Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Ikkala - Lokakuu 24, 2014, 19:20:31 ip

Otsikko: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 24, 2014, 19:20:31 ip
Talven -14/15 projekti. Olkoot nyt vaikka cafefornia nimeltään.

14v tuo cali (-95 1100cc kaasareilla) on jo tainnu olla meillä. 75tkm oli mittarilukema ostaessa ja nyt jotain 300k. 2010 vuodesta käytännössä ajamatta. Viime kesänä oli viikon vakuutuksessa. Selvisi tarviiko tekniikka remppaa ja tarviihan se....

Monenlaista visiota tuon vehkeen kanssa on vuosien mittaan ollut, pitkäkeulaa ja sporttia suunniteltu, välillä siinä oli iso kate tyyliin HD lepakko. Jossain vaiheessa sen olisin myyny parilla tonnilla mutta ei kelvannu kellekkään.  Vaan nyt on hyvä aihio, raaseriksi.

Tänään oli matkahuollossa paketti jossa kaikkea kivaa lemans 1/2 osaa. Kiitos Savonlinnaan ja tiedoksi että hyvin olit paketin tehny!  Ei malttanut olla mallailematta osia suurinpiirtein paikalleen. Siitä se lähtee ja hyvä tulee! (Kuvassa tankki on vielä hullussa asennossa, sielä on vielä alla calin iso ilmansuodatinboxi.)

Seuraavaksi tekniikka irti rungosta, kytkin vaihtoon, perä uusiksi, rungosta turhat kiinnikkeet pois, clipoonit tilaukseen, jalkatapit vähän taaemmas mitä nuo kyytiläisen tapit on tällä hetkellä yms. Sitten vielä pitäisi päättää näkyykö keskirungon kolmiosta läpi vai jätetäänkö akut sun muut sinne piiloon.

Mukavaa puuhastelua kuitenniin talveksi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 24, 2014, 19:21:00 ip
Mukavan kapee. ( kun unohtaa astinlaudat  ;D )
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 24, 2014, 20:40:30 ip
Jees!
Jalkatapit taa ja sarvet eteen alas. Löytyykö valikoimista joutsenkaulaohjaustankoparia?
Vai pitääkö tehdä? Onko telarit 40mm?

Jos jää osia yli niin muutama Calin osa saisi uuden elämän Sääksjärvi Trikessä, kuten astinlaudat, sivukopat, tankki ja ohjaustanko ja muutakin jos liikenee.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: antsu57 - Lokakuu 24, 2014, 20:48:24 ip
Löytys uudet Tommasellin cliponit sopuhintaan,sopii 40 mm putkeen.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 24, 2014, 22:01:50 ip
Peukku ylös.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 24, 2014, 23:05:36 ip
Jos jää osia yli niin muutama Calin osa saisi uuden elämän Sääksjärvi Trikessä, kuten astinlaudat, sivukopat, tankki ja ohjaustanko ja muutakin jos liikenee.

Jäähän niitä ja liikenee toki. Kaikki mitä mainitsit ja muutakin. Sulla on varmaan vielä niitä joutilaita periäkin sielä niin tehdään talven mittaan semmoset kivat kaupat ettei kenenkään tarvi köyhtyä liikaa... palalillaan tähän.

Löytys uudet Tommasellin cliponit sopuhintaan,sopii 40 mm putkeen.

No kuinka ollakkaan 40mm on nuokin putket. Laitan YV:tä asiasta.

Nyt istuu jo tankki sentäs vähän paremmin, tosin aina vaan rungossa on yhdet joutavat korvakkeet jotka vaatii rälläkkää.

Hieman vertailua breva/sport/norge vs tontirunko: Uudemmasta ottaa moottorin irti nopeammin kun tontista. En olisi uskonu mutta näin vaan on. Tokikin sportin kanssa on asiaa harjoiteltu enempi...
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 24, 2014, 23:56:31 ip
Juu, periä on mutta kaksi erilaista: Cali III ja Stone. Cali III välitys on 7/33 ja Stone 8/33 mutta perissä on muutakin eroa koska Stonen takahaarukka on leveämpi niin lautaspyörän akseli on pidempi. Osia voi toki vaihtaa ristiin, kotelothan ovat samat. Tutkin joutessani löytyiskö sopivan vilkasta välitystä. Mutta tiuhempana tuo 7/33 lienee osuvampi jos taa tulee 18"/120 vanne/rengas. Löytyisi myös teräksinen pinnavanne 17"/140mm. Kiihtyvyys paranisi. Kiinnostanee?

Onkos siinä keulassa vielä Guzzin omat säädettävät iskunvaimentimet jotka sijaitsevat alaputkien alapäissä?
Siis nämä jotka korjasin: http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 25, 2014, 00:27:27 ap
Siinä on nyt 8/33 mutta 7/33 kiinnostaa enempi. Mutta kumpi vaan käy. Rengas on 17-tuumaanen ja 140 leveä ja se ei vaihdu. Hienot ja hyvät pinnavanteet nimittäin. Tämä ensimmäinen 1100 cali on vähän omanlaisensa, cali 3:n ja EV:n risteytys. Pitää tulla käymään sielä Matin Pajalla ja oikein vertailla nuita periä rinnakkain mikä käy mihinkin.

Keula on kutakuinkin varmaan sama tai lähellä kali3 keulaa. WP:n jouset sinne joskus vaihdoin ja on mahotoman hyvä. Öljyt vaihtoon, ei vaadi muuta.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 25, 2014, 10:40:26 ap
Lainaus
7/33 kiinnostaa enempi. Mutta kumpi vaan käy. Rengas on 17-tuumaanen ja 140 leveä ja se ei vaihdu.
Tuo saattaa tarkoittaa sitä että pitää vaihtaa 7/33 hammaspyörät 8/33 pidemmän lautaspyörän akselin vuoksi. Kysymys kuuluu: tuleeko nykyisen lautaspyörän akselin vetospoori noin 10mm ulos peräkotelon tiivistepinnasta vai onko tasalla?

Intän edelleenkin: onko kyseisessä keulassa Guzzin omat iskunvaimentimet jotka on purettavissa ja huollettavissa? Toisin kysyen: onko keulan voitelyöljynä ATF ja määrä 0,07 litraa per putki? Korjaamani Cali III iskunvaimenninpatruunat olivat pitkässä käytössä kuluttaneet tiivisteensä mutta rakenteensa vuoksi korjattavissa suhteellisen helposti. Jos olet jossain vaiheessa laittanut tarvikevaimentimet niin alkuperäiset iskarit kiinnostavat myös jos ovat vielä tallessa.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 25, 2014, 11:39:08 ap
Minkälainen putkisto tuohon on tulossa?
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Jani Janhunen - Lokakuu 25, 2014, 20:58:55 ip
Moe,

Vähän vastaava rojekti oli työn alla vajaa pari vuotta sitten, Millestä V7 Telaio Rosson tapainen replica, runkokin olisi ollut valmiiksi punainen. Jäi sittemmin lopullisesti toteuttamatta siviilisäätyyn vaikuttavien muutosten myötä, ja myöhemmin ostin sitten Grison. ;D

Mutta hyvältä näyttää, tsemppiä projektiin!

-Jani-
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 29, 2014, 21:20:25 ip
Intän edelleenkin: onko kyseisessä keulassa Guzzin omat iskunvaimentimet jotka on purettavissa ja huollettavissa? Toisin kysyen: onko keulan voitelyöljynä ATF ja määrä 0,07 litraa per putki? Korjaamani Cali III iskunvaimenninpatruunat olivat pitkässä käytössä kuluttaneet tiivisteensä mutta rakenteensa vuoksi korjattavissa suhteellisen helposti. Jos olet jossain vaiheessa laittanut tarvikevaimentimet niin alkuperäiset iskarit kiinnostavat myös jos ovat vielä tallessa.

Taitaa olla Bitubon vaimentimet. Näin ainakin muistelen. ATF:ää jotain tuon verran sinne olen aina lorauttanu, niillä on toiminu. Muita iskareita mulla ei ole.

Minkälainen putkisto tuohon on tulossa?
Alkuunsa mennään varmaan niillä mitä nurkista löytyy eli vakiokäyrät ja jotkut pöntöt perään, ehkä mistraalit. Kattoo sitten miltä näyttää ja onko vielä rahaa.
Jotenkin tykkään enempi vaakasuorista putkista, siis ei ylös kääntyviä vaimentimia. Tyyliin 750s/s3

Puran koko rungon paljaaksi. Pitää korvakkeita poistaa ja muutenkin on saanu kolhuja matkan varrella että parempi maalata uusiksi kokonaan.

Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 29, 2014, 21:42:31 ip
Löysin tänään varastoa siivotessani Mistralin yhdysputken: semmonen missä ptket menee ristiin ja keskeltä yhdessä. Rosteria. Saa myös kiillotettuna.....
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Guzzr - Lokakuu 30, 2014, 13:04:32 ip
Eilen tuli motonetin äänenvaimennin vastaan vaasan tavaratalossa http://www.motonet.fi/fi/tuote/381439/Yleismallinen-aanenvaimennin-Tuutti

Aika nätti muuten !
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 30, 2014, 13:37:36 ip
Pikkuveljellä on tuollainen äänenvaimennin pyörässään. On liian tukkoinen, siis jos ukkosen ääntä haluaa Guzziin. Ei ole purettavissa ilman rälläkkää.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 30, 2014, 19:40:39 ip
Heh, taidan laittaa pari tuommoista kartiopönttöä Sääksjärvi Trikeen. Jos on liian tukkoinen niin vanha konsti käyttöön: teroitetaan rautakagesta se ohuempi pää ja sillä pikkuisen tökätään pöntön peräreiästä sisään. Eiköhän se siitä ala hengittämään. Ei ole pahasti hinnankiroissa. Kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 30, 2014, 20:09:25 ip
Suht hoikka kanki saa olla. Tuo ulostulon reikä on yhden tuhdin sormen kokoinen.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: I.H. - Lokakuu 30, 2014, 21:18:20 ip
Tuota menetelmää meikäläinenkin käytti  60-luvulla T110:n pönttöjä "avartaessa"    ;D
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 30, 2014, 21:48:48 ip
On siitä sivistyneempikin ja koneellistettu metodi: hitsataan puolen metrin 10mm pyörätanko jatkeeksi 13mm lierioporaan. Toki voi koittaa aloittaa pienemmälläkin poralla jos ääni pelottaa. Sikäli hyvä että tuossa putkessa ei ole e-hyväksyntää niin ei tule tehdyksi laittomuutta jos sitä sitten käyttää liikenteessä 80-luvun pyörässä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 31, 2014, 18:28:42 ip
Calista tehty Scrambler:
http://austin.craigslist.org/mcy/4737164417.html (http://austin.craigslist.org/mcy/4737164417.html)

Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 31, 2014, 18:39:51 ip
Nätisti tehty mutta mielestäni tässäkään rakentelussa ei ole funktiota: nappularenkaat mutta normi jousitus lyhyillä joustoilla eikä runkoa ole sovitettu aiheen mukaiseen käyttöön. Miksi edes vaivautua. Sama pyörä katurenkailla olisi ihan toinen peli: rähinää asfaltille. Jokainen joka on enduro- tai crossirenkailla yrittänyt ajaa asfaltilla on huomannut että ei oikein etene. Sorapinnalla nappulakumi on kohdallaan mutta silloin tarvittaisi myös vastaavia ajo-ominaisuuksia. En kykene ymmärtämään tämmöisiä tekeleitä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 31, 2014, 19:05:05 ip
Tyyli ennen terveyttä...
Tuommoinen katutekele nappularenkailla näyttää kuvassa hyvältä (ainakin minun mielestä).
Toiseksi ne vievät aatokset sinne oikeiden moottoripyörien aikakauteen, kun pyörän käyttötarkoitus selvisi renkaisiin katsomalla ;)

Se on totta, että katujousitus hiekkatiellä ei ole hyvä yhdistelmä, eikä myöskään kovin pitkäikäinen, koska montut lyö käsille aika rankasti ja tärinä on melkoinen.
Toki rauhallisesti ajaen ja kuopat kiertäen sielläkin pärjää oikein mainiosti.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 31, 2014, 19:38:23 ip
Tuo katumopo nappuloilla on ollut jo vuosia muoti-ilmiö. On jo niiiin nähty. Innoittajina tuossa tyylissä oli alunperin scramblerit ja ameriikkalaisten ovaalimopot, flattrackerit.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 31, 2014, 21:15:11 ip
No joo. Onhan nuo nappularenkaat kieltämättä ihan kivan näköset katuvehkeessä. Ei vaan mun juttu. Jotenkin raskaan näkönenkin tuo rakennelma on. Minä tykkään enempi näistä: http://www.kaffee-maschine.net/html/en/html/home.php

Tässä tämän viikon kohokohdat. Keulan yläkolmion muokkaus. Vielä pitää hinkata lisää ja nuo reijät tuosta päältä tukkia. Vaan eikö se siitä. Jos kertoisin kuinka paljon aikaa tähän mennessä tuon kanssa on käytetty niin pidettäisiin varmaan hulluna. Vaan empä kerro.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 31, 2014, 21:46:28 ip
Sen olen itse huomannut että kiillotuskoneen käyttö on ulkoilmahommaa. Olen siihen vehkeeseen imurinkin sovittanut mutta silti vahan ja alumiinin sekainen rättipöly on vallitseva pinnoite tasoilla kun on valmista. Muuten ihan antoisaa hommaa.

Itse arvostan kiillotettua alumiinia korkealle. Hyvin tehtynä se on varsin kestävää. Riippuu tosin alumiinin laadusta. Japsipyörien alumiiniosissa ei kiilto pysynyt. Esimerkiksi vuonna 1996 kiillottamani Marchesinin vanteet ovat edelleenkin kiiltävät.
Alumiinin kiilto on jotenkin syvempi verrattuna kromin kiiltoon. Krominen osa näyttää silmissäni aina halvalta. Riippumatta hinnastaan. Ruostumattoman teräksen kiillottaminen on vielä antoisampaa ja kiilto on syvä ja hyvä. Kromattu muovi on säälittävän ja itkettävän rajalta.

Vietkö kolmion hitsarille vai laitatko reikiin alumiiniset tapit kierteellä ja sen jälkeen rakojen taonta umpeen? Vai molemmat mutta niin että tigillä vain vähän sulatellaan?

Tuommoisen koneen värkkäilin kun kaupalliset laitteet osoittautuivat vähän mopoiksi kun oikein kiillottamaan ryhdytään. Tällä voi siirtää alumiinia kohtaan jossa on lovi tai huokonen tai tasata purseita tai pyöristää teräviä kulmia: http://www.motomatti.fi/2013/08/bling-bling-kone.html

Talvimallin rukkaset pitää olla ja iso ämpäri vettä...
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 31, 2014, 22:10:55 ip
Vietkö kolmion hitsarille vai laitatko reikiin alumiiniset tapit kierteellä ja sen jälkeen rakojen taonta umpeen? Vai molemmat mutta niin että tigillä vain vähän sulatellaan?

Sama joka maalaa rungon saa hoitaa nuo reijät... miten parhaaksi katsoo. Kun ei oma taito riitä niin pitää ulkoistaa.

Samaa mieltä kiillotetusta alumiinista. Hienoa ja kestävää pintaa. Ainakin guzzissa käytetty. Valitettavan usein vaan maalattu piiloon.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 31, 2014, 23:30:34 ip
Se on vieläpä helpompaa saavuttaa,  kuin kromipinta tai kiillotettu rosteri.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Guzzr - Marraskuu 02, 2014, 06:42:47 ap
On se hieno  ,se kaffeemaskine. Mutta ohjaustangon korkeus suht. satulan kork. ja jalkatapit , meinaan jos sä haluat ajaa vähän pitempiä matkoja
caferacerilla.
Tietääkö jos vilkkusysteemi olisi hyväksytty Suomessa- kun ei oo takavilkuja? Ja missä akun paikka tällä m-pyörällä? Oon väh. tyhjännäköinen keskiosa
tällä mpllä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: MarkkuEVP - Marraskuu 21, 2014, 20:34:54 ip



Sama joka maalaa rungon saa hoitaa nuo reijät... miten parhaaksi katsoo. Kun ei oma taito riitä niin pitää ulkoistaa.

Samaa mieltä kiillotetusta alumiinista. Hienoa ja kestävää pintaa. Ainakin guzzissa käytetty. Valitettavan usein vaan maalattu piiloon.
[/quote]

Missä mennään raaserin osalla .. ??


MR
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 21, 2014, 21:31:02 ip

Missä mennään raaserin osalla .. ??


MR

Eipä tässä paljoa kertomista, katosta roikkuu. Pikku hiljaa. Tällähän ei ole kiirus.

Jotaki kuitenkin, alarunkoputkia kokeilin tänään miltä näyttää jos olisivat moottorin värisenä. Niinkun saksmannit tuntuu tekevän. Ei ehkä paha? Rungosta otin viime lauantaina korvakkeita pois noin pari kiloa. Joko tuo runko on kovaa tavaraa tai mulla on paskoja laikkoja mutta laikat meni loppuun aika joutua.

Viikolla tuli mieleen että mihinkäs takavalo ja kilipi tulee kiinni. Sovittelin sitten kalin vakio takaloksua. Kuvassa suurinpiirein asemissa. Siitä voi saada ihan käypäsen kamppeen. Ehkä. Samoin etuloksu, jos semmonen nyt edes tarvitaan. Hyllyltä löytyi tuuttihondan loksu josta voisi ihan sopivan saada aikaseksi.

Sähkövermeet ei meinaa sopia mihinkään piiloon. Tankin alla ei ole tilaa. Akku menee perinteisesti vaihdelootan alle. Sinne voi tuurilla jäädä sen verran tilaa että saa nuo sytkäpoksit yms sekaan.

Moottorille en tee tässä vaiheessa mitään. Nokkakopassa kaikki oli ok ja väkkärä käy nätisti niin mitäpä sitä avaamaan. Sitten kun muuten on kunnossa niin vois kokeilla erimoista nokkaa yms.

Ne yläkolmiossa olevat reijät sai myös tarkoituksen: Niihin istutetaan varoitusvalot.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 21, 2014, 22:22:51 ip
Alaputket kokonaan pois..
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Tammikuu 10, 2015, 16:06:48 ip
Tässä joutessani kun osia oottelen niin pistin irto-osat puntariin. Tavoite on päästä alle 200kg valmiin kapineen kanssa ja mitä enempi alle sen paree. Tässä näitä, ovat kyllä ihan noin lukuja henkilövaakalla mitattuja.

-runko 17kg
-takahaarukka+iskarit 10kg
-vaihteisto 14kg
-perä 7kg
-moottori+kytkin (ilman laturia) 61kg
-Keula (sis. vanteen renkaineen, sarvet, yms koko paketti) 29kg
-takarengas jarrulevy yms kiinni 19 kg
-sekalainen osalaatikko 5kg
-pakoputket noin 9kg

Noista tulee yhteensä noin 171kg. Startti, johtosarjat, jarrusatulat yms vielä päälle. Jos niille laskee vaikka 20kg yhteensä niin ollaan 191 kilossa. Voi se jopa jäädä alle tavoitteen ;D.

7/33 perä löytyi MotoMatin purkuosalaarista alkuperäisen 8/33 tilalle. Toivottavasti tuo välitys vähän herättää kulkua, se vakio 1100 calin perä kun on persiistä. Nokka-akseli menee vielä jossain välissä vaihtoon mutta tuskin vielä ensi kesäksi.


Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2015, 20:19:38 ip
Minkälaiset sarvet tähän Cafeforniaan tulee? Vois toimia hyvin suht suoralla "tavallisella" tangolla.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 10, 2015, 20:58:10 ip
Isolohko-Tonti-runkoisen perät: Välityksiä: 7/33, 8/33, 9/32, 11/32, joitakin muitakin muistaakseni on mutta ei siviilimalleissa. Tarkemmin tietänevät JLMeccanicalla.

Nyt on ehyt peräkotelo hyllyssä. Laitan siihen uudet sisäkalut tilauksen mukaan. Tuskin itse tarvitsen. Perä on siis uudemman Cali III -sarjan perä . (8/33 -95) Akseliholkkia vaihtamalla siitä saa vanhempaankin Cali III-malliin (-80 -luku) sopivan sekä sisäkalut kokonaan vaihtamalla sopivan sekä Carcano- että kaikkiin Tonti-runkoisiin. Lukuun ottamatta Bellagiota. Löytyy myös käytetty, hyvin pidetty ja tarkastettu Stonen perä tarvitsevalle.

Edit: korjasin eiliset ajatus- ja kirjoitusvirheet.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 10, 2015, 21:17:02 ip
>>Noista tulee yhteensä noin 171kg. Startti, johtosarjat, jarrusatulat yms vielä päälle. Jos niille laskee vaikka 20kg yhteensä niin ollaan 191 kilossa. Voi se jopa jäädä alle tavoitteen ;D.<<<

Jos menee tiukille, kytkimestä ja vauhtipyörästä saa helposti muutaman kilon pois.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 10, 2015, 21:45:04 ip
Lainaus
Jos menee tiukille, kytkimestä ja vauhtipyörästä saa helposti muutaman kilon pois.

Kylän parempi sorvari ottaa helposti vauhtipyörästä painoa pois. Ainakin kilon verran on tosi helppo ottaa. Toisaalta Calipohjainen tasainen käynti heikkenee kaasutinpyörässä tyhjäkäynnillä.

Toinen etujarru pois ja 320mm levy toiselle puolelle niin kevenee eikä tarvi tinkiä tehosta. Noin kevyellä pyörällä. Akkuvalinta keventää merkittavästi. Starttimoottorin vaihto: Bosch -> Valeo. Perävaihteesta pois kumikytkin ja suoraveto tilalle. Voi tehdä alkuperäisosia soveltamalla. Perävaihteen turha laippa pois. Pakokäyrät alle millin rosterista ja alumiivaimentimet. Hiilikuitu olisi kevyt mutta hinta/kestävyys ei ole paras. Rungon takakolmion takaa vaakaputket pois. Alumiinirunkoiset takaiskarit. Tässä tapauksessa kuljettajaa eli omistajaa ei ehkä tarvitse viedä katkolle tai tai laihdutusklinikalle. Vaihtoehtona rouva kuskiksi.





Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2015, 22:06:09 ip
Tuon kokoiseen pyörään kaksi isoa levyä eteen. Niistä on turha kevennyksen nimissä tinkiä. Calista ei oikeasti kevyttä saa, joten yhden levyn poistaminen on toisarvoista.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 11, 2015, 12:51:55 ip
Rungon painosta voi tinkiä jonkin verran jättämällä alaputket kokonaan pois. Polkimille ja jalkatapeille kevyt alumiinirakennelma vaihdelaatikon alakorvakkeen tietämille ja siitä taapäin. Muistaakseni nuo alaputket kaikkine korvakkeineen ja polkimineen painoivat yli 5 kg. Punnitsin kun tein Sääksjärvi Trikeä. Siinä kun painon kanssa oli todella tiukkaa.

Lainaus
Calista ei oikeasti kevyttä saa, joten yhden levyn poistaminen on toisarvoista.
Riippuu tietysti siitä millainen jarruteho oli aikaisemmilla kahdella levyllä kaksimäntäisillä puristimilla verrattuna yhteen isoon levyyn ja nelimäntäiseen puristimeen. Toki kahdella 320 mm levyllä ja kahdella nelimäntäisellä puristimella saa vaikka rata-jarrut aikaiseksi vaan korreloiko se enää Californian tehojen kanssa.....

Ehdotukseni yhdestä levystä nelimäntäisellä puristimelle sisälsi hiljaisen tiedon siitä että alkuperäinen jarrukahvamekanismi riittää sen käyttöön. Varsinkin kuin letkut laittaa teflonista. Tulee tunnokas ja kevytkäyttöinen jarru. Tuplalevyllä ja nelimäntäisillä ei kahvasylinterin teho enää riitä. Se riittää kyllä alkuperäisille etujarruille molemmin puolin jos aikeena on vain integroinnin poisto. Muissa tapauksissa on edessä myös kahvasylinterin vaihto.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 11, 2015, 13:57:51 ip
Pyörän teholla ei ole mitään merkitystä pysäytysvoimaan. On ihan sama onko 200 kiloisessa pyörässä 50 vai 200 heppaa. Sillä tehottomalla Californian moottorillakin pääsee riittävää kyytiä, että jarruja tarvitaan.
Sinänsä ei ole juuri järkeä jarrutehon kannalta säilyttää Calin omaa pääsylkkyä. Ja miettiä riittääkö sille ja tälle puristimelle. Ebayssa ja purkaamoilla on edullisia sylintereitä joiden tehoa ja tuntumaa ei tarvitse arvailla. Tuollaisella pikkumäntäisellä, vanhan mallisella sylinterillä ehkä saa riittävän tehon, mutta se tulee kyllä tuntuman ja kahvan liikkeen kustannuksella.
Mutta mitä kukin pitää tärkeänä ja tarpeellisena pyörässään.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 11, 2015, 19:28:58 ip
Tuohon etujarruun.
Otetaan esimerkiksi Ducati 750SS
VM 1992-1993 oli  Brembo Single  320 mm disc 4 piston caliper
Ja siitä eteen päin  Brembo 2x 320mm discs 4 piston calipers
Pyörän paino ei juurikaan muuttunut (n. 175kg).

Oisko myöhemmin hokastu, että kaksi jarrua on komeempi paketti keulalla.
Tuo Brembon 320mm levy ja nelimäntäsatula on todella yleinen etujarrupaketti Italopyörissä. Joten se ei voi olla huono.
Mie laittasin vain yhden etujarrun
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 11, 2015, 20:11:40 ip
Jackalissa ja Stonessa on myöskin vain yksi levy edessä. Se ei ole kaksipäällä matkavarustuksessa ajettaessa riittävä mutta kokemuksieni mukaan yksin ajaen riittää äkkinäisempäänkin pysähdykseen melko kovasta vauhdista. Samalla jarrulla varustettu ja kevennetty yhden hengen pyörä pysähtynee riittävästi jos ei ole rata-ajotarkoitusta. Samaten pyörivän massan vaikutus vähenee eli ohjaus on tunnokkaampi. Mutta annetaanpa Ikkalan tehdä valintansa itse. Eiköhän hänellä jo ole melkoisesti kokemusta moottoripyörällä ajosta.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Tammikuu 13, 2015, 23:53:15 ip
En ole ajatellut tämän vehkeen jarrulle tehdä mitään, ainakaan vielä. Ne on mun mielestä jopa hyvät. Laikat alkaa toki olla jo vähän kuluneet, alkuperäiset kun ovat. Samoin letkut on alkuperäiset, ne saatan vaihtaa. Mutta jos parempaa jarrua tarvin niin sitten lähen sportilla. Ei se sen vaikeempaa ole ;D

Minkälaiset sarvet tähän Cafeforniaan tulee? Vois toimia hyvin suht suoralla "tavallisella" tangolla.

klippoonit.

Tuo 2-levyisen kytkimen laitto on aina yhtä romanttista hommaa... Pitäis vaihtaa useemmin että muistaisi konstit. Mutta menihän se sinne. Lopulta ihan sovinnolla. Unohdin vaan tilata ne parit O-renkaat sinne vaihteistoon tuon vetorattaan taakse, ..kele. Huomenna pitää käydä naapurissa josko löytyisi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 13, 2015, 21:15:09 ip
Härregud, sehän käy! ....Mikään muu ei sitten toimikkaan mutta mitäs pienistä.... startinpäästä se käyntiinkin piti laittaa...

Pientä luomisentuskaa on ollu havaittavissa, kun ei huvita niin ei vaan huvita. Mutta nyt tuntuu että vois taas olla virtaa rassailla. Ei tästä kevääseenkään ole kun hujaus.

Aika hyvä ajoasento siihen taitaa tulla, siis sillälailla perverssillä tavalla. Ehkä noi jalkatapit olisi saanu olla vieläkin taaempana. Nyt on lemans2 tarozzin satsi kiinni.

Viikonloppuna tuuppaan kaikki romut tallista ulos ja teen suursiivouksen. Ties mitä on hukassa ja hätinä sekaan sopii.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: vepu - Helmikuu 26, 2015, 08:54:41 ap
Tästä tuli todella hieno vehje. Kunnon DIY-Cafe. Tykkään
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2015, 10:12:33 ap
Lampun korvat toisin päin, niin tippuu tuo umpio alemmas. Onko sulla etulokaria tuohon?
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 26, 2015, 10:41:46 ap
Lampun korvat toisin päin, niin tippuu tuo umpio alemmas. Onko sulla etulokaria tuohon?

On siinä jo pätkä etulokariakin. Taakse pitäis vielä ratustella jonkunmoinen tumppi. Sivukopatkin on jo soviteltu kiinni, tosin huomasin että ovat perkeleet samankätisiä... no eipä sitä juuri huomaa kun ei niitä yhtäaikaa näe kun takaapäin.

Ne lampun korvat oli välillä toistepäinkin mutta ei ne oikeen niinkään ollu hyvät.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 26, 2015, 22:17:55 ip
Kun niistä lokareista oli puhe niin siinäpä niitä. Etuloksu on jo siunattu kiillotusta vaille valmiiksi mutta takapää on sovitteluvaiheessa. Siitä tulee enempi takavalon/kilven kiinnityspiste kun lokasuoja. Tuo alumiini kaarenpätkä, hyvin kevyt,  josta nuo molemmat on tehty maksoi muuten kokonaista 20 euroa  ;D

Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2015, 22:23:22 ip
Peukku ylös!  8)
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2015, 09:51:48 ap
Pitäydytko katkaisemasta rungon taka-aisoja iskarin kiinnikkeen takaa? Muutama sata grammaa lähtisi painoa pois ja perä näyttäisi linjakkaammalta. Putkien päihin alumiiniset tai muoviset suojatulpat ettei pääse vesi ja rapa sisään.

Muutoin näyttää varsin linjakkaalta peliltä. Kelpaa sillä käydä kirkonkylän konditoriassa hörppäämässä kupin lattea.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 27, 2015, 10:07:54 ap
Jos noita pätkimään lähtee, niin kaari tilalle. Tulpat ja töpötykset katkottujen putkien päissä näyttää keskentekoisilta.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 27, 2015, 21:19:21 ip
Pitäydytko katkaisemasta rungon taka-aisoja iskarin kiinnikkeen takaa?

No on se ollu mietinnässä. Laikkaa jo sovittelin mutta katotaan nyt enskesä kun osat hakee paikkaansa ja seuraavana talvena tehdään homma loppuun ja sitten vasta maalataan runkokin kunnolla. Jos ne runkoputket katkasen niin sielä putkien sisällä olisi hyvä paikka vilkuille. Jossain Gyntterin pyörässä semmoset näin.

Nyt on takaloksu kiinni. Huomenna oli aatos hakea takavalo/kilpiteline mutta nyt tuli se legendaarinen kilpiongelma. Eihän tuommosta leippoa voi tuon lokasuojan päälle laittaa! Pakko kai ratustella joku sivukilpiteline vaikka en niistä niin tykkääkkään. Taitaa olla kuitenkin se pienempi paha.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2015, 21:31:33 ip
Tuo kapoisen lokarin laitto onkin hyvä konsti saada kapoinen takanakki näyttämään pulskalta. On se sivukilpi kuitenkin asiallisempi kuin takahaarukkaan kiinnittyvän varren päähän tuleva renkaan takana oleva kilpiteline. Pieni ongelma on se että sivukilpi ei täytä viranomaisvaatimuksia siinä kohtaa mihin se luontevasti sijoittuisi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 27, 2015, 21:43:58 ip
Pieni ongelma on se että sivukilpi ei täytä viranomaisvaatimuksia siinä kohtaa mihin se luontevasti sijoittuisi.

Mistä muuten löytyy vaatimukset helposti ja selkosanaisesti?
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2015, 22:29:12 ip
Jossain asetuksesahan nuo asennot ovat "selkosanallisesti" mutta kävisikö kuva?
Liitteenä MMAF:n kuvallinen selvitys siitä mitkä ovat kilven lailliset asentokulmat ja esteetön näkyvyys.
Lähinnä on näkyminen (30 astetta) takaoikealle jos kilpi on pyörän vasemmalla puolella.
Kilpeä ei saa taivuttaa tai leikata eikä lakata heijastavalla lakalla tai maalata eikä se saa olla likainen. Jos kilpi vaurioituu niin sen tilalle tilataan uusi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Helmikuu 27, 2015, 22:58:50 ip
Tämä oli hyvä, kiittää.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 27, 2015, 23:22:52 ip
Kilven pitäisi myös olla kiinnitetty valkokantaisilla ruuveilla tai ruuvit peitettynä valkoisilla korkeilla..
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Maaliskuu 03, 2015, 20:52:55 ip
Tuli niin kovat poltteet päästä testiajolle ettei siinä kilpiä ja muita ehtiny ratustella kiinni. Voi veljet kun on hauska väkkärä! Tältä Guzzin pitää tuntua ja kuulostaa!
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 04, 2015, 07:16:04 ap
Varsin mallikas luomus. Ääninäyte olis kiva.
Edesmenneeseen Monzaani laitoin Siton Dunstal-replika tarvikeputket ja äänimaailma oli aikas muikea.
Ei niin ympäristöystävällinen vaihtoehto, mutta munanjatkeena verraton.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: klassikko - Maaliskuu 04, 2015, 09:46:54 ap
Hieno siitä tuli! Tuolta sen tulee pyörän näyttää!
 (kyllä rumasta ankanpoikasestakin..kolmosen "japsicustomi" muotoilu ei ole ikinä oikein saanut kehuja klassikkoharrastajien keskuudessa..)
Onnittelut, muutos on järisyttävän suuri!
 
Mielestäni sivukilpi ei sovi perinteisen oloiseen caferaceriin.
Miten olisi jos laitat siihen vanhanmallisen kilven jonka kiinnität takalokarin yläpuolelle hyödyntäen noita tököttäviä takarungon aisoja? Olisi aika tyylikäs  :)
Ja kun ajomiehenä kuitenkin jossain paikallistakin cafepaikkaa kauempana käyt, niin ei olisi hassumpi tehdä noihin rungon aisoihin kiinnittyvä linjakas teline ..
(tosin reppu selkään ja menoksi hommassa on rokn rollia.. tai tankkilaukkukin menee kun on hyvä pelti eikä alutankki!)
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 04, 2015, 18:46:46 ip
Kilpi siipimuttereilla takinselkämykseen kiinni.
Ai mut se reppu... ;D
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: LeCa - Maaliskuu 12, 2015, 11:32:59 ap
Tietoni mukaan lauantaina tulee kello 11:00 Discovery kanavalta Guzzin cafe racer rakentelua.
Ja jos ei tule, niin en ota mitään vastuuta perättömän huhun levittämisestä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 12, 2015, 13:21:11 ip
Takavaloksi ehkä helppo ja halpa led, jossa on jopa E-merkintä kympillä (linkki (http://www.aliexpress.com/item/LED-Motorcycle-Quad-ATV-Tail-Turn-Signal-Brake-License-Plate-Integrated-Light-New/1919110076.html)) tai parilla (linkki (http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Motorcycle-dual-Cat-Eye-Tail-Light-Custom-License-Plate-Holder-Relocator-Black-holder/1877094362.html)) ?
Posti tuo muutamassa viikossa ja saattaa tuollaseen hurjempi vaikka kilvenkin laittaa roikkumaan.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Maaliskuu 12, 2015, 13:39:38 ip
Kamalia...
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2015, 13:40:25 ip
Tietoni mukaan lauantaina tulee kello 11:00 Discovery kanavalta Guzzin cafe racer rakentelua.
Ja jos ei tule, niin en ota mitään vastuuta perättömän huhun levittämisestä.

Tuli jo maanantaina. Jonkun mielestä ko. rakennelma lienee hieno..
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 12, 2015, 14:18:01 ip
Kamalia...
Eniten tilattuja  ;) ...    Asia millä ei mitään pitäisikään markkinoida  ;D
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Maaliskuu 27, 2015, 23:54:25 ip
Semmonen peräpää siihen nyt sitten tuli. Ainakin toistaiseksi.

Positiivisena yllätyksenä löysin huoltovihon. 280tkm kohdalla on vaihdettu jakopään ketju+ kiristin, männänrenkaat ja nostajat. Tällähän ajaa vielä pitkästi  ;D
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: klassikko - Maaliskuu 30, 2015, 08:20:58 ap
Hyvän näköinen.
(ehkä pyöreä Cev olisi ollut oma valintani kyseiseen pyörään.. muutenkin diggaan vanhaa Ceviä..jopa niin paljon että laitoin aidon sellaisen Vincent-koneiseen caferaceriin! Orggis Vinniessä minullakin toki on Stop valo).
 
Rakensitko alumiinilokarin sisään tuennan? Alulokarihan tuppaa takana ravistamaan itsensä poikki varsinkin jos sen varassa on  takavalo.
 (sitä ei ole ehkä moni noteerannut että niissä harvoissa tehdastekoisissa katupyörissä joissa on vakiona alulokarit on jäykisteet lokareiden sisällä!)

Ai on sinun cafe jo sisäänajettu.. pääset heti käyttämään kierroksia  ;D
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 10, 2015, 21:02:52 ip
Rakensitko alumiinilokarin sisään tuennan? Alulokarihan tuppaa takana ravistamaan itsensä poikki varsinkin jos sen varassa on  takavalo.

No en. Mutta kehitteillä... kyllähän se aikalailla heiluttelee tuota häntäänsä käydessä...

Menin sitten ameriikkalaiseen mainostekstiin: "Uni has been manufacturing The Best Air Filters On Earth for over 40 years. Uni"s provide increaced performance, higher air flow, and better engine protection than any other air filter.... "blaablaablaa.

Ei nuo Unit varmaan huonommat ole kun edelliset motonetin "Power filtterit". Kun nyt ei käpyä isommat pääse läpi niin hyvä. Ja paikalleen sopivat paremmin koska kaula on vähän mutkalla.

Mutta tämä keksintö alkaa olla nyt siinä vaiheessa että ajoa vaille. Seuraavaa kehitysvaihetta haaveillessa: http://www.hmb-guzzi.de/shop/Guzzi-Engine/Engine-Manufactury/Performance-Engine.html
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 10, 2015, 21:48:21 ip
Tuo metalliverkkoinen jos on, kuten näyttää, poikkileikkaukseltaan pyöreä niin sen virtauspinta-ala ei tahdo riittää kovin korkealle. Ahistaa. Tuo UNI näyttää ihan samalle kuin on Bilteman vastaava filsu. Biltemalainen ei vaan kestänyt bensiiniä kun kaasari sattui tulvimaan. Mureni silpuksi. Todennäköisesti tuo kestää. Laitetaanko siihen jotain öljyä vai ihanko vaan kuiviltaan suodattelee?
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 10, 2015, 22:12:37 ip
Laitetaanko siihen jotain öljyä vai ihanko vaan kuiviltaan suodattelee?

Öljytty on.

Öljysin ne edellisetkin mutta tiedät kuinka siinä käy. Ei hyvin. Meinasi imeä koko tötterön sisälle!
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 05, 2015, 21:32:34 ip
Aivan järjettömän kamalan ihana mopo ajaa! Ranteita pakottaa ja ahdasta on mutta maantiellä menee kun unelma ja hauskaa piisaa. 7/33 perä sopii tuohon 1100:een oikein mukavasti, nyt se vasta niinkun heräsi eloon. En olisi uskonu että se vakiolla calin moottorilla voisi noinkin terhakka olla.

Kuvassa jo touring varustuksessa. Eukko saa kuskata muut tavarat tästälähin....
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 05, 2015, 22:00:18 ip
Onkos tuo perä nyt sitten tiheämpi välitteinen, näkyykö tuota ent. calia Tammelassa ??
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Jukka Laine - Toukokuu 06, 2015, 06:35:25 ap
Varsin mallikas kulkine. Hienoa!
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: LeCa - Toukokuu 06, 2015, 08:55:07 ap
Tyylikäs peli. Tuo tummanpuhuva ulkoasu miellyttää silmää. Onnittelut!
Näitä lisää ...  :)
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: DB2 - Toukokuu 06, 2015, 12:29:36 ip
Moro,

-Kymysys: mistäpä noita UNEja saa tilattua.

t. Seppo
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 06, 2015, 12:50:44 ip
-Kymysys: mistäpä noita UNEja saa tilattua.

Mää hain tuosta kylän sekamerkkikaupasta: http://www.moto-seinajoki.fi/  Tai jostain nekin ne tilasi. Pienemmällä kaulalla olisi ollu oikein jopa hyllyssä.

Onkos tuo perä nyt sitten tiheämpi välitteinen, näkyykö tuota ent. calia Tammelassa ??

Juu, kierrokset nousi, jos vertaa mitä ne ennen oli vaikka satasen vauhdissa.

Tammelasta ja Italosta ei vielä tiedä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 09, 2015, 23:18:29 ip
Tylsää. Ei mitään teknisiä ongelmia 600km matkalla. Pelkkää ajamisen naatintoa ;D Tosin takaiskarit vaihdoin vanhasta kalista kun alkoi pompottelu kyrsiä. Kyllä vanha Koni aina uuden bitubon voittaa.

Laihalle vaan menee jos kaasua kääntää liian nopeaa. Pääsuuttimet tuntuu olevan kohillaan mutta pientä askaretta vaatii vielä. Neulat nostin äsken maksimiin ja kiihdytyspumppuja ruuvasin pikkusen. Aika paljon isommat asetukset saa näköjään olla näillä Uneilla kun vakiolla putsarikotelolla. Kokeilemassa käyn vasta huomenna. Tekisi mieli ottaa sportista tuo seosmittari ja siirtää se tähän. Helpottaisi kovasti säätämistä.

Joo ja kaasukahva pitää vaihtaa semmoseen ettei kovin montaa kertaa tarvi otetta korjata kun kaasun haluaa kokonaan auki.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 10, 2015, 19:55:55 ip
Minkäs näköiset katkaisijarungot tossa on? Jos on Dominon tekeleet, niin todennäköisesti käy sama Yamaha R1-R6:n kahva. Mulla on tommonen Jackalissa ja se lyhensi kiertokulmaa kymmeniä asteita.
Vai onko sulla kaksi vetovaijeria? Jos on, niin sitä vaijeriuraa voi tällätä vaikka kavennetulla nippusiteellä. Se ei paljoa tarvi, että kehä kasvaa.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2015, 20:48:20 ip
Kaasukahvoihin on saatavissa säätösettejä. Ainakin alkupään Cali Kolmosissa oli yksi vaijeri kaasukahvassa ja sen jälkeen haaroitin. Jos on lähtö kahdella vetävällä vaijerilla homma menee astetta hankalammaksi mutta kahvarungossa lienee sen verran tilaa että sorvari sorvaa POMista suuremmalla kehämitoituksella kopion alkuperäisestä. Samassa suhteessa kuin liikematka lyhenee kasvaa tarvittava voima. Asian suhteen itse taistelin ja tein oman ratkaisuni. Nyt on köykäinen käyttää. Saman tuloksen olisi saanut tietysti vaihtamalla Bing tai Keihin alipainekaasuttimet mutta kun halusin tehdä itse.....

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/kahvat-vivut-ja-kahvakumit/kaasukahvat/throttle-control-xm2/

Tahtovat useimmat tarvikekahvat olla varustettuja palautusvaijerilla. Niissäkin on liikematkaltaan säädettäviä malleja.

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/revolver-vr-throttle-kit-01-108901-1144grips/

Oma viritykseni: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakko-ohjattujen.html
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 12, 2015, 23:54:16 ip
Paljonkohan mahtaa vaikuttaa jos tuohon vaihtaisi vanhan lempparin lyhyemmän takahaarukan ja vetokepin? On nimittäin aika pässi menemään mutkaan.... Suoraa tuolla saisi nyt ajaa vaikka viittäsataa, ei notku eikä hytky.

Vai onko se vaan käytävä keulakulmien kimppuun?

Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2015, 08:57:36 ap
Perää ylös ja keulaa alas.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2015, 11:32:46 ap
Lyhyt akseliväli tietenkin on hieman herkempi mutta silloin menetetään hieman jousitusominaisuuksista. Varsinkin jos takahaarukkaa joutuu kääntämään takapäästään maata kohti tavallista enemmän. Kuten TTT mainitsi niin keulaa laskemalla ja perää nostamalla saa massakeskiötä hieman eteenpäin mutta se ei pienennä kustompyörämäistä ohjausjättöä. Siihen vaadittaisiin ohjauskolmioiden vaihto. Pienempi jättö vähentää ohjauksen pökkelömäisyyttä.
Tuossa laskuri sitä varten: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2015, 13:17:36 ip
En mää tuossa omassa ole kovin ongelmaksi kokenut tuota keulakulmaa. Omaa olen pudottanut keulasta n.15mm ja nostanut takaa ehkä 35mm vakiosta. Saattaa tosin olla, että tossa Jackalissa on vakiona lyhempi keula muutenkin, kuin kolmosessa. Takarunko on matalampi kuin kolmosessa, eli pidemmät iskarit tarvii muutenkin, että on samassa perän korkeus kuin kolmosessa.
 Hyvin tuo nyt kääntyy. Maavara siitä kyllä loppuu, kun en halua siirtää jalkatappeja taakse ja ylös. Siihen tuo runko on yksinkertaisesti liian matala. Ajan toki on äkkinäiselle ratailijalle vähintään perverssi, mutta hyvä tolla on vetää.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 15, 2015, 22:14:01 ip
Keulaa on nyt pudotettu 30mm. Peräpää on vakiotasolla.

Kuten MM tuola edellä osuvasti asian ilmaisi, vähän "pökkelöltä" se tosiaan tuntuu.

Päivällä ajoin noin 400km lenkin. Nyt kaasukäsi vaatii mopilaatia.... Kokeilen huomenna clipareiden hienosäätöä.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 15, 2015, 22:24:12 ip
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KD koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.




edit: ennakoiva oli ennakoinut D-mallin E:ksi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 15, 2015, 22:45:32 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT link=topic=5184.msg45624#javascript:void(0);msg45624 date=1434396252
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KE koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.

Joo, tässä on jo se jäykkäri. Siis tämä ei ole "kolmonen" vaan KC (KD). Keulaputket taitaa olla samat kun ainakin loppupään kolmosissa. Keulakulmaa joskus vieretysten kolmosen kanssa verrattiin ja tässä on silmämääräisesti pystympi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 15, 2015, 23:45:04 ip
Kuten varmaan ne jotka kävivät katsomassa linkittämääni keulakulmalaskuria ja mahdollisesti siihen oman pyöränsä mitta-arvot syöttivät saivat tiedon mikä jätön suuruus kyseisillä mitoilla syntyy. Mitä pienempi jättö sitä epävakaampi pyörä ja päinvastoin. Epävakaus on sporttipyörässä tavoiteltu ominaisuus tiettyyn rajaan asti.

Jättöön vaikuttaa se millainen matka on ohjausakselin keskeltä teleskooppiputkien keskilinjaan. Guzzissa on myös sellainen ominaisuus että ohjausakselin ja keulaputkien keskinäinen kulmaero on nolla astetta. Kaikissa pyörissä ei ole. Tämän eron muuttaminen muuttaa tehokkaimmin jättöä. Jos on eroa niin silloin keulan pituutta muuttamalla saadaan jätön suuruutta muutettua. Nollakulmalla tätä vaikutusta ei tule vaikka kuinka jatkaisi keulaa. Suosittelen leikkimään tuolla keulakulmalaskurilla niin samalla selviää monenlaisia asioita pyörän ajogeometriasta. On sitten Guzzirallissa iltanuotiolla hyvä vängätä asiasta.

Lienette nähneet todella pitkäkeulaisia moottoripyöriä. Niistä erästä tyyppiä kutsutaan "Tuusula Style" nimityksellä. Se tarkoittaa että pyörän keskikohta on ohjausakselin tietämillä. Keula on siis yhtä pitkä tai pidempi kuin pyörän takaosa. Silti sellainen laite on helppo ohjastaa eikä tee omiaan. Silloin jätön ja keulakulmien laskenta on jo millin- ja asteen osien tarkkaa. Myös keulan taipuma  ja pyörän massan vaikutus siihen pitää huomioida.

Tuollaisen pitkäkeulan on läpäistävä käsittelykoe että pääsee läpi katsastuksesta. Koe maksaa noin 500€ + alv ja sen tekee puolueeton Trafin valtuuttama tutkimuslaitos ja siitä saadun todistuksen todistusvoimaa ei katsatusmies voi kiistää vaikka kuinka harmittaisi. Kuten olen paikalla olleena olen nähnyt. Leima vain paperiin!
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 16, 2015, 07:04:55 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT link=topic=5184.msg45624#javascript:void(0);msg45624 date=1434396252
Kolmosen keula lienee pidempi. Sillä jättökin jää madalluksesta huolimatta isoksi. Sitä runkohan rukattiin KD koppaiseen, mutta mitä kaikkea tehtiin? Takarunko on erilainen ja ilmeisesti keulakulma eri. Ja oliko rungon alapuolella lisätty jäykkäriputki.

Joo, tässä on jo se jäykkäri. Siis tämä ei ole "kolmonen" vaan KC (KD). Keulaputket taitaa olla samat kun ainakin loppupään kolmosissa. Keulakulmaa joskus vieretysten kolmosen kanssa verrattiin ja tässä on silmämääräisesti pystympi.

Kyllä mää oon taukki; koko ajan tyrkyttänyt kolmosta, vaikka lukeehan sulla allekirjoituksessa, että -95 1100!
Joo, eli keulaputket lienee Jackalia yms pidemmät, kun voi noin paljon tiputtaa. Vieläkään voit kokeilla matalampaa eturengasta, se tiputtaa lisää. Mulla on kapeampi ja matalampi etunen ja se herkisti aika hyvin kääntyvyyttä. Takanenkin on supermotomitoilla, joten kumit itsessään eivät vellovello alla, kuten korkeammat.
Tuota perää voi nostaa aika paljon, mullakaan ei varmaan haarukka ole kun just vaakatasosta naksauksen kulmassa alaspäin.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: LeCa - Heinäkuu 07, 2015, 12:31:57 ip
Sääli masentaa Ikkalaa, ja itseäni myös, kun on Guzzi cafe rakenteilla. Valmis ehkä joskus.
Tuossa filmissä kuitenkin ajassa 4:45 alkaen tyly kuvaus mitä mieltä oikea kahviomies on tietyistä voimansiirto ja moottoriratkaisuista.  ;D
On siinä toinenkin opetus. Jupit vie naiset. Ja naiset vie pyörät.

https://m.youtube.com/watch?v=XXY1PgvdzrU (https://m.youtube.com/watch?v=XXY1PgvdzrU)
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 15, 2015, 22:35:13 ip
Näköjään vähän liiankin kevyttä tekoa oli tuo kilpi/takavalo/vilkkuhässäkkä... Takapyörä imi koko keksinnön mukaansa. Lokasuoka on sitkeetä alumiinia, oli melkeen kaksinkerroin ja kesti kääntää vielä suoraksi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 16, 2015, 13:05:01 ip
Normaali prototyyppiongelma joka ratkeaa uudelleensuunnittelulla.
California Adamant:issa on samakaltainen ongelma takalokasuojien tukien kanssa. Katkeilevat. Lisää rautaa tai suunnittelu uusiksi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 16, 2015, 22:55:21 ip
Mulla kävi pikkulohkon kanssa tismalleen samalla lailla. Alumiini väsyi kilpeä kannattelemaan. Takarenkaan ja lokarin välistä sen kaivelin reppuun kotimatkaksi.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Heinäkuu 16, 2015, 23:13:06 ip
Se edellinen olikin ihan liian ohutta alumiinia. Vaan nyt on tukeva. Ja ylempänä, ei yllä takagummiin millään. Onneksi tuohon pyörään oli varakilpi niiltä peräkärryvuosilta. Tämä kun joutui semmostakin vetämään useamman vuoden.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 16, 2015, 23:23:30 ip
C. Adamant:iinkin tuli uudet lokarin tuet tänään. 10mm hydrauliputken sijasta 22mm saumattu ohutseinäinen teräsputki ja lievä rakennemuutos sekä pulttikoon suurentaminen M5 -> M6. Paino ei juurikaan noussut.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: LeCa - Heinäkuu 20, 2015, 23:06:40 ip
Tollaisella lokkari / rekkari virityksellä olisi tarkoitus sitten joskus lähteä taipaleelle. Ihme jos ei millit ja tuennat riitä.  ;D
Suunnittelu ja toteutus Tomi Anttila, TCG.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 21, 2015, 00:41:39 ap
No nyt on tukeva, tuleeko vielä vetokoukku tuohon ;D
Joskus mittailin takaheijastimen matkassa pysymismahdollisuuksia kun siirsin sen kilven alapuolelle.
Takarengas ei siihen osunut, kun kokeilin tallissa jousi irrallaan. Jäi muistaakseni rakoakin toista senttiä.
Tositoimissa takarengas kuitenkin taittoi heijastimen jossain isommassa patissa kasinkerroin.
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: LeCa - Heinäkuu 21, 2015, 09:02:04 ap
Tottamooses tulee vetokoukku. Kaikissa muissakin traktoreissa on sellainen.
Tuo kilpiteline on siitä hyvä, että tarvittaessa voin heittää sen hetkessä ympäri sellaiseksi sissybariksi. Kirjaimet ja numerot jää tosin silloin ylösalaisin mutta haitanneeko tuo mitään. Pääministeri Sipiläkin sanoi virkaan astuessaan, että nyt aloitetaan Suomessa sääntelyn purku.  :o
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Pampi - Heinäkuu 22, 2015, 06:06:44 ap
Tervehdys

Olette kovia poikia, hattua nostan ja nautinnollisia ajeluja toivotan

Terv. Pampi
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 10, 2016, 20:29:28 ip
Semmoset 300 metriä oli calicafen kesän ajot.... Josko sitten seuraavana suvena. Mutta on se mun silmään sopiva mopo. Pikku viilausta kun viitsisi vielä.

Sportti ja cafe pääsi uuteenvanhaan talvipesään maalle. Saapi nähdä, jos tämä suunniteltu MP "omistusvero" tulee niin sinne taitaavat myös molemmat jäädä. Tuolla niillä tohtii ajella ilman kilpiäkin ;)
Otsikko: Vs: Californiasta caferacer
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 10, 2016, 21:33:20 ip
Sopii kyllä myös minun silmille.