Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Lokakuu 20, 2014, 10:18:31 ap

Otsikko: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 20, 2014, 10:18:31 ap
Pieniä on ongelmat kun tälläisestä kirjoittaa.
Isompia ongelmia kun ei niin mennään nyt sitten pienillä.
Mutta kävin viimeisiä kauden ajoja ja matka tilttasi laakista.
Koko bensapuoli on saman sulakkeen takana Cali EV:ssä ja se otti jostain virtapiikin.
Onneksi varoiksi sulakkeita ja pelasi ok takaisin talliin.
Ihan vaan mielenkiinnosta, että jos rupeaa toistamaan, mitä tutkisi ensimmäisenä?
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 20, 2014, 10:40:31 ap
Asiasta mitään tiedä, mutta.... villinä veikkauksena, kun liikkeellä ollessa tilttasi, niin liittyisikö asiaan sivutuen tappokytkin ?  Löisi pompussa virrat poikki ja heti takasin päälle = virtapiikki.
Ja plussapuolena, jos vika ei siinä olekaan, niin se on paikka jonka voisi joka tapauksessa huoltaa/tarkistaa.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2014, 10:44:00 ap
Kuten itsekin totesit on virtaa kulkenut hetkellisesti enemmän kuin juuri kyseinen sulake kestää. Kun vaihdoit sulakkeen, ilmeisesti samanlaiseksi kuin pitääkin, voidaan päätellä että tapaus oli kertaluontoinen ja saattoi johtua itse sulakkeestakin. Nekin ovat vain koneen osia joilla voi tulla "tunnit täyteen". Näin olettaen voidaan päätellä että normaali kuormitus vain poltti sulakkeen koska se oli ketjun heikoin lenkki niin kuin sen pitääkin olla koska se on sen tarkoitus.

Jos olettamukseksi laitetaan että kunnossa olleen sulakkeen poltti jostain muusta kohteesta johtunut kuormitus ollaan normaalin vianhaun reitillä. Pitää koittaa päätellä järjestelmän rakenteen suhteen mikä komponentti järjestelmässä on sellainen joka mahdollisesti ylikuormittuessaan polttaisi sulakkeen. Myös oikosulun mahdollisuus pitää pitää mielessä.

Jos tilanne toistuu niin voidaan olettaa että sulakkeessa ei todennäköisesti olekaan vikaa vaan vika on sen suojaamassa järjestelmässä. Johtimet, liittimet ja komponentit pitää tarkastaa. Jos vika uusiintuu niin se kyllä opastaa melko äkkiä vian lähteille. Sulakkeen vaihtaminen amppeerimäärältään isompaan on veren kaivamista nenästä.

Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 20, 2014, 12:05:21 ip
Ei verta nenästä, samanlaisen 10A tilalle laitoin ja ei ainakaan tuolla n 50 km uudelleen polttamista ilmennyt.
Itselläkin mielessä että toivottavasti ihan sulakkeen omaa väsymistä ja ei siis varsinaista vikaa pyörässä, mutta katsotaan keväällä kun taas tienpäälle.
Kunnon täyshuolto edessä ja katselen tällä kertaa sähköpuoleltakin mitä keksin, ainakin kaikki kontaktit puhtaaksi ja tarkistaa että johdot ehjiä jne muuta putsausta.
Pyörä on talvet n +5-10C suht kuivassa sisätiloissa, en odota että sähköpuolella olisi isoja hapettumia tullut ainakaan omassa omistuksessa, aiemmista säilytyksistä ei oikein tietoa.
Ja käyn sen kuuluisan tankin sisäisen bensapumpun kanssa erän filtterivaihtoa ja tutkitaan letkujen kunto, mulla on sinne edesmenneen Hempan lähettämät ja hyväksi suosittelemat osat jotka vaihtunee tilalle.
2009 näkyy viimeksi vaihdetun filtteri, taitaa olla tosiaan kohde johon kynnystä ryhtyä ammattilaisillakin ihmetyttää, eikö juuri hankalat asiat pitäisi hoitaa kun tietotaitoa?
Perusasiat kyllä hoituu meiltä amatööreiltäkin.

Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 20, 2014, 12:15:43 ip
Joo toi tappokytkin on nyt kanssa tarkistuslistalla.
Mitään siinä ei ole mielestäni ollut, mutta aika tuo väistämättä jotain ja käyn senkin.
Voitelu varmaan riittää, eikös se ole vain jumiutumisesta herkkä temppuilemaan? Hyviä vinkkejä.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2014, 12:31:29 ip
Mulla tuo sivutuen kytkin oli vähän huonolla säädöllä. Ei mun tapauksessa poltellut sulakkeita. Voihan se toki joskus niinkin tehdä.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2014, 14:05:53 ip
Se sivutuen katkaisija on kuitenkin sähkömekaaninen kapine niin sinne sisään päässyt lika voi muodostaa toisinaan esteen sähkön kululle. Likaa kerää juurikin voitelu. Ehkä kuivavoiteluaineesta voisi olla hyötyä. Jotain pfte:tä tai moldybdeeniä voisi sinne harkita. Uusi katkaisijakaan ei liene mahdoton ostaa. Hinta kolmenkympin tietämissä.

Vanhan katkaisijan pesu ultraäänellä auttaa myös saamaan korroosion ja lian ulos katkaisijan sisältä. Ultraääni puhdistusmenetelmä jolla saa umpiperästäkin lian irti hydromekaanisella voimalla. Mutta kulumia se ei korjaa eikä tiiveyttä.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 20, 2014, 16:04:13 ip
Ja on aika likaantuvassa paikassa katkaisija. Katkaisijan purku ei taida onnistua, sen verran prässättyltä näyttää namiska mut putsaan minkä voin ja Matin suosittelemaa vaikka kuivavoitelua ehkäisemään pulmia jatkossa sieltä suunnalta varoiksi. Ultraääniä ei talon työkaluista lähde. Olisko että uittaa kunnolla liuotinpesussa ja sitten just vaikka PTFI?
Voihan sen ohittaa vaikka koko hoidon jos hankalaksi koittaa heittäytyä, eihän kukaan vaihde päällä käynnistä pyörää sivujalka ulkona. Se on ratkaisuna vain piuhat yhteen, eikö?
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2014, 17:26:44 ip
Ainakin omissa vanhoissa Caleissa sivujalan turvakytkin on ollut noin puolimetrisen johdon päässä. Eli katkaisijalta kun lähtee johtimia seuraamaan ylöspäin niin liittimen pitäisi tulla vastaan jossain tankin alapuolella tai niillä main. Vaihdettava osahan se niin liitin pitää olla. Kun johtimen irrottaa niin pyörän puolelle jää naarasliitin. Sen johtimien kytkentä yhteen ohittaa sivutuen turvatoiminnon. Näissä uudemmissa en ole asiaa tutkinut mutta mekanismin perusteella vaikuttaisi siltä että turvakytkin on "off" kun jalka on alhaalla ja "on" kun jalassa oleva vipu lakkaa painamasta katkaisimen karaa.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2014, 19:49:18 ip
On kyllä sen verran hyvä turvatoiminto, että ennemmin huoltaa sen kuntoon, kuin poistaa käytöstä.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2014, 21:26:48 ip
En ole huomannut että tässä tapauksessa kyseisestä toiminnosta ole ollut juuri hyötyäkään, enempi haittaa. Se sivutuki kun kääntyy itsekseen pois kun pyörällä lähtee liikkeelle. Ainoa lähes varma sivuseisontatuki on sellainen että siinä ei ole sähköä ja se nousee itsellään ylös kun pyörä nostetaan suoraan. Ei unohduksia, ei vaaratilanteita, ei sähköhäiriöitä. Eikä omituisesta kytkennästä johtuvia turhia käynnistysyrityksiä. 90-luvulla näitä täysautomaattisia tukia oli Guzzeissakin.

Sitä paitsi kuka unohtaa nostaa ylös sen reilun puoli metriä pitkän ruman puikkoraudan joka on omittu suoraan Harley-Davidsonilta.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: Makestain - Lokakuu 20, 2014, 21:27:37 ip
Ja käyn sen kuuluisan tankin sisäisen bensapumpun kanssa erän filtterivaihtoa ...

Minä aloitin tänään tuon homman ensimmäistä kertaa. Noin tunti meni pelkän tankin alla olevan letkun pikaliittimen kanssa - sellainen italialainen pikaliitin jota härmäläinen ei osannut avata vaikka oli kuukletellut ohjeita etukäteen ;)
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 20, 2014, 21:29:59 ip
Saitko kuitenkin auki ehyenä?
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: Makestain - Lokakuu 20, 2014, 21:44:47 ip
Taisin saada - miten se lopulta lähti kun on ahdas paikka, niin tankista kunnon niskalenkki ettei kolhiinnu, oikealla kädellä letkusta kiinni vastaan painaen ja vasemmassa kädessä muistaakseni 14mm lenkkiavain ja sitä taas vastaa painaen. Ei varmasti tyylipuhdas suoritus mutta irtosi - ja näyttäisi että on ehjä. Jos tuon joutuisi useasti irroittamaan niin siihen pitäisi kehittää jokin toinen ratkaisu. Voihan se tietty käydä niin että nyt kun on kokemusta asiasta niin irrotusajan saa ehkä puoliintumaan - kerron kolmen vuoden päästä  ;D
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 20, 2014, 22:13:31 ip
En ole huomannut että tässä tapauksessa kyseisestä toiminnosta ole ollut juuri hyötyäkään, enempi haittaa. Se sivutuki kun kääntyy itsekseen pois kun pyörällä lähtee liikkeelle. Ainoa lähes varma sivuseisontatuki on sellainen että siinä ei ole sähköä ja se nousee itsellään ylös kun pyörä nostetaan suoraan. Ei unohduksia, ei vaaratilanteita, ei sähköhäiriöitä. Eikä omituisesta kytkennästä johtuvia turhia käynnistysyrityksiä. 90-luvulla näitä täysautomaattisia tukia oli Guzzeissakin.

Sitä paitsi kuka unohtaa nostaa ylös sen reilun puoli metriä pitkän ruman puikkoraudan joka on omittu suoraan Harley-Davidsonilta.

Ei tuo kaikissa malleissa itsekseen ponnahda.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 21, 2014, 10:14:45 ap
Ei itsestään ponnahtava mikää täysin varma ole. Saattaa lian takia alkaa takerrella ajan mittaan ja jäädä alas-asentoon. Sivutuki on jonkinlainen ongelma ollut aina. Kaveripiirissä on yksi tapaus tiedossa, kun päälle jäänyt sivutuki on aiheuttanut kaatumisen bensikseltä lähdettäessä.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 21, 2014, 10:25:54 ap
Itse olen heittänyt volttia 80km/h vauhdissa kun sivuseisontatuki oli jäänyt nostamatta ylös. Oma vika vaikkakin lähdön hetkellä ravitsemusliikkeen pihasta minua juuri häirittiin ja se aiheutti lievää sekaannusta ja tuen unohduksen. Teetti muutaman illan korjausrupeaman.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 21, 2014, 12:13:57 ip
Erään kerran ollut lähellä. Pikkulohkossa taaki kun sojottaa vielä suorempaan kohti tonttia. Siinä ei ole mitään sähköistä varmistusta aiheesta.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 23, 2014, 17:45:44 ip
Joskus kauan sitten Stonessa toisinaan sulake paloi startatessa. Ja minä sitä sähkömiehen tarmolla ja antaumuksella räpelöimään.  ???
Lopulta löysin vian: Starttinappula ( siis se itse komponentti ) oli sen verran kulunut, että sen pikkiriikkinen kansi "irvisteli" reunoista ja kytkentäpiste otti stongaan kiinni. Pieni nappula, ahdas paikka ja töttösormet...Sain kuitenkin nappulan kuntoon ja sulake kesti.

Tuo sivujalan kytkin. Hmmm.... Pari kevättä sitten ei Timantti startannut ja kurkkasin tuotakin palikkaa - ja onneksi. Sen suojuskumi ( haitarikumi ) olikin jo rikki ja odotti pääsyä vesikelille, jolloin... No, kumi roskiin, puhdistus ja itsevulkanoituvaa teippiä suojaksi. Tuo kannattaa tarkistaa / korjata keväisin. Helppo juttu, mutta säästää vähiä kirosanoja tarpeellisempaa käyttöä varten... :P

Ja pieni neuvo: Nopeusmittarin vaijeri tekee tankin takapään tienoilla jyrkähkön mutkan, joka saattaa aiheuttaa vaijerin katkeamisen. Jos on tankki irroitettu, niin reititä kuori uudestaan. Samalla kun irroittaa sen vaijerin kuorineen alapäästä, niin kannattaa töhriä se vaijeri reippaasti vaseliinilla. Ei se ainakaan pahitteeksi ole. Vaijerihan ei tule ulos kuoresta yläpäästä, kun siinä on alapäässä rajoitinpusla.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2014, 18:10:41 ip
Lainaus
Vaijerihan ei tule ulos kuoresta yläpäästä, kun siinä on alapäässä rajoitinpusla.

Tietämättä mitään tuommoisesta rajoitinpuslasta olen, halutessani puhdistaa ja voidella vaijerin, irrottanut sen mittarin päästä ja vetänyt vaijeripunoksen kuorestaan kokonaan ulos ja pyyhkinyt sen puhtaaksi ja katsonut ettei siinä ole ruostetta. Esimerkiksi Centaurossa on vielä alkuperäinen nopeusvaijeri. Menee kyllä vaihtoon koska kuoren muovipinnoite on kesinyt pahasti.

Samaa mieltä uudelleenpujottamisesta. Luigi on laittanut eräissä malleissa vaijerin hieman liian jyrkälle mutkalle alapäästä. Centaurossa kulkee vaijeri nykyisin vasemman sylinterin viertä ja kaartaa hallitusti vaihteiston takaosan pyörittimeen.

Varoituksen sana: älkää koskaan irrottako vaijerin pyöritintä! Sen säätöaluslevy vaihteiston sisällä putoaa pois paikoiltaan ja menee vetoakselin laakerin väliin. Kun irrottelette vaijeria sieltä alapäästä pitää huomioida vaijerin kuorta kiinnipitävä "helmi", noin 6 mm halkaisjaltaan oleva holkki, joka puristuu spiraalin ympärille kun vaijerin kuori asennetaan pyörittimeen.
Niitä usein puuttuu ja luullaan että on mittarivika. Spiraali ei pysy ilman helmeä kovin pitkään paikoillaan. Joskus ehkä tuurillaan. Liitoksen jatkeena oleva kumikartio on tärkeä ettei vaijeri joudu heti kiinnityksensä jälkeen äkkimutkalle. Yläpäässä kyseisestä kumista ei ole vastaavaa hyötyä vaikka joissain malleissa se on sielläkin.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 24, 2014, 20:30:18 ip
Stonessa vm 2002 ja Calien ( vm 2005 & 2008 ) nopeusvaijereissa on ollut alapäässä messinkinen puristettu stopparipusla. Tämä estää vaijeria menemästä koneeseen liian syvälle, jolloin se ei enää yläpäästä riitäkään mittarin peräpäässä olevan kulmavaihteen pyöritysholkkiin.
No, tuo pusla estää vaijerin työntämisen yläpäästä paikalleen. Olen tämän harjoitellut ns. pitkän kaavan kautta. Ja huolellisesti.
Poroholmasta kotiin tullessa katkesi matkalla vaijeri ja juuri siitä tiukan mutkan kohdalta.

Ja tuo Matin varoitus siitä aluslevyn putoamisesta on syytä ottaa todesta. Eli vaijerihommaa tehdään vain siitä kuoren "sormimutterista".
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 24, 2014, 20:45:43 ip
Taas oppii uutta. Olen sitten tietämättäni laittanut Stoneen vanhemman mallin vaijerin. Siinä on yläpäässä puristettu laippa joka estää vaijerin valumisen alas.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 25, 2014, 09:59:12 ap
Minäkin tuota yläkautta -konstia kokeilin. Ainakin minun Calissa se toppari on niin pitkällä vaijerissa, että se edelleenkin valuu liian pitkälle eikä ylety mittarin kulmavaihteeseen. Joten harjoiteltu on...
Alakautta pujottaen kaikki meni kirjaimellisesti tuubiin.
Vaijeri on Piikkiöstä Verneriltä ostettu ja lisäksi toinen varalla. En sitten tiedä onko kaapissa ihan oikean mallinen vaijeri, mutta hyvin tuntuu pelittävän.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 25, 2014, 11:43:52 ap
Täytyykin muuten mielenkiinnosta ottaa tuo vaijeri tarkastus ja huoltolistalle.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: I.H. - Lokakuu 25, 2014, 13:08:56 ip
Mulla tuo vaijerin rasvaus käy niin että irroitan sen syksyllä mittarin päästä ja tuen sen pystyasentoon ja tipautan öljyä aina tallissa käydessäni vaijerin päähän, siihen "kuppiin" jonka kiinnitys muodostaa. Joten se siitä sulakkeista.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: Makestain - Marraskuu 09, 2014, 20:27:39 ip
Bensapumppu vaihdettu ..... ja tankin alla bensaletkun pikaliitinkin meni kuin ajatus paikalle. Kirjoittelin tuossa aiemmin että tunnin ähräsin pikaliitintä auki - jäi mietityttämään miten se oikeasti tulee avata? Yritin liittimen filosofiaa tutkia kun letku oli irti mutta en juuri hullua hurskaammaksi tullut. Korjausmanuaali toteaa lyhyen ytimekkäästi "irroita pikaliitin". No niinhän mä teinkin, mutta en ole oikein tyytyväinen suoritukseeni  :-\.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: Summu - Marraskuu 09, 2014, 20:58:48 ip
Bensapumppu vaihdettu ..... ja tankin alla bensaletkun pikaliitinkin meni kuin ajatus paikalle. Kirjoittelin tuossa aiemmin että tunnin ähräsin pikaliitintä auki - jäi mietityttämään miten se oikeasti tulee avata? Yritin liittimen filosofiaa tutkia kun letku oli irti mutta en juuri hullua hurskaammaksi tullut. Korjausmanuaali toteaa lyhyen ytimekkäästi "irroita pikaliitin". No niinhän mä teinkin, mutta en ole oikein tyytyväinen suoritukseeni  :-\.

Kerhon dokumenteissa on ohje punpun irrottamiseen ja samassa on myös ohje mihin suuntaan liitin irtoaa
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 09, 2014, 21:27:18 ip
Noh, ooppelin konepellin alla on sellaisia sähköliittimiä, joita en osaa avata. Saan ne kyllä auki, mutten tiedä miten ne tulisi avata..
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 10, 2014, 18:14:55 ip
Oli mullakin joskus Ooppeli Astra -96 ja pakasta vedettynä.
Se oli tavallaan hyvä auto - sillä varmistui taivasosuus:
"Kärsi, kärsi! Kirkkaimman kruunun saat!"
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 11, 2014, 22:41:08 ip
Bensapumppu vaihdettu ..... ja tankin alla bensaletkun pikaliitinkin meni kuin ajatus paikalle. Kirjoittelin tuossa aiemmin että tunnin ähräsin pikaliitintä auki - jäi mietityttämään miten se oikeasti tulee avata? Yritin liittimen filosofiaa tutkia kun letku oli irti mutta en juuri hullua hurskaammaksi tullut. Korjausmanuaali toteaa lyhyen ytimekkäästi "irroita pikaliitin". No niinhän mä teinkin, mutta en ole oikein tyytyväinen suoritukseeni  :-\.

Näin helposti se joillain lähtee: https://www.youtube.com/watch?v=4SYAS5xsUlo   eli ensin paineet pois ja sitten nytkytellä.

Ei se kyllä mulla tänään(kään) noin helposti irronnu vaan pienellä ruuvimeisselillä napsin ne harmaat hampaat sivuun. En suosittele sitä konstia koska liittimen saa helposti rikki eikä enää pysy kiinni. Mutta irtoo helposti. Hyllyssä on hyvä pitää varalla tuo harmaa osa, sen saa nimittäin vaihdettua.
Otsikko: Vs: Cali käräytti sulakkeen
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2014, 12:51:50 ip
Jos painetta ei päästä pois niin maksimissaan letkuissa on kolmen baarin paine eli ruiskutuspaine. Paineensäädin pitää paineen vakiona vallitsevaan ilmanpaineeseen nähden. Ei imukanavan paineeseen nähden.
Ne mallit joissa paineensäädin on tankin ulkopuolella voi paineensäätimeen johtaa imukanavan paineen. Kokeilleet ovat väittäneen toimenpiteen laskevan polttoainekuluja. Alhaisempi imupaine = alhaisempi ruiskutuspaine = vähäisempi ruiskutus.

Vaarana vapaastihengittävässä koneessa on se että täyskaasuasennossakin on ilmanpaine on alle ulkoilman paineen jolloin silloinkin, kanaviston ollessa täysin auki, polttoainetta sekoaa ilmaan vähemmän kuin on tarkoitettu eli seos menee laihalle. Säätämättä ruiskutuskarttaa uudelleen en suosittele imukanavan paineen mukaan säätyvää ruiskutusta.