Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: pukn - Lokakuu 17, 2014, 18:54:16 ip
-
Mikä ton X tai h putken merkitys ja vaikutus pyörässä on? Olen ajatellut poistaa Triumphista katin ja ovat tehneet mailmalla tilalle x putken. Voisiko tuohon tehdä suorat putket? Alkukäyrien alapuolella on jo yksi ohut yhdysputki, tämän vieressä on lamba-anturit.
Jännä kun olen kysynyt Triumph foorumilla eri asioita niin ei siellä vastaa kukaan. Muutama viesti ilmestyy viikon aikana johonkin ketjuun. Täällä sentään keskustellaan asioista, siksi täällä vielä roikunkin vaikka ei ole enää guzzia.
-
Oikein mitoitettuna toimii kyllä. Tasaa pakopulpakopulsseja. Huomaa tasaisemmassa käynnissä ala- ja alakeskikierroksilla. Yläkierroksilla ei ole persuuksilla aistittavissa. Tehtaan oma versio sulla kyseessä, niin veikkaan tuota jopa mietityn. Mutta voi kyllä vaihtaa kahteen piippuunkin. Isot kuutiot tasoittavat h-putken puuttumisesta johtuvia kevyitä oireita.
-
Tuossahan on siis iso möhkäle väliäänenvaimentimena jonka sisässä katti on. Parempaa äänimailmaa haen sen poistolla. Kuulema tuon äänenvaimentimen sisuksenkin voisi poistaa ja laittaa pelkät kuoret takaisin. Ei vaan huvita ajaa isolla pyörällä mikä kuulostaa ompelukoneelta.
-
Veikkaan, ettei röntön poisto ainakaan ääniä huononna. Nuo välikanisterit, varsinkin katilliset, on melko tukkoisia.
-
Joo ja kun parantaa imupuolta ja mahdollisesti äänenvaimentimia niin alkaa tehotkin tuntumaan. Niin penkitystä unohtamatta.
-
Jos vaan pakopuolta rassaa, niin ei tarvi penkitystä. Jos tosiaan myös imupuolta rukkaa, niin sitten on merkitystä.
-
EVVK
-
??? Mistä moinen?
-
Huumoria. Mielestäni Guzzeissa riittää tarpeeksi ilmiöitä pohdittavaksi tällä foorumilla.
-
ei siellä vastaa kukaan
Joskus olen kurkannut suomalaista Aprilia foorumia ja ihmetellyt samaa juttua. Melko kuollutta, kysymykseen ei ehkä kukaan osaa/vaivaudu vastaamaan. Mikä tekee Guzzifoorumista "poikkeavien bileet" ? Onhan niitä muitakin pieniä "niche" -merkkejä eikä kaikki harrastajat ole ärhäkkäitä pojankloppeja niilläkään? Jotenkin Guzzit vetävät kai humaania porukkaa puoleensa :).
-
Mikä tekee Guzzifoorumista "poikkeavien bileet" ? Jotenkin Guzzit vetävät kai humaania porukkaa puoleensa :).
Jospa se on se intohimo, jolla Guzzit on tehty. Non bulk product ! Hyvä fiilis tarttuu omistajiinkin.
Tuosta niin väliputkesta, että liitekuvan mukaisella väittää Calin kulutuksen olevan 4L/100km rauhallisessa maantieajossa. Liekö sitten totta vai ei, mutta väännön lisäystä sillä on ilmeisesti haettu.
-
Stoneen vaihdoin joskus änkkärit "vähän" avarampiin. Äänet olivat hienot. Soundi oli kohdallaan. Mutta - Nurmen Make "lisäsin vähän ruiskutusta ja seosta" -homman jälkeen pyörä oli paljon parempi ajettava. Rekan ohikin meni hups! ja muutenkin kulkeminen muuttui posetiivillisempaan suuntaan. No, bensankulutus vähän lisääntyi, mutta sillä niin väliä...Hauska maksaa aina...
Joten ihan pelkkä pakoröörien vaihto ei anna parasta mahdollista muutosta. Ainakaan minusta. Asiantuntijat saavat olla eri mieltä. ::)
-
Californian kohdalla olisi vakioputkillakin tarvetta ruiskun päivittämiseen. Avarat putket vain tuovat tarpeen paremmin esille.
-
En ole penkittänyt ja tuskinpa sitä teenkään, mutta Bellagio on kuin toinen (sportti)pyörä, kun siihen vaihdettiin Mistralin putket ja KN:n ilmansuodin.
-
Pakoputkien kanssa touhunneet tiesivät minulle kertoa että mitä lähempänä pakoventtiileitä väliputki sijaitsee niin sitä korkeaviritteisemmasta moottorista on kysymys. Tosin putken laittaminen lähelle pakoventtiileitä ei tee moottorista korkeaviritteista.
Itse olen pyytänyt apuja asiaan aikoinaan tekniikan opiskelijoilta. Kyseisessä tapauksessa heidän laskentansa, annettujen arvojen perusteella, antoi mekaanisesti ahdetulle Centaurolle n. 6000 rpm tietämillä väliputken paikan heti pakokäyrien alkuun. Toinen yhdistäjäkohta on heti alkukäyrien jälkeen mutta sitä laskelmat eivät huomioineet. Sama vaikka olisi suoraan ulkoilmaan puhaltanut.
Liitteenä kuva asennuksestani. Valitettavasti jakohihnakoteloiden vuoksi joutui hiukan tinkimään matemaattisen mallin mukaisesta paikasta noin 10cm myöhemmäksi. Voimaa on kuitenkin omaan käyttöön riittävästi.
-
En ole penkittänyt ja tuskinpa sitä teenkään, mutta Bellagio on kuin toinen (sportti)pyörä, kun siihen vaihdettiin Mistralin putket ja KN:n ilmansuodin.
Tuskin tarviikaan; motoitalialla oli koeajopyörässä samat romut kiinni ja toimi erinomaisesti. Ei kyllä tarvinnut ohjelman muuttelemista.
-
Eikös tuo tarkoita että konehuone ei saisi tarpeeksi ilmaa ja pakovastusta on liikaa?
Jos ilmaa/pakovastuksia muuttamalla saa tehoja, niin kuinka kaukana perusasioista tehtaalta pistää ihmettelemään.
Omassa Calissa on avarat putket ja tukkinutkin niitä hieman hiljaisemmiksi ei tehoon vaikuta mitään ajossa ainakaan et olisin huomannut.
Ymmärrän kyllä että virittää voidaan, mutta ei taida asiat paljon muuttua ihan pakareiden ja ilmansuotimen vaihdolla. Oikeasti?
-
Jos oppikirjan mukaan mennään niin moottorin hengityksen parantaminen (nokka-akselin nosto ja ajoitus sekä venttiilien ja sylinterikennen kanavoinnin koko että puristussuhde) asettaa vaatimuksia imupuolelle sekä pakopuolelle. Toisin päin harvoin pääsee merkittäviin tuloksiin. Useimmiten päinvastoin kun asioita tehdään näkö- tai äänisyistä. Toki tiedetään että tehtaatkin ovat tehneet kompromisseja ja harrastajakin saattaa saada koneesta hieman irti muutakin kuin ääntä.
-
Californian vakiot olivat minun käyttöön tukkoiset ja painavat. Ja KYLLÄ, säädön jälkeen huomaa muutoksen ajamalla.