Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Marraskuu 04, 2014, 20:39:41 ip
-
Melkein meni taas hermot tuon sportin kanssa.... Mutta ei se niin vakavaa tainnu ollakkaan. Vasemmasta kannesta alkas kuulua kolkotetta. Epäilen vahvasti tuota keinuvivun päittäisvälystä. Ainakin ääni sopisi siihen. Ei ole oikein nokkaketjuunkaan sopiva ääni. Ketju ja kiristin, se vähä mitä niitä näkyy, tuntuisi olevan kunnossa.
Onko joku noitten kanssa askarrellut? Ei taida saada säädettyä noilla pukeilla, kuten esim vanhemmissa pemarin boxereissa? Ja mikähän se välys edes pitäisi olla, selasin sportin, stelvion ja 1400 calin korjaamokirjat ja ei niissä mun mielestä puhuta mitään tuon välyksestä. Kuvassa pakopuolella noin 0.25 ja takana 0.3. Tuntuu ettei ne nyt hirveästi liikaakaan ole. Imupuolella on pukissa vähän nirhausjälkeä.
Löytyisköhän tuonne jonkunmoisia shimmirikkoja jostain väliin? Kyllä se vanhan 2v koneen jousisysteemi vaan onkin hyvä....
-
Vaan kyllä se kaksiventtiilisen keinuvipukin voi yllättää: yhtäkkiä päittäiskläpinää ja sitten taas ei mitään. Moni on hermostunut kun noin käy mutta ei syytä pelätä isompaa vikaa. Joo, Bemussa vain kuparivasaralla kalautettiin välys pienelle. Tuttu säätötoimi. Minkäs vahvuinen se 8V keinuvipuakseli on. Käykö sama shimmi kuin 2V-mallissa.
Laakerikauppiaathan noita shimmejä myyvät eri vahvuuksia.
Virtasellakin on: http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/pientarvikkeet/lajitelmat-sarjat
-
Kuulostaa vähän isolta välykseltä. Ehkä noin puolet tuosta kuulostaisi sopivammalta.
-
Vanhassa pokseripemarissa ainakin tehtaan kirja sanoo että välyksetön mutta vapaasti liikkuva.
-
Jos keinuvivun tassuun tai venttiilin päähän pääsee syntymään jotain rokamaa, niin se päästää yhdenlaisen nakutuksen.
-
Omassa kaksventtiilisessä on kuopalla. Pitää talven aikana hioa tasaiseksi.
-
Ei se ääni taida tuosta päittäisvälyksestä tullakkaan. Toisellakin puolen oli abaut samat välyt.
Taitaa olla vihdoin se 8v guzzien perustauti päällä eli nostajat (cam followers/tappets) kuluu. Oli pakopuolella molemmat venttiilinpälykset saman verran liian isot, noin +10. Pitää ottaa asiaksi talven aikana. Toivottavasti nokka ei ole ottanu nokkiinsa...
http://www.guzzitech.com/images/fbfiles/files/8VCamRecall_002_2009.pdf Katoin tuota Grison ja Stelvion vanhaa takaisinkutsua aiheesta. Siinä ei ole näköjään vaihdettu edes kannentiivistettä. Jotenkin tuntuisi varmemmalta vaihtaa sekin samalla kun kerran kannenpultit joutuu avaamaan. Samassa tuolla kohtaa nyt ottais kannen ja pytynkin irti.
-
Sulla näköjään tuli sitten noin saman vuoden ajalle tehdyksi melkomoinen täyshuolto jos vielä ajattelit katsoa kansien ja männänrenkaidenkin tilanteen. Siinä ohessa. Sitten siinä olisi lähellä kiertokankien alapään laakerointikin....
-
Mulla pantiin aikoinaan Grisoon uusiksi koko vasen sylinteri. Oli kuoppaa ja kulumaa. Se on aika lailla herrassa, minkälaisen pelin sattuu saamaan. Itsellä kaksi uutta omistaneena ei ole tuuri käynyt. Toisaalta kun ne pikkualihankkijoiden mokat on korjattu, ei sitten olekaan muita, kuin lähes huolettomia kilometrejä.
-
Terve
Kyllä nuo vanhat konstruktiot on aika pajarautaa, mun vanhalla T 3:lla ajettu varmaan 500 tuhatta, vanhan tuontipoliisipyörä, josta muuteltu vähemmän santarmiseksi. Käy sikanätisti, kun kaasarit on balanssissa ja muutkin säädöt kohdallaan, ei tietoa, onko tehty millaista remppaa, mutta ei ainakaan muutamaan vuoteen, ai niin , kytkimen korjasin, oli täysin loppuunkulunut. Kaiken lisäksi todella hyvä ajaa, ainakin mun vartalolle sopiva.
Terv. Pampi
Kohta on jo kevät
-
Olisko syynä tuon alakerran mitoitus vähän pienemmälle ponnelle? T3 tekee 69 heppaa litraa kohti ja Sportti 95 (valmistajan mukaan). Onhan siinä laakereilla yms eri kuormitus.
-
Nämä Pampin terveiset on mukavia luettavia!
500tkm on jo kyllä hurjia lukuja pyörissä, kertoo että kyllä Guzzit pitkälle jolkottelee kun huolta pidetään.
Itse emmin keväällä hetken kun vaihdoin 42.000 ajetun Nevadan 87.000 ajettuun Cali EV:n että onko järkeä.
Mutta koeajon jälkeen ei jäänyt epäselväksi kaupat ja hyvää reissua ollaan heitetty, vain yhden kerran kerran jätti viime kuussa tielle hetkeksi kun poltti polttoainepuolen sulakkeen jostain syystä.
Perusosat on hyvin samat vielä tuossa -02 kasatussa vaikka esim hydrauliset venttiilit ja ruiskukone.
Mitä sylinteripaineita yms tutkinut niin kunto on erittäin hyvä, eiköhän pyörästä ole pitkään matkakaveriksi.
On kai tavallaan selvää että kun lähdetään uusille poluille tekniikassa, niin uusia vikojakin ilmenee.
Vanhanliiton isolohkot on niin kauan olleet liikenteessä, että niihin luottamus on hyvä.
Kellään tietoa mikä olisi oikein ennätys mitä Guzzilla olisi km ajettu?
-
Mulla lukee vuoden -82 T3:sen rekisteröintitodistuksessa 51kW eli pientä vaille 70hv. Tiedän että Trafilla on tiedoissaan tällä kohtaa virhe. Mutta ei se haittaa. Taitaa litratehoa tulla reilusti yli 80 hv. Ahdin on jo asennettu niin lakipykälien mukaan saa ottaa sillä konstein irti maksimissaan lisää 20% niin se tarkoittaa noin 85hv. Uskoisin että T3 vielä tämän kyydin kestää. Saman tehon saisi irti myös puhtaasti virittämällä mutta se tulisi kalliimmaksi osavaihtojen suhteen ja teho tulisi ylemmille kierroksille.
Lisäksi valtiovallan nykyiset suunnitelmat lisätä polttoaineisiin entisten lisäksi 10% alkoholia lähiaikoina sekä lisätä RE85:sen saatavuutta puoltavat korkeampipuristeisten ja flexifuel tai bifuel -moottoreiden lisääntymistä. On jo melko tarkkaan selvillä että Guzzin 5AM -moottorinohjauksella varustetut mallit pustyvät käyttämään korkeampiseoksisia etanolipolttoaineita. Myös vanhempiin malleihin, joissa on lambdatakaisinkytkentä, soveltunee 20% etanoliseos polttoaineeksi pienellä säädöllä.
-
Vanhat on pitäny tehdä vielä kestämään. Nykyään enempi kertakäyttötavaraa... Toki pitää samaan hengenvetoon todeta että 100tkm välein olen 2v koneeseenkin nostajat tavannu vaihtaa ettei tämä nyt siinä suhteessa huonompi ole. Ja jos se nyt tuossa se vika on. Mutta jotain sielä tapahtuu, 500 km sitten oli välykset kohillaan ja nyt noin paljon pielessä.
Onkos tämä "Roller Tappets" -vaihtosarja ole samaa sukua? Monet ovat ostaneet omaan piikkiin muutossarjan ja tehneet remontin. Jotkut jopa varmuudeksi varastoon.
Samaa sukua. Pitää oikeen perehtyä tuohonkin vaihtoehtoon mitä maksaa ja onnistuuko. Mitä nyt kattelin osia niin ei nuo tavalliset nostajat ja nokatkaan ihan järjettömissä hinnoissa ole jos pitää vaihtaa.
-
Semmosta. Onhan noissa nostajan tateissa vähä kulumaa. Vaihtoon menee ja pitää kai se toinenkin puoli avata. Nokka on siinä rajoilla tarviiko vaihtaa, pitää käydä hakemassa moottorikoneistajan kommentti sille.
Muuten oli kaikki liikkuvat osat uutta vastaavia.
Aika simppeli nuo nostajat on loppupeleissä vaihtaa. Taidan tihentää vaihtovälin vaikka 50 tonniin.
Jossain joskus nähny myynnissä jotain "vääntönokkia" näihin 8 venttiilisiin mutta nyt en löydä mistään. Onko kellään tietoa/muistikuvaa tuommosista?
-
No ovatpa menneet pahan näköisiksi nuo nostimien liukupinnat. Ovat kuitenkin pyörineet mikä näkyy kulumajäljistä. Pyörimättömyys syö nostajan nopeammin. Vanhoissa työntötankokoneissa ilmeni pyörimättömyyttä joskus kauan sitten.
Nokka-akselin suhteen kannattanee olla kriittinen vaikka helpot ovatkin vaihtaa. Riippuu varmasti materiaalista kannattaneeko vanhoja hioa uudelleen ja lämpökäsitellä esimerkiksi nitraamaalla. Mikähän pintakäsittely noissa nostimissa on vaiko vain pintakarkaisu joka on karannut?
Lisäänpä tähän vielä miellyttävän havainnon: onpa kuitenkin hyvin yksinkertaista tämänkin moottorin remontoiminen ja onnistuu kotitallin lattialla.
-
Kun olis viisas ja huvittais niin vaihtasin nuo ketjut ja kiristäjät nyt samalla kun tähän asti on jo auki. Japanin pyöristä jääny kammo noihin morseketjuihin ja niitten kiristäjiin.
Pitää vaan löytää niitattava ketju. Se nimittäin olis TAAS otettava moottori irti jos sinne yhtenäisen ketjun meinaa vaihtaa....
Mistä muuten tuommosen ketjun kunnon voi päätellä? Josko vaihtaskin vaan kiristäjät.... Ne ei paljoa edes maksa.
-
Eikös ne vääntösarjat olleet juuri niille 1100 Grisoille yms. Missä oli nokka ja nostimet tai nokka, nostimet ja isot venttiilit.
-
Mulla oli tuo näkymä vieläkin surullisempi vajaassa kymppitonnissa. Nokatkin saaneet kipeää. Ei pyörässä tuon rempan jälkeen koneongelmia tietääkseni ole ollut. Vähän sähköjä korjattiin kun tielle jätti 350 km ajettuna ja seittemässä tonnissa vaihdettiin kytkintä ja taisi mennä vähän laatikkoakin. Siinä ne sitten oli ja mopo toimii. Ei ne siellä tehtaallakaan tiedä, onko jonkun Motori Della Vallen karkaisu- ja muut hommat onnistuneet. Kaikesta huolimatta ajan kolmannella Guzzillani ja itselleni sopivampaa pyörää kuin Bella, on tuskin vielä tehtykään.
-
Mulla oli tuo näkymä vieläkin surullisempi vajaassa kymppitonnissa. Nokatkin saaneet kipeää.
Joo niissähän oli sitä valmistusvikaa aluksi. Tähänkin on varmaan nuo nostajat vaihdettu jo uutena. (-08 valmistettu -10 käyttöönotto.)
http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning%201.htm Näillä on ainakin joku "nockenwellen" tarjolla, ehkä. Ja 1330cc pyttyjä ;) Kun olis rahaa niin kaikkee kivaa vois kokeella.
http://www.daes-mototec.com/shop_alt/8118/index23a1.php3-news_id=17141.html tämä se taisi olla mitä muistelin.
-
Noin 300e näihin nostajiinkin saa taas näköjään hukattua. Ei montaakaan euroa ole hinnassa eroa tilaako suomesta vai saksasta/hollannista. 71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista.
-
71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista.
Ei se huhti-toukokuussa paljon enää paina....
-
71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista.
Ei se huhti-toukokuussa paljon enää paina....
No eipä kai. Mutta se vaan sylettää että vanhaan 2v moottoriin vastaavat saa alle 30e/kpl.
-
vanhaan 2v moottoriin vastaavat saa alle 30e/kpl.
Jep. Täällä ollaan "turvallisella" puolella kun on kaksi vanhaa Calia ja se ainoakin nykymoottori on 2V Breva.
Centauroon sitten maksaakin osa kuin osa ja kaikkia ei edes enää saa. Tai saa, mutta hinta on sitten niin sairas että eläkeläisen tuloilla ihan sama. Onneksi on täydessä lyönnissä kunhan teen huollon ja vaihdan jakohihnat. (Jakohihnat on halpoja)
-
Tuon nostinten kuoriutumiseen saattaa vaikuttaa sellaine seikka kuin öljyn sinkkipitoisuus. Googlatkaa juttuja ZDDP -pitoisuuden vaikutuksesta niin ette voi välttyä tiedolta, että öljyissä on eroja nimenomaan venttiilin nostinten kestävyyden suhteen. Sinkkiyhdisteet nostavat tehokkaasti moottoriöljyn pintapaineenkestoa ja toisaalta jos sinkkiyhdisteitä kulkee liikaa (harvasta moottorista) katalysaattoriin, se rampauttaa katalyytin. Siitä syystä öljyjen valmistajat ovat tiputtaneet systemaattisesti sinkkipitoisuutta ja pyrkineet korvaamaan sen muilla lisäaineilla. Amerikassa viritettyjen moottoriden kanssa pelaavat mekaanikot ovat sinkin roolin nähneet käytännössä jo useita vuosia sitten; jyrkkänousiuisella nokka-akselilla alkaa tulla hyvin ennenaikaisia nostinvaurioita.
Vastahyökkäyksenä jenkeistä taitaa nykyään olla saatavana purkkitavarana sinkkipitoista lisäainetta.
En ole perehtynyt asiaan riittävän syvällisesti voidakseni alkaa paaviksi tässä asiassa, mutta aiheesta olisi paikallaan saada jonkinlainen keskustelu aikaan kun jaksatte sitä ensin penkoa.
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_additive
http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology
-
Tuossa Valvolinen öljyssä mitä olen pääasiassa sportissa käyttäny pitäisi olla sinkkiä ihan riittämiin. On nimittäin näitä nostinvikoja pelätty jo uudesta asti, silti alle 100k vaihtoon.
Näistä 8v guzzeista ja nostajista on paljon juttua netissä. Varmaan neljä kertaa varaosanumerot muuttuneet ja samoin osien toimittajatkin. Kun uutta osaa tilaa niin B0... alkuinen numero on se uusin. Tiedä sitten mikä niissä vanhoissa mättää. Jostain luin että koko systeemi on suunniteltu perseelleen, liian pienet pinta-alat noissa nokan/nostajan pinnoissa eli kovat pintapaineet. Tiedä sitten.
-
Vastaavien ongelmien kanssa painittiin aikanaan Larion venttiilikoneiston kanssa. Viimein tehdas teki toimivan paketin: Nokka-akselin leveillä nokilla ja niissä öljykanavat nokan sivussa sekä isot nostimen "tatit".
Toinen, tähän aiheeseen liittymätön, ongelma taasen oli venttiilien varret jotka katkeilivat jos niitä käytti yli 30.000 km. Siihenkin tuli myöhemmin parannus mutta liian myöhään. Maine oli jo mennyt.
-
Ja nythän kaikki uusimmat 8v:t on käsittääkseni rullanostajilla. Luulisi ainakin kestävän. Nämä vanhemmatkin saisi muutettua rullille mutta koska nokat yms joutuisi vaihtamaan niin sitä myöten tulisi hintaa. En lähde ainakaan tässä vaiheessa siihen operaatioon.
-
Jos moottori on tyypillinen nostajan popsija, ei öljyn sinkkipitoisuudella juuri aikaa osteta. Vika on silloin vääristä osista kasatussa paketissa (tehtaalla siis). Kun tuolle konetyypille tulee riittävästi ikää, löytyy siihen konstitkin. Kuten Matin aiemmassa Lario-tapauksessa.
-
Pitkissä kantuimissa tämäkin homma mutta jotain valmista sentäs tälle talvea.
Oikean puoloisessa kannessa nostajat oli vähän paremmassa kunnossa mutta kulumaa oli kuiteskin.
Epämääräiset kolinat katosi ja jäljelle jäi vain ne tutut ja turvalliset kolkotukset. Nyt vaan jännittämään että mitähän se seuraavaksi keksii.
-
Uudet on muuten samanlaiset mutta pinnoite tai karkaisu ulettuu paljon ylemmäs. Oikealla siis uusi.