kuva olevan Stein-Dinsen sivuilta. Se niiden letku ei ole kovin kaksista. Viime talvena juuri tuommosen laitoin ja nyt on jo letkut niin haperoa että vaihtaa saa taas.
Askartelin joskus toiseen pyörään kunnolliset kestävät letkut tuommoseen vanhaan metalliseen jakajaan. Hyvä tuli ja kestää.
-
Mulla oli aikoinaan 1000SP, kokeilin myös tuota että molemmista hanoista erilliset bensaletkut saman puolen kaasareihin, ei pelittänyt, ruoka loppui kun antoi vähän enemmän hanaa. Luulisin että tuon ristikappaleen idea se, että molemmat kaasarit saavat ruokaa molemmista hanoista samanaikaisesti.
-
Kiitos vastauksista. Ehkäpä toimin siten, että kaivelen vanhat letkut irti tukista ja laitan uudet tilalle. Tukki näyttää olevan puristettu letkujen ympärille ilman letkunkiristimiä tms. joten irtisaaminen (ja myös uusien istuttaminen) saattaa olla haasteellista.
terv Koskela
-
Ei ole vaikeaa tuon liitoksen purkaminen: halkaisee rautasahalla pitkittäin holkit ja vääntää auki. Lähimmässä hydrauliikkaliikkeessä puristavat uudet holkit uusien letkujen päälle. Letkujen valinnassa pitää olla huolellinen että saa varmasti etanolinkestävää letkua.
Ei maksa paljoa eikä tule hankalia klemmariliitoksia ja kerrasta hyvän näköinen. Kuin tehtaassa tehty.
Liitteenä kuva moisesta liitoksesta. Tosin kyseessä on venttiilikoneiston voiteluletkusto mutta bensaletkuliitoksessa on sama periaate.
-
... joten irtisaaminen (ja myös uusien istuttaminen) saattaa olla haasteellista.
Motomatin vinkillä... tai
Tuollaisen haarakappaleen saa uutenakin hommattua.
Korvaava tarvike "kympillä" kotiin tuotuna (LINKKI (http://www.ebay.com/itm/6mm-1-4-X-Cross-Piece-Brass-Joiner-4-way-fuel-Air-Oil-hose-connector-silicon-/181606111544?pt=UK_Home_Garden_Garden_Plants_Bird_Bath_Feeder_CV&var=480562376495&hash=item2a48915938)).
-
Noita ALin linkin mukaisia liitoksia, tosin rosterisia elintarvikeliittimiä, käytin Benelli Sein kuuden kaasuttimen version (Bel's Benelli eli "Valenti") letkuttamiseen. Mukavaa näpertelyä.
-
Eikös noita letku-haara-klemmari -yhdistelmiä saa teetettyä parhaiten hydrauliikkaliikkeistä?
Samalla saa kunnon letkua ja niissä nyt ainakin tietävät mitä myyvät.
Vaihdoin jskus Nevadaan letkut ostamalla muutaman euron hinnalla ao. letkua. Ja saman tempun tein Calin bensapumppujuttuun - sinne tankkiin.
-
Jep. Tuo paikallinen hydrauliliike on kanssa varsin harrastajaystävällinen. Tekevät jopa ihan mielellään erikoisia letkuja tai etsivät nippoja hullulla kierteellä.
Jarruputki ei pariakymppiä enempää esimerkiksi maksa. Lisäksi saa valita värin ;D
-
Hydrauliikkaliikkeestä saa kaikenlaista huolto-osaa: alu- ja kuparitiivisteitä, Usit-tiivisteitä, O-renkaita, kiiloja, liittimiä, letkuja, klemmareita, pakoputkenklemmareita, öljyjä, liimoja, työkaluja, tiivistepaperia, pesuaineita, pesuvälineitä, jarruputkia, -letkuja sekä liittimiä, jossain määrin ruuveja ja muttereita, kahvia ja pipareita. Ainakin siinä pikkuliikkeessä jossa asioin melko usein koska se on lähellä omaa pajaani.
-
Mennään jo periaatteessa ohi aiheen, mutta kävin tuossa keskiviikkona paikallisessa Etrassa asioimassa. Pakko sanoa, että palvelu oli varsin oivallista; sain itse valita työntekijän kanssa erikoispultteja hyllystä. Neljä silmää löytää paremmin kuin kaksi. Lisäksi alennusta oli laskettu vähintään tarpeeksi.
-
Jatketaan asian vierestä:
Tampereella avasi jokin aika sitten Puuilo. Sieltäkin konemies joitain tarvekaluja löytää. Nythän näitä tingeltangelimyymälöitä on tiheässä: edellisen lisäksi Hongkong, Kuljun Kartano/Löytötavaratalo, Biltema, Motonet, IKH, Bauhaus ja mitä vielä lienee. Samaan aikaan taso on pudonnut perinteisillä rautakaupoilla. Puhutaan että kaikki kauppa menee nettiin mutta ei siltä näytä ainakaan näiden halpamyymälöiden osalta. Näin katsellen se paljonpuhuttu kasvava nettiostajien ryhmä on vielä aika kapea.
-
Sehän on huomattava, että nuo halpakaupat myyvät myös merkkikamaa. Itse yleensä haen työkalut niistä tai Kodin Terrasta, koska saan hk-alennusta. Aihioita ja komponentteja haen sitten edellämainituista tai Tokmannista.
-
Tokmannissa en ole ikinä käynyt, pitäisikö?
-
Halpoja työkaluja, materiaalia ja kemikaaleja.
-
Olen käynyt yhden kerran Tuurin kyläkaupassa. Tavaraa oli ja jopa hyvin halvalla.
Sen kuitenkin huomasin, että ns. merkkituotteet olivat saman hintaisia, kuin muuallakin. Ts. halvan "krääsän" myynti-ilmoittelu ja hinnat antavat kuvan, että kaikki olisi halpaa.
Rauta-Otran ( Tampere ) kauppias sanoi joskus, että hänkin pystyisi myymään vasaroita 1€/kpl, mutta ei kehtaa.
Ostin joskus äkkiä-pian Hong Kongista 50mk kumisaappaat sienimetsään mennessä. Tiesin, ettei ne hyvät ole, mutta en ymmärtänyt, että ne olivat niin tyyni kelvottomat, ettei niitä voinut toistamiseen jalkaan vetää.
Tuossa naapuritalossa on kivijalkapyörähuolto. Oven pielessä seisoo suurin kirjaimin: "Emme koske Yosemite-merkkisiin pyöriin". Tätä sitten kysyin ja sain vastauksen:"Tiedätkös kuka sitä myy? No, Biltema. Se vekotin on...jääköön sanomatta..."
Eräs lehti testasi ns. halpamaastopyöriä. Ohjausputken laakeripesiä sitten oikoivat tavallisella puukolla, kun kuulat painuivat siihen metalliin. Siis LAAKERIPESIÄ!!!
Tällaisia esimerkkejä on vaikka kuinka.
En ymmärrä miksi ihmeessä ostetaan ihan oikeaan tarpeereen kelvottomia asioita. Kun hyvä on kuitenkin vain vähän hintavampi. Ja hankintavaiva on sama. Mutta vaikkapa huonolla työkalulla tekee jopa vahinkoa työkappaleeseen. Tai ei lopultakaan saa hommaa tehdyksi.
-
TimoEV on ihan oikeassa huonojen työkalujen suhteen. Se että halpakaupassa on työkaluja useampaa kategoriaa laadun suhteen. Laatua ei välttämättä hintakaan kerro. Itse olen hapahallikalujen kuluttaja. Tietyllä arviointimallilla löydän kuhunkin työhön sopivan välineen. Halvalla. Mutta halvinta ei kannata aina ostaa.
Arviointiin käytän seuraavia muuttujia:
- kuinka usein tulee tarve ko työkalulle? (Sisältää kysymyksen että tarvitseeko kyseisen kapineen edes olla kestävä jos sitä käyttää vain kerran tai harvoin.)
- onko homman vaatimus työkalulle huippulaadun tuottaminen vai riittääkö välttävä laatu? (Työkalu saa siis olla hieman sinnepäin tai jos laatuvaatimus on korkea niin miksi se on korkea. Ylilaatu maksaa.)
- voiko halpakalun modifioida helposti laadukkaaksi?
- käytettävän materiaalin vaatimukset vs työkalun laatu.
- onko monimutkaisen työkalun käytön opettelu järkevää jos sitä tarvitsee harvoin? (Helpompi on ulkoistaa homma ammattilaiselle)
- onko tarpeellista hankkia kallista työkalua itselle jos sellainen on jo kaverilla tai läheisessä firmassa?
- onko työkalun hankinta kustannusvastaavaa? (Harrastellessa hieman epämääräinen tekijä.)
- käytettynä hankittavan välineen käyttöarvo?
- jne.
Esimerkkinä voi sanoa että Bilteman 20 euron 125mm kulmahiomakone on huono ostos jos niitä ostaa vain yhden. Mutta kun ostaa saman tien viisi niin on kulmahiomakoneita pitkäksi aikaa eikä tarvitse laikkatyypin vaihdon vuoksi vaihtaa kuin konetta. Jos kone hajoaa niin on aina uusi kone hyllyllä. Yleensä joku niistä hajoaa takuuaikana ja saa tilalle uuden. Olen jo aika kauan ketjuttanut kulmahiomakoneet tällä systeemillä ja kustannukset ovat huomattavasti alle yhden merkkikoneen hinnan. Joka sekin voi hajota. Toki sekin vaikuttaa että asun kyseisen halpakaupan naapurissa.
Halpa kone: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Hiomakoneet/Kulmahiomakone--17174/
Keskihintainen kone: http://www.tyokalukauppa.net/sahkotyokalut/sahkotyokalut/milwaukee-sahkotyokalut/kulmahiomakone-agv-12-125-x-p-1335.html
Kalliimpi kone: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/S%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/Kulmahiomakoneet/125mm/29/Kulmahiomakone+125mm+Fein+WSS14-125/263
-
Se on vaan hivenen tuhlausta, kun ostaa työkaluja aihioksi johonkin hommaan, jos aina ostaa sitä parempaa laatua. Itse ostan halpakaupan alennuslaarista puristimia ja lukkopihtejä, kun niihin pitää hitsata erikoisia leukoja jne. Siihen ei besseytä ja Facomia mun tilillä ostella.
Onpa itse asiassa halpa Einhell pikkurälläkkä kestänyt yli kymmenen vuotta "kolmannesammattimaista" väärinkäyttöä. Mun käteen tuo Feinin kahva-liipaisin ei sovellu. Huono hanskat kädessä. Oma ykkös pikkukone on Milwaukee. Siinä on myös muita pidempi johto.
-
tässä kohtaa jurppii kun ilta on pitkällä ranteella vedetty ei pultti koneella ostopaikka iso B
-
Ei näin,1/2 in supistettu 3/8 tjsp? Noin siinä tuppaa käymään työkalun laadusta riippumatta ;D
Motomatin ohjeeseen liittyen olisi tarve TIG-hitsauskoneelle, onko kenellä tiedossa harrstuskäyttöön sopivaa konetta?
Onko noista Everlastista kokemuksia?
http://www.everlastwelds.fi/everlast_esite_web.pdf
-
Katselin mainoksen. 550€ Valovirta-TIG-puikkokone yhdistelmä olisi näppärä peli siirreltäväksi. Ei vain ole kokemusta kuin valovirta-puikkokoneesta jolla ohuita aineita (noin 5mm) pystyy hitsaamaan sujuvasti. Itsellä kokemusta vain 400V kolmevaiheTIGeistä joissa virta on vakaanpaa jo luonnostaan. Hinnan takia en ole itselle TIGiä ostanut enkä ole kokeilematta valovirtaTIGä ostamassa. Kokemukseni ovat Kempin ja Esabin laitteista. Mielenkiintoinen kapine tuo linkissäsi esitelty pikkuTIG. Riippuu tietysti mitä aineita on tarkoitus hitsata. TasavirtaTIGillä voi hitsata lähinnä vain rautaa, vaihtovirtaTIGillä alumiiniä ja muita ei-rautametalleja.
Jos on tarve hitsata kaikkia metalleja niin valinta olisi silloin 400V kolmivaihe AC/DC-kone. Hinta pompsahtaa halpiskoneillakin tuonne tonnin tietämille. Lisäksi varusteet ja pullo argonia. Eli lisää hintaa 300 - 500€ lisää jos ei ole ennestään.
Vakiopaineella olisi vielä halvempi TIG: http://www.vakiopaine.fi/telwin_tighitsauskoneet.cat
Itse olen tyytynyt pyörien rakenteluhommissa valovirta-MAG-hitsaukseen. Hyvin silläkin runkoputket ja vastaavat rakenteet tarttuvat toisiinsa. Varauksin myös alumiinin hitsaus sujuu. Täytetankaversiona (FLUX-hitsaus) mm mökillä kätevä. Tallilla käytän Misonia eli homma sujuu MAG-hitsuksena. Alumiinille kertakäyttöpullossa suojakaasu jolloin hitsaus on MIG-hitsausta. Jos on jotain vaativampaa niin lankakoneella hepaten osat kiinni ja käynti ammattihitsarilla hoitaa homman.
-
Ei näin,1/2 in supistettu 3/8 tjsp? Noin siinä tuppaa käymään työkalun laadusta riippumatta ;D
eipäs kun 3/4 --> 1/2 ei viittisi kaikkia hylsyjä 19 - 4x ostaa kaksia jos mun ranteella mene 1/2 poikki niin pidän sitä huonona ositn sitten mustan pulttikone mallin kunnon kaupasta niin ei ole ollut ongelmia
-
No juu riippuu tietysti ranteesta, mutta tässä kohtaa supistaminen kuitenkin on huono enne, kuitenkin voimankäyttö tapahtuu sen isomman vääntiön varrella.
TIGillä pitäisi hitsata jotain 0,5mm mustaa peltiä, alumiinin hitsausoptio tietysti kiinnostaisi sekin. Silloin vain
hinta tosiaan pomppaa ja alkaisi kiinnostamaan se 3-vaihekin... Tämä(kin) voi lähteä lapasesta ja keulia ihan suotta.
-
Mutta on se juhlaa hitsata kunnon vehkeellä.....
Itse olen aikanaan päässyt ansiotyössä eri firmoissa käyttämään tai kokeilemaan viimesen päälle laitteita. Yhdessä vaiheessa hitsailin polttoainesäiliöitä ajoneuvoihin ja myöhemmin sellaisillakin koneilla joilla hitsataan lentokoneen osia.
Siksi onkin jossain määrin haastavampaa hitsata halpiskoneella vaan kyllä se silläkin käy kun ei hosu.
-
Tuo on kyllä totta. Oma miggi on ammatti-Esab. Hommattu konkurssihuutokaupasta. Niistä noita kannattaa metsästää. Oma maksoi silti enemmän, kuin hyvän hintainen harrastekone, mutta ei sillä hitsatessa harmita.
Jouduin kerran tuon koneen kanssa korjaushommiin, kun laitteen jäähdytyspuhallin leikkasi kiinni. Olisi maksanut minun pussille liikaa, joten korvasin ne molemmat Bilteman rakennus tms. -tuulettimilla. Kävi suoraan paikkalleen. Maksoi parikymppiä yhteensä.
-
Kerronpa tänne loppuun, että laitoin letkuiksi motonetin etanolin kestävää ja letkut tavallisilla letkunkiristimillä kiinni. Käyntiin näytti lähtevän eikä vuotojakaan heti tullut.
Koskela
-
;D Moro gurut!
Mulla tuli stoppi kesällä nonstop-ajeluuni vanhalla Cali 94:llani kun yks aamu bensat olivat valuneet tantereelle. Olin laiska purkamaan isosti, joten kokeilin piruuttani sillai, että hanoista meni suoraan letkut kaasareille, eli hana/kaasari. Ihan älytön kokeilu se oli. Jänniä huomioita: tyhjäkäynti nousi, motarilla kiihtyvyys oli tavallistakin laimeempi. Tulin järkiini.
En jaksanut prässäyttää tota hässäkkää, mut sain mielestäni asian hoidettua näppärästi: Ostin kaks kappaletta kuparisia T-kappaleita, joista toinen tuli hanojen väliin ja pitkä haara alaspäin ja siellä "jossain" alhaalla oli toisen T-kappaleen paikka, lyhemmät päät meni kaasarille päin. Liitokset tein niillä Bilteman 1-korvaisilla liittimillä.
T.M.
-
Kannattaa muuten ottaa kaasarit pöydälle ja puhdistaa läpikotaisin. Jos tyhjäkäynti heittelee letkusta saatavan sopan mukaan, saattaa jossain olla jotain sotkua.
Tuo t-kappaleilla tehty on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.