Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: classic - Lokakuu 20, 2014, 11:09:38 ap
-
.
-
Nytpä en vastaakaan asiaan vaan esitän ihan muuta.
Koska tämä keskustelufoorumi on tarkoitettu Guzzeista ja niillä harrastamista harjoittavien keskustelufoorumiksi niin muista merkeistä keskustelu ei oikein täytä Foorumin tarkoitusta. En esitä tätä mitenkään diskriminointimielessä vaan halusta pitää keskustelut niiden otsikoiden ja tarkoituksen alla sisällöllisesti. En ole kukaan Foorumin ylläpitäjistä ja viimeisessä kädessä Foorumin tarkoituksesta päättää Gruppon hallitus jäseniltä saamansa ohjeistuksen perusteella ja nimetyt henkilöt vastaavat ylläpidosta sekä moderoinnista.
Viikon sisään on jo käsitelty kahden muun merkkisen pyörän toimintaa niin ehdottaisinkin että, mikäli asiaan tulee kannatusta ja Foorumin ylläpito sen sallii ja se on teknisesti mahdollista, lienee olemassa mahdollisuus avata uusi keskusteluryhmä "Muut merkit". Se olisi vain yksi ryhmä ilman alaryhmiä eli keskustelut tekniikasta ja muun merkkisillä ajamisesta olisivat siellä sulassa sovussa. Tiedän että pyytämällä on saatu avattua uusi keskusteluryhmä ennenkin. Tosin puhtaasti Guzzikäyttöön.
Tällä Guzzien tekniikan seassa muun merkkisten pyörien tekniikan käsitteleminen on omiaan heikentämään keskusteluryhmän teknistä sisältöä kun katsotaan merkkikohtaisuuden suunnalta. Kuten mielestäni pitäisi.
Mielelläni vastailen myös muiden merkkien tekniikkamurheisiin mikäli niistä jotain tiedän mutta tämä osasto ei mielestäni ole sitä varten vaikka täällä ehkä jaettavaa tietoa aiheesta olisikin.
Tiedän että muillakin Guzzin omistajilla, kuin minulla, on muunkin merkkisiä pyöriä ja niistä olisi kysyttävää vaikka kuinka paljon mutta niille on yleensä olleet foorumit valmiina jonkun ylläpitäminä. Niissä olen kysellyt niistä muista. Ja jos ei ole niin sellaisen voi aina perustaa.
Ehdotankin että olisi yksi ryhmä lisää näille muille jutuille.
-
Classicille sen verran (kun tässä vielä kerkiän) V-koneen pakopulssien käsittelystä Ducatin osalta että kun pakokäyrät yhdistetään yhdeksi hieman suuriläpimitaisemmaksi putkeksi (usein näkee myös että putken koko on sama) niin liittoskohdan sijainnilla on merkittävä rooli moottorin käynnin suhteen. Tämä siis koskee Ducatin moottoreita joissa sylinterikannet ovat oikein päin. Ei näitä uudempia. Eli pakoputki lähtee takapytyn kannestakin eteenpäin. Eikös Väänsääntissäkin ole kysymys pitkälti tästä ratkaisusta.
Itse sain kokeilemalla pakohommat pelaamaan eri liitoskohtia 650 Alazzurran pakoputkeen tekemällä. Vaatii tietysti hieman materiaalia, leikkelemistä ja hitsailua. Itse hitsailin niin että pakokäyrät olivat paikoillaan kansissa mutta tankki ja kaasuttimet silloin muualla. Ja sähkölaitteet kytketty irti vikavirtojen vuoksi. Olikohan viides tai kuudes sovitus kun alkoi tyydyttää mutta käytännön syistä kompromissiksi asettui neljäs versio joka jäi käytöön. Oli hyvä alakierroksilla mutta päälle 4500 rpm alkoi laittaa hieman vastaan. Teki jopa powerwheelien ykkösellä.
Nyt siis kisaVincenttien kuvia katselemaan suoraan sivulta ja mittailemaan ja laskemaan kuvien mittakaavojen kautta minkälaisia virityksiä muut ovat tehneet. Siitä aloitin itsekin Cagivan suhteen.
-
Tuohon pakoputken laskentaan on omia ohjelmia, jos siis haluaa oikeasti hyvän. Täytyy kotona katsoa ja etsiä, saattaa olla kirjamateriaalia aiheesta.
-
Yhden laskurin löysin jo: http://www.totallyfreesoftware.us/topspeed.htm
Yllä mainitulla laskurilla tuli tuollaista jälkeä kuin liitteessä on kuva.
Tämä laskuri ei ratkaise aivan kaikkea mutta saattaa olla suuntaa antava. Pitänee kokeilla mitä se antaa korkeammalla kierrosluvulla tai eri moottorilla.
-
On se G-B sen verran lähellä Guzzia, kuten MPC:kin ja muut samaan perustekniikkaa tukeutuvat, että kyllä tänne semmoinen mahtuu....
-
Mielestäni turhan tiukkapipoista meininkiä. Ei niitä "väärämerkkisiä" kyselyitä niin paljoa ole, että häiritsisi.
-
Siksi juuri aiemmin tuolla rakentavasti ehdotin että erillinen osasto muunmerkkisille. Sieltä on sitten helpompi löytää muidenkin sinne tekemät keskustelut eivätkä ne ole hukassa täällä Guzzikeskustelujen seassa. On sitten toinen asia jos niitä ei tänne ollenkaan haluttaisi.
Pitäisi nyt vain kuulla asiasta päättävien kanta. Itse vain esitän parannusta vaan en ole ketään tai mitään torjumassa.
-
Esimerkki: http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?55-Moto-Guzzi-Motorcycles (http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?55-Moto-Guzzi-Motorcycles)
-
Muille merkeille esim MZ ja IC oma osionsa. Hyvä idea.
-
Eikös Ghezzi Brianin kone ole aivan perusvireinen 1100 työntötanko. Alustassa ja rungossa on enemmän muutoksia. Vanteet ym. enemmän tai vähemmän kosmeettisia eroja.
-
Camnin laittama esimerkki "Muut italialaiset" on hyvä. Itse puoltaisin kuitenkin laajempaa kontekstiä kuten "Muut europyörät". Siihen sitten mahtuisi IZH ja Jawakin siinä kuin Vincent ja Husqvarnakin. En usko että siitä mikään valtava suosio repeäisi. Itselläkin ollut eurooppalaisista vain kaksi CZ-pyörää, yksi IZH, neljä Benelliä ja Velorex -sivuvaunu joten tuskin meikäläisen tietotaidolla siihen suuntaan kovin laajasti tulisi kommentoitua. Vanhemmista Tomaso-aikaisista Benelleistä ehkä tiedän jotain. Kuului vuosikymmenet samaan konserniin kuin Guzzikin, osat yhteneväisiä kuten osa moottoreistakin. Benellien moottoreita kun tehtiin aikanaan Mandellossa ja asennettiin Guzzeihinkin.
Jawa- ja vastaavat keskustelut olisivat tietotaidon puolesta kutenkin VMPK:n juttuja ja täältä sinne niitä voitaisiin ohjata jos ei heti vastausta tule. Samoin BMW-väellä on omat palstansa. Mutta juurikin ketjun aloittanut nimimerkki Classicin kysymys tulisi ainakin aluksi käsiteltyä kuten jo hyvä alku olikin.
Todennäköisesti tuollaisen "vierasmerkkipalvelun" löytäisivät muut italianpyöräharrastajat ja varsinkin ne joiden pyörissä on samoja komponenttejä kuin Guzzeissa, esimerkiksi juuri Aprilia ja Ducati.
Kaidelle: Taitaa tuo G-B:n kone olla kuitenkin moottorinohjauksen säädöiltään rivakampi. Omistaja voinee valistaa lisää.
-
Todennäköisesti normaali 10-15% lisä huipputehoon ja alakierrosvääntöön mikä saadaan putkiston ja suodattimen vaihdolla ja huolellisella säätämisellä. Onkohan G-B:ssa M15 vai M16 ecu?
-
Säädettävissä tuo G-B:n moottorinohjaus on eli ei ainakaan 16M.
Muistaakseni 15M ja teimme Classicin kanssa sen alkuperäisestä moottorinohjaustiedostosta varmuuskopion sekä kokeilimme V11:sta tarkoitettua ripeämpää muokattua tiedostoa mutta se vaihdettiin kohta pois sillä pyörästä tuli nuhainen kulultaan. Alkuperäinen laitettiin takaisin. Jotain eroa koneessa siis on....
-
Eiköhän se ero tule tuosta imukotelon ja putkiston muokkauksesta. Nehän siinä eroavat vakio V11:sta.
-
kyllä tänne tarinaa mahtuu. jos ei muualle niin tonne totaalisen offtopicciin.. ;D
ehdotan että ei poisteta.
meinasin muuten syksyn kunniaksi ostaa bemarin.
-
Kaverini voitti Bemun arpajaisissa vaikka onkin turkulainen. Ns. paistetta risukasaan. http://www.smoto.fi/?p=1942
-
Ghezzi Brianin kone - aivan perusvireinen 1100 työntötanko
Tällaista olin löytänyt kahdesta lähteestä varsinaiseen keskusteluun:
"
The motor is essentially standard, although Ghezzi & Brian's airbox, plus tweaking of the Weber-Marelli fuel-injection system, adds a bit of low-rev power. The bike also wears a less restrictive exhaust that helps lift peak output. Ghezzi also balances the flywheel to reduce vibration. The 1100cc V-twin engine fuel injection is tweaked to produce 94 horses and gobs of torque.
"
Siis imu- ja pakopuoli muutettu, karttoja optimoitu, vauhtipyörä tasapainotettu. 3 hv lisää vakioon nähden kampiakselin huipputehossa. Mutta tämähän on "vain moottori", kun V11 moottori oli 2V moottoreista niitä tämäkimpiä jo tehtaalta lähtiessä, niin kun se yhdistetään näihin varsinaisiin G-B -ominaisuuksiin (runko, paino, jarrut ja mitä niitä onkaan) - eikös tästä tule se ainutlaatuinen paketti?
-
Niin, eli kuten tuossa yllä listasin. Vauhtipyörä ei lisää eikä vähennä tehoa tai vääntöä.