Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 09, 2014, 20:31:40 ip
		
			
			- 
				http://thekneeslider.com/2400cc-three-cylinder-radial-engine-and-motorcycle-by-kevin-deshazer/
Näkyy olevan Guzzin runkoa ainakin pätkä käytetty (V11/V10 "Spine") sekä mörkömoottorin akseliksi myös Guzzin palikka. Lienee muutoin aika pitkälti erikoisuuden tavoittelua.
			 
			
			- 
				Guzzilla on ollut 3-sylinterisen moottorin prototyyppi, jossa kaikki sylinterit olivat yläpuolella nuolimuodossa - paljon parempi idea IMO.  ???
(ja itse asiassa sen kuvakin löytyy tuon moottorin sivun alareunasta)
			 
			
			- 
				
Guzzilla on ollut 3-sylinterisen moottorin prototyyppi, jossa kaikki sylinterit olivat yläpuolella nuolimuodossa
 
Niin on ja se on museossa näytillä. Ei tullut koskaan tuotantoon. Tämä laite taasen näyttää siltä että siitä savut otetaan ja varmaan ajetaankin. Että sikäli edistyneempi. Vaikka itse jos tekisin niin jättäisin tuon alapytyn pois ja tyytyisin vähän vähempään. 
			 
			
			- 
				Guzzilla on ollut myös rivikolmonen.
			
 
			
			- 
				Tuli vielä mieleen; ei taida Guzzin vetolaitteistossa välitys riittää. Tuollaista tähtimoottorin osilla kasattua moottoria ei saa kiertämään tarpeeksi. Se on kolmekin tonnia kovassa noista Continentalin osista.
			
 
			
			- 
				Jos siellä on Guzzin kampiakseli niin iskunpituus ei ole kovin suuri. Riippuu männistä ja niiden painosta paljonko varveja voi ottaa ulos. Uskoisin että sylinterit ovat sen vuoksi alkuperäistä lyhyemmät. 
			
 
			
			- 
				Siinä on vielä ahtaat kanavat ja kannen geometriasta johtuva pieni mahdollinen venttiilinnosto. Mulla on eräs Lycomingin tai Contin mäntä tuossa laatikossa (ei ehkä juuri saman mallin koneesta toki) ja se on kyllä todella raskas kaveri. Jos se liikkuu jossain neljänkin tonnin kierroksilla, en toivoisi kenenkään olevan lähettyvillä. On aika tanakkaa tavaraa.
Lisäksi kotopuolessa on isoisäni puolustusreissulta tuoma lentokoneenmoottorin mäntä. Alapuolella lukee lukee:"Sotasaalista 194?". Se on huomattavasti Lycon mäntää kevyisämpi, mutta rakenteeltaan hyvin paljon ruohonleikkurin mäntää vastaava. Se on kaiketi venäläisestä tähtimoottorista.
Molempien halkaisijat ovat reilusti yli 100 milliä.
			 
			
			- 
				Pitkät, hyvin pitkät ahtaat kanavat ja vain yksi kaasari...  ???
			
 
			
			- 
				Päivitystä tähänkin:
http://thekneeslider.com/the-story-behind-kevin-deshazers-3-cylinder-radial-engine/ (http://thekneeslider.com/the-story-behind-kevin-deshazers-3-cylinder-radial-engine/)
..ja aika laiskaltahan tuo kuulostaa. Hieno moottori silti, ei valuja lainkaan.
			 
			
			- 
				http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0)
Tuolla on nyt jo melko pitkä tarina siitä kun "Chuck of Indiana" nimimerkki aikansa himoittuaan ostaa Guzzin moottorista (V-75 Hi.e.) USA:ssa jalostetun lentokonemoottorin ja päättää ottaa projektiksi istuttaa sen Larioonsa. Paljon mielenkiintoisia kuvia pitkin tarinaa kun hän alkaa kuvaamaan sitä pajassaan. Tuo palotilajuttu... hemi on tutumpi nimitys ja eikös isolohkon palotilat ole ikään kuin puolipallot, mahtuu suuret venttiilit sinne ja kaikki.
			 
			
			- 
				
Päivitystä tähänkin:
http://thekneeslider.com/the-story-behind-kevin-deshazers-3-cylinder-radial-engine/ (http://thekneeslider.com/the-story-behind-kevin-deshazers-3-cylinder-radial-engine/)
..ja aika laiskaltahan tuo kuulostaa. Hieno moottori silti, ei valuja lainkaan.
Ja savua tulee käynnistettäessä ihan kuin Convair Metropolitanin Pratt & Whitney Double Wasp -moottoreista aikoinaan.  ;)
			 
			
			- 
				En voi olla mainitsematta TunturiTT linkin tätä:
http://thekneeslider.com/radial-engine-powered-motorcycle/
Onhan mahtava viritys!
Ei puutu kuin siivet ja peräsin..
			 
			
			- 
				
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0)
Tuolla on nyt jo melko pitkä tarina siitä kun "Chuck of Indiana" nimimerkki aikansa himoittuaan ostaa Guzzin moottorista (V-75 Hi.e.) USA:ssa jalostetun lentokonemoottorin ja päättää ottaa projektiksi istuttaa sen Larioonsa. Paljon mielenkiintoisia kuvia pitkin tarinaa kun hän alkaa kuvaamaan sitä pajassaan. Tuo palotilajuttu... hemi on tutumpi nimitys ja eikös isolohkon palotilat ole ikään kuin puolipallot, mahtuu suuret venttiilit sinne ja kaikki.
Tuohan on isolohkon palotila/kansigeometria sovellettuna pikkulohkoon. Aika oiva.
			 
			
			- 
				
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0)
Tuolla on nyt jo melko pitkä tarina siitä kun "Chuck of Indiana" nimimerkki aikansa himoittuaan ostaa Guzzin moottorista (V-75 Hi.e.) USA:ssa jalostetun lentokonemoottorin ja päättää ottaa projektiksi istuttaa sen Larioonsa. Paljon mielenkiintoisia kuvia pitkin tarinaa kun hän alkaa kuvaamaan sitä pajassaan. Tuo palotilajuttu... hemi on tutumpi nimitys ja eikös isolohkon palotilat ole ikään kuin puolipallot, mahtuu suuret venttiilit sinne ja kaikki.
Tuohan on isolohkon palotila/kansigeometria sovellettuna pikkulohkoon. Aika oiva.
Nykyisillä puristussuhteilla hemi-palotila ei ole tehokas ja vaatii omituisen männän.  ;D
			 
			
			- 
				Ei oo juu. Esim. Dodgen kauppaama Hemi on vain vajaa pallo. Aitoa Hemiä ei tee enää kukaan.
			
 
			
			- 
				
vaatii omituisen männän
Tuollainen kuva oli männistä tuon aikaisemman kansikuvan vieressä. Isolohkossa on siis vain palotila "hemimäinen" ja mäntä tavanomaisempi sisältäen "kuopat" venttiileille (oikeanpuoleinen).
			 
			
			- 
				
vaatii omituisen männän
Tuollainen kuva oli männistä tuon aikaisemman kansikuvan vieressä. Isolohkossa on siis vain palotila "hemimäinen" ja mäntä tavanomaisempi sisältäen "kuopat" venttiileille (oikeanpuoleinen).
Eipä ole kovin hemi eikä mäntä omituinen - mikä mahtaa puristussuhde olla? Pitäis vissiin kaivaa jostain kuva todella omituisesta männästä.
Vaikka tämmöinen? Omituisempiakin olen nähnyt (kuvissa).
			 
			
			- 
				Guzzin isolohkokoneessa on yksi merkittävä rakenteellinen ero rivimoottoriin nähden: venttiilit ovat rivikoneeseen nähden paremmassa asennossa männän suhteen. Siksi esimerkiksi männän lakeen saa helpommin isoillekin venttiileille lovet. Lovet kun tulevat suoraan männäntapin kohdalle jossa männän laki on paksuimmillaan. Melkoisen moiset venttiilit kanteen mahtuvatkin ja mäntään saa tehtyä lisätilaa että nostoakin voi olla reilusti.
			
 
			
			- 
				Kaiken tuon loveamisen tarkoituksena on nostaa puristussuhdetta ja helpottaa palotapahtumaa.. Jenkkipeleissä perinteisesti tehon puutetta on korjattu lisäämällä kuutioita. Harmittaa vähän vieläkin kun en tilannut cosworthin bigborekittiä v10:iin britanniasta aikoinaan. Männän halkaisija olisi ollut 100mm, mikä tekee 1225ccm. Tarkoittaa n. 120hv takapyörältä 100hv/l viritysasteella laskettuna.
			
 
			
			- 
				Pauldaytona kirjoittaa saksalaisella ”1100Sport” foorumilla: ”vihdoin jotain kiihdyttävää”. Veronassa oli messut joilla on mukana usein myös Guzzirakentajia. ByteTherapy rakentaa yleensä Ducateja mutta nyt oli myös Guzziprojekti esillä, jossa poikkeuksellisesti Carc takapää ja Stelvion moottori. Imuilma tulee keulasta sisään ja kulkee suoraan rungon läpi, jousitus "Double System ilmajouset". Arvelevat että runko täysin omaa tekoa, pyöreä paksu putki. Epäilevät takaswingin kevyen näköisen kiinnityksen jäykkyyttä (radalla kovassa vauhdissa kurvissa, kallistettuna kun vielä on kuoppa radassa).
Mainitun firman kotisivu messuista: http://www.bytetherapy.it/verona-motorbikeexpo-2015-un-successo-inarrestabile/ (http://www.bytetherapy.it/verona-motorbikeexpo-2015-un-successo-inarrestabile/)
Videon tapaista jossa Guzziprojektikin vilahtaa: https://www.youtube.com/watch?v=6B2V01wxAI8&x-yt-cl=85114404&x-yt-ts=1422579428 (https://www.youtube.com/watch?v=6B2V01wxAI8&x-yt-cl=85114404&x-yt-ts=1422579428)
			 
			
			- 
				Pari lisäkuvaa.
			
 
			
			- 
				Vähän tuommoinen Egli-tyyppinen runko. On kyllä hivenen köykäisen oloinen kiinnitys. Kiertojäykkyys ehkä voisi olla parempikin.
			
 
			
			- 
				Jos joku on seurannut tuota aikaisemman linkin tarinaa Guzzin lentokonemoottorin sovittamisesta Larioon, nyt moottori on käynyt ensimmäisen kerran.
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0;topicseen (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=65696.0;topicseen)
Ensimmäinen startti: https://www.youtube.com/watch?v=4Ql0a-l7mAI (https://www.youtube.com/watch?v=4Ql0a-l7mAI)
Miksiköhän on mainittu "Aero (Ippogrifo) moottori Larioon" ?  Kyse on Guzzin tekemästä lentokonemoottorista, joka on kuin V75 mutta eri kansilla, joissa on normaali (?) palotila kuten suurissa Guzzin moottoreissa (näin tulee tehoa 65 hv/750ccm).  Jos koettaisin oikaista ja olla googlaamatta asiaa, huvittaisiko jota kuta ajankuluksi arvella mikä mahtaa olla tuo viite "Ippogrifo" -tutkielmaan (malli joka ei koskaan tullut myyntiin) ?  Tai miten Larion ja suuren moottorin palotilat eroavat toisistaan ?  Ilmeisesti palotilaksi valittiin alun perin toinen tyyppi, koska lentokoneen moottori käy koko ajan "täysillä" ja tasaisilla kierroksilla?
			 
			
			- 
				Olen seurannut. Hauska projekti. 
Ippogrifossa on lentokannet. Ei se neliventtiilinen olekaan. Näkyy kuvista. Myös laatikko on kuusivaihteinen ja perä isolohkoisen murikasta väännetty parallellogrammo.
			 
			
			- 
				Jos en väärin muista (voi olla kyllä), niin Guzzin lentomoottori oli tarkoitettu miehittämättömään lentolaitteeseen, mutta luotettavuusongelmien vuoksi siitä ei tullut mitään.  ;D
			
 
			
			- 
				Kuvan tekstistä käy selville että mikähän se siinä, mutta kuvasta ei ehkä moni arvaisi (Beaver = pikkubreva).
			
 
			
			- 
				Kelle tuo tuli yllätyksenä? Sen näkee jo otsallaan, ettei peruskonstruktiota ole muutettu.
 Omassa oli Larion jakopäänkoppa Nevadan lohkossa. Siitä pullahti stefa silloin joskus ja oli kiire ajella. Otin sen Nevadan kopan ja "muutin" sen kärkisytytykselle. Kopassa oli kierteittämättömät kiinnityspisteet kondensaattoreille.  ;D Oli siis sittenkin sama kampe.