Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Marraskuu 15, 2014, 10:28:27 ap
-
Tämä kannattaisi jonkun ostaa.
Ei ole pahassa hinnassa siisti just sisäänajettu Griso.
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/griso/1765698
Joskus viime vuonna keskustelin tuon firman kanssa ja kertoivat että valtaosa heidän kautta Guzzeista on päätynyt Suomeen.
Asiantunteva pulju ja hyvä palvelu.
Varmaan viidellä tonnilla hyvä pyörä Suomen kilpiin.
Ja uudenkarhea Bellagio:
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/bellagio/1635248
Eurooppalaisissa MG:issä ei ole onneksi mitään eroja, eli ei muutoksia rekisteröintiin.
-
Mikähän niitä tuolla liikkeessä pitää, kun on ollut jo todella pitkään myynnissä.
-
Lama, sitä on kyllä toitotettu jo niin pitkään että siihen kyllästymisen merkkejä on ilmassa.
Ei meillä niin huonosti mene Suomessa, kyllä pyörätkin alkaa taas liikkumaan.
-
Grisoon saa maksaa veroja jopa 1500 ekua + katsastus ja muut kulut.
Bellagiolla ei vertailuarvoja löydy...2000 € arvio saattaa olla liian vähän . mutta 2500 veron saattaa rittää.
MR
-
Grisoon saa maksaa veroja jopa 1500 ekua + katsastus ja muut kulut.
Veroja menee sen verran kuin Tulli määrittelee mutta Suomessa ei ole katsastuspakkoa moottoripyörille. Olen jo aiemmin moneen kertaan selittänyt että EU-alueelta tuotua moottoripyörää ei tarvitse katsastaa maahan tuodessa koska se on jo hyväksytty liikennekäyttöön EU:ssa.
Muut kulut ovat ilmeisesti niitä jotka syntyvät pyörää kuljetettaessa maahan.
Tämä "maahatuontikatsastus" tuntuu olevan sitkeää lajia elämään. Toki katsastuskonttori tekee "laajan maahantuontikatsastuksen" jopa oikein tarjoaa sitä tehtäväksi ja ottaa mielellään siitä rahat pois tyhmiltä.
Todellisuudessa tarvitsee vain teettää identiteetin tarkistus ja se ei montaa kymppiä maksa. Toisin sanoen katsastusinsinööri katsoo että kauppakirjan ja aiemman rekisteröintitodistuksen tiedot pitävät yhtä pyörän identiteetin kanssa. Aikaa siihen menee noin 5 minuuttia ja konttorin tiskiltä saa väliaikaisen todistuksen joka toimitetaan Tullille ja sieltä tulee veropäätös aikanaan. Päätöksen voi hyvällä säkällä saada samalle päivälle mutta se edellyttää paperien henkilökohtaista vientiä Tullin tiskille ja pyörän pitää olla hyvin yleistä merkkiä ja mallia. Pyörää ei tarvitse Tullille näyttää. Identiteettitarkastuksessa pyörän ei tarvitse olla ajokunnossa. Pelkkä runko ja 65% alkuperäisistä tai niiden kaltaisista osista riittää kun on matkassa.
Tulli ei anna sitovia verosummia tiedoksi ennen kuin tullauksen jälkeen.
Tulli määrittelee veron markkinoiden pyyntihintojen ja niistä laskettujen ikävähennysten mukaan. Ei siis kauppahintojen vaan pyyntihintojen. Se luo vääristymää verotukseen mutta onneksi vain ylöspäin.....
Jos pyyntihintoja ei kyseeseen pyörään löydy Tullilla on arviotyöryhmä joka määrittelee riittävän veromäärän. Veropäätöksestä voi nykyään valittaa.
Jos Tullin veropäätös viipyy saa pyörällä ajaa siitä huolimatta ns verokilvellä (tarra) jonka voi pyytää Tullista mukaan.
Kahdeksankymmentäluvun pyöristä ei mene juuri lainkaan veroa. Ei ainakaan Guzzin silloisten perusmallien osalta.
-
Kato paskaa..
Onko ollut voimassa koko Eu:n ajan ??
Eipä tuo katsastus niin kallis toimenpide ollut..
Bellagio olisi kyllä kiinnostava laite... jos hinta putoaa..niin ehkä .. ::)
MR
-
Joo, oli joku 6000e tosin japsi pyörä mistä kuulin että kaupat samasta puljusta.
Olikohan jotain 2005 vuodelta ja kaikkineen kilpiin kotimaassa meni n1200e.
Voin kyllä muistaa väärin vuosimallin, noissa nähtävästi ikä on aika ratkaisevassa roolissa kulujen suhteen.
-
Tullin omista ohjeista kopioitua:
Miten voin arvioida moottoripyörän veron määrän etukäteen?
Moottoripyörän vero on moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman mukaan prosenttimäärä ajoneuvon verotusarvosta seuraavasti:
Kokoluokka Vero%
enintään 130 cm³ 9,8
131 - 255 cm³ 12,2
256 - 355 cm³ 15,9
356 - 505 cm ³ 19,5
506 - 755 cm³ 22,0
Vähintään 756 cm³ 24,4
Sähkökäyttöinen L-lk 12,2
Moottoripyörän verotusarvoa etsitään ensisijaisesti Mahti-tietokannasta, josta löytyy käytettyjen moottoripyörien hintatietoja. Verotusarvoa voi etsiä myös tehtyjen veropäätösten perusteella. Taulukot sovelletuista verotusarvoista löytyvät tästä: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/moottoripyorat/index.jsp Hintoja voi etsiä lisäksi maahantuojien ja moottoripyörien myyntisivustoilta.
Miten veron määrä arvioidaan Suomessa harvinaisen ajoneuvon kohdalla?
Suomessa harvinaisempien ajoneuvomallien, joita ei ole usein tuotu Suomen markkinoille, veron määrän arviointi on vaativampaa. Tulli käyttää tällöin arvonmääritykseen muita lain nojalla sovellettavia arviointimenetelmiä.
Kolme edellistä riviä koskee useimpia Guzzi-malleja.
http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/
Siitä testaamaan haluamansa tai vaikka oman Guzzin veron määrä. Veikkaanpa että montaakaan osumaa tulee.
-
Onko tosiaan noin että kuutiotilavuus niin isossa roolissa tulleissa?
Sain kuvan että ikä vaikuttaisi enemmän.
-
Onko ollut voimassa koko Eu:n ajan ??
Niin kauan, periaatteessa, kuin Suomi on kuulunut EU:hun.
Toki katsastuskonttorit pelasivat omaan taskuunsa ja pelaavat vieläkin hyödyntämällä asiakkaiden tietämättömyyttä.
Myyvät totisella naamalla palveluita joita ei tarvita.
Tein aikanaan kantelun aiheesta EY-tuomioistuimelle ja voitin juttuni ja sain silloisen AKE:n maksamaan rahoja takaisin tarpeettomien tarkastusten teettämisestä. Samassa ruljanssissa tehtiin katsastusasemia varten muistiot aiheesta. Kuitenkin, koska AKE ei voi määrätä, muistiosta tuli vain suositus eikä määräys. Kävin aiheesta kyllä saarnaamassa parissakin AKE:n, Liikenneministerön ja mp-järjestöjen tapaamisessa. Asiaa luvattiin tehdä selkeämmäksi mutta meni noin kymmenen vuotta ennen kuin AKE:sta Trafiksi muotoutunut organisaatio sai jotain asiassa aikaiseksi eli edellisessä kirjoituksessa liittämäni linkit. Siltikään ihmiset eivät ilmeisesti lue näitäkään sivuja ajatuksen kanssa.
Sellainen katsastuskonttori jossa sain "halvalla" identiteettitarkistuksen teki asiasta tietämättömälle kaverilleni hänen pyörälleen 200€ laajan maahantuontikatsastuksen muutamia viikkoja myöhemmin vaikka pyörä oli rekisteröity jo EU:n jäsenmaassa. Onneksi nykyään voi valita katsastusaseman vapaasti eli olla liikkuva asiakas. Ennen EU:ta ei käytännössä voinut.
-
Onko tosiaan noin että kuutiotilavuus niin isossa roolissa tulleissa?
Laittamani taulukko oli copypaste suoraan Tullin asiakkailleen tarjoamalta nettisivulta.
Toki vuosimallikin vaikuttaa mutta katsokaa siitä "Taulukot/moottoripyörät"-linkistä miten verotus on toteutunut. Sieltä löytyy mm eräs V11 Sport-KR:kin josta veroa oli mennyt rapiat 2500€ vuonna 2005. Kuka mahtaa sillä ajella?
Runsaasti vaikuttaa myös pyörän varustus: laukkusarja nostaa veroa, pleksi nostaa veroa, kaatumaraudat nostaa veroa eli sinne katsastuskonttorille mennessä kaikki ylimääräinen pyörästä pois ja vielä kuraisena ja kyljellään henkilöauton perävaunussa räntäsateessa. Kun katsastuskonttorilla on käyty pyörää ei tarvitse enää näyttää Tullissa.
-
Runsaasti vaikuttaa myös pyörän ...
Kun katsastuskonttorilla on käyty pyörää ei tarvitse enää näyttää Tullissa.
Guzzeissa kannattaa "muistella, että km-mittari on toisella tai kolmannella kierroksella"...
-
Eli jos tuo pyörän ulkomailta kannattaa riisua se kaikista varusteista ensin eri kyytiin.
On tää kanssa touhua.
Eikö EU:n sisällä pitäisi päästä siihen että ei mitään tulleja ja muutos vain maan rekisteriin pyörissä kunhan täyttää maan määräykset.
Ei tule onnistumaan niin kauan kuin ajoneuvoverot jne on erilaisia ja just sen takia ne pitäisi yhtenäistää.
Tuo Matin tarina jossa AKE joutui maksamaan takaisin on kiinnostava, varmaan maksettu turhista monessa tapauksessa.
Ihailtavaa kansalaisaktiivisuutta, harva jaksaa tuulimyllyjen kanssa ottaa erää.
Mites ne vanhenee noi asiat, 5 vai 10 v?
Kaikki Guzzit lienee samanlaisia euroopassa, eikö vain US versioissa ole jotain poikkeavuuksia?
Veroja maksetaan kaikesta ja ylihintaisia vakuutuksia.
Käy kurrarolle pyöräilyharrastus.
-
On tää kanssa touhua.
Eikö EU:n sisällä pitäisi päästä siihen että ...
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä mennään toiseen suuntaan. Uusia vaatimuksia tulee jatkuvasti.
Vuodenvaihteessa mm. hinattavat laitteet (kuten dolly, jolla autoa hinataan) tulee rekisteröidä ja niihin täytyy ottaa vakuutus, kuten jarruttomissa peräkärryissä. Tällaista suunnittelin (maasto)moottoripyörälle, kuten liitekuvassa.
-
Tätä hinauslaitetta ei tarvitse rekisteröidä. Tosin tein sen lähinnä triken hinaukseen mutta käy myös soolopyörille. Kehitysversio on suunniteltu jossa kiinnitys on yksinkertaisempi.
-
Tuollaisen hinattavan, rekisteröimättömän dollyn maksimi sallittu nopeus on 60. Eli isolle tielle ei ole asiaa.