Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Guzzr - Joulukuu 05, 2014, 07:27:37 ap

Otsikko: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 05, 2014, 07:27:37 ap
Varmasti tärkeä asiaa : 34 § lukee  : ainoastaan tavallinen ruuvi ei ole hyväksytty
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000764

Kävin lähinnä katsomassa missä traktorin rek.kilpi kiinnitetään hyväksytyllä tavalla : vastaus eteen tai taakse.

Muuten sain tietää että vanhanaikainen musta museoajon.kilpi oli uusittu.- ja ilman reikiä...

Mutta mp,n sivullekiinn. ei löytynyt selviä säännöksiä ? esim korkeus maasta  tai takapyörästä eteenpäin cm,jä ?
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 05, 2014, 08:39:56 ap
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=43.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=43.0)

Eikös se kilpihomma tuossa ole selvitetty?
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 05, 2014, 09:31:53 ap
Tässä koko 34 pykälä ruotimisen jatkamiseksi. Kannattaa tulostaa, jotta on jotain vetäistä takataskusta, jos joutuu tien päällä syyniin. Aika väljä ja selkeä säännös mp:n osalta mielestäni.

34 §

Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

2. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.

3. Ajoneuvossa ei saa käyttää eikä siihen kiinnittää muita kuin siihen kuuluvat rekisterikilvet eikä muita sellaisia kilpiä taikka kirjain- tai numeroyhdistelmiä, jotka harhauttavasti muistuttavat rekisterikilpeä tai -tunnusta, siirtomerkkiä taikka jonkin valtion kansallisuustunnusta.

4. Rekisterikilvet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että rekisteritunnus on liikenteessä vaikeudetta luettavissa.

5. Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2014, 10:26:25 ap
Liitteenä kuvat joista selviää visuaalisesti miten rekisterikilpi tulee laittaa.
Kilven ja kilven valon saa sijoittaa epäsymmetrisesti pyörän keskilinjaan nähden kunhan näkyvyyssäännöt toteutuvat. Mutta pyörän oikealle puolelle ei saa kilpeä laittaa, vasemmalle kyllä.

Poliisit ovat suhtautuneet, ainakin oman pyöräni, osalta melko väljästi kilven sijaintiin vaikka sen näkyminen takaoikealle ei aivan pykäliä täytäkään. Se on ollut siinä paikassa vuodesta 1998. Kilven valonakin on toiminut kiinnitysruuvin sijaisuutta toimittava hehkulamppuruuvi.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 05, 2014, 10:28:49 ap
Mulla on pikkulohkossa nimenomaan oikealla puolen, eikä ole liikenteessä virkamiehiä haitannut. Lisäksi pultinkannat on kilvellä kirkkaat, ei valkoiset tai mustat..

En siis sano, että olisi mitenkään oikein, mutta ei tunnu liikenteessä kiinnostavan.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 05, 2014, 10:44:54 ap
Mistähän tuo 15-asteen toiseen suuntaan kallistussääntö on tempaistu, kun ei sitä laissa mainita. Onko olemassa joku asetus tarkentamaan lain henkeä vai? Muutenhan laki on niinkuin se kirjoitetaan. 

Kirkkaat tai pohjan kanssa eri väriset ruuvin päät antavat poliisille oikeuden kirjoittaa sakko. Se, että kirjoittaako vai ei on kunkin poliisimiehen harkinnassa. Ehkä he jotenkin sopivat keskenään mistä kirjoitetaan ja mistä ei.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2014, 11:18:18 ap
Lainaus
pikkulohkossa nimenomaan oikealla puolen

Mullakin oli ensin oikealla puolen kun se tuntui silloin luontevalta. Tuli vain sen verran hintoihinsa kerralla että päätin siirtää suosista ja poliisin ohjeistuksesta vasemmalle. Kiinnitysosaa piti muotoilla uudelleen ja sähköjohdinta pidentää mutta muutoin kivuttomasti kävi se.

(Silloin kun kilpi oli oikealla se oli liki puoliksi Centauron vanteen sisällä eikä siis näkynyt oikein mistään katsoen kokonaisena. Oma moka)

Tuon kuvan alkuperä on MMAF:n arkistosta ja se on tehty Trafin soveltamissääntöjen pohjalta. Näitä sääntöjä sovelletaan katsastuksessa L3e-luokan ajoneuvoihin.
Laeissa ei mainita läheskään kaikkea siksi että niistä tulisi kovin monimutkaisia. Sen vuoksi lakia tukevat asetukset joiden sisältöä sitten sovelletaan käytäntöön. Juurihan Trafi on ilmoittanut halunsa saada itselleen oikeudet soveltaa asetuksia laajemmin eli määritellä ajoneuvojen ominaisuuksia samalla kun valvoo niitä.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 05, 2014, 12:03:43 ip
Kait ne asetukset on löydyttävä virallisemmiltakin sivuilta kaiken kansan luettaviksi kuin mitä maffi on, jotta ei tarvitse jonkun muistin tai oman tulkinnan varassa olla.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2014, 13:41:16 ip
Vaikka MMAF/Smoto onkin yksi lakeja sorvaavista elimistä ei se yksin määrittele moottoripyörän rakenteisiin liittyviä asioita. Lähinnä Trafi on se instanssi joka antaa katsastuskonttoreille ohjeistuksen miten ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta tulkitaan yksitysikohtien osalta. Osotteesta http://www.finlex.fi löytyy lait ja asetukset jokaisen kansalaisen luettavaksi hänen äidinkielellään. Sivuilla puhutaan paljon säädöksistä joilla asetuksia muokataan ja usein niihin viitataan. Itse asetuksessa ei suoria tulkintoja ole vaan ne syntyvät enimmäkseen, vielä, asianomaisessa ministeriössä. Nyttemminhän tätä tulkintaoikeutta Trafi mielii kokonaan omakseen.

Tarkan tulkinnan yksityishenkilö saa, kansalaisen selvilleottamisvelvollisuuden perusteella, ottamalla yhteyttä asianomaiseen instanssiin. Usein helpointa on kysyä katsastusmieheltä tai suoraan Trafin neuvonnasta.
https://asiointi.trafi.fi/asiakaspalvelu-ja-yhteystiedot

Valitettavasti saatu tieto ei sido sen antajaa. Voihan nimittäin olla että on tullut väärinkäsitys tai vahingossa annettu väärää tai vanhentunutta tietoa. Yleensä ottaen Trafin palvelut ovat toimineet kohtuullisesti ja tiedot ovat olleet oikeita.

Tosin Poliisin ja Trafin ohjeistus on osittain ristiriitaista. Johtuu yleensä Poliisin koulutuksen puutteesta.

Jos haluaa varsin hyvin paikkansa pitävää tietoa ajoneuvotekniikasta moottoripyörien osalta kannattaa tutkia MMAF:n sivuja ja tehdä kyselyä siihen suuntaan. MMAF:n jatkuvana tavoitteena on olla Suomessa ylin tekninen auktoriteetti mitä moottoripyörien tekniikkaan tulee. Suosittelen MMAF:n jäsenyyttä jolloin on mahdollista saada myös lakiteknistä apua ajoneuvo-ongelmiin.
http://www.mmaf.fi
 
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 05, 2014, 18:05:39 ip
Tämäkin on tärkeä moottoripyöräosa, muuten rek.kilpi muuttuu usein huonoksi tai Eihyväksytty.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381434/MP-kilpiteline-yleismalli    - esimerkkinä.
Tärinät , varsinkin 2 syl. ja 1 syl. m-pyörän semmosia voi muuttaa "hieno kilpi-
halkemia olen nähnyt aika paljon.
Ja siksi olen valmistanut itse aika paljon näitä rek.kilpipidikkeitä tai ts kilpien taustapellit.
Valmistusmateriaaleja olen löytänyt ja käyttänyt kovamuovit, alulevy, tav. rautapelti ja ruostumaton pelti, ja usein maalannut rautapellit esim mustat tai punaiset.
Helppo valmistaa - sopiva koko pikkasen isompi kuin rek.kilven koko. Sit. kilpi SÄILYY hyvänkuntoinen.


Nykyään firmat usein laittavat oma firmannimi tonne alakanttiin - sitä en oikein tykkää - kun omistaja omistaa mp,n ja ei sentään ole enää mitään mpfirma - tai
ehkä firmat maksavat jos firmanimet ovat mpyörällä?? Salamainostamista  tää on.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 05, 2014, 18:21:28 ip
Kerran laitoin rek.kilven alle heijastinlaatalle hieno Puna-Vihreä-Valkoinen italianlippu-tarra ja siellä se vielä on kiinni.
Ruotsissa tuli treffipaikalla High Chapparali:lla ruotsalaiskaveri m-pyöräni viereen ja rupesi puhumaan englanninkielellä
m-pyörästä ja oli innostunut kun sai nähdä hienon MOTO GUZZIN. Unelmapyörä sanoi 4-vent, Guzzi Daytonaksi.
 Hän luuli mun MGni oli saapunut / tullut Italiasta - sanoin muutaman minuutin jälkeen
hänelle : Turha puhua englantia, kyllä puhun ruotsia ja tulen Finland;iasta. Sit kävimme hänen telttapaikalle ihailemassa hänen
Honda mp,nsä.

Italianlippu on tänäänkin kiinni samalla paikalla ja ruuvit met.- ja mustanvärisiä. Hyväksyykö kaide ja muut ???
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 05, 2014, 20:26:36 ip
Hyväksyn kaiken, mitä mp:n rakenteluun liittyy. V10:ssä on teräksen kiiltävät rekisterikilven ruuvit. Tuleekohan nyt penaltia tien päällä niin kuin aikoinaan, kun lippi (poliisiviranomaisen käyttämä termi roiskesuojasta?) puuttui vesarin takalokkarista.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 06, 2014, 14:12:59 ip
Tämännäköiselta takaosa näyttää (usein autoilijat näkee tämän) :  (Saa näyttää netillä rek.kilpi jos oo vahtikoira, lukot, ulkovalot, piil.kameran ja naapurit lähellä
Joskus on liian lyhyt ja joskus on pitkä kun poliisi ilmestyy liikenteessä. Samassa kuvassa oleva 750 mp,llä oli muutama vuosi pleksituulilasi. Poliisi määräsi lyhentämään pleksin 3 cm, ja näin teinkin sen jälkeen



Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 06, 2014, 14:27:45 ip
Hieno punainen V.Max olikin kokoontumispaikalla etelä-suomessa ja otin valokuvan,. Mutta nipin napin rek.kilpi täyttää vaatimukset?
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2014, 14:28:59 ip
Pleksin lyhentämisestä poliisin määräyksestä olen toista mieltä.

Tuon kuvassa olevan Guzzin rekisterikilpi on kiinnitetty laittomasti jos asetuksen sisältöä tarkkaan noudatetaan.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 06, 2014, 14:31:21 ip
Mitä mieltä matti plekseistä ??
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2014, 14:40:38 ip
Pleksistä ei asetus sano sitä eikä tätä muutoin kuin se ei saa heikentää merkittävästi näkymää eteenpäin.
Monessa pyörässä on pleksi niin korkealla että kuljettaja katsoo siitä läpi eikä yli. Itsekin sellaista pleksiä pitkillä reissuilla käyttäneenä tiedän että toimii ihan hienosti. Pitää vain pitää puhtaana. Reunanauhan ovat poliisit kyllä pyytäneet poistamaan mutta jos se ei häiritse kuljettajaa niin pyyntöön ei tarvitse suostua.

Olenkin monesti kysynyt poliisilta että millainen hänen henklökohtainen suhteensa on moottoripyörään ja sillä ajamiseen eli onko kompetenssia tulla huomauttelemaan sekundääristä seikoista joista ei taida poliisikolupohjalta olla paljonkaan opittua tietoa.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 06, 2014, 15:04:41 ip
Pleksin korkeuteen ei varmaan voi soveltaa muuta kuin sääntöä ajoneuvon kokonaiskorkeudesta. Se taitaa olla jotain parin metrin luokkaa.. Veikkaan, ettei kellään ihan noin korkeaa ruutua ole.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 06, 2014, 16:05:32 ip
Eikö suurin osa californioista on korkea pleksi ettei kuljettaja näkee yli pleksin tielle.
Kun poliisi otti tää pleksiasia keskusteluun mun kanssa -oli se kyllä näkökenttästä kiinni.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 06, 2014, 16:30:11 ip
Ja toinenkin kilpiasiaa.
Kakskilpinen moottoripyörä.
Kannattaako hankia semmosia?
Tarkoittaako 2-kilpinen (ainoastaan) se, että mp on ollut pois rekisteristä? Näkeekö aina rekisteriottesta?
Näin MP-näyttelystä semmosen AVK,n myynnissä oleva ,2 sylinterinen, mutta myöhemmin huomasin hinnan nousevan liikaa.
Oli kaikenlaisia pikkuvikoja ja isompiakin vikoja. - ehkä hinta nousi tää kerta liikaa kun pyörä oli ollut MP-näyt. Helsingissä -ja väkeä katsoi ja ihastui.

(50-luvulla oli oikein kaks-kilpisiä mp - yks kilpi etulokasuojalla ja toinen taakse..........

  Esim. kuvahaulla tuli esiin musta 2 syl. mp  myyjä  www.aarbike.fi      (itse myin pois muutama vuosi sitten naapuritalolle mustan pienen  suz 1 syl.sen )
        Ja marraskuussa oli täällä myyn-palstalta 1100 MG myytävänä.- ei sanottu miksi kakskilp. ...
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: GuzGuz - Joulukuu 06, 2014, 18:00:13 ip
Toi pleksin läpi katsominen ei kuulosta hyvältä ajatukselta.
Se haittaa joka tapauksessa näkyvyyttä ja sitten kun jostain roiskuu kurat siihen, niin asiat pahenee entisestään.
Itse olen 178cm pitkä ja Calissa massiivi pleksi + tuuliohjainkoroke.
Tuolla järjestelyllä ajoviima menee kypärästä yli, mutta silti näkee yli pleksin.
Oli kyllä ensimmäinen kerta kun kuullut että virkavalta puuttuisi korkeuteen..
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 06, 2014, 21:19:25 ip
En tykkää kattoo maisemia edessäpäin pleksin läpi, joten en mielellään ajele kuin pakosta sellaisella moottoripyörällä. Eihän krossiradallakaan tai ovaaliradoilla ajella pelkästään tyylin vuoksi tietynlaiset rensselit yllä. Pitää olla tarkoituksenmukaiset varusteet pyörässä ja ajovarusteissa. Jos pelkästään tuulensuojaa hakee niin on parasta vaihtaa koppimopoihin.

Meni tunnekuohussa ohi aiheen. Tässä mielivaltaisessa politiikassa kun ollaan, niin noista asetuksista voi jokainen koota itselleen tarkoituksenmukaisen paperin takataskuun, jonka pohjalta alkaa asioita selvittämään tien päällä kun tarvis vaatii.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 07, 2014, 14:10:59 ip
Lainaus
niin noista asetuksista voi jokainen koota itselleen tarkoituksenmukaisen paperin takataskuun

Tiedän kyseistä metodia käytetyn sekä menestyksekkäästi että ei. Virkamies, kuten poliisi tai katsastusmies, ei aina siedä että hänelle osoitetaan hänen tietonsa vääriksi tai niitä edes epäillään vääriksi.
 
Itse en olisi saanut S.Trikeä katsastuksesta läpi jos olisin väittänyt vastaan. Katsastusmies oli kokolailla pihalla siitä mitä häneltä odotettiin ja keksi kaikenlaista sellaista mitä laki ei vaadi. Lisäksi hän teki itsepäisyydessään kaksi virhettä viralliseen asiakirjaan. Rekisteröintitodistukseen tuli ensin tieto "kaksipyöräinen" vaikka katsastus oli nimenomaan kolmipyöräiseksi rekisteröinti. Se saatiin Trafin kautta muutettua mutta edelleenkin S.Trike on merkitty ajoneuvoluokkaan L5 sen sijaan että sen olisi lain mukaan pitänyt olla L5e.
Siitä en ole valittanut koska kyseisellä ajoneuvoluokalla ei ole kosketuskohtaa nykylakeihin vaan voin tehdä edelleen muutoksia välittämättä EU-säännöksistä. L5e kun on EY-hyväksytty ajoneuvo, L5 kansallinen hyväksyntä jota ei pitäisi enää saada. Että joskus voi virheestä hyötyä.

Uusi triken määritelmä:
Kolmipyörä (L5e)
Kolmipyörä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

Vanha triken määritelmä:
2. L5-luokkaan luetaan tieliikenteeseen tarkoitettu
kolmipyöräinen ajoneuvo, jonka:
a) moottorina on yli 50 cm3:n polttomoottori
tai jonka suurin rakenteellinen nopeus
on käyttövoimasta riippumatta suurempi
kuin 45 km/h;
b) pyörät on järjestetty symmetrisesti pituussuuntaisen
keskiakselin suhteen; ja
c) kuormittamaton massa on enintään
1 000 kg; sähkökäyttöisen ajoneuvon akkujen
massaa ei oteta huomioon kuormittamatonta
massaa määrättäessä.

Tässä kohtaa, lain suhteen, meni katsurilla metsään:
Direktiiviä vastaavan E-säännön kohdalle ei ole merkitty säännön versiota eikä voimaan-
tuloaikaa. Jos ajoneuvolla tai sen osalla ei ole EY-tyyppihyväksyntää tai jos edellytetään vas-
taavuutta eikä tyyppihyväksyntää, sovelletaan sellaisen E-säännön version vaatimuksia, jotka
vähintään vastaavat ajoneuvon katsastukseen esittämisen ajankohtana voimassa olevan direktiivin vaatimuksia.

4. Geneven sopimuksen ja ajoneuvolailla kumotun ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista
annetun asetuksen (1256/1992) mukaiset L-luokat vastaavat uuden tyyppihyväksyntädirektiivin 2002/24/EY mukaisia ajoneuvoluokkia seuraavasti:
a) kaksipyöräinen mopo L1= L1e
b) kolmipyöräinen mopo L2= L2e
c) kaksipyöräinen moottoripyörä L3= L3e
d) sivuvaunulla varustettu kaksipyöräinen moottoripyörä L4= L4e
e) kevyt nelipyörä = L6e
f) kolmipyörä (pyörät symmetrisesti pituusakselin suhteen) ja nelipyörä L5= L5e ja L7e

Tarkoittaa että vuodesta 2002 heinäkuun alusta alkaen ei ole ollut enää mahdollista valmistaa L5-luokan ajoneuvoja.

Haittaakin asiasta saattaa tulla. Ainakin silloin jos yritän tätä myydä toiseen EU-maahan. Tämä ajoneuvohan ei täytä rekisteröintipäivänsä vaatimuksia paperilla väärän ajoneuvoluokkamerkinnän vuoksi.
Lienee kuitenkin meikäläisen kohdalla vain periaatteellinen ja harvoin tapahtuva asia.

Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: kaide - Joulukuu 07, 2014, 15:12:31 ip
Tää on just tätä, että mielivalta rehottaa. Toimin näin jatkossa, että pidän takataskussa otteen lakipykälistä omaan tarpeeseen ja jos kyseenalaistavat kulkuneuvoni tieiliikkennekelpoisuuden niin pistän rätinkiä esiin. Voi olla, että käsiraudat otetaan esiin siinä vaiheessa kun "hakemalla syitä haetaan".
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 07, 2014, 16:02:05 ip
Kuva ,joka sopii tähän keskusteluaiheeseen: Guzzi, pleksi, valvova tummansini-takki mies
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 07, 2014, 16:36:14 ip
Luulenpa että monet syyt siihen että virkamies "keksii" omituisia asioita, esimerkiksi tienvarsitarkastuksissa, johtuu päivittämättömistä tiedoista ja vanhaan "tuttuun" tietoon luottamisesta. Ylimielisyys ja mestarointi tiedolla onkin sitten jo persoonakohtaisia ominaisuuksia ja silti poliisille jää oikeus ottaa kilvet pois kaiken varalta ja määrätä valvontakatsastukseen.

Odotan mielenkiinnolla kun poliisi pysäyttää S.Triken ja ryhtyy jotain syytä pysäyttämiselleen esittämään. Paitsi jos on aivan tavallinen ratsia jossa tarkastetaan ajokunto ja että pyörä on se mikä pitääkin. Asia joka S.Trikessä on epämääräinen.

Se miksi S.Triken identiteetti on epämääräinen johtuu siitä, kuten aiempana lainsäätäjän tekstistä selviää, olisi S.Trike oltava valmistettu ennen vuotta 1992. Itse kantapyörä onkin ja ilmeisesti katsastusmiehen mielestä rekisteröinti on ollut suoritettava kantapyörän rekisteröintiajankohtana 00.00.1989. Silloin, tosin, ei Suomessa olisi saanut trikeä rekisteriin. Ei ainakaan helposti.

Lisäksi katsastusmiehen tulkinnan mukaan ei trikemuutoksessa paino saa nousta kantapyörän omamassaa suuremmaksi vaikka jo vanhassakin laissa määritellään omamassaksi 1000 kg. Siksipä en näe kovinkaan raskauttavana sitä että aion tehdä S:trikestä rakenteiltaan tukevamman ja siten yli 300 kg painoisen. L5-luokkaan sallittaisiin tuo 1000 kg mutta L5e-luokkaan vähemmän. Valitettavasti massatieto on merkitty rekisteröintitodistukseen ja vielä varmuudeksi kokonaismassa 460 kg. Tarkoittaa että matkustajien ja heidän matkatavaroidensa laskennallinen paino on 80 kg per henkilö. Käytännössä tämä toteutuu harvoin. Teoriassa kyllä: Suomessa lain mukainen henkilön massa matkatavaroineen on 75 kg.

Jos tulee tienvarsikatsastuksessa keskustelua asiasta aion vedota L5-merkintään rekisteröintitodistuksessa.
Löysin siitä muitakin virheellisyyksiä: 1. akselin rengaskoko 110/90-18 ja 2. akseli 120/90-18. Jarrutestissä ja katsastuksessa 2. akselilla oli 155/80-15 autonrenkaat. Myöskään kokonaispituutta ei ole merkitty lainkaan. Akseliväli on 1870 mm. Leveys on merkitty 1470 mm. Jälkimmäinen pitää toistaiseksi paikkansa. Akselimassaa ei ole määritelty. Muutosprosentti 14,0. Eli uudelleenverotusraja ei ole lähelläkään. Lisäksi kerran vaihdetut osat voi vaihtaa uudelleen pelkäämättä muutosprosenttiosuuden kasvua.

Tää paperihan "vuotaa" kuin seula! Näin meitä Trafi ja katsastusviranomaiset palvelevat.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 07, 2014, 16:49:40 ip
Mulla oli joskus Tunturilla ajaessa lappu tulostettuna mukana, mutta ei koskaan tarvittu. Ihme sinänsä.
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: Guzzr - Joulukuu 07, 2014, 16:53:51 ip
Kyllä poliisit ottavat rekisterikilven jos teet vähän isompia muutostöitä trikeille, ja muuttaa esim jarrut, ohjauksen ,rengaskoko tai pakoputki. ???
Otsikko: Vs: Rekisterikilpi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 07, 2014, 17:26:28 ip
Lainaus
poliisit ottavat rekisterikilven jos teet vähän isompia muutostöitä trikeille, ja muuttaa esim jarrut, ohjauksen ,rengaskoko tai pakoputki.

Kaikki nuo mainitut asiat on jo tehty. Lisää tulen tekemään. Toistaiseksi poliisit eivät ole olleet kiinnostuneita. Itse asiassa en pysty edes laillisesti noudattamaan rekisteröintitodistuksessa mainittuja tietoja.

Jarruja on lisätty sekä vaihdettu katsastuksen jälkeen paremmiksi, ohjauskolmiot on vaihdettu omatekemiin, Etuteleskoopit vaihdettu, akseliväliä on samalla pidennetty n. 200 mm, pakoputket vaihdettu osittain toisen tyyppisiksi, rengas- ja vannekoko on vaihdettu, maavaraa laskettu n. 100 mm. Leveyttä muutettu suuremmaksi, valot vaihdettu toisiksi. Takajousitus vaihdettu. Siinä osa katsastuksen jälkeen tehtyjä muutoksia tähän asti.

Lisäksi ennen ensi kesää, toivoakseni, S.Trikeen tulee isokoinen takakate ja muutakin katteen tapaista sekä runsaat tavaratilat sekä vetokoukku asuntovaunun vetoa varten. Asuntovaunuasia on toistaiseksi vasta paperilla. Katehommiin on jo materiaalia hankittu. Kaikki tämä vaatii vielä takajousitukseen muutosta että laite pysyy ajettavana.

Eli monta muutosta vielä tulollaan. Olen melkoisen varma että poliisi ei asiaan puutu. Poliisilta puuttuu osaaminen tällä saralla. Kaiken lisäksi teillämme kulkee useita trikejä joita ei ole trikeksi katsastettu toimenpiteiden kalleuden vuoksi. Eikä poliisi puutu siihenkään.

Suurimpaan osaa muutoksista syyllinen on katsastusmies koska hän ei antanut etukäteen muuttaa kanta-ajoneuvon rakenteita siten että laitteesta tulisi hyvä ajettava. Toinen syy on voimassa oleva lain tulkinta: painossa säästäminen johti mm jarrujen poistamiseen ja muidenkin turvallisuustekijöiden laiminlyömistä. Lain nykyinen tulkinta toki sallii painon kohtuullisen lisäämisen jälkeenpäin mutta katsastuksessa pitää olla numerot kohdallaan.