Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 13, 2014, 21:32:18 ip
-
Trafi on saamassa haluamansa eli LVM luovuttaa ajoneuvolainsäädännön norminannon lakimuutoksella Trafin hoteisiin. Todennäköisesti tästä seuraa vielä paljon mielenkiintoista. Sama viranomainen tekee ja antaa määräykset joita se itse valvoo.
Smoton lausunto koskien moottoripyöriä ja sen kaltaisia L-ryhmän ajoneuvojen osalta.
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2014/03/SMOTO-ry-lausunto-LVM-069-00-2011.pdf
-
Ja samaan aikaan toisaalla trafi sählää ja kusettaa;
http://yle.fi/uutiset/trafi_perii_ylihintaa_autoilijoilta__voitoilla_tuetaan_muita_liikennemuotoja/7622421
-
Eikös tuossa ole niin vahva eturistiriita, että on sitä kautta mahdoton? Eli itse säätää ja valvoo. Ei kai sivistysvaltiossa niin voi tehdä?
-
SMOTOssa ollaan jo huolissaan Trafin ylimpänä auktoriteettina toimimisesta.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1425
-
Tässä muutoksessa Trafille siirtyvän vallan käyttämisessä teknisten yksityiskohtien määräyksissä voi aikanaan piillä vaara sellaisista vaatimuksista joita ei pystytä todentamaan kotimaassa tai ei ainakaan helposti. Itse kun olen näitä trikejä rakennellut, kaikkiaan kolme kappaletta josta yhden osalta vain suunnittelu ja muutamien osien valmistus, voin jo arvella että uusia yksityiskohtaisia vaatimuksia on tulossa. Nythän triken tekeminen on suhteellisen helppoa: ainoastaan noin 120 lakipykälän ja asetuksen määräyksien noudattaminen riittää. Ennen EU:ta ei olisi ollut näin helppoa. Nyt Trafi miettii kansallisia sääntöjä. Todennäköisesti myös niitä joista päästiin jo kertaalleen eroon liittymällä EU:n jäseneksi. Kas kun kansallisesti voidaan määritellä tiukempia säädöksiä turvallisuusmielessä kuin mitä EU vaatii.
Nyt voimassa olevilla säädöksillä pääsee vielä varsin vähällä: Guzzin trikeksi tekeminen vaatii periaatteessä vähintään kaksi tarkastusta: jarrutesti ja nopeumittarin tarkistaminen. Ei riitä että matemaattisesti osoittaa että välityssuhde on sama kuin alunperin. Jos akseliväli on enemmän kuin kaksi metriä joutuu triken alistamaan myös käsittelytestiin tai jo pelkästään siksi että hyväksytyssä jarrutestissä ilmenee käsittelyvaikeuksia. Joka testi tehdään erikseen ja kertamaksu oli viime kesänä 525€ per testi. Tulee mietittäväksi tarkkaan aloitanko neljännen triken rakentamisen vai odotanko millaiseksi tekniikkapykälät "turvallisuussyistä" muuttuvat. Ja halpeneeko testien hinnoittelu....
-
Etteivät vahingossa käsitteet menisi sekaisin, niin eduskunta säätää lait, virasto tekee sen, mitä sen tehtäväksi annetaan. Tässä tapauksessa kenties liiankin paljon.
-
Useimmiten lait ovatkin olleet suhteellisen selkeitä koska niiden säätäminen on yleensä jonkin ministeriön alaista toimintaa joka toimittaa esityksensä Valtioneuvostolle jonka ministerityöryhmä, tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä käsittelee. Jos esitystä ei tässä vaiheessa tarvitse viedä uudelleen valmisteluun, jonka voivat tehdä sekä ao ministerityöryhmä tai valmistelun jo aiemmin suorittanut ministerö, menee lakiesitys eduskunnan käsiteltäväksi.
Jos taas on kysymys asetuksesta, joka on asianomaisen lakikohdan tarkentava osa, riittää sen hyväksymiseksi ao ministerin allekirjoitus. Asetuksia voivat laatia muutkin kuin ministeriöt.
Se miten lakeihin liittyviä asetuksia ja niihin liittyviä teknisiä yksityskohtia käsitellään ja toteutetaan haluaa Trafi vallan. Tässä voi olla sekä hyvää että huonoa. Tuntien virkamiesten tavan toimia he tekevät kyllä varmasti riittävästi tarkennuksia pykäliin koska jokaisen organisaation on toimittava niin että se ruokkii itse itseään ja todistaa siten tarpeellisuutensa jatkuvasti.
-
Joka testi tehdään erikseen ja kertamaksu oli viime kesänä 525€ per testi.
Tuossa voisi jo vedota tähän:
"Maksuperustelain mukaan Trafi saa periä julkishallinnollisista palveluista, kuten ajoneuvojen ja ajokorttien rekisteröinnistä, vain omakustannehinnan. Asiakkaalle koituvalla maksulla saa pääsääntöisesti kattaa vain palvelun tuottamisesta aiheutuneet kulut." (linkki (http://yle.fi/uutiset/trafi_perii_ylihintaa_autoilijoilta__voitoilla_tuetaan_muita_liikennemuotoja/7622421))
-
Ei se taida mennä ihan noin. Minulla ei ole tietoa paljonko Trafi perii kyseisistä tarkastuksista omaan taskuunsa koska ovat ulkoistaneet tarkastuksen firmalle joka tekee heidän lisensoimanaan näitä testejä.
http://www.testmill.fi/
Firmalla lienee monopoli tarkastusasioissa. Ovat vielä Trafissa varmistaneet että muissa EU-maissa tehdyt testit eivät päde koska niillä ei ole Trafin hyväksyntää. Pieni piiri pyörii...
On asiassa sinänsä hyväkin puoli: kun tuollaisen hyväksytyn testituloksen esittää katsurille niin kysymykset tekniikasta loppuvat siihen paikkaan. Niitä ei myöskään poliisi voi kiistää. Että sikäli hyviä papereita.
-
Ovat vielä Trafissa varmistaneet että muissa EU-maissa tehdyt testit eivät päde koska niillä ei ole Trafin hyväksyntää. Pieni piiri pyörii...
...kysymykset tekniikasta loppuvat siihen paikkaan. Niitä ei myöskään poliisi voi kiistää. Että sikäli hyviä papereita.
Suomessa on hyvä JOS turvallisuus ja siihen liittyvät vaatimukset menevät etusijalle, mutta jos pienyrittäminen innovaatioiden toteuttamisen muodossa tehdään liian vaikeaksi tai kalliiksi, niin se siirtyy muualle. Tilaa olisi oltava maalaisjärjelle ja tapauskohtaiselle harkinnalle - positiivisessa mielessä.
Näillä OMILLA lisäjutuilla Trafi sahaa lopulta omaa oksaansa, kun se toimii myös toisinpäin - tuo papereiden kumartaminen.
Kuten uusien traktorimönkijöiden kohdalla keksittiin, että laivataan ne Kiinasta Italiaan CE hyväksyntään ja tuodaan vasta sitten Suomeen. Koska tällä on noita Trafin OMIA lisävaatimuksia (mm. selkänojallinen jousitettu istuin jne), niin muutostyö ei kannattaisi ja olisi myös käyttötarkoituksessaan huonosti toimiva.
CE hyväksytyistä, mutta hengenvaarallisista (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/02/25/omituista-tyosuojelua) Italialaisista korjaamonostureista tiedämme (http://arkisto.ahjo.fi/portal/suomi/ahjo_verkkolehti/?a=getArticle&issueId=33&articleId=373), ettei se ole aina turvallisin vaihtoehto.
-
Länsi-Suomi 16.11.2014 www.ls24.fi
>> Vuoden 2013 alussa voimaan astunut ajokorttiuudistus on heijastellut Rauman seudulla paitsi moottoripyöräkauppaan, myös kiinnostukseen tarvittavia ajolupia kohtaan.Paikallisten autokoulujen liikenneopettajat ovat yksimielisiä siitä, että autokoulujen harjoituspyörät saavat seistä käyttämättöminä uudistusta edeltänyttä aikaa reippaasti useammin. <<
Tilanne on tod.näk. samanlainen ympäri maan. Tällaista se Trafin toiminta...
-
Nyt ei saa sekoittaa CE-merkintää E-hyväksyntämenettelyyn. Ovat kaksi eri asiaa: CE-merkin voi tulostaa Tukesin sivun linkin kautta kuka tahansa. Sillä tarran liimaaja vakuuttaa että laite on kelpoinen EU-alueella. Ei sen kummempaa. Ajoneuvoista sen sijaan on hieman tiukempaa johon alla olevasta Tukesin linkistä kopioin pätkän tekstiä jossa viitataan esimerkiksi tiettyihin ajoneuvoihin.
Tässä CE-merkin valmistusohjeet: http://ec.europa.eu/enterprise/faq/ce-mark.htm
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kuluttajaturvallisuus/CE-merkki/
"Eräissä tuoteryhmissä CE-merkinnän kiinnittäminen edellyttää laitteen vaatimustenmukaisuuden arviointia kolmannella osapuolella, testauslaboratoriossa. Näissä tapauksissa tuotteen mallikappaleen rakenne ja toimivuus on tyyppitarkastettu ja CE-merkintä osoittaa, että arvioitu mallikappale on täyttänyt turvallisuusvaatimukset."
Useimmiten CE-hyväksyntä suoritetaan ilman että tuotetta on edes nähty vaan suoraan paperilla. Itse olen CE-hyväksyttänyt Alehallintovirastolla tekemiäni laitteita ja tiedän miten tulee toimia. Vaatii vain hieman paperitöitä. Voivat lähettää tarkastajan mutta useimmiten eivät vaivaudu. Työkone/kalu jossa ei ole CE-merkintää eivät esimerkiksi firman palkolliset saa käyttää. Omistaja saa. Liikennevälineet eivät ole Tukesin toimialaa.
Selvitystä konedirektiivin osalta: http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/documents/2010/05/TSO_22.pdf
EU-tyyppihyväksyntä (pikku-e numerosarjan alussa) on eri asia ja se kattaa kaiken tieliikenteessä käytettävän kaluston: sarjan ensimmäinen ajoneuvo tyyppihyväksytetään asianomaisessa laitoksessa ja siten sen jälkeinen koko tuotanto on E-hyväksyttyä.
Eli kaikkia tuotteita ei erikseen tarvitse hyväksyttää mikäli ei tehdä merkittäviä muutoksia tuotteeseen.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tyyppihyvaksynta
Näissäkin tuntuu olevan epäselvyyttä ja asioita sekoitetaan ja koetaan ne jotenkin vaikeiksi. Todellisuudessa ei oikeastaan ole niin.