Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: puolapek - Elokuu 03, 2006, 01:33:37 ap
-
moi,
tietääkö kukaan millaisia lisävaloja moottoripyörään saa lain mukaan asentaa ? Valvooko poliisi niitä mitenkään? Silloin tällöin näkee pyörissä kaksi lisävaloa, joista toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella. Ovatkohan nämä lisälähi- vai lisäkaukovaloja tuolloin ? Jotkut GoldWingithän muistuttavat enemmän joulukuusta kuin moottoripyörää kaikkine lisävaloineen, kai nekin laillisia ovat...
Guzziin on kait saatavilla ihan tehtaan lisävarusteenakin lisävalot, onkohan näistä jollain kokemusta ?
Illat hämärtyy ja hirvet liikkuu...:O
-
Moi,
Vintagessa on vakiona lisävalot sijoitettuna juuri siten kun viestissäsi kerroit. Käsitykseni mukaan ne on tarkoitettu "sumuvaloiksi" ihan niinkuin autoissakin sumuvalot ovat. Kaikki valot olivat omassa kappaleessani säädetty osoittamaan taivaalle tehtaan jäljiltä ja omaa logiikkaani seuraten suuntasin lisävalot hieman luhyitten alle ja sivuille ikäänkuin ojavaloiksi nimenomann hirviä ja muita metsän elukoita ajatellen.
Oikein pimeässä ajosta ei vielä ole kokemuksia, mutta sen perusteella minkä olen kokeillut ojan pohjat näkyvät nyt mukavasti, ei kuitenkaan kovin pitkälle. Antaa ainakin näkemisen tunteen pimeällä. Tutkimusten mukaanhan ( autojen sumuvalot )on niin, että jos etuala valaistuu voimakkaasti näkemäalue jää lyhyemmäksi kuin pelkillä pitkillä ajettaessa. Saattaapi pitää paikkansa myös kustilla ajelevien osalta.
-MakikEr-
-
Joskus oli Honda CX:ä sumari ja apupitkä. Ainakin silloisten säädösten mukaan laillinen asennus ei ollut helppo. Kaukovalot piti asentaa symmetrisesti pyörän keskiviivaan nähden. Viranomaisetkin pääsivät huomauttamaan "junan valoista" kun tuosta tietoisesti lipesin. Sumari sai olla jonkinverran sivussa. AKE:n sivuilta löytyy säännökset ken jaksaa etsiä. Siitä muuten paloi laturi, liekö ylikuormittunut? Lisävaloista ei siis ole pitempään hauskuutta jos virta ei riitä... Siellä metsässä muuten näkyy kaikenlaista pelottavaa kun ne valot suuntaa hieman sivulle. Kaikenlaisia silmiä siellä kiiluu ja silmien väli vaihtelee parista sentistä ylöspäin! Kun sumarina on ihka oikea sumuvalo joka antaa matalan ja leveän valokiilan siitä syntyy kallistellessa kiva efekti tienvarren pusikoihin.
-
lisäkaukovalot ne kai on noi vintagen ja joissain ameriikan peleiss ja sillo kai se alkuperäinen pitkävalo pitäis sammuu ja vaan ne pikkuvalot ja parkki sais palaa EU-juttuja. mutta kai niitä voi laittaa miten vaan jos ei joudu ratsiaan.
-
Vintagen lisävalot tottelevat omaa kytkintään, eikä "normaalilla" valokytkimellä ole mitään vaikutusta lisävaloihin. Lisäksi lisävalojen kuvio on leveä ja lyhyt. Näistä asioista päättelin valot nimenomaan sumuvaloiksi, tiedä häntä sitten.
-MakikEr-
-
jep jep vintage aivan...kyselin omaan calssic iin Piikkiöstä ja kertoivat ne kaukovaloix ja siitä päättelin omiani mutta voihan vintages olla eri.
kävin tänään (210806)Auto-bikess Tikkurilassa ja siellä oli uusia Jaapaninpyörii lisävaloilla ja nekin olivat kaikki kaukosellaisii. minullekkin kävisi paremmin jos valot olisi lähi tai sumu mutta jatkan kyselyy...
-
MakikEr, kehtaatkin laittaa jonkun epätasapainoisen ei ysikymppisen vinkkelin kuvan vipottamaan Guzzi-sivuille!!!:vau:
-
Keski-suomen koneistamo Jyväskylässä tasapainottaa... :)
Suosittelen
Pekka
-
Joo, onhan tuo avatar vähän karun näköinen ja vimpottaa kumman näköisesti. Mitenkä arvelette, laittaisikohan koneistamo mulle pääkopan kuntoon ? Sielläkin tuntuu olevan jotakin irrallaan ?
-
Terve kaikki!
Mulla on Vintagessa sumarit orkkisasennuksena. Ihat kivat mutta...
Aika harvoin niitä tarvitsee. Jos niitä käyttää pimeällä apuvaloina, niin ne vain valaisee lähelle kirkaasti ja heikentää kaukonäköä. Ajattelin vaihtaa ne lisäpitkävalohin. Niistä olisi enemmän hyötyä.
Mielestäni tässä tapauksessa ei tarvitsee vaihtaa kuin uudet umpiot polttimoineen. Niitähän saa. Eiköhän kuormitus ole about sama? Vai kuinka?
-Lexa-
-
Guzzi rallissakin useasti mukana ollut Eestin veli Jaan on kovin kehunut Guzzin lisävaloja ja toissakesänä Guzzirallissa mietimme että olisivat Suomessa varmaan huomiovalot.Itsellä on kahdet huomiovalot ja pyörä näkyy päivällä tosi hyvin, silti ennen veteraanirallia tuli auto kolmion takaa ja osuman pelasti ainoastaan oma alhainen nopeus joka mahdollisti väistön takaa.Vieläkin vaimo muistuttaa siitä, kanttiraudat kolisi tiehen ja emäntä ei tullut loppukesänä enää kyytiin.
-
joo valoasia on ajankohtainen edelleen ajelin Siuntio-Hki väliä valaisemattomalla tiellä ja huomasin että jotain tarviis lisätä ajattelin laittaa niihin pikkuvaloihin sekä lyhyet että pitkät eri katkaisijalla että saa päivällä ja kaupungissa pimeeks
no katotaan talven mittaan miten onnistun
päivällä ajon näkyvyyttä olen lisännyt ajelemalla surutta koukovalo päällä tai kuten viime kesänä käänsin vaan lamppua ylöspäin...
Odotan mielenkiinnolla Sunnuntaita tarkoitus on mennä Guzzilla joulukirkkoon
ja 28pv. snne Intiaan ettei pääse ajofiilikset laskemaan liiaksi.
18.02.07 tulin uusiin ajatuksiin valoasiassa nimittäin ne pikkuvalot vois laittaa pitkiksi ja säätää aika alas sekä varustaa katkaisijalla sekä merkkivalolla. Tämä siksi että ilman syytä sumuvaloilla ajavia poliisi sakottaa mutta pitkätpäällä ei.
-
15.12 ilmestynyt Moto 1 lehti on ansiokkaasti selvitellyt tätä valoasiaa ja lopputulos näyttäisi olevan se, ettei moottoripyörässä saa olla kauko- tai lähivaloja enempää kuin 2 kappaletta. Nämäkin on sijoitettava rungon keskilijaan nähden symmetrisesti. Jos siis esimerkiksi Vintagen sumuvalot muutetaan lähi- tai kaukovaloiksi ( tai molemmiksi ) on alkuperäinen valaisin poistettava käytöstä. Laki tulee näin täytettyä, järkevyys jäänee taustalle.
-MakikEr-
-
MakikEr kirjoitti:
15.12 ilmestynyt Moto 1 lehti ... Nämäkin on sijoitettava rungon keskilijaan nähden symmetrisesti. ...
Eli onko tämä sitten suomessa laiton mopo?
-
Kyllä kai ne Bemareita ovat saaneet rekisteröityä ihan laillisina. GS Bemussahan ei liene kuin yksi kauko- ja yksi lähivalo. Nämä sijaitsevat pyörään nähden symmetrisesti vaikkeivat kai yhtaikaa palakkaan. Lehtijutun ajatus oli varmaan se, että lähivaloja tai kaukovaloja saa olla mopossa korkeintaan kaksi kappaletta lajiaan ja niiden on sijaittava keskilinjaan nähden symmetrisesti.
Gessu Bemari oli lehtijutun pyörä, jota konttorilla käytiin näyttämässä. Tuohon lisättiin sivuille sekä lisäpitkät että sumarit, jolloin konttorin sedän mielestä keskimmäinen pitkä tulee poistaa käytöstä kun lisäpitkiä polttelee koska pitkiä saa olla vain 2 kappaletta. Sumareiden kanssa voi kyllä alkuperäistä pitkää poltella.
-MakikEr-
-
Pahus... On nuo toispuoleiset valot niin rumia, että olis ollut kiva jos ne olis kielletty laissa. :D
Olli
-
Ne on nuo isot virmat semmosia. Ei kato tavalliselle ihmiselle tuollaisia erityisoikeuksia suoda, ...kele. Varma on näin, ...tana. (Veikko Sinisalon äänellä)
-
Lehtijutun ajatus oli varmaan se, että lähivaloja tai kaukovaloja saa olla mopossa korkeintaan kaksi kappaletta lajiaan ja niiden on sijaittava keskilinjaan nähden symmetrisesti.
Jotenkin tuo lainaus minusta mukailee lain henkeä, siis jos valoja parillinen määrä niin silloin sijoitus tulee olla symmetrinen. Mitä taas tulee epäsymmetriseen yhden valon sijoitukseen niin niitä lienee katepyöristä n. 50% tai enemmän. Suomen lainlaatija kun taannoin vaati että jos pyörässä on kaksi umpiota niin toisessa saa olla joko vain pitkä tai lyhyt, oliko vielä ettei saanut palaa lyhyt pitkän kanssa yhtäaikaa. Nyttemmin ovat muttaneet kantaansa. Tosin leManssin yksi umpio valaisi minusta paremmin kuin caponordin kaksi erillistä umpiota, parannusta asiaan rakennellaan.
Pekka
-
Ja alle leManssin huippu-umpio.
Pekka